Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport – Sportovní jen napůl

Ondřej Mára
Diskuze (81)

Nové generace Toyoty Yaris je doslova za dveřmi, v mém šuplíku nenapsaných testů ale leží ještě jeden rest, který se vztahuje ke generaci minulé. A tentokrát to nebude příliš nostalgické vzpomínání.

Design, interiér


Řeč totiž bude o modelu nesoucím označení GR Sport, který na první pohled vzbuzoval velká očekávání. Ostatně ještě aby ne, když snad každý, kdo měl tu příležitost, nostalgicky vzpomíná na zážitky za volantem limitované edice Toyoty Yaris GRMN. Oproti ní byl ovšem Yaris GR Sport hodně slabým odvarem, který skončil někde napůl cesty.

Radost pohledět

Na první pohled přitom všechno naznačovalo, že bychom se mohli dočkat zajímavého svezení. Roztomilý a současně dynamický vzhled yarisu totiž ještě zdůrazňovala kombinace bílého laku s černou střechou a řada černých doplňků, včetně černě lakovaných zrcátek, černého lemování mlhovek a především černě lakovaných 17“ litých disků, které krásně vyplňovaly podběhy.

Sportovní geny pak připomínala plaketka GR Sport na zádi, která odkazuje na tovární závodní tým Toyota Gazoo Racing. Ihned pod ní ji ovšem doplňovala plaketka Hybrid, což se sice nemusí nutně vylučovat, ale v případě yarisu to dopadlo přesně podle očekávání.

Příjemné posezení

Jenže k tomu se teprve dostaneme. V rámci sportovní výbavy GR Sport totiž musíme zmínit ještě drobné úpravy interiéru, které zahrnují černou stropnici, kůží čalouněný volant s příjemně silným věncem, původem ze sportovního kupé Toyota GT86, nebo sportovně tvarovaná sedadla s výraznějším bočním vedením.

Volant i sedadla zdobily červeno-černé plaketky GR a obojí si zaslouží chválu. Volant se totiž velice příjemně držel a sedadla naopak příjemně podržela posádku v ostřeji projeté zatáčce. Sofistikovanější čalounění navíc výrazně pozvedalo jinak letitý a spíše robustně působící interiér vozu, kterému dominují tvrdé plasty.

Pochvalu si uvnitř zaslouží dostatek odkládacích prostor na drobnosti i dostatek místa pro posádku. Celkem bez problémů jsem se tak i při svých 183 centimetrech posadil sám za sebe. Prostorná kabina ovšem u auta s délkou necelých čtyř metrů znamená omezený prostor zavazadelníku, který nabídne základní objem 286 litrů a po sklopení zadního opěradla až 1.119 litrů.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport

Výbava vozu mile potěšila automatickou dvouzónovou klimatizací, tempomatem nebo hlídáním jízdy v pruzích. Zabudovaný infotainment už ale nedokáže skrýt své stáří a příliš neoslní rychlostí ani grafikou.

Minimálně po estetické a praktické stránce je ale minulá generace yarisu stále poměrně schopným vozem, který dokáže pojmout čtyřčlennou posádku s pár zavazadly a pohodlně ji přepraví po městě i za město. V tom by nebyl absolutně žádný problém. Od verze s označením GR Sport ovšem člověk očekává něco víc.

Motor, jízdní vlastnosti


Spořílek chycený pod krkem

A tady přichází první kámen úrazu. Jedinou dostupnou motorizací je 1,5litrový hybrid v kombinaci s převodovkou e-CVT, která se chová jako bezestupňová. V praxi se jedná o skvělou kombinaci pro řidiče, kteří příliš nepospíchají a preferují především hospodárnost. Jenže to se trochu vylučuje s označením GR Sport.

Atmosférický 1,5litrový čtyřválec nabízí maximální výkon 55 kW (75 k) při 4.800 ot/min a točivý moment 111 N.m v rozmezí 3.600 až 4.400 ot/min. Elektromotor, napájený z NiMH baterie o kapacitě 6,5 Ah, pak přidává dalších 45 kW a 169 N.m točivého momentu.

Suma sumárum se tak bavíme o kombinovaném výkonu hybridní soustavy 74 kW (100 k), což na vůz s pohotovostní hmotností cca 1.150 kilogramů nezní úplně marně. Jenže akcelerace z 0 na 100 km/h trvá dlouhých 11,8 sekundy a maximální rychlost se nepřehoupne přes 165 km/h.

Pokud navíc od auta chcete troch dynamického svezení, musíte mu v podstatě neustále stát na krku. Jenže v kombinaci s převodovkou e-CVT to znamená celkem monotónní řev, při němž se toho ale moc neděje. Převodovku navíc nemůžete nijak smysluplně popohnat například pádly pod volantem nebo cvakáním v manuálním režimu.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport

Na voliči automatu byste vlastně marně hledali byť i jen obyčejný sportovní režim. Jedinou možností, jak můžete ovlivnit chování převodovky, je posunutí voliče do režimu B. Tedy silnějšího brzdění s rekuperací, čímž rychleji dobijete baterii. U běžného hybridního yarisu skvělé, ale v kombinaci s označením GR Sport?

Jinak poměrně úsporní pohonné ústrojí, které slibuje provoz s průměrnou spotřebou 3,5 až 4,2 l/100 km, si tak během drcení na okreskách a pokusu o svižnou jízdu na dálnici klidně řeklo i o více než 8 l/100 km. Pokud jsem ale jako řidič rezignoval na jakékoliv dynamické ambice, dalo se jezdit i s průměrem pod 5 l/100 km. Při vracení vozu pak na budících svítil údaj o průměrné dlouhodobé spotřebě okolo 5,4 l/100 km, což při zahrnutí obou extrémů vlastně není tak zlé.

Tvrďák, možná až moc

Největších změn se ale Yaris GR Sport dočkal na podvozku, který dostal nové tlumiče Sachs Performance a torzní stabilizátor. Vůz se tak přiblížil o 11 mm asfaltu a neskutečně ztuhnul. A nebál bych se říci, že možná až moc.

Pokud by totiž nebylo přitvrzeného podvozku, pak by Yaris GR Sport představoval zajímavou designovku pro lidi, kteří touží po sportovnějším vzhledu. Jenže upravený sportovní podvozek z něj nakonec dělá vůz, který zůstal někde napůl cesty mezi stylem, sportovností a hospodárností.

Auto sice drží jak přibité, nenaklání se a v zatáčkách si nechá hodně líbit, jenže absence výkonnějšího motoru, lepšího zvuku nebo svobody řazení vám nedovolí si jízdu pořádně užít. Ano, téměř pořád můžete držet „plnej“, jenže se toho prostě moc neděje.

Namísto požitku z ostré jízdy se spíš budete soustředit na to, abyste se vyhnuli všem dírám. Tužší podvozek v kombinaci s pneumatikami Bridgestone Potenza o rozměru 205/45 R17 vás totiž vytrestá za každou díru i rychlejší nájezd na zpomalovací práh. Na průměrné české silnici tak jízda není příliš pohodlná, což se v tomto případě nedá omluvit ani rychlostí či zajímavými požitky.

Úkrok špatným směrem?

Jakkoliv je tedy Toyota Yaris naprosto smysluplným vozem do města i na příměstské dojíždění, ve sportovní verzi GR Sport mi bohužel moc smysl nedává. Kombinace úsporné pohonné jednotky a sportovně naladěného podvozku zůstala někde napůl cesty mezi sportovností i hospodárným stylem, čemuž odpovídá i jízdní zážitek.

Namísto radosti z živého vozu, který pobaví při vymetání zatáček v bezpečné rychlosti, jsem tak nakonec rezignoval na snahu pobavit se za volantem a nakonec jsem honil spotřebu a trpěl při pohledu na zazáplatovaný asfalt při cestě domů.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport

Závěr


Vše odpuštěno!

Jenže Toyota GR Sport už naštěstí patří minulosti. V současnosti totiž automobilka doprodává yaris 2019 a pomalu se chystá na prodej nové generace městského mini, která by měla být ve všech ohledech mnohem dál. A to se týká i sportovního provedení.

Zatímco skutečně ostrý yaris minulé generace, nesoucí označení GRMN, vznikl pouze jako limitovaná edice, nová generace již nabídne ostré provedení GR Yaris ve standardní nabídce. Ostrá novinka přitom nabídne výkon 260 koní, manuální převodovku a pohon všech kol.

Cena sice startuje od 899.000 Kč, přičemž přední a zadní samosvorný diferenciál Torsen v paketu Sport vyjde na dalších 100.000 Kč, jenže mě nenapadá prakticky žádné jiné auto, které by nabízelo tak brutální parametry i jedinečný příslib zážitků za volantem. Snad nezůstane jen u slibů…

Pokud bych se ale měl vrátit k samotnému Yarisu GR Sport, pak bych ho musel označit spíše za slepou vývojovou větev. Pokud chcete pořád jezdit naplno, pak by se tato volba nejspíš dala pochopit. Řidičsky vás ale příliš neposune a snížený komfort se bude jen těžko obhajovat. Stejně jako spotřeba při ostré jízdě.

Testovaný kousek navíc vyšel na 466.900 Kč, zatímco prémiová verze Selection se stejným motorem stála v době testu 452.900 Kč. Takže bych osobně neměl moc o čem přemýšlet.

V současnosti už model GR Sport v nabídce nenajdete a vrcholný Yaris Selection s motorizací 1.5 Hybrid přijde na 462.900 Kč. Základní výbava Live v kombinaci s hybridem ovšem vychází na 410.900 Kč. Ceník nového yarisu 2020 s hybridní motorizací 1.5 Hybrid (116 k) e-CVT v základní výbavě Active pak začíná od 455.000 Kč.

Nejlevnější verze modelu 304.900 Kč (Toyota Yaris 1.0 VVTI, 69 k, Live)
Základ s testovaným motorem 410.900 Kč (Toyota Yaris 1.5 Hybrid e-CVT, 100 k, Live)
Testovaný vůz bez příplatků -
Testovaný vůz s výbavou  466.900 Kč (Toyota Yaris 1.5 Hybrid e-CVT, 100 k, GR Sport)

Plusy

  • Líbivý design
  • Prostorná kabina
  • Snadno ovladatelné

Minusy

  • Nedostačující dynamika
  • Tvrdý podvozek
  • Malý zavazadelník
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (81)

Doporučujeme

Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport
Cena základní sestavy 466 900 Kč
Cena testované sestavy 466 900 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 111 / 3600 - 4400
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 74
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.1 / 3.3 / 3.3
Emise CO2: 75
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 2860 / 1119
Objem nádrže (l): 36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1150 / 415
Rozměr pneu: 205/45 R17
Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1385
l) šířka vzadu (mm): 1385
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 3. 2021 08:53
Sportovní jen naoko
Tyhle hybridy a cokoliv, co má v názvu sport je jak cvičení na orbitreku, ten jsem si taky pořizoval podle https://entuzio.cz/…nazery-orbitrek/ tohohle článku, ale na klasické běhání nebo sport obecně to nemá. Je to něco, ale na klasický sport to nemá. Takže to ve finále skončí jen jako kabelka pro manželku, která se může chlubit tím, že má sportovní auto. Jasně, asi má. Má to sportovnější podvozek a spojka zabírá ve vyšších otáčkách, ale jinak si sportovní auto asi všichni představujeme trochu jinak. :)
Avatar - Hammunasakra
5. 7. 2020 10:33
Re: gr sport
Možná ti pár (stovek) jeho příspěvků uniklo ;-)
Avatar - Hammunasakra
5. 7. 2020 10:24
Re: gr sport
Ano zatím jen v LS a LC = harmonogram použití byl dlouho k vyzkoušení na Stodůlkách v LS ale koukám že (skoro) všechno dražší včetně limitky http://www.designmag.cz/…low-edition.html která tam stála docela dlouho zmizelo
Nicméně slevy toho co zůstalo nejsou špatný + tam nově je jeden ze 6ti k nám přidělených kousků https://www.autorevue.cz/…onu-kc-nevahejte + https://www.autorevue.cz/…va-80-kg-odchazi
Avatar - Ozzman
5. 7. 2020 09:04
Re: gr sport
Fostek má alespoň styl a o Audi řekl až na podruhé :D
Avatar - Mikesus
5. 7. 2020 08:53
Re: gr sport
Jasně že to je unikátní. Dávají to zatím jen do těch velkých Lexusů? Nebo nevíš jaký je harmonogram použití?
Někomu vadí i to "1%" kvílení a jsou místo toho ochotni akceptovat škubavou jízdu. Každý má své priority