Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Unikátní Toyota GR Yaris odhaluje zákulisí své výroby. I v tomto směru připomíná závoďák

David Bureš David Bureš 23. 6. 2020 • 12:52
30
6
Zobrazit náhledy (30)
Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris Toyota GR Yaris

Ostrý hatchback Toyota GR Yaris se vyrábí v japonském závodě Motomači, specializovaném na takové speciální produkty. V minulosti tu vznikal třeba supersport Lexus LFA.

Toyota rozšiřuje nabídku své sportovní divize Gazoo Racing. Po kupé GR Supra dorazí pěkně naštvaný hot hatch GR Yaris, který se stejnojmenným hatchbackem má společné snad jen jméno a anténku. Automobilka nás nyní nechala nahlédnout do zákulisí výroby tohoto unikátu.

„Na vývoji GR Yaris jsme spolupracovali s profesionálními jezdci, jako jsou pan Išiura, pan Ošima nebo jezdci z WRC. Abychom vyhověli vysokým standardům ve vývojové fázi, museli jsme postavit novou výrobní linku. Výrobní linku pro dosažení kvality závodního auta,“ říká šéf projektu.

video

Technika GR Yarisu je totiž v rámci segmentu malých automobilů opravdu unikátní. Třídveřový hatchback využívá pohon všech kol pomocí spojky před zadním diferenciálem, která nahrazuje klasický centrální diferenciál. Takové řešení je lehčí než u konkurence, výhodou je navíc plynulé rozdělení hnací síly mezi obě nápravy. GR Yaris tudíž nabízí tři jízdní režimy nastavení čtyřkolky. Výchozí Normal s poměrem točivého momentu 60:40 mezi přední a zadní nápravu doplňuje Sport s poměrem 30:70 ve prospěch zadní nápravy a Track s poměrem 50:50. I tak však systém mění rozdělení točivého momentu podle aktuální jízdní situace, za příplatek jsou tu navíc diferenciály Torsen na obou nápravách, které rozdělení točivého momentu dále vylepší.

Vedle toho tu jsou vzpěry MacPherson vpředu a zadní víceprvkové zavěšení pro preciznější řízení. Řešení vychází z větší Corolly, přičemž rozchod zadních kol byl proti běžnému Yarisu rozšířen o 30 mm pro větší stabilitu. Impozantní je pak brzdový systém s kotouči o průměru 355 mm a čtyřpístkovými třmeny vpředu a 297mm kotouče s dvoupístkovými třmeny vzadu.

Konstruktéři se navíc zaměřili i na odlehčení hmotnosti. Té vedle lehkého, turbodmychadlem přeplňovaného  tříválce o objemu 1,6 litru pomáhá i konstrukce karoserie, která je o 40 kg lehčí než u běžného Yarisu. Střecha je karbonová, kapota zase hliníková.

To všechno znamená, že i samotná výroba musí být precizní. Z toho důvodu se GR Yaris vyrábí v japonském závodě Motomači zaměřeném na produkci takových speciálních projektů. V minulosti tu vznikal třeba supersport Lexus LFA, dnes se tu vyrábí vodíková Toyota Mirai.

Velká část produkce probíhá ručně, na starosti ji má speciálně kvalifikovaný tým, přičemž místo tradičního dopravníkového systému jsou na montážní lince užita použita autonomně jezdící vozidla převážející vznikající automobil mezi jednotlivými montážními stanovišti.

Pro zajištění vysoké tuhosti a požadované kvality pak bylo použito násobně více strukturálního lepidla, přidáno bylo také 200 svařovacích bodů. Ze stejného důvodu také dochází ke spojení karoserie a šasi na speciální povrchové desce. Souosost se pak měří bez zmáčknutých pneumatik.

„Cílem je stavět auto s takovým vyvážení a s takovou precizností, aby se zákazník mohl účastnit závodů bez nutnosti dodatečných úprav,“ tvrdí šéf projektu.

Toyota GR Yaris dorazí k prvním evropským zákazníkům ještě letos. Na českém trhu je základní cena tohoto hot hatche s tříválcovou šestnáctistovkou o výkonu 192 kW stanovena na 899.900 korun.

Související články

Témata
Avatar - lamal
24. 6. 2020 13:47
konecne ukazka
toho kto je technologicka jednicka, takyto spickovy produkt v serii, balada ! :*)
24. 6. 2020 09:45
Re: To je predsa to auto
..a od firmy od ktorej by to clovek asi najmenej este pred par rokmi cakal :-!
24. 6. 2020 08:16
konkurence
V tabulce k porovnání není ani jedno auto 4x4,asi nic podobného nemají.Zase je o deset roků napřed.
S hybridem jste se toyotě smáli a jaká je dnes realita?
24. 6. 2020 07:14
Re: Ryccardo říkal..
To je takova klasika v automobilovem prumyslu - kdyz je ekonomicky strop, vyrabi se treba 5 sportaku, ktere skoro nikdo nekupuje ... a pak prijde ekonomicka krizicka a za 3-5 let budeme radi za jeden kus v nabidce, protoze se to nebude rentovat ... a pak zas dokola dokolecka dokola... :-)

Tak si to ted muzem uzivat :-)
Avatar - Beefcake
24. 6. 2020 01:03
To je predsa to auto
Co tu nikdy nemalo vzniknut....

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud