Troller T4: Brazilský džíp zavítá i na starý kontinent
Firmu Troller Veículos Especiais S/A založil v brazilském Horizonte (stát Ceará) Rogério Farias před devatenácti lety. Masová produkce první generace modelu T4 začala ale až o čtyři roky později a přidal se i pick-up Pantanal, který už se nevyrábí. V polovině minulé dekády společnost otevřela montážní závod v africké Angole, v lednu 2007 ji pak převzal brazilský Ford a zajistil jí budoucnost bez finančních problémů. Původní Troller T4, který se objevil i na startu slavného Dakaru, tvarově hodně připomínal svůj vzor, americký Jeep Wrangler a byl poháněn turbodiesely i zážehovými motory. V drtivé většině používaný přeplňovaný třílitrový „nafťák“ pocházel od MWM, pětistupňová manuální převodovka nesla značku Eaton a dvoudveřový vůz s ocelovým podvozkem a karoserií ze skleněných vláken používal nápravy americké Dana Corporation.
Ani novince nelze upřít značnou dávku inspirace. Ale o kopie v žádném případě nikdy nešlo. I nový Troller T4 je drsný teréňák, který se nezalekne skoro ničeho a zůstal mu pohon všech kol. Režimy 2H, 4H a 4L se volí otočným ovladačem. Byl představen dubnu v Sao Paulu. Délka pružin i zdvihy pérování jsou už na fotkách skutečně extrémní. Hodí se, auto je skutečně určeno do tvrdých podmínek a díky krátkému rozvoru nezůstane viset na zlomech „za břicho“, rovněž nájezdové úhly jsou velmi slušných 51 stupňů. Kdepak crossover nebo SUV, které mají problémy i na zmoklé trávě! Zvládne i čtyřicetistupňový boční náklon, jízdu z třicetistupňového svahu a brod o hloubce 0,8 m. Srdce novinky daroval současný majitel, tedy Ford do Brasil. Vznětový pětiválec Duratorq má objem 3,2 l a výkon 147 kW. Šestistupňový manuál se stará o přenos 470 N.m dostupných mezi 1750-2500 otáčkami na obě nápravy. Vzadu najdeme samosvorný diferenciál.
Základem konstrukce terénního trolla ze země kávy, samby a výborných automobilových závodníků je ocelová podlaha, karoserie spočívá na trubkovém rámu. Jméno Troller opravdu pochází původem ze severské mytologie, kde označuje bájné obry, respektive je neoficiální variantou slova „troll“ v brazilské portugalštině. Moderní elektronické asistenty typu aktivního tempomatu či varování při opuštění jízdního pruhu mu sice chybí, ale s tímhle strojem se dá za dobrého počasí projet i slavná BR 319 a na dálnici duchů je opravdu nevyužijete :-). Můžete si ovšem pustit dvouzónovou samočinnou klimatizaci nebo rovnou stáhnout elektrická okénka a otevřít dvojitou prosklenou střechu, poslouchat muziku z USB a konečně propojit mobil přes Bluetooth třeba kvůli navigaci. Pravda, pro opravdové milovníky extrémní jízdy mimo zpevněné cesty jsou tyhle příplatkové prvky jen komfortní zbytečnosti. Diodová světla (vpředu denní, vzadu kompletní) ale přijít vhod mohou, stejně jako sedmnáctipalcová kola.
Troller T4 se na brazilském trhu začne prodávat během několika dnů. My se jej určitě v krátkodobém a možná ani střednědobém horizontu nedočkáme, zatím zůstává pouze u snu. Ale teoretická šance zde je. Musel by pochopitelně nejdříve vyhovět přísným evropským předpisům, jak bezpečnostním, tak i emisním. Přitom ty první jsou od nového roku i v Brazílii upraveny, ABS a EBD má díky nim T4 už ve standardu. Co když se nakonec najde na starém kontinentu dostatek zájemců, aby se případné modifikace vyplatily...? Pak nám Ford nějakou cestou, kupříkladu na speciální objednávku může udělat radost! S modely T4 obou generací mimochodem automobilka rovněž pořádá seriál off-roadových soutěží Copa Troller po celé své domovině.