Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid – Do města i na dálnice

Ondřej Mára
Diskuze (51)

Omlazený VW Arteon už nám předvedl prakticky všechny novinky, tedy až na svůj elektrifikovaný pohon s označením eHybrid. Tak se na něj pojďme podívat.

Design, interiér


Automobilka Volkswagen představila modernizovaný model Arteon již v polovině minulého roku, přičemž mezi největší novinky patřila praktičtější verze Shooting Brake, ostrá verze R a samozřejmě nesměl chybět ani plug-in hybridní pohon, který nese tradiční označení eHybrid.

Designové změny exteriéru i v kabině již v minulosti důkladně rozebrali kolegové, kteří se svezli s Arteonem Shooting Brake osazeným několika motorizacemi – dvoulitrovým TDI o výkonu 147 kW, dvoulitrovým TSI o výkonu 206 kW i vrcholným eRkem s 235 kW pod kapotou. Pojďme tedy kapitolu „omlazený Arteon SB“ uzavřít testem hybridu se systémovým výkonem 160 kW, vezměme to ale pěkně popořadě.

Praktický elegán

Kdo zatouží po elektrifikovaném Arteonu Shooting Brake, může rovnou přeskočit základní výbavový stupeň Arteon a zaměřit se na vyšší výbavy Elegance nebo R-Line. Náš testovaný kousek dorazil v dostupnější verzi Elegance, přesto i tak jeho cena začíná od částky 1.322.900 Kč.

Jak už ale bývá zvykem, ani tentokrát vůz není v provedení „od“. Například za bílou barvu Orys s perleťovým efektem se připlácí 31.400 Kč, zatímco 19“ litá kola Chennai vyjdou na dalších 14.200 Kč.

Ztmavení bočních a zadního skla vyšlo v rámci paketu Design Plus, který obsahuje také rozměrné střešní okno, na 43.600 Kč. Díky příplatku dalších 8.700 Kč jde navíc o ztmavená akustická okna, která omezují hluk na palubě vozu.

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid

Paket Comfort Plus (+30.700 Kč) pak kromě jiného přináší také lepší LED světlomety se stínováním okolního provozu a přísvitem do zatáček. Tyto světlomety bývají u ostatních arteonů propojeny světelnou lištou napříč maskou, model eHybrid je však výjimkou.

Důvodem budou s největší pravděpodobností dvířka nabíjecí zásuvky, která jsou umístěná v levé části masky. Dvířka jsou přitom velmi elegantně integrovaná a nebýt řady plaketek eHybrid, možná byste elektrifikovaný Arteon ani nepoznali.

Změny pouze v kufru

Při usednutí za volant řidiče obklopí příjemně jednoduchý interiér, který díky několika obrazovkám a vhodně zvoleným materiálům působí docela moderně. Přesto se nevyhnul několika zaškobrtnutím, na které upozorňovali již moji kolegové.

Například dotykové ovládání panelu klimatizace je přinejmenším nešťastné, neboť zbytečně odvádí pozornost. Infotainment Discover Pro s 9,2“ obrazovkou pak opět vyžaduje trochu trpělivosti a ideální je na něj nespěchat. To pak totiž i jinak vcelku spolehlivá bezdrátová konektivita Apple Car Play začne skřípat.

Video se připravuje ...

S použitými materiály nemám nejmenší problém, ostatně například příplatková sedadla ErgoComfort (+33.200 Kč) byla čalouněna kůží Nappa. Střešním oknem se do kabiny dostává dostatek denního světla a i díky tomu působí příjemně vzdušně a prostorně.

Trochu zpátečnickým detailem je ale příplatkový head-up displej (+15.100 Kč) s technologií promítání na sklíčko, které vyjíždí z kapličky přístrojového štítu. Standardní digitální přístrojový štít Digital Cockpit Pro sice nepatří k nejrychlejším, největší tragédií je pro mě osobně ale volant s kapacitními tlačítky, na která si asi nikdy nezvyknu. Při ovládání mi totiž stále chybí jistota, že tlačítko zareaguje tak, jak já očekávám. Tlačítka jsou navíc na stisk poměrně zvláštní a občas si zareagují sama při náhodném dotyku.

S prostorem v kabině nemám sebemenší problém. Přední sedadla nabízejí bohatý rozsah nastavení, v kabině je dostatek odkládacích prostor a vzadu nechybí prostor pro nohy ani nad hlavou – a to navzdory zmiňovanému střešnímu oknu. Díky minulým cestám do zahraničí právě na zadních sedadlech Arteonu Shooting Brake navíc vím, že sezení je zde velmi příjemné i po několika hodinách.

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid

Největší změnou pproti klasickému Arteonu Shooting Brake je tak velikost zavazadelníku, jehož standardní objem se zmenšil z původních 565 na 455 litrů. Důvodem jsou samozřejmě baterie, které jsou umístěné poblíž zadních sedadel. I díky tomu se ale automobilce podařilo vytvořit alespoň skromné dvojité dno, do kterého jsou uloženy nabíjecí kabely (díky bohu). Po sklopení sedadel by měl Arteon Shooting Brake nabídnout maximální objem až 1632 litrů, pokud ale eHybrid přišel standardně o 110 litrů, pak se po sklopení sedadel budeme bavit spíše o 1522 litrech (automobilka bohužel přesný parametr neuvádí).

Navzdory drobnému omezení ale Arteon Shooting Brake eHybrid stále nabízí spoustu místa. Zavazadelník je poměrně hluboký a široký, zadní lavice dělená v poměru 60:40 pak nabízí alespoň okénko za loketní opěrkou. Pokud by to ale stále nestačilo, dostal testovaný kousek také elektricky výklopné tažné zařízení (+24.600 Kč), na němž by mělo být možné táhnout vlek s hmotností do 1,6 tuny.

Motor, jízdní vlastnosti


Plug-in klasika

Pod kapotou Arteonu eHybrid je klasické plug-in hybridní ústrojí, které známe z celé řady dalších koncernových modelů – včetně Superbu iV. Jeho základem je zážehový motor 1.4 TSI o výkonu 115 kW, který doplňuje do šestistupňové převodovky DSG integrovaný elektromotor o nejvyšším výkonu 85 kW. Systémový výkon pak automobilka uvádí na úrovni 160 kW.

Naladění pohonného ústrojí je přitom prakticky stejné jako u většiny již dříve testovaných koncernových plug-inů. Vůz tedy automaticky startuje v elektrickém režimu, v němž je schopen vydržet až do vybití baterie, překonání rychlosti 130 km/h, tzv. kick-downu nebo ručního přepnutí na hybridní režim, ve kterém je možné baterii dobíjet za jízdy na přednastavenou úroveň.

Už při jízdě jen s elektromotorem má ale Arteon sil víc než dost a na uklouzaných podzimních silnicích si při několika prudkých akceleracích dokonce zahrabal. S krocením rychlého přívalu vyššího točivého momentu ale autu pomáhala elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, která vyjde na 5.800 Kč.

Při jízdě čistě na elektromotor automobilka slibuje dojezd až 65 kilometrů, což zní velmi optimisticky. S využitím rekuperace při každém sundání nohy z plynového pedálu a plynulé jízdě po Praze, včetně městského okruhu, jsem se ale už první den dokázal dostat na dojezd okolo 50 kilometrů, což při chladném podzimním počasí považuji za velmi slušný výsledek.

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid

V dalších dnech už jsem neměl příliš mnoho příležitostí nabíjet, kombinace alespoň částečně nabité baterie, hybridního režimu a cestování na kratších trasách ale dokázala přinést i slibovanou kombinovanou spotřebu pod 2 litry. S klesající kapacitou baterie spotřeba samozřejmě roste, ani se zcela vybitým akumulátorem ale auto není přehnaně užrané. Ostatně dálková cesta z Prahy do Plzně a zpět vyšla podle palubního počítače v průměru na 6,8 l/100 km. Kombinace cest po městech, okreskách i dálnici s prázdnou baterií se stále vešla do kombinace 7 l/100 km a ani při svižnější jízdě jsem nakonec nepřekročil kombinovanou spotřebu 8,6 l/100 km. Za mě opět velmi slušný výsledek.

Elektromotor se přitom i při jízdě s vybitou baterií stále snaží v maximální míře zapojovat. Například rozjezdy jsou prakticky vždy elektrické, než záhy naskočí spalovací motor. Při jízdě ve vyšších rychlostech se elektromotor snaží nejprve alespoň částečně pomoci s udržením rychlosti, než nastoupí spalovací motor a vůz začne akcelerovat. Přechod mezi spalovacím motorem a elektromotorem bývá většinou velmi plynulý, čas od času ho ale doprovází lehké zaškubnutí.

Zážitek z plného sešlápnutí plynu ale není zrovna opojný. Šestistupňová převodovka posílá otáčky motoru poměrně vysoko, kde není projev čtrnáctistovky nijak ohromující. Vyřešit to lze aktivací režimu GTE, pro který je u voliče převodovky speciální tlačítko. Pohonné ústrojí tak přejde do ostřejšího nastavení a reaguje svižněji, při dosažení 100% elektronického boostu navíc vůz spustí umělý zvuk motoru. Ten sice čtrnáctistovku spolehlivě přehluší, v kabině Arteonu se pak ale ozývá okatě umělý zvuk osmiválce, což opět není žádná výhra. Při sundání nohy z plynu ale umělý zvuk naštěstí ustane a znovu se ozve až při opětovném podržení pedálu u podlahy.

Lepší než poslouchání vysokých otáček nebo umělého zvuku motoru je ale nakonec lehce pozměnit jízdní styl a přizpůsobit se ležérní pohodě, kterou Arteon eHybrid zvládá s naprostou noblesou.

Ostatně většinu času jsem adaptivní podvozek DCC přepínal do režimu komfort, kdy se vůz ladně pohupoval a účinně tlumil většinu nerovností. Devatenáctipalcová kola v podbězích se však stále uměla připomenout – zejména na rozbitějších okreskách. V režimu Normal ale o sobě dávala vědět mnohem častěji. Nejde přitom ani tak o chybu auta, které na kvalitním asfaltu funguje velmi slušně, jako českých silnic, na které byly pneumatiky s rozměrem 245/45 R19 na příplatkových litých kolech až příliš odvážné. V praxi bych tak rozhodně vybíral z menších rozměrů.

Celkově pak Arteon Shooting Brake eHybrid působil na silnicích jako velmi příjemný společník, který je vyloženě stvořen k příjemnému cestování na delší vzdálenosti. Neztratí se samozřejmě ani na okreskách či ve městě, kde díky elektrifikovanému pohonu dokáže jezdit velmi úsporně, v obou případech je ale nutné si uvědomit, že už jde o pořádný kus auta.

Závěr


Elektrifikovaný dálkař

Volkswagen Arteon, ať už v jakémkoliv karosářském provedení, je v mých očích především pohodovým dálkařem, který zaslouží pořádný spalovací motor a velkou nádrž. Jeho osazení plug-in hybridním pohonem mi tak ke koncepci auta zprvu příliš nesedělo, ale nakonec jsem musel změnit názor.

Že auto zvládne elektrické popojíždění po městě, případně i cestování z okraje Prahy do centra, mě po zkušenostech s řadou jiných koncernových plug-in hybridů nepřekvapilo. Velmi se mi ale líbilo, s jakou noblesou a vlastně i rozumnou spotřebou zvládal Arteon eHybrid dálkové přesuny. Pravda, zvuk vytočené čtrnáctistovky není zrovna oslnivý zážitek, přehnaná digitalizace kabiny je spíš ke zlosti a občas cukající přechody mezi elektřinou a benzínem dokážou člověka vytrhnout z jinak naprosto bezstarostné pohody, až na těch pár výtek se ale jedná o velmi slušně fungující vůz.

Jeho kabina bez problému pobere čtyřčlennou posádku s kupou zavazadel, na dálnici vás nesežere, a pokud nebudete mít zbytečně těžkou nohu na plynu a vsadíte na menší kola, budete si libovat i v komfortu. Navíc by měl podle automobilky zvládnout s plnou nádrží i baterkou až okolo 900 kilometrů na jeden zátah, takže pořád zůstává solidním dálkařem. A na kolik vlastně přijde?

Zatímco základní Arteon Shooting Brake 1.5 TSI (110 kW) ve výbavě Arteon stojí od 897.900 Kč a ve verzi Elegance od 1.009.900 Kč, cena plug-in hybridní motorizace 1.4 TSI PHEV startuje od 1.264.900 Kč. Překvapivě však nejde o nejdražší motorizaci v této výbavě. Tou je totiž zážehový dvoulitr TSI BMT 4Motion, který nabízí výkon 206 kW za cenu od 1.343.900 Kč.

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid

Potenciální zájemci, kteří nebudou trávit mnoho času ve městě nebo nemají jiný speciální důvod pro koupi plug-in hybridu, by se ale mohli nechat zlákat vznětovou motorizací 2.0 TDI BMT 4Motion, která začíná od ceny 1.263.900 Kč. Kromě pohonu obou náprav totiž motorizace nabízí i nejvyšší výkon 147 kW a kombinovanou spotřebu okolo 4,9 l/100 km bez ohledu na nabíjení, což už jsou za mě docela slušné argumenty.

Cena testovaného vozu se ale nakonec díky poměrně obsáhlému seznamu příplatkové výbavy vyšplhala až na 1.607.200 Kč, což už je na můj vkus docela dost. Ostatně na dosah této částky již startují i ceny VW Arteon R, který jistě nabídne podstatně zajímavější zážitky za volantem.

Nejlevnější verze modelu 897.900 Kč (Arteon, 1,5 TSI 110 kW, 6st. man)
Základ s testovaným motorem 1.264.900 Kč (Elegance, 1,4 PHEV 160 kW, 6st. DSG)
Testovaný vůz bez příplatků 1.264.900 Kč (Elegance, 1,4 PHEV 160 kW, 6st. DSG)
Testovaný vůz s výbavou 1.607.200 Kč (Elegance, 1,4 PHEV 160 kW, 6st. DSG)

Plusy

  • Elegantní design
  • Prostorná kabina
  • Vysoký komfort
  • Bohatá příplatková výbava
  • Přijatelná spotřeba

Minusy

  • Místy trhavé přechody EV-ICE
  • Důraz na dotykové ovládání
  • Ceny  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (51)

Doporučujeme

Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid
Cena základní sestavy 1 264 900 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní regulace podvozku DCC, App-Connect Wireless, Asistent rozjezdu do kopce, Automatická klimatizace, Digital Cockpit Pro, Dvoutónový klakson, Front Assist, Chromované lišty, LED světlomety, Light Assist, Multifunkční volant, Nabíjecí kabel, Navigace Discover Media, Paket Safety, Park Pilot, Potahy ArtVelours, PreCrash, Rozpoznání dopravních značek, Textilní koberečky, systém rozpoznání chodce, Travel Assist včetně Emergency Assist, Trysky ostřikovačů, 2x USB-C port, Zadní sedadla nedělená Kč
Cena testované sestavy 1 607 200 Kč
Výbava testované sestavy Tažné zařízení (24.600 Kč), Head-Up displej (15.100 Kč), ergoComfort sedadlo (33.200 Kč), Paket design Plus (43.600 Kč), Paket Comfort Plus (30.700 Kč), Paket Assistance (19.700 Kč), Paket Business Premium vks ergoComfort (39.900 Kč), Potahy sedadel Nappa (27.600 Kč), Elektronická uzávěrka diferenciálu (5.800 Kč), Multifunkční volant vyhřívaný (4.200 Kč), Zatmavená a akustická skla (8.700 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1550 - 3500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 330 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 85 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 160
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.3
Emise CO2: 33
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / 1522
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1739 / 551
Rozměr pneu: 245/40 R19
Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4866
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2835
e) rozchod vpředu (mm): 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 650
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1840
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 12. 2021 23:21
Re: pořád stejná písnička
To je velice slusny. Uznavam, ze BMW si dali narozdil od preschozi generace dost zalezet :no:
9. 12. 2021 08:08
Re: pořád stejná písnička
Opět se pleteš, je to vyvážené přesně 50:50 a to i bok/bok, váženo réalně zde:
https://www.youtube.com/watch?…
8. 12. 2021 14:40
Re: pořád stejná písnička
A to se kesumb ani nepochlubil, kolik minut té 520d nadělili na 13km svižné jízdy Leon 5F a OIII :-[] On to raději ani nezmiňuje, je to velice delikátní situace, kterou by místní BMW fans těžko zkousli :-[]
7. 12. 2021 18:59
Re: pořád stejná písnička
https://cs.wikipedia.org/…ki/Škoda_Octavia#…

ukončení výroby 1,8T 12/2010
Avatar - fOE
7. 12. 2021 16:23
Re: pořád stejná písnička
Tak zase budme fer, napsal jsi "520d nakope i jedničková oktávka tour", to "tour" je tam to podstatne. Ta se pokud vim s 1.8l 150k nedelala (jen s 1.9tdi a 1.6mpi). ;-) Proto jsem i ja reagoval, ze bych chtel videt tu maximalne 75kw oktavku jak ujede aktualni 520d. ;-)