Omlazený Volkswagen Arteon přijíždí jako kombi, hybrid i výkonné R
Faceliftovaný Volkswagen Arteon nabídne lehce upravený exteriér, přepracovaný interiér, úspornější motory, hybridní pohon, ostré provedení R i dlouho očekávaný kombík.
Začněme ale od klasického liftbacku, který zaujme především přepracovanou maskou. Charakteristické světlomety dostaly nové protažení LED pásků denního svícení, které nově sahají až téměř k novému logu v masce a opticky tak světlomety propojují.
Chromované horizontální linky v masce chladiče oddělují větší mezery a celkově působí výraznějším dojmem. Poslední novinkou je pak upravená spodní část nárazníku, která nabídne odlišný design v závislosti na výbavě. Zatímco Elegance sází na jednoduchost s výraznou chromovou linkou, verze R-Line nabídne výraznější design s většími nasávacími otvory v rozích.
V zadní části si můžeme povšimnout zcela nových diodových svítilen s přepracovanou grafikou, která vytváří zcela nový světelný podpis. Verze Elegance dostala dvě jednoduché chromované koncovky výfuku (tedy spíš imitace), zatímco R-Line nabídne dvojici dvojitých koncovek a decentní spoiler na víku zavazadelníku.
V základní výbavě bude arteon stát na 17“ litých discích, ve verzi Elegance i R-Line ovšem nabídne disky 18“. Vrcholný Arteon R pak bude stát na 20“ litých discích, ovšem k tomu se ještě dostaneme. V rámci úprav exteriéru totiž musíme zmínit trojici nových laků, dostupných v závislosti na výbavě: Kingfisher Blue (Elegance), Kings Red Metallic (Elegance &R-Line) a Lapiz Blue (exkluzivně pro modely R). O čtyři kusy se pak rozrostla i nabídka litých kol s průměrem od 18 do 20 palců.
Ještě luxusnější interiér
Zatímco exteriér prošel pouze decentními úpravami, v interiéru se toho změnilo podstatně více. Automobilka použila například nové materiály, včetně imitace kůže s prošíváním, nebo skutečnou dřevěnou dýhu. Za pozornost ale stojí i detaily v podobě upraveného ambientního osvětlení či nových kovových dekorů.
Kromě materiálů se měnily i některé ovládací prvky. Arteon tak dostal například nový kapacitní volant, známý již z omlazeného passatu, nebo zcela nový dotykový ovládací panel klimatizace. Výdechy ventilace pak dostaly celkově přepracovaný design, což je patrné především ve střední části palubní desky.
Zákazníci budou mít na výběr z bohaté nabídky čalounění a správnou atmosféru na cestách pomůže zajistit i výkonný audio-systém Harman Kardon o výkonu 700 Wattů s 12 reproduktory. Jako celek by tak měl interiér arteonu působit výrazně hodnotněji, čímž chce automobilka podtrhnout prémiovou pozici modelu.
Po technologické stránce nabídne omlazený Arteon nejnovější verzi digitálního přístrojového štítu Digital Cockpti Pro, 9,2 palcový displej infotainmentu MIB3 „Discover Pro“, bezdrátové nabíjení telefonů a samozřejmě všudypřítomnou konektivitu díky zabudované eSIMkartě a službám WeConnect.
Paleta chytrých systémů
S novým volantem souvisí chytrý asistent řízení Travel Assist, který po zmáčknutí jediného tlačítka aktivuje adaptivní tempomat i systém pro udržení vozu v jízdním pruhu. To vše při rychlosti až 210 km/h. Vysokou úroveň komfortu a bezpečí zajišťuje součinnost se systémy Traffic Jam a Roadwork Assist, zatímco pozornost řidiče hlídá právě kapacitní volant, na kterém stačí mít položené ruce.
Nabídka chytrých asistenčních systémů IQ.Drive ovšem zahrnuje i Front Assist, Park Assist s funkcí Park Distane Control, Rear Viwe (včetně funkcí Corner View a Trailer View), Light Assist, Side Assist, Emergency Assist nebo systém proaktivní ochrany posádky PreCrash.
Konečně kombík!
Jednou z nejočekávanějších novinek v rámci modernizace je praktičtější karosářská verze shooting brake, tedy kombi. Prostornější arteon má od B-sloupků zcela novou střechu s výrazným zadním spoilerem, která zvedá jeho výšku o 19 milimetrů. Ostatní hodnoty, včetně délky a převisů, zůstávají shodné. Stejně jako technika podvozku.
Oproti liftbacku ale shooting brake nabídne o 11 mm více místa nad hlavou pro cestující vpředu (1008 vs. 1019 mm) a o 48 mm více prostoru pro cestující vzadu (835 vs. 883 mm). Větší je i zavazadlový prostor, který nabídne 565 litrů po roletku a 590 litrů po strop, zatímco klasický arteon nabídne 563 litrů. Po sklopení zadních opěradel vzroste objem na 1.632 litrů u kombíku, respektive 1.557 litrů u liftbacku. Ložná plocha je v obou případech shodná: 2.092 mm.
Nabídka motorů
Omlazený arteon nabídne dvojici zážehových motorů a jeden vznětový. Základem nabídky bude čtyřválec 1.5 TSI, pracující v Millerově cyklu, který nabídne výkon 110 kW (150 k). Automobilka se ovšem během prezentace podstatně více věnovala inovovanému 2.0 litrovému čtyřválci TSI o výkonu 140 kW (190 k), který pracuje s tzv. Budackovým cyklem (obměna Millerova cyklu).
Motor tak dosahuje vysoké komprese 12.2:1 a slibuje až o 10 % vyšší hospodárnost. Kromě nižší spotřeby a nižších emisí by však měl nabízet i točivý moment 320 N.m. již od 1500 až po 4100 otáček. Druhé dvoulitrové TSI v nabídce bude naladěno na 206 kW (280 k) a nabídne možnost kombinace s pohonem všech kol 4Motion.
Na vrcholu nabídky benzínových motorů bude 2.0 litrové TSI pod kapotou modelu R, které nabídne 235 kW (320 k) a speciálně upravený systém pohonu všech kol 4Motion s vektorováním točivého momentu.
Jediným naftovým motorem v nabídce bude dvoulitrové TDI Evo, naladěné na 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k). Tyto motory jsou známé svým hladkým a tichým chodem, současně jim ale nechybí dynamika ani hospodárnost. O ekologičnost se pak postará systém dvojité katalytické redukce Twin Dosing. Silnější motorizaci je navíc možné kombinovat s pohonem všech kol 4Motion.
Arteon eHybrid
Kromě tradičních spalovacích motorů nabídne omlazený arteon i plug-in hybridní pohonné ústrojí, které nese označení eHybrid. Nečekejte ale žádné převratné řešení, jedná se totiž o stejnou pohonnou jednotku, jako objevíme i pod kapotou VW Passat GTE a Škody Superb iV.
Základem je 1.4 litrový přeplňovaný benzínový čtyřválec o výkonu 115 kW (156 k), který doplňuje elektromotor o výkonu 85 kW. Systémový výkon dosahuje 160 kW (218 k) a 400 N.m točivého momentu.
Stejně jako passat nebo superb, i arteon dostane baterii o kapacitě 13 kWh, která by tentokrát měla nabídnout dojezd okolo 54 kilometrů. S optimálním využitím baterií pak opět pomůže spolupráce hybridního systému s navigačním systémem a systémem Travel Assist.
Arteon R
A nakonec to nejlepší: ostrý Volkswagen Arteon R s dvoulitrovým čtyřválcem TSI, který nabídne výkon 235 kW (320 k) a maximální točivý moment až 420 N.m. Výkon je navíc přenášen na speciální systém pohonu všech kol 4Motion s funkcí vektorování točivého momentu, díky kterému lze optimálně rozdělovat výkon nejen mezi nápravami, ale i mezi zadními koly. V hodně utažených zatáčkách by tak systém měl být schopen posílat až 100 % výkonu jen na jedno ze zadních kol.
Výjimečná motorizace samozřejmě zaslouží i výjimečný design. Arteon R proto dostal upravený podvozek, který je o 20 mm blíž vozovce. Za jeho standardně 20“ litými disky pak prosvítají 18“ brzdové kotouče s modře lakovanými třmeny.
Přední nárazník má výrazné nasávací otvory po stranách a postrádá dolní chromované linky, zatímco zadní nárazník dostal difuzor a specifický výfukový systém se čtyřmi koncovkami - dostupný pouze pro model R. Specialitkou pouze pro model R je ovšem i tmavě modrý lak Lapiz Blue v kombinaci se standardně ztmavenými skly.