Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Plný plyn netřeba
Příchod emisní normy Euro 6 udělal u modelu Caddy velkou pohonnou rošádu. V naftových motorech výrobce vyřazením šestnáctistovky a plošným nasazením dvoulitru vsadil na upsizing, v pohonu na zemní plyn nastal opak. Stařičký dvoulitrový nepřeplňovaný čtyřválec upravený na spalování CNG sice používal ekopalivo (motor používal název Ecofuel) ale značná spotřeba plynu a slabá dynamika odvracely zájem rozvážných zájemců.S požadavkem Euro 6 Volkswagen využil zážehovou přeplňovanou čtrnáctistovku pro přestavbu na CNG, která všemi tabulkovými parametry překonala dvoulitr. U něho výrobce udával průměrnou spotřebu 5,7 kg/100 km, ale v praxi s občasnou dálnicí stoupaly CNG nároky na cca sedm kilogramů. Částečně za to mohlo krátce zpřevodované pětistupňové ústrojí, které dohánělo velmi skromný točivý moment 150 N.m při 2000 min-1 s maximem 160 N.m až při 3500 min-1.
Nová doba
S příchodem přeplňované čtrnáctistovky CNG Euro 6 všechna výše popsaná negativa podle údajů výrobce zmizela. Co ukázal test nové caddy na zemní plyn s označením TGI a v úpravě pro servisní práce společnosti Linde?
Hned po nastartování jsme ocenili příjemný zvuk čtrnáctistovky a schopnost velmi pružně reagovat na sešlápnutí plynového pedálu. Slušný točivý moment byl k dispozici již od 1300 min-1, takže srovnání se starým motorem bylo jako nebe a dudy. Méně zkušený řidič by možná ani nepoznal, že čtrnáctistovka spaluje místo benzinu zemní plyn. Krásný tah a spojení se šestistupňovou převodovkou nás nadchlo. Dynamické vozidlo nás ani jedním parametrem netrápilo, zůstávala tedy otázka, s jakou průměrnou spotřebou CNG dojedeme na konci testu.
Dílenská vestavba
Zkoušené vozidlo zapůjčené od firmy Linde bylo v nákladovém prostoru vybavené kvalitní vestavbou po obou stranách. Spousta krabiček na plynové součástky vlevo a zásuvky pro nářadí i větší komponenty vpravo vykazovaly precizní zpracování. Ukotvení do pertinaxové protiskluzové podlahy nebylo vidět, proto od nás samá chvála. Pouze úchyty do karoserie pomocí plechových pásů tvořilo jedinou kaňku na kráse vestavby Bott Vario namontované firmou Univest z Nového Boru.
Spousta CNG
Modernizované Caddy používá tlakové nádrže na zemní plyn před a za zadní nápravou. Pohled zespodu odhalil pouze pečlivě zpracovaný krycí plech za zadní tuhou nápravou. Zkoušené prodloužené provedení Maxi nabízelo kromě velkého nákladového prostoru 4,2 m3 také ve třídě malých dodávek nepřekonanou kapacitu plynových nádrží na 37 kg CNG. Vyjdeme-li z tabulkové hodnoty spotřeby motoru, vychází dojezd na zemní plyn obrovských 880 km. Hlavní příčinu nedůvěry v plynová auta spočívající v malém dojezdu tedy Caddy TGI nemělo ani náhodou.
Daní za velké nádoby natlakované na 20 MPa a zkoušené na dvojnásobek je vyšší pohotovostní hmotnost. Skříňové Caddy Maxi TGI s přímo řazenou převodovkou je o 22 kg těžší než provedení 2.0 TDI s pohonem všech kol 4Motion a dokonce plynová verze pohotovostní hmotností překonává vznětovou „čtyřkolku“ s dvouspojkovou převodovkou DSG. Na užitečné zatížení zkoušené verze zbývá tedy 745 kg v případě, že vůz se nachází jen v základní výbavě například bez klimatizace.
Skvostný tah
Čtrnáctistovka nás nadchla velmi příjemným tahem i výkonem již kolem 2500 min-1. Později jsme pochopili, proč nás tak plynový přeplňovaný motor nadchl. Z průběhu točivého momentu a výkonu plyne, že obě křivky se protínají již při otáčkách motoru 1900 min-1, což je z hlediska dynamiky a spotřeby plynu maximum optimálních otáček. Ekonomický rozptyl tempa motoru 1400-1900 min-1 nám plně dostačoval, protože ve spojení se šestistupňovou převodovkou nebylo třeba z tohoto rozmezí i při dynamické jízdě vůbec vybočovat.
V celém testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 4,5 kg/100 km, což při nejobvyklejší ceně 20,30 Kč bez DPH/ kg znamená náklady na palivo 0,91 Kč bez daně na kilometr. Z dlouhodobého hlediska je u pohonu CNG stejně jako u benzinu výhodná absence filtru pevných částic a snižování oxidů dusíku pomocí LNT katalyzátoru nebo vstřikování AdBlue. Proto také rozdíl mezi pohotovostními hmotnostmi zážehové verze 1.4 TSI a 1.4 TGI se stejnými převodovkami činí nemalých 205 kg, které spadají na plynovou složku. Přestože CNG provedení neustále vozí proti benzinové dva metrické centy navíc, je z hlediska nákladů na palivo extrémně výhodnější. Majitel modelu Caddy se může spolehnout na standardně přiznanou záruku na vozidlo v délce 2+2 let s omezením od třetího roku délkou nájezdu 150.000 km.
TGI možno i s DSG
Model Caddy jako jediný v kategorii středních dodávek nabízí spojení plynového pohonu s dvouspojkovou převodovkou DSG. Má stejně jako přímo řazená šest stupňů. Za pohodlí DSG proti přímo řazené převodovce si dle ceníku připlatíte 54.834 korun bez daně a počítejte se nárůstem pohotovostní hmotnosti o 35 kg.
Plusy
- Výkonný a úsporný motor
- Šestistupňová převodovka
- Bez DPF i SCR
Minusy
- Nízká užitečná hmotnost
Technické parametry | |
Motor | 1.4 TGI |
Typ | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1395 |
Největší výkon (kW/min-1) | 81/4800 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 200/1500-3500 |
Emisní norma | Euro 6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
D/š/v (mm) | 4976/1794/1793 |
Rozvor (mm) | 3006 |
Rozchod P/Z (mm) | 1537/1544 |
Světlá výška (mm) | 149 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1600 |
Celková hmotnost (kg) | 2345 |
Hmotnost ne/brzděného přívěsu (kg) | 1300/750 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 4,2 |
Délka náklad. prostoru (mm) | 2249 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 13,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 174 |
Spotřeba CNG (kg/100 km) | 5,2/3,6/4,2 |
Spotřeba benzinu (l/100 km) | 8,0/5,4/6,3 |
Objem nádrže CNG (kg) | 37 |
Objem benzinové nádrže (l) | 13 |
Cena (Kč bez DPH) | 521 670 |