TEST Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (90 kW) – Plnohodnotná alternativa k MPV
Osobní dodávky postupně přebírají roli klasických MPV. Nový Volkswagen Caddy přitom dokazuje, že takové řešení bude rodinám vyhovovat.
Design, interiér
Segment klasických MPV je na ústupu. Většina zákazníků dnes raději směřuje k líbivějším SUV, která v některých případech umějí nabídnout obdobné vlastnosti, prakticky smýšlející klientela ale raději volí osobní dodávky. Ty se v posledních letech zlepšily tak, že mají k MPV charakterově velice blízko a díky svému dodávkovému původu umějí být ještě praktičtější. Důkazem nové éry velkoprostorových rodinných aut je i Volkswagen Caddy.
Volkswagen sice zatím zůstává věrný tradičním MPV, když pořád nabízí relativně širokou paletu v podobě Golfu Sportsvan, Touranu a Sharanu. Jenže velký Sharan pomalu končí a Touran i Golf Sportsvan mají před sebou značně nejistou budoucnost. Buď je nahradí jediný model, nebo z nabídky zcela zmizí. Alternativa totiž na trhu již je, právě v podobě Caddy.
Caddy v nejnovější páté generaci přezbrojil na platformu MQB známou z osobních automobilů, a tak se charakterově hodně přiblížil klasickým MPV. Své kvality v redakčním testu již jednou prokázal, jeho nabídka je ale komplexní, a tak vedle výchozího Caddy je tu ještě prodloužené Caddy Maxi, které cílí na zákazníky hledající sedmimístné rodinné auto. Jaký takový Caddy je?
Natažený rozvor i dveře
Na první pohled Caddy Maxi poznáte vlastně jen z boku, a to díky prodlouženému rozvoru z 2.755 mm běžné verze na výsledných 2.970 mm. Zajímavostí je přitom fakt, že spolu s tímto prodloužením se natáhly také zadní posuvné boční dveře, které zasahují až k zadním podběhům. Díky tomu usnadňují přístup na zadní řady sedadel, který je opravdu snazší, než bývá zvykem. Celková délka Caddy Maxi pak činí 4.853 mm, což znamená, že délkový rozdíl mezi oběma deriváty tvoří i prodloužený zadní převis karoserie.
Jinak je to pořád ten účelně navržený automobil, který se svoji karoserii snaží oživit moderně vyhlížejícími prvky, ať už světlomety z osobních Volkswagenů nebo zajímavými koncovými světly, které jsou orientovány vertikálně.
Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (90 kW)
Právě účelně navržená karoserie se plně projevuje uvnitř, protože právě díky ní máte uvnitř bohatý prostor. I v třetí řadě sedadel je vlastně dostatek místa, stačí jen více narovnat opěradlo v prostřední řadě sedaček. I přístup sem je díky překlopitelným sedačkám vcelku snadný. Jen se sedí nízko, kvůli nízkému ukotvení sedáku. Dostatek prostoru je rovněž v prostředí řadě, hlavně nad hlavou je bohatý prostor, a to i v případě prostřední sedačky, nad níž se ve stropě nachází boule od ventilace.
Pravidelně tvarovaný je také zavazadlový prostor s šířkou 120 cm, výškou 61 cm pod plato a délkou 57 cm po třetí řadu sedadel. Nechybí zde ani háčky na zavazadla, pod podlahu nicméně už nic nedáte. Nákladová hrana se nachází nízko nad zemí, v 54 cm nad vozovkou. Rozměrné víko pak sice usnadňuje nakládání bagáže, zase však už není jednoduché ho zavírat. Chce to trochu síly.
V případě sedmimístné konfigurace uvnitř přitom stále zůstává objem 446 litrů, počítaný po horní hranu opěradel zadních sedaček. Sedadla dvou zadních řad lze ale snadno vyjmout, sedačky mají dokonce praktická madla pro odnos, díky čemuž lze nákladový prostor zvětšit na 1.057 litrů (pětimístná konfigurace, počítáno po horní hranu sedaček), případně až na 3.105 litrů v případě dvoumístné konfigurace. Sedadlo spolujezdce má navíc sklopné opěradlo, díky čemuž se sem vejdou až 218 cm dlouhé předměty.
Praktik je tak Caddy neskutečný, což dokazuje i řešení interiéru. Na vrchu palubní desky jsou praktická odkládací místa, dostatečně velké kapsy se nacházejí také ve dveřích. Praktické jsou rovněž stolky pro zadní sedadla. Usazení se za volant pak dokazuje, jak má Caddy blízko také k osobním automobilům. Palubní deska svojí koncepcí navazuje na aktuální Golf, což znamená digitální přístrojový štít i sázku na dotykové ovládání bez samotného ovládání klimatizace - jen prostřednictvím dotykových plošek pro nastavení teploty. Budu se jen opakovat, že tohle řešení není zrovna šťastné, hledat vše při jízdě v útrobách multimediálního systému není zrovna intuitivní, navíc infotainment nezareaguje zrovna vždy hbitě.
Plusem je slušný výhled ven, rozhlédnutí se po kabině však přece jen dokazuje, že ne všude se dodávkový původ povedlo úspěšně zamaskovat. Některé plochy a řešení vypadají zkrátka lacině, za všechny zmíním tvrdé výplně v zadních dveřích nebo řešení výdechů klimatizace mezi předními sedadly pro cestující vzadu.
Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (90 kW)
Samotná výbava ale osobním automobilům plně odpovídá. Vždyť se dají pořídit i takové prvky jako komfortní přední sedadla ergoActive, vyhřívané čelní sklo nebo sledování mrtvého úhlu.
To se však podepisuje také na cenovce, kdy konkrétně testovaný exemplář z fotografií s 2.0 TDI (90 kW) pod kapotou přišel na 959.524 Kč, tedy bezmála milion. Na druhou stranu, v ceníku se dají dohledat i racionálnější volby. I tak je však základních 685.582 Kč za zkoušený turbodiesel docela dost.
Volkswagen Caddy Maxi – srovnání s konkurencí | |||||
Model | VW Caddy Maxi | Citroën Berlingo XL | Fiat Doblo L2 | Ford Grand Tourneo Connect | Opel Combo Life XL |
Motor | 2.0 TDI | 1.5 BlueHDi | 1.6 MultiJet | 1.5 EcoBlue | 1.5 CDTI |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1499 | 1598 | 1498 | 1499 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 90/2750-4250 | 96/3750 | 88/3750 | 88/4000 | 96/3750 |
Točivý moment [N.m/min] | 320/1600-2500 | 300/1750 | 320/1750 | 270/1750-2000 | 300/1750 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 187 | 186 | 176 | 170 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,6 | 10,7 | ? | ? | 10,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 5,4 | 5,1 | 6 | 4,2 |
Základní cena [Kč] | 685.582 | 562.900 | 420.210 | 702.478 | 509.990 |
Motor, jízdní vlastnosti
Úsporný, ale moc nejede
Vznětové motory jsou sice v posledních letech na ústupu, Caddy ale dobře ví, že v takto koncipovaném autě dává nafta pořád smysl, a tak je jeho nabídka postavena právě na 2.0 TDI. Pro prodloužené Caddy Maxi jsou k dispozici dvě výkonové varianty - se 75 a 90 kW. Kdo by si pak mezi nimi nevybral, může zvolit ještě benzinový čtyřválec 1.5 TSI s 84 kW.
Testovaná varianta s 90 kW a 320 N.m je typický turbodiesel. Do 1500 otáček lehce duní a moc se mu nechce "do kroku", aby se kolem 2000 otáček nadechl k silnějšímu zátahu, který posléze začíná klesat kolem 4500 otáček. Obecně se projevuje syrovějším zvukem, potěší však nízká spotřeba.
Za volného provozu se dá po městě jezdit kolem pěti litrů, na dálnici, kdy motor při 130 km/h točí asi 2100 otáček, pak spotřeba roste lehce nad šestilitrovou hranici. I při využívání maxima síly jsem se pak při svižnějším tempu nedostal výrazněji nad sedm litrů.
Bohužel se však té svižnosti tolik nedočkáte. Dynamika je zkrátka jen průměrná, a tak by se v plném obsazení hodil silnější motor. Ten nicméně Caddy v tuto chvíli nenabízí. Pochvalu každopádně zaslouží manuální převodovka s přesným a hezky tuhým řazením. Komu by každopádně manuální řazení nevyhovovalo, může si dokoupit za zhruba 60.000 Kč sedmistupňové DSG.
Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (90 kW)
Také při jízdě pak Caddy Maxi svůj dodávkový původ dobře maskuje, čemuž pomáhá právě platforma MQB, známá z osobních aut, která mimo jiné znamená nahrazení zadních listových per vinutými pružinami. V mezigeneračním srovnání je tak Caddy o poznání komfortnější, na druhou stranu při přejezdu příčných nerovností se "dodávkovému" hopsání nadále zcela nevyhnete. Zase však kvůli této technické změně klesla nosnost. Jestliže předchozí Caddy Maxi s 2.0 TDI (103 kW) uváděl užitečnou hmotnost 808 kg, v případě aktuálně testovaného kousku činí 647 kg.
Celkové naladění ale zaslouží pochvalu a plně odpovídá tomu, co očekáváte od rodinného automobilu. Komfort odpružení je tedy jinak solidní, řízení čitelné. Na dálnici se pak vlivem vyšší stavby karoserie logicky nevyhnete jemnému šumění větru, Caddy nicméně zůstává stabilní a není náchylné na boční vítr.
Závěr
Závěr
Volkswagen Caddy se v nové generaci výrazně přiblížil ke světu velkoprostorových automobilů, a tak přestože v některých ohledech pořád naznačí užitkový původ, je dnes už plnohodnotnou alternativou k MPV. Poskytuje variabilní a prostorný interiér, vůz lze navíc bohatě dovybavit, s čímž ale souvisí i vysoká pořizovací cena. Vždyť testovaný exemplář se už blíží k milionu... Na druhou stranu takový Touran stojí obdobné peníze.
Nedostatkem zůstává sázka na dotykové ovládání převzaté z Golfu, které zkrátka při jízdě není vždy intuitivní. Otázkou pak zůstává motor, 2.0 TDI (90 kW) se sice projevuje jako úsporná jednotka, na druhou stranu dynamika je jen průměrná. Silnější agregát ale Caddy dnes ani nenabízí.
Nejlevnější verze modelu | 606.607 Kč (1.5 TSI/84 kW Caddy Maxi) |
Základ s testovaným motorem | 685.582 Kč (2.0 TDI/90 kW Caddy Maxi) |
Testovaný vůz bez příplatků | 811.189 Kč (2.0 TDI/90 kW Caddy Maxi Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 959.524 Kč (2.0 TDI/90 kW Caddy Maxi Style) |
Plusy
- Variabilní kabina
- Komfort na úrovni MPV
- Možnost bohaté výbavy
Minusy
- Průměrná dynamika
- Vyšší pořizovací cena
- Základ dodávky se občas projeví