Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Combo 1.5 CDTI vs. Volkswagen Caddy 2.0 TDI – Další úroveň přiblížení

Svět motorů Svět motorů 19. 3. 2021 • 20:42
114
121
Zobrazit náhledy (114)
Opel Combo 1.5 CDTI vs. Volkswagen Caddy 2.0 TDI Opel Combo 1.5 CDTI vs. Volkswagen Caddy 2.0 TDI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Interiér je z větší části sdílený s dalšími třemi sourozenci, liší se pouze design volantu, který odkazuje na jiné modely Opelu a analogový přístrojový štít s malým displejem, který je velmi přehledný. Ovládání světel otočným ovladačem pod volantem se dá používat i poslepu. Opel Combo 1.5 CDTI Multimediální systém je stejný napříč všemi vozy od PSA a začíná už působit zastarale, jak grafi kou a rychlostí, tak nabídkou funkcí. Opel Combo 1.5 CDTI Combu především při jízdě na dálnici schází šestý rychlostní stupeň, který by snížil hlučnost i spotřebu při vyšších rychlostech Opel Combo 1.5 CDTI Výhodou comba je panel s fyzickými tlačítky klimatizace, která se tedy nemusí řešit zbytečně přes menu na displeji. I zde se už ale většina asistentů vypíná přes hluboko schované menu. Combo stále využívá staré USB typu A, a navíc si vpředu u spolujezdce vozí standardní 230V zásuvku. Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Velmi se nám zamlouvá také rozměrná skříňka nad volantem. Combo má před spolujezdcem hned dvě odkládací skříňky, navíc dost velké, plus přihrádku a na palubce také místo pro nápoj. Opel Combo 1.5 CDTI Pozice za volantem je zvýšená a spolu s vysoko posazenou převodovkou působí dodávkově, výhled ven je skvělý i přes širší sloupky. Všechna tři místa vzadu jsou plnohodnotná a ani osoba cestující uprostřed nebude na dlouhých trasách strádat, středový tunel do nohou vůbec nezasahuje. Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Druhá řada sedaček jde sklopit do téměř vodorovné polohy, výsledná plocha je skoro beze schodu, úplně vymontovat sedačky však nejde. Opel Combo 1.5 CDTI Samozřejmostí je odkládací prostor pod stropem vpředu, který ale neomezuje prostor na hlavu. Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI O něco měkčí nastavení podvozku znamená větší náklony do zatáček, řízení zde není tak přesné jako u caddy, stále ale velmi blízké osobním vozům Opel Combo 1.5 CDTI Pneumatiky v testu: Fortune Snowfun FSR901 205/60 R16 Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI V pětimístném provedení má kufr comba objem 597 litrů, pravidelný tvar bez zasahujících podběhů a po stranách zůstávají odkládací přihrádky pro případnou třetí řadu sedaček. Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Kapota je u comba velmi krátká a motor utopený hluboko v prostoru, který je zepředu ohrazen vysokým nárazníkem Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Opel Combo 1.5 CDTI Přístrojový štít je v základní verzi analogový s malým displejem a velmi přehledný, ovládání světel už je řešeno dotykovou ploškou. V caddy pokračuje přístrojová deska trend z osobních modelů, displej multimediálního systému schovává pod matný plast protáhlý až k oknu. Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Multimediální systém caddy působí moderně i v menší obrazovce o úhlopříčce 6,5“ a je zde velmi rychlý i po nastartování, což bývá problém u mnoha vozů koncernu VW. Volkswagen Caddy 2.0 TDI Klimatizace i například vyhřívání sedaček se už řeší pouze přes displej, díky rychlosti systému to zde ale není až takový problém. Stejně jako další vozy koncernu už i caddy přešel pouze na konektory USB typu C. U caddy je šest stupňů standardem už od úplného základu, i přes totožný výkon umožňuje převodovka autem jezdit dynamičtěji, než to zvládá konkurent Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Vpředu nám pozice za volantem více připomíná osobní vozy, výhled ven je ale také díky nižší přídi skvělý. Vzadu se sedí citelněji výše, také zde jsou všechna tři místa plnohodnotná a prostoru dostatek i pro vyšší osoby. Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Také zde jsou další prostory pod stropem, avšak už trochu omezují místo na hlavu. Caddy si musí vystačit s jednou velkou skříňkou před spolujezdcem a několika šikovnými odkládacími prostory na vrchu palubky, praktičtější nám ale přijde combo. Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Navzdory výšce se caddy moc nenaklání, drží stopu a přesností řízení se blíží osobním vozům. Stabilizační systém zasahuje ve správný čas i míře. Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Pneumatiky v testu: Continental ContiWinterContact 205/60 R16 Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Také caddy se v pětimístné konfi guraci chlubí obrovským kufrem o kapacitě 760 litrů a kolmými stěnami s odkládacími přihrádkami. Sedačky ve druhé řadě ale umožňují dvě konfi gurace zvětšující objem. Lze totiž buď překlopit sedáky dopředu, nebo úplně vyjmout ven. V případě dvojité lavice na levé straně vozu je to už ale spíše operace pro dvě osoby. Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Motorový prostor je podstatně lépe přístupný v caddy, které má velkou kapotu zasahující až po světla a samotná jednotka není tak hluboko v prostoru Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI Volkswagen Caddy 2.0 TDI

Osobní verze malých dodávek se stále více zakusují do trhu dříve vyhrazeného pro klasická rodinná MPV. K nesmírně praktickým interiérům se navíc v poslední době přidávají také komfortní jízdní vlastnosti.

Dojem, cena, prostor


Donedávna tak populární segment velkoprostorových rodinných MPV je zcela v troskách a posledních pár mohykánů dožívá na okraji zájmu, vytlačují je SUV všech tvarů a velikostí. Jejich částečnou náhradou se ale stávají osobní verze malých dodávek, jejichž průkopníky byly vozy jako Renault Kangoo nebo Citroën Berlingo. Současné generace už mají často blíže k osobáku než pravověrným užitkovým vozům, nabídnou tedy dostatečný komfort a spoustu místa. Přesto není nabídka na našem trhu kdovíjak široká, kromě výše zmíněných se už prodává jen postarší Fiat Doblo a další tři příbuzní francouzského vozu, které nově doplňuje také čtvrtá generace Volkswagenu Caddy.

Ten je stále horkou novinkou, do prodeje se dostal koncem loňského roku a naším testem prošla jedna z jeho vrcholných specifikací. Dnes tu ale máme možnost prohlédnout si kousek z opačného konce ceníku, s dvoulitrovým dieselem TDI o výkonu 75 kW a manuální převodovkou. Proti němu se staví Opel Combo čtvrté generace, který se začal prodávat v roce 2018 a přišel tehdy se zcela novou technikou nového majitele německé značky, skupiny PSA. Také ten má manuální převodovku a vznětovou jednotku o výkonu 75 kW, tentokrát CDTI (BlueHDI) o objemu 1,5 litru.

Složitá historie

Jak caddy, tak combo si prošly ve své historii spoustou změn. Volkswagen začínal jako verze pick-up od golfu, v následující generaci se už ale toto jméno dávalo na Seat Inca, vůz vzniklý přilepením skříňové nástavby k Seatu Ibiza. Ve stejné době jej navíc doplňoval i druhý caddy, který si zase vypůjčil tělo Škody Felicia Pickup. Třetí i současná, čtvrtá generace už však jsou od základu vyvinuté samostatné modely, které pouze sdílejí platformu s osobními vozy. V případě poslední generace jde o MQB Evo, tedy stejnou jako u současného golfu a octavie.

Podobným vývojem si prošlo i combo, které začínalo jako užitková verze kadettu a pak corsy, aby se ve čtvrté generaci stalo překabátěným Fiatem Doblo. S přechodem značky pod skupinu PSA se změna podepsala i na combu, které v roce 2018 dostalo pátou generaci, sdílenou se třemi dalšími sourozenci: Peugeotem Rifter, Citroënem Berlingo a Toyotou Proace City Verso. Kromě výběru mezi skříňovou a osobní variantou zůstává u obou konkurentů také možnost sáhnout po prodloužené karoserii. Combo má ve standardu rozvor 2785 mm a celkovou délku 4403 mm, ve verzi XL se hodnoty zvětšují na 2977 a 4753 mm a kromě toho je u několika specifikací možnost vybrat si variantu se zvýšenou nosností. U caddy se začíná na 2755 a 4500 mm, ve verzi Maxi oba rozměry narostou na 2970 a 4853 mm.

Svět motorů 11/2021 Svět motorů 11/2021

Konzervy

Při pohledu na dvojici nafouklých vozů je rychle jasné, který je tu větší novinkou. S bachratým combem se už v některé z jeho čtyř identit vídáme často, v podání opelu na své německé geny odkazuje tvarem masky a světly, které jej přibližují dalším modelům značky. Ze sourozenců je nejkonzervativnější, sází na jednoduché tvary bez jakýchkoliv výstřelků a má jasně dodávkový charakter. Myslí i na praktické detaily, jako jsou velké plastové chrániče boků na dveřích, které pomáhají šetřit lak.

To caddy nemusí své plechy sdílet s žádnou další značkou, jeho design proto zcela jasně navazuje na zbytek modelové řady. Příď ve stylu menších osobních volkswagenů dobře tají dodávkový charakter a zbytek karoserie pokračuje v jejím minimalistickém konzervativním stylu. Chybějící maska a zvláštní mřížování na nárazníku vytvářejí dojem elektromobilu a spousta lidí se nás opravdu ptala, jestli tohle auto jezdí jen na elektřinu. Velmi moderní tvary pokračují na zádi, kde jsou světla vizuálně protáhnutá černou lištou až po střechu a plynule na ně navazuje velké zadní sklo s nalepeným logem plujícím nad stěračem. A navíc se umí parádně vymódit výraznými barvami, které mu sluší, třeba červená na testovaném kousku. Jen nás překvapuje, že se nesnaží skrýt kolejnici pro vedení bočních posuvných dveří, jako to dělá jeho méně stylový konkurent.

Moderna

Podobné rozdíly jako venku nacházíme i po otevření dveří. Combo se s vysoko posazenou řadicí pákou a jednoduchou ergonomickou palubní deskou z tvrdých plastů stále tváří jako auto na půli cesty mezi dodávkou a osobákem a ve srovnání s volkswagenem působí přece jen o něco laciněji. Proti nekonvenčnímu pojetí interiéru v peugeotu nabídne combo volant běžné velikosti, má také vlastní logiku ovládání menu páčkou pod volantem a úplně jednoduchou, přehlednou grafiku palubních přístrojů. Proti caddy se tady stále dosti spoléhá na mačkání fyzických tlačítek, což oceňujeme zejména v případě klimatizace. Poloha za volantem je také lehce dodávková, auto na nás působí opravdu širokým dojmem.

U novějšího Němce naopak moderna pokročila do té míry, že se přes displej řeší téměř vše a i takové věci jako ovládání světel se zde dělají na lesklé dotykové plošce. Červený vůz v jedné z nižších výbav má pouze základní displej o uhlopříčce 6,5“, který nám ve vertikálním panelu kryjícím pracoviště řidiče přijde trošku nepatřičně malinký. Funguje však překvapivě rychle a má přehlednou grafiku. Onen panel v této verzi také přišel o luxusněji působící a rychle zamatlaný lesklý černý povrch, místo něhož je tu zcela běžný tvrdý plast.

Rozdíl třídy

Pohled do ceníků obou modelů odhaluje podstatné rozdíly. Zatímco opel se základní zážehovou tříválcovou dvanáctistovkou o výkonu 81 kW se nabízí za akční cenu 399.990 Kč, Volkswagen si za nejlevnější caddy, se vznětovým dvoulitrem o výkonu 55 kW, řekne o 519.000 Kč. Podobný rozdíl zůstává, i když porovnáme testované motorizace, tedy diesely o výkonu 75 kW. V takovém případě opel začíná na 439.990 Kč, zatímco volkswagen už na 579.204 Kč. Výbava je o něco vyšší u caddy, už v základu například počítá s poloautomatickou klimatizací a 6,5“ dotykovým displejem multimediálního systému, zatímco combo si musí vystačit pouze s rádiem a manuální klimatizací, základní caddy ale například nemá lakované nárazníky. Za prodlouženou karoserii se u caddy připlácí kolem 70.000 Kč, zatímco u comba dosahuje rozdíl jen 30.000 Kč. U Volkswagenu však auto rovnou dostane také třetí řadu sedaček, která je u Opelu vždy podmíněna příplatkem 20.000 Kč, namontuje je však i do kratší karoserie. Volkswagen se také může pochlubit více možnostmi individualizace, nabízí totiž více příplatkové výbavy napříč verzemi a výbavami, zatímco opel výběr například v základní variantě velmi omezuje.

Konkurence testovaných vozů se omezuje převážně na další tři sourozence Opelu Combo, tedy Peugeot Rifter, Citroën Berlingo a Toyotu Proace City Verso a doplňuje je Ford Tourneo Connect. Nedávno představená nová generace Renaultu Kangoo ani jeho levnější varianta Express zatím ceny nezveřejnily, levná Dacia Dokker naopak nedávno zcela skončila. Jediným dalším konkurentem a zároveň nejlevnějším vozem této kategorie tak zůstává Fiat Doblo druhé generace, tedy už jedenáct let vyráběný vůz. Se základní vznětovou třináctistovkou o výkonu 70 kW vyjde na 359.880 Kč, ve srovnání se dvěma Němci je to však holobyt bez rádia či klimatizace a s nelakovanými nárazníky. Na stejné ceně jako combo začíná také jeho sourozenec Citroën Berlingo. Ve verzi se 75kW patnáctistovkou je už ale Francouz za 429.990 Kč, tedy o 10.000 Kč levnější. A podobně je na tom i Peugeot Rifter, který začíná na 409.000 Kč, 75kW diesel se ale s cenou 435.000 Kč za základní výbavu Active Pack také vejde pod combo.

Pořizovací náklady Fiat Doblo 1.6 MTJ 77 kW (etalon) Opel Combo 1.5 CDTI 75 kW (cenový tip) Volkswagen Caddy 2.0 TDI, 75 kW
Základní cena 368 010 Kč (Base) 439 990 Kč (Edition) 579 204 Kč (Caddy)
Cena verze Světa motorů 394 110 Kč (SX) 439 990 Kč (Edition) 579 204 Kč (Caddy)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace Ne Ne Ne
Bixenony/světlomety LED Ne Ne Ne/30 303 Kč
Vyhřívání předních/zadních sedadel 6000 Kč/Ne Ne/Ne 14 059 Kč (Zimní paket)/Ne
Zadní/zadní a přední parkovací senzory 5500 Kč/Ne 7000 Kč/Ne Ne/14 377 Kč
Litá kola 8000 Kč Ne 18 348 Kč
Navigace 14 000 Kč 20 000 Kč 34 870 Kč
Dešťový a světelný senzor 9000 Kč (paket City) 4000 Kč 7467 Kč
Tempomat 5000 Kč Ano 15 409 Kč
Bezklíčkové startování Ne Ne 10 406 Kč
Metalíza 10 000 Kč 14 000 Kč 16 601 Kč
Porovnání cen 394 110 Kč (100 %) 439 990 Kč (o 11 % horší) 579 204 Kč (o 46 % horší)
Známka 1,00 1,50 3,00
Pořadí   1. 2.

Moře místa

Combo vítězí v praktičnosti, odkládacích prostor je tu opravdu spousta. Nezapomíná se ani na řidiče, který dostal užitečnou skříňku přímo nad volantem, ideální na odkládání různých sešitů a dokumentů. A myslí se tu i na nápoje – jak řidič, tak spolujezdec mají své odkládací místo vysoko po stranách palubní desky. Poloha za volantem comba je stále lehce dodávková, auto na nás působí širokým dojmem. Prostoru je vpředu hodně, sedačky jsou vyšší, ale pohodlné. Lehce nás omezuje pouze vystouplá konzola s převodovkou, která tlačí do pravé nohy. Žádný takový problém nemáme vzadu, kde se pohodlně usadí i tři vyšší postavy. Ani prostřední cestující nebude mít potíže s poskládáním nohou, středový tunel tam totiž vůbec nezasahuje.

Téměř totožná situace panuje také v caddy, kde je místa pro posádku vpředu až moc. Klasicky řešený středový tunel s řadicí pákou mezi sedačkami nás nijak neomezuje. Protahuje se ale více dozadu, takže osobě sedící na prostředním, plnohodnotném místě už více zasahuje do prostoru na nohy. S odkládacími místy caddy neplýtvá tolik jako combo, situace je opět podobnější osobáku. Velkou skříňku před spolujezdcem doplňují rozměrné kapsy ve dveřích a menší loketní opěrka. Na vrchu palubní desky je sice podlouhlá odkládací polička, do praktičnosti uzavíratelné skříňky nad volantem comba má ale daleko. Výhodu mají cestující vzadu, kteří také získali velké kapsy ve dveřích.

Klame tělem

Ačkoliv na nás zpočátku díky designu působil caddy jako menší z dvojice, opak je pravdou. Na délku je dokonce o celých 97 mm větší. Částečně se to projevuje v podélném místě pro posádku, které je větší ve volkswagenu, delší je ale i jeho kufr. Což je zřejmé i ze značného rozdílu v udávané kapacitě, která je u comba 597 litrů a u caddy 760. V konfiguraci s pěti sedadly je v caddy 105 cm na délku, zatímco v combu 100, šířka pak v obou totožných 119 cm. Europaleta se tedy ve standardní konfiguraci nevejde ani do jednoho z nich.

Určitou výhodu má caddy v jednoduchém způsobu demontáže zadních sedaček, kde stačí zatáhnout za popruh a sedačky prostě vyjmout. Nejsou ale vůbec lehké, na manipulaci s lavicí nalevo už se proto hodí spíše dvě osoby. Combo si musí vystačit se sklopením, výsledkem je ale také téměř rovná plocha, a především jednodušší operace než ve volkswagenu.

Údaje o testovaných vozidlech Opel Combo Volkswagen Caddy
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 166/7 173/8
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 109,1/109,7 113,5/107
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 24,8/19,4 26,8/17,5
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 150,7/152,5 151,1/163,9
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 141,3/135 138,8/131,1
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 48/45 x 43 50 x 50/48 x 44
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 53x63 67x50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 114 x 121 111,9 x 118,6
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 57/188 56,5/203

Motor, jízda


Klidně předou

Volkswagen i Opel mají pro své rodinné dodávky velmi podobnou nabídku motorů. Benzin hraje v obou případech druhé housle, prioritu mají vznětové jednotky. U caddy je základem stále dvoulitrový čtyřválec TDI o výkonu jen 55 kW, u comba se začíná na 75 kW čtyřválcové patnáctistovky CDTI s filtrem pevných částic a vstřikováním AdBlue. Na opačném konci jsou stále stejně velké motory, výkon ale u caddy narostl na 90 kW a u comba na 96 kilowattů. Druhý jmenovaný má ovšem v nabídce ještě jednu moderní specialitku – jeho osobní i užitková verze jsou totiž dostupné také jako elektromobil s výkonem 100 kW a dojezdem asi 280 kilometrů. Výkonový střed caddy nabízí 75 kW při 2450–4400 otáčkách a 280 Nm při 1500–2500 min-1 a kombinovatelný je výhradně s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Podobně jako všechna moderní TDI je i motor v caddy tichý a kultivovaný. Po nastartování si lehce zabrumlá a po zahřátí se jeho projev ještě ztiší, odhlučnění zde však není na takové úrovni jako v osobních vozech koncernu. Údaje o dynamice z ceníku vytvářejí dojem auta o něco pomalejšího než stejně výkonné combo, při jízdě ale máme opačný dojem. Caddy s šestistupňovým manuálem dokáže prudčeji zrychlovat a podstatně lepší je i pružnost, což se nám následně prokazuje při měření. Z nuly na sto se dostáváme za papírových 13,5 sekundy, zatímco v combu nám to zabere o sekundu déle. Podstatnější je ale rozdíl v pružnosti na 4. rychlostní stupeň. Caddy ke zrychlení z 60 km/h na 80 potřebuje 7,8 sekundy, combo už 9,3.

Combo po nastartování jasně dává najevo přítomnost dieselové jednotky pod kapotou, po zahřátí se ale velmi zklidní. Z letargie se probouzí na 1400 otáčkách a působí, jako by se mu do zrychlování příliš nechtělo. Aby se motor pořádně probudil, je nutné jej vyhánět do vyšších otáček, klidně až po 4600 min-1. I tak je ale jeho dynamika ve vyšších rychlostech slabší, proti volkswagenu má ostatně nevýhodu také v jen pětistupňové převodovce. Šestistupňová je vyhrazena silnější variantě patnáctistovky s výkonem 96 kW. Spotřebu se nám u obou vozů podařilo držet na podobné úrovni. Jak caddy, tak combo nemají problém se mimo město držet kolem 5,5 l/100 km, zatímco ve městě si řeknou průměrně o půl litru až litr více. Na dálnici se projevuje výhoda šestého rychlostního stupně volkswagenu, díky čemuž není problém držet se pod sedmi litry, combo jej naopak o trošku překoná.

Údaje o testovaných vozidlech Opel Combo 1.5 CDTI Volkswagen Caddy 2.0 TDI
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, DOHC turbodiesel R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1499 1948
Největší výkon (kW/min-1) 75/3500 75/2450-4400
Největší točivý moment (Nm/min-1) 250/1750 280/1500-2500
Převodovka 5° man 6°man
Délka x šířka x výška (mm) 4403 x 1848 x 1841 4500 x 1855 x 1823
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2785, 1553/1567 2755, -/-
Standardní pneumatiky 205/60 R16 205/60 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1480/819 1621/599
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 750/1500 750/1500
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 597/2126 760/2556
Objem nádrže paliva (l) 50 50
Nejvyšší rychlost (km/h) 171 175
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,2 13,5
Emise CO2 (g/km) 109-111 123
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 4,6/3,8/4,1 6,0/3,9/4,7
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 9,3 7,8
Pružnost na 5. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) 12,3 16,4
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 2500 2250
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 56,2 54,3
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,5/85,6/125,1 47,2/84,2/124,1
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,6 6,8

Uhlazenější

Pokud se v něčem malé osobní dodávky lišily od MPV, byl to komfort jízdy. Se současnými generacemi se ale podstatně zlepšovalo i zde. Combo dostalo vpředu kus modulární platformy EMP2, vzadu už ale využívá starší techniku s osvědčenou nápravou s vlečenými rameny. Rozbitou cestu filtruje přesto na výbornou, kola neodskakují a neozývají se ani rány při přejezdu větších výmolů. Odpružení je ve srovnání s caddy měkčí a v zatáčkách se vůz více naklání, ani nezatížené auto ale neplave a dobře drží stopu. Stále je tedy dostatečně obratné, abychom se s ním nebáli vrhat rychleji do zatáček, přeposilované řízení ale nedělá z takové jízdy zrovna požitek.

Také caddy stojí na nové platformě MQB, vzadu mu ale zůstala klasická tuhá náprava. Podvozek je spíše tužší, takže se auto v zatáčkách příliš nenaklání, drží stopu a přesnost řízení nadále zvyšuje jistotu při průletu zatáčkami. V tomto ohledu je caddy na dohled od osobních aut. Trochu ale ztrácí právě zadní nápravou, která si na nerovnostech nebo retardéru občas neodpustí tvrdší rány. Pohodlným MPV se tedy plně nevyrovná ani jeden z vozů, teď už ale není do jejich jízdních vlastností tak daleko.

Aerodynamický hluk je u obou modelů vyšší než u osobáků, což je dané vyšší stavbou karoserie, více slyšet je také valivý odpor kol. Ani při dálničních rychlostech ale nejde o nic, co by výrazně rušilo pohodu na palubě.

Závěr


Závěr

V současných generacích už malé osobní dodávky dospěly natolik, že i přes konstrukci sdílenou s ryze nákladními verzemi dokážou plně nahradit osobní vůz i při denním soužití bez podstatného omezení komfortu. O kus dále v tomto pokročilo nové caddy, které má sice tužší podvozek než konkurent, v jeho kabině se ale cítíme spíše jako v lehce přerostlém golfu než v osobní dodávce. Combo má výhodu v praktičtějším uspořádání interiéru s více odkládacími místy, v celkové prostornosti ale vítězí caddy, které profituje z delší karoserie. Rozhodujícím momentem při výběru se ale jistě pro mnohé nakonec stane pohled do ceníku, kde srovnatelně motorizované combo začíná o celých 139.214 Kč levněji. Nepůsobí přitom jako výrazně lacinější vozidlo, naopak komfortem jízdy svého novějšího soka místy i překonává a ani výbavou se nenechá zahanbit. Volkswagen si ovšem může svou pozici dobýt kromě větší variability zavazadelníku také více možnostmi konfigurací včetně verze 4x4.

Hodnocení (za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) Opel Combo 1.5 CDTI 75 kW Volkswagen Caddy 2.0 TDI 75 kW
DOJEM
Design 2,00 1,50
Dílenské zpracování 2,00 1,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,00 1,00
Sedadla 1,00 1,00
Zavazadelník a variabilita 1,50 1,50
Ovládací prvky 1,50 3,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,00 2,00
Pružnost 2,00 1,50
Spotřeba 1,50 1,50
JÍZDA
Řazení 2,00 1,50
Řízení 1,50 1,00
Brzdy 1,00 1,00
Ovladatelnost 1,50 1,00
Jízdní komfort 1,50 2,00
CELKEM
Výsledná známka 1,57 1,46
Závěrečné pořadí 2. 1.
POŘADÍ 1. Volkswagen Caddy 2.0 TDI 75 kW 2. Opel Combo 1.5 CDTI 75 kW
PLUSY Lepší dynamika Velmi ergonomický interiér
  Pohledný design Nízká cena
  Prostorný interiér Komfortní podvozek
MINUSY Ovládání přes displej Pouze 5° převodovka
  Méně odkládacích prostor Méně možností výbavy
  Rázy od zadních kol Omezující konzola převodovky
PRŮMĚR CELKEM 1,46 1,57

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 15 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnější kompaktní dodávka s výkonem 75 kW a výbavou dle Světa motorů je Fiat Doblo 1.6 MTJ 77 kW SX za 394.110 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 413.815 Kč. Za cenu od 413.816 Kč do 453.226 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Autor: Michal Dokoupil

Zobrazit celý článek

Související články

Témata
22. 3. 2021 00:04
Re: Prémiová limuzína???
OK. Nenapisal som rovnako, ale priblizne rovnako. Myslel som tym, ze je tam velmi maly rozdiel.
Ako vozim 3 autosedacky si mozes precitat a aj pozriet na fotke v recenzii mojho auta na moje.auto.cz
Upevnenie sedaciek je riadne bezpecnostnym pasom tak, ako je v manuale od sedacky. A stredna sedacka je uchytena urcite najpevnejsie, najstabilnejsie a najbezpecnejsie. Zmeraj vnutornu sirku v ramenach u oboch aut a uvidis, ze tam je velmi maly rozdiel. Okrem toho Berlingo predoslej generacie (o ktorom som pisal) ma vo vyske ramien plastovy kryt posuvneho mechanizmu dveri tak hlupo, ze brani umiestneniu sedacky blizsie k dveram. Nove Berlingo to tak nema. Kupujem teraz Proace Verso a zvazoval som aj Berlingo. Neviem ako meraju tu vnutornu sirku v ramenach (ja to beriem ako najuzsie miesto vo vyske ramien), ale ak maju ten udaj spravny, tak je rozdiel medzi Berlingom a mojim Meganom len 1cm, co je na 1 sedacku len 0,33cm. A ked mas teda Berlingo mohol by si ostatnym diskutujucim vysvetlit, ako narves do sirky 135cm (udaj z testu) tri plnohodnotne autosedacky, ktore maju sirku 46cm alebo viac. To mi nejako nevychadza... ;-)
21. 3. 2021 20:39
Re: Isofix
Suhlas. Podla mna je Touran oproti Caddy vo vsetkom lepsi okrem objemu vnutorneho priestoru. Pozeral som ich ceny: 2.0 90kw manual zakladna vybava Touran 25000EUR, Caddy 25600EUR. Nestudoval som to detailne, ale nemyslim si ze vybava Tourana je v zaklade nizsia ako vybava Caddy. A podobny rozdiel je vo vsetkych vybavovych stupnoch. Takze za mna jednoznacne vitaz Touran. A keby som potreboval vacsi objem, tak jednoznacne stvorcata.
21. 3. 2021 16:25
Re: Prémiová limuzína???
Megane a Berlingo vezmú 3 autosedačky rovnako? Aspoň nepíš bludy. V tom Meganovi to máš tak narvané, že o stabilnom a bezpečnom upevnení tej strednej pochybujem.
21. 3. 2021 16:22
Re: Isofix
Dokážeš chápať písaný text a odpovedať na položené otázky? Kde inde ako v diskusii ste TU vysvetľovali, že aj z pohľadu bezpečnosti to prináša viac? Nie si ty trošku pribrzdený?
21. 3. 2021 15:39
Re: Prémiová limuzína???
iudex suhlasim skoro so vsetkym. Jedine nie je pravda to, ze by sa 3 sedacky nedali dat do normalneho auta. Ja uz 2 roky vozim v Megane IV 3 plnohodnotne sedacky vzadu (pozri foto na moje auto). A to Megane nie je v zadu moc siroky, v ramenach som nameral cca 134cm. Takze si myslim, ze do niektorych aut nizsej strednej a do vacsiny aut strednej triedy 3 sedacky vlezu. Samozrejme sedacky nie su na isofixoch a nakladanie a priputavanie deti je zlozitejsie. A do uzkeho auta si nebudem kupovat siroke autosedacky.
Skor ma pri tejto kategorii aut zaraza vnutorna sirka v ramenach, ktora je v pripade Caddy este mensia ako v mojom Megane. Kamosi maju Touran a Berlingo predoslej generacie a maju tie sedacky priblizne rovnako nasekane ako ja.
Kazdopadne u Caddy je uplne nezmyselna cena, ktora v nasich koncinach znamena, ze ich predaju velmi malo v porovnani s konkurenciou.
Články odjinud