Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Multivan Long 1.4 TSI eHybrid s kempingovou vestavbou – Vzhůru za zážitky

Stanislav Švarc
Diskuze (8)

Pokud toužíte po obytném autě značky Volkswagen, máte na výběr z několika modelů řady California. Co když ale chcete občas přespat v novém Multivanu?

Design, interiér


Multivan T7 v provedení California k dispozici není a dost možná ani nebude. Volkswagen sice nedávno představil Good Night Pack, tedy paket „na dobrou noc“, který zahrnuje skládací matraci, systém zatemnění, ventilační mřížku v předních bočních oknech, úložný box nebo volitelně stolek se židlemi, v Česku ho však zřejmě bude možné objednat až ve druhé polovině příštího roku. Spací paket navíc neřeší záležitosti spojené s nocováním mimo civilizaci, zejména přípravu jídla a občerstvení.

Kuchyňka, voda, postel

Řešení tu ale je. Sáhnout můžete po nějaké šikovné kempingové vestavbě. V tuzemsku je vyrábí například společnost Egoé nest.

Do Multivanu T7 nabízí model Nestbox Hiker 410, který v kompletním balení obsahuje nejen skládací matraci, ale také kuchyňku, prostor pro chladničku nebo pitnou vodu. Výhodou vestavby je, že ji nemusíte vozit pořád, můžete ji schovat v garáži a do zavazadlového prostoru upevnit jen tehdy, když ji budete potřebovat. Celá sada mimochodem váží 129 kilogramů. A i když ji do vozu budete skládat po částech, rozhodně s ní nebudete chtít manipulovat často. Jednou za čas to v ale pohodě zvládnete. Samotná instalace není komplikovaná.

Ještě než se na vestavbu podíváme detailněji, upozorním, že jsme ji vyzkoušeli v Multivanu v provedení Long, které je o 200 milimetrů delší než standardní Multivan T7. Délka navíc připadá jen na zadní převis, Long má tedy jen delší karoserii, rozvor je stejný. V kabině je každopádně víc místa v podélném směru, což je znát také v zavazadlovém prostoru. A právě z toho těží Nestbox Hiker 410: protože zabírá místo ve větším kufru, zůstává Multivan Long plnohodnotným sedmimístným „empévéčkem“.

Na druhou stranu však zavazadlový prostor zabírá výrazně, takže svoje věci si musíte uložit někde v kabině. V případě testovaného plug-in hybridu jsem navíc potřeboval ještě prostor pro dobíjecí kabely.

Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid

Nestbox Hiker 410 tvoří korpus se třemi výsuvnými moduly a rozkládací rošt s matrací. Výbava zahrnuje dvouvařič, dvě kartuše na plyn, vyjímatelný skládací dřez, dva 12litrové kanystry na vodu a sací čerpadlo, které vodu posílá směrem pod kohoutek, přičemž na nástrčnou rychlospojku lze nasadit baterii, nebo venkovní sprchu se 150cm hadicí. Dále je tu šikovně schované kuchyňské prkénko, podobným způsobem ukrytý nůž, nechybějí šuplíky a odkládací prostory třeba na nádobí, kuchyňské potřeby nebo potraviny. Jídlo si ovšem můžete uložit do chladničky, pro níž je vyhrazen pravý modul. Vestavba dále nabízí dostatek pracovních ploch.

Na vrchu leží rozkládací rošt, který se pokládá přes sklopená opěradla sedadel ve druhé a třetí řadě. Na něj pak položíte rozkládací matraci, jež je chytře z jedné strany pogumovaná. Na roštu tak neklouže a použít ji můžete i venku. Rozložené lůžko je dlouhé 2020 milimetrů, široké nejméně 1110 mm a samotná matrace je příjemně pohodlná.

Celkově musím ocenit, jak moc je kempingová vestavba od Egoé nest úžasně blbuvzdorná, s jednotlivými moduly a jejich vybavením se pracuje velice snadno.

Přesto tu je několik problémů, nebo spíš „kompromisních záležitostí“. O zabrání prostoru pro zavazadla už byla řeč, dále je tu potíž, za níž nemůže tolik vestavba, jako spíš Volkswagen: v Multivanu s instalovanou vestavbou není úplně jednoduché sklopit zadní opěradla. Je totiž potřeba zatáhnout za tkalouny na zadní straně sedadel, jenže kvůli vestavbě je k nim horší přístup.

Další výhrady se týkají spaní. Kempingová vestavba neobsahuje zatemnění oken, nějaké clony by se přitom hodily. Ale to se samozřejmě dá vyřešit. Horší to je s polohou rozloženého lůžka: protože je matrace umístěna na sklopených opěradlech, je prostor na spaní dost vysoko z pohledu přístupu a možná až příliš blízko stropu z pohledu pohodlí. Místa je tu tak málo, že se na lůžku ani komfortně neposadíte.

Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid

Možnost využití jednotlivých modulů také do jisté míry ovlivňuje počasí. Při vaření jste venku a chrání vás jen zvednuté dveře zavazadelníku. Pokud tedy zrovna chytnete deštivý a větrný den, máte smůlu – buď moduly nevyužijete, nebo promoknete. Ale když už jsem se dostal k pátým dveřím, chci pochválit v nich zabudované osvětlení, to vám velice usnadní práci za tmy.

Jinak snad nemusím zdůrazňovat, že tahle vestavba pochopitelně z Multivanu nedělá plnohodnotné soběstačné obytné auto. Chybí tu toaleta a venkovní sprchu jistě také nemůžeme považovat za plnohodnotnou. Bez kempů a jejich zázemí se holt občas neobejdete.

A co zbytek?

Bez vestavby je Multivan Long nám už dobře známým sedmimístným přepravníkem s konfigurací 2+2+3 a prostorným a variabilním interiérem. Jednotlivá sedadla se dají posouvat v obrovském rozsahu, z auta je ale můžete jednoduše také vyndat. Z velkého MPV tak rychle uděláte „dodávku“, do níž se vejde i 2,6 metru dlouhý náklad.

Testovaný vůz dorazil ve verzi Life, což je druhý výbavový stupeň (jeho vybrané standardní prvky najdete v přehledu pod testem), dostal však řadu příplatků. Nejdražší představuje položka „Sedadla vpředu el. nastavitelná II“, která zahrnuje parádní elektricky nastavitelná přední křesla ErgoComfort s pamětí, ventilací, masážní funkcí, čtyřmi polohami opěrky hlavy a dvoubarevnými koženými potahy Savona. Stojí ale 133.847 korun. Vyhřívání předních a zadních sedadel je za 30.083 Kč, třízónová automatická klimatizace za 32.354 Kč.

Komfort pak zvyšují také elektrické boční posuvné dveře za 27.321 Kč, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru za 19.246 Kč a přídavné topení s dálkovým ovládáním za 37.284 Kč.

Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid

Docela praktický umí být i multifunkční stolek za 17.244 Kč, mně však spíš výrazně brnkal na nervy. Z nějakého důvodu totiž během jízdy hlasitě drnčel. A já jsem na různé nevyžádané pazvuky extrémně senzitivní, bohužel.

Pracoviště řidiče odpovídá moderním Volkswagenům, 10palcovou obrazovku infotainmentu doplňuje digitální přístrojový štít, tlačítek je minimum. V testovaném autě pracoval příplatkový systém Discover Pro za 28.446 Kč. Nechci se neustále opakovat, ale mně koncernový infotainment moc nesedí, přijde mi především přehnaně košatý a práce s ním vyžaduje na můj vkus až moc pozornosti. Pak je tu ta neosvětlená lišta pod obrazovkou, však už to znáte...

Během týdne s Multivanem jsem se snažil více zapojovat do hry hlasové ovládání. Musím mu přiznat, že některé úkoly zvládá skvěle, ale stoprocentní spolehnutí na něj není. Například na pokyn, aby deaktivoval vyhřívání sedadel, reaguje tak, že vypne topení/klimatizaci. A protože jde o německé auto, ze zvědavosti mě zajímalo, jestli má stejně německý smysl pro humor jako vozy značky Mercedes-Benz. Na prosbu, aby mi auto řeklo vtip, se z reproduktorů vždy ozvalo: „Ó-ú, to mě moji vývojáři nenaučili, ale zkusím to. Jaké auto je nejlepší do terénu? Služební...“

No nic. Zpět k opravdu důležitým věcem. Pochvalu si Volkswagen zaslouží za volant s klasickými tlačítky místo dotykových plošek. A líbí se mi také množství odkládacích prostor a dvě přihrádky před spolujezdcem, šikovné jsou šuplíky pod sedačkami.

Motor, jízdní vlastnosti


Za nula?

Pod kapotou plug-in hybridního Multivanu, který nese přídomek eHybrid, najdeme známé pohonné ústrojí, tvořené turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1395 cm3 a synchronním elektromotorem s permanentním buzením. Čtrnáctistovka poskytuje nejvyšší výkon 110 kW a maximální točivý moment 250 Nm, elektromotor dává až 85 kW a 330 Nm.

Kombinovaný systémový výkon dosahuje 160 kW mezi 4900 až 6500 otáčkami za minutu, točivý moment až 350 Nm v rozmezí od 1000 do 4100 min-1. Jde mimochodem o nejsilnější motorizaci v nabídce. Přenos výkonu na přední kola zajišťuje šestistupňová DSG převodovka.

A protože jde o plug-in hybrid, tedy hybrid s možností externího dobíjení baterie, umí Multivan eHybrid jezdit výhradně na elektřinu. Ta je uložena v lithium-iontové baterii s využitelnou kapacitou 10,4 kWh. Volkswagen hovoří o dojezdu 46 až 50 kilometrů (podle WLTP), mně se v rušné Praze povedlo jen 32 kilometrů, v klidnějším provozu pak 42 km.

Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid

V elektrickém režimu výkon elektromotoru v pohodě stačí na většinu situací, s nimiž se můžete ve městech potkat, mimo obce už to není úplně ono, přesto brzdou provozu nebudete. V případě potřeby vyššího výkonu ale stačí prošlápnout plynový pedál a Multivan zapojí spalovací motor. A pak táhne docela hezky.

V hybridním režimu pohonné ústrojí pracuje tak, aby co nejvíce využívalo elektřinu. Takže i když už palubní počítač hlásí nulový „bezemisní“ dojezd a prázdnou baterii, vůz si drží energii na elektrické rozjezdy a spalovací motor připojí až v určité rychlosti. Systém se také snaží čtyřválec co nejčastěji odpojovat, například při plachtění. Přepínání pohonů většinou probíhají hladce a jemně, nikoliv však neznatelně. Kultivovanost hybridního ústrojí mohu pochválit, přestože bych si možná uměl představit tišší projev čtrnáctistovky ve vysokých otáčkách.

Spotřeba pak samozřejmě závisí nejen na stylu jízdy, ale zejména na způsobu používání vozu, na délce tras a nabíjení. Pokud vaše denní rutina zahrnuje krátké cesty a auto před nimi nabíjíte, můžete pochopitelně jezdit jen na elektřinu. Delší přesuny vyžadují zapojení spalovacího motoru, ale i v tomto případě záleží, s jak nabitou baterií se do nich pustíte.

Pojďme si proto ukázat, jaký apetit Multivan může vykazovat tehdy, kdy palubní počítač hlásí nulový dojezd v elektrickém režimu a pohybuje se už jen v módu hybridním. Po Praze jsem v takovém případě jezdil za 9,3 l/100 km, na dálnici za 8,1 l/100 km a trasu vedoucí přes několik menších měst a obcí eHybrid zvládl s průměrem 6,9 l/100 km. Palivová nádrž má objem 45 litrů.

Jen pro sichr upozorňuji, že všechny hodnoty jsem naměřil s vozem vybaveným kempingovou vestavbou.

A dobíjení? Nejrychleji se energie doplňuje při nabíjení střídavým proudem výkonem 3,6 kW, z „nuly na sto“ to trvá 3 hodiny a 40 minut. Při nabíjení výkonem 2,3 kW jde o hodin pět. Některá konkurence už u plug-in hybridů nabízí dobíjení rychlejší.

Příjemné auto

Že se Multivan v nové generaci T7 posunul od „osobní dodávky“ k velkému MPV, je známá věc. Vůz využívá modulární platformu MQB, vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu nezávislé zavěšení pomocí úhlové kyvadlové nápravy. A řídí se prostě jako trochu větší osobní auto.

Elektromechanické řízení je strmější, vůz navíc pohyby volantem docela hezky poslouchá, přestože má handicap v podobě více než dvoutunové hmotnosti. Na tak velké a těžké auto se plug-in hybridní Multivan Long – a to i s kempingovou vestavbou uloženou za zadní nápravou – chová chvályhodně. Dokáže si dobře poradit s náhlými změnami směru, slušně se stáčí, vcelku dobře odolává nedotáčivosti ani se přehnaně nenaklání. Jasně, nějaký sportovní projev nesmíte očekávat, limity, spojené zejména s nedotáčivým projevem, má tohle auto poměrně blízko, ale na poměry třídy vážně jezdí sympaticky.

Multivan eHybrid hojně využívá rekuperační brzdění, takže brzdy mají specifický projev. Přesto jsou poměrně dobře čitelné a slušně se dávkují, na poměry plug-in hybridů rozhodně.

Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid

A pohodlí? Na standardním podvozku a 17palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 235/55 je komfort slušný. Většinu nerovností Multivan tlumil dobře, na výraznějších výmolech se ale přece jen občas ozval výraznější ráz a na rozbitém povrchu jsem zase slyšel podupávání. Nejde ale o nic hrozného.

Kabina je jinak – i díky důrazu na co nejlepší aerodynamiku – odhlučněná hezky, takže ani na dálnici nebudete muset na spolujezdce křičet.

Závěr


Závěr

Nový Volkswagen Mutlivan Long je šikovné auto, to už nějakou dobu víme. S kempingovou vestavbou však dostává další zajímavý rozměr. Najednou máte praktické vozidlo, které můžete používat novým způsobem – můžete v něm poměrně pohodlně nejen spát, ale k dispozici máte i další zázemí s kuchyňkou a vodou. I když s jistými kompromisy.

Zajímavé je také spojení s plug-in hybridním pohonem, který láká na možnost jezdit na elektřinu a úspornější provoz. Navíc jde o nejvýkonnější motorizaci v nabídce. Troufnu si však tvrdit, že smysl bude dávat jen těm zájemcům, kteří mají prostor vůz pravidelně nabíjet. A nebude jim vadit poměrně značný příplatek oproti jiným verzím.

Krátký Multivan v provedení eHybrid začíná na částce 1.436.876 Kč, Long stojí nejméně 1.479.396 Kč. Testovaná varianta Long Life 1.4 TSI eHybrid startuje na 1.570.737 Kč, vůz ve zkoušené specifikaci kvůli řadě příplatků vyjde dokonce na 2.098.758 Kč. A když ještě připočteme 132.200 korun za kempingovou vestavbu Egoé Nestbox Hiker 410, dostaneme se na 2.230.958 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.202.104 Kč (Volkswagen Multivan 1.5 TSI)
Základ s testovaným motorem 1.436.876 Kč (Volkswagen Multivan 1.4 TSI eHybrid)
Testovaný vůz bez příplatků 1.570.737 Kč (Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid)
Testovaný vůz s výbavou 2.230.958 Kč (Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid s kempingovou vestavbou Egoé nest)

Plusy

  • Možnost jezdit na elektřinu
  • Zajímavá spotřeba
  • Slušná dynamika
  • Praktičnost, variabilita a prostornost
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Pomalejší nabíjení
  • Chování na některých nerovnostech
  • Horší ergonomie ovládáním
  • Nabíjecí kabely zabírají místo
  • Cena s příplatky

Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (8)

Doporučujeme

Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid
Cena základní sestavy 1 570 737 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola z lehkých slitin, asistent odbočení vlevo, Lane Assist (systém udržení vozu v jízdním pruhu), tempomat s omezovačem rychlosti, parkovací senzory vpředu a vzadu, 6x USB-C, 8 reproduktorů, App Connect/WLAN pro Apple Car Play, DAB+, multifunkční kožený volant, příprava pro We Connect, rádio Ready 2 Discover s 10" dotykovým displejem, Front Assist s monitoringem chodců a cyklistů, LED světla vzadu, paket Světla a výhled, systém rozpoznávání dopravních značek, Digital Cockpit Pro, LED světlomety vpředu, centrální zamykání a bezklíčové zapalování, manuální klimatizace s 2. výměníkem, koberečky v kabině řidiče, 3 samostatná sedadla ve třetí řadě, loketní a bederní opěrky vpředu, loketní opěrky sedadel v 2. řadě, látkové potahy sedadel Ribella, přední sedadla výškově nastavitelná, boční posuvné dveře se servodovíráním, zadní výklopné dveře se servodovíráním, oddělení zavazadlového prostoru, sluneční clony s kosmetickým zrcátkem a osvětlením, odkládací zásuvky pod sedadly v prostoru po cestující, 2 odpadkové koše a další. Kč
Cena testované sestavy 2 230 958 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Stříbrná Mono (25.690 Kč), Tire Mobility Set (samolepící dojezdová sada, nářadí; 1.172 Kč), Travel Assist a Emergency Assist (adaptivní tempomat s funkcí stop & go, systém udržení vozu v jízdním pruhu, asistent pro změnu jízdního pruhu upozorňující na vozy v okolních pruzích, systém varování před projíždějícími vozidly při couvání z parkovacího místa, aktivní brždění v případě hrozící kolize; 30.670 Kč), 4 funkční klíče (1.592 Kč), adaptivní tempomat (14.099 Kč), ambientní osvětlení (10.460 Kč), bez plnohodnotného rezervního kola (-5.418 Kč), elektrické boční posuvné dveře (27.321 Kč), dodatečné osvětlení - silueta modelu (2.593 Kč), Keyless entry/start (11.831 Kč), 3zónová automatická klimatizace (32.354 Kč), LED světlomety vpředu - IQ.Light (34.226 Kč), multifunkční kožený volant, vyhřívaný (3.851 Kč), multifunkční stolek (17.244 Kč), mřížka chladiče s podsvícením (8.200 Kč), nabíjecí kabel mode 3 (4.657 Kč), navigace Discover Pro (28.446 Kč), označení "Bulli" na blatníku vpředu (2.028 Kč), přídavné topení s dálkovým ovládáním (37.284 Kč), sedadla vpředu el. nastavitelná II (sedadla vpředu AGR ErgoComfort, paměť, masážní funkce, ventilace, 4 polohy opěrky hlavy, dvoubarevné kožené potahy Savona; (133.847 Kč), tažné zařízení sklopné, el. pojistka (23.751 Kč), volba jízdních režimů (4.621 Kč), vyhřívané čelní sklo (6.291 Kč), vyhřívání předních a zadních sedadel (30.083 Kč), zadní výkl. dveře elektricky ovládané (19.246 Kč), zatmavená skla v prostoru pro cestující (11.811 Kč), zpětná kamera s dynamickými vodicími linkami (10.071 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1550 - 3500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 330 / 0 - 2500
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 85 / 2500
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 160
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.5
Emise CO2: 34
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1900 / 3500
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2206 / 451
Rozměr pneu: 235/55 R17
Volkswagen Multivan Long Life 1.4 TSI eHybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5173
b) šířka (mm): 1941
c) výška (mm): 1907
d) rozvor (mm): 3124
e) rozchod vpředu (mm): 1652
f) rozchod vzadu (mm): 1668
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1595
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 590
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - xxc
2. 11. 2022 18:34
Re: Nosnost
siedmi v tom asi kempovat nepojdu a pre dvoch je to v pohode
2. 11. 2022 17:36
Re: Zase ta nosnost ?
No, asi to naozaj nefunguje, 9 litrov v meste je na hybrid, ktorý by mal šetriť predovšetkým v meste, docela dosť.
Po namontovaní zástavby autu ostane užitočná hmotnosť 322 kg. To už nie je k smiechu, to je na plač. Vlastná váha tak vychádza na 2335 kg.
Vzhľadom na to je naznačená cena auta absolútne šialená.
Avatar - KANKUNEN
2. 11. 2022 16:52
To je k smíchu
takhle se bojuje za klima, nesmyslným pohonem a nosností. Prodlužka i šlauch na benzín, to je dílo.
2. 11. 2022 14:23
Re: Zase ta nosnost ?
ta nosnost, to je megafail.... takové auto by nemělo dostat víc než 3* když má tak zásadní chybu.

Jinak kombinace PHEV a auto na kempování je trošku bizár, řekl bych že když investuju do takové vestavby tak asi hodlám hodně cestovat a tam PHEV prostě nefunguje, neb se za chvíli vybije a hotovo. Jistou výhodu bych snad viděl v tom že když pak jezdíš různě po kempech tak můžeš průběžně dobíjet. A pak samozřejmě je otázka to využití velkého akumulátoru: může pomáhat s provozem palubních systémů při kempování. Může pomoci i s vytápěním (můj Sup iV s tímto motorem má automaticky přes appku nezávislé topení z baterky, bez příplatku, takže očekávám že tento multivan to má taky). Ovšem to by se v tom musel autor testu trošku více povrtat....

Asi bych takové auto uměl využít, ale za ty prachy je to nesmysl....
2. 11. 2022 14:12
Zase ta nosnost ?
Už se opakuju ale nejde jinak. Nosnost jen 451 kg pro sedm cestujících a jejich zavazadla ? To si dělají srandu ? A kolik zbude když se tam strčí vestavba co sama váží 130 kg ? Proč to není v mínusech se třemi vykřičníky ??

Jinak u auta pro nocování bych se v prvé řadě ptal na topení. O něm jsme se ale nedozvěděli nic než cenu. Takže je to teplovodní nebo teplovzdušné ? A jak dlouho vydrží v provozu, dá se třeba napájet i z té hybridní li-ionky?