TEST Volkswagen Passat Alltrack: První jízdní dojmy
Passat Alltrack vychází z Passatu Variant, oproti němu však mimo vyšší světlosti (o 30 mm) přináší i dokonalejší ochranu spodku vozu. Ocelové zakrytování chrání před poškozením například motor, olejovou vanu, převodovku nebo přední část výfuku. Alltrack je zároveň jediným osobním Volkswagenem s offroadovým jízdním programem. K němu se ještě v textu vrátíme. Alltrack na první pohled poznáte i díky novým nárazníkům s větším množstvím tmavého plastu. Ochrannou funkci mají také plastové lemy blatníků a nové prahové nástavce.
Délka vozu se oproti kombi nemění, zůstává na hodnotě 4771 mm, shodná je i šířka 1820 mm. Celková výška vozu se zvýšila o 34 mm na 1550 milimetrů. Rozvor je díky rozdílnému nastavení zavěšení o 2 milimetry kratší (2710 mm). Zavazadlový prostor má udávaný základní objem 603 litrů ve verzích bez pohonu všech kol a 588 s ním.
Ačkoliv Alltrack lze stěží brát jako automobil vhodný pro zdolávání opravdu těžkého terénu, majitelům jistě přijde vhod drobné vylepšení nájezdových úhlů a úhlu přechodového. Z dřívějších 13,5, 11,9 resp. 9,5 stupňů (přední, zadní a přechodový úhel) se nyní díky nárůstu světlé výšky stalo 16, 13,6 a 12,8 stupňů.
Podobně jako nový CC i Alltrack se může pochlubit pokročilými elektronickými asistenty. Základem je monitorování stavu bdělosti řidiče. Na začátku každé cesty si vás systém změří, tedy zapamatuje si například, jak často pohybujete volantem. Elektronika blížící se únavu pozná a doporučí pauzičku na kávu. Když jí neuposlechnete, za 15 minut se vám opět připomene.
O něco zajímavějším pomocníkem je Side Assist Plus kombinovatelný s funkcí Lane Assist. Vůz je tedy nejen schopen upozornit vás na vůz v mrtvém úhlu (k tomu slouží žluté LED v zrcátkách) a v případě nenadálé nepozornosti udržet vůz bezpečně v jízdním pruhu, ale také varovat řidiče a samostatně zasáhnout v případě, že se rozhodnete přejet do sousedního pruhu, kde je však v tu dobu jiné vozidlo. A to i bez použití blinkrů.
Díky druhé generaci Park Assistu umí Alltrack zaparkovat do řady i kolmo, vyparkovat z místa kde na každé straně zbývá už jen 25 centimetrů nebo automaticky zabránit kolizi při parkovacím manévru, to když se řidič zakouká do nějaké sličné kolemjdoucí.
Novinkou je taktéž rozpoznávání dopravních značek, tedy systém vyvinutý původně pro Phaeton. Díky kameře umí nejen přečíst informaci na dopravní značce samotné, ale také doplňkový text pod ní (například „za mokra“ či časové vymezení platnosti značky apod.). Za běžných podmínek je na hlavní pozici zobrazována rychlost a doplňkový text až pod ní, například za deště (ten automobil pozná díky senzoru stěračů) se však poznámka o platnosti za mokra přesouvá na první pozici.
A konečně, výborný systém Dynamic Light Assist. Díky pohyblivé aparatuře (jde o jakési „pacičky“) dokáže systém téměř okamžitě zaclonit reflektor tak, abyste například neoslňovali protijedoucí řidiče, které identifikuje díky kameře v předním skle. A když jsou pryč z dosahu, opět je celá silnice ozářena standardními bi-xenony.
Interiér se změnil jen minimálně. Jasným znamením bude nápis Alltrack před řadicí pákou, tlačítkovou výstroj doplní standardně dodávaný Offroad program (obsahuje asistenty pro rozjezd do kopce a sjíždění kopců, upraví se také činnost ABS, ASR a elektronické uzávěrky diferenciálu EDS). Standardem jsou například nerezové sportovní pedály (dostupné i pro Passat Variant).
Jízda s Alltrackem
Při testovacích jízdách v okolí Kitzbühelu jsme vyzkoušeli dvě motorizace: benzinové dvoulitrové TSI a potenciálně nejoblíbenější verzi: 2,0 TDI 103 kW 4Motion.
Dvoulitrový benzinový turbomotor se může pochlubit výkonem 155 kW, je ze všech verzí nejrychlejší (212 km/h; zrychlení za 7,8 s). Testovací vůz byl vybaven šestistupňovou převodovkou DSG, která je, stejně jako pohon všech kol spojkou Haldex, součástí sériové výbavy pro tento motor. Vůz stál na standardních sedmnáctipalcových kolech „Valley“ (225/50), což se následně (ve spojení s adaptivními tlumiči) ukázalo jako velmi dobrá kombinace.
Jízdně není Alltrack oproti Passatu Variant zásadně jiný, na sedmnáctipalcových ráfcích komfortně překonává nástrahy rakouských silnic (byť v porovnání s těmi českými jich je jen zlomek) a větší nepohodlí posádka ucítí jen na větších výmolech. V zatáčkách je vyšší stavba vozu cítit, i díky možnosti nastavit tlumiče do sportovního režimu jsou však náklony jen nepatrně větší než u Variantu. Výraznější rozdíl mezi oběma modely se projeví až na dálnici, kde ve vysokých rychlostech nad 180 km/h Alltrack ztrácí jistotu svého kolegy a rád se zavlní.
Volkswagen Passat Alltrack - technická data | |||||
Motor | 1,8 TSI (118 kW) | 2,0 TSI (155 kW) 4Motion DSG |
2,0 TDI BMT (103 kW) | 2,0 TDI BMT (103 kW) 4Motion |
2,0 TDI BMT (125 kW) 4Motion DSG |
Převodovka | 6M | 6DSG 4x4 | 6M | 6M 4x4 | 6DSG 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1984 | 1968 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 118/4500-6200 | 155/5300-6200 | 103/4200 | 103/4200 | 125/4200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 250/1500-4200 | 280/1700-5200 | 320/1750-2500 | 320/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 211 | 212 | 201 | 198 | 211 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 7,8 | 10,2 | 10,3 | 8,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,7 | 8,6 | 5,2 | 5,7 | 5,8 |
Prov. hmotnost [kg] | 1590 | 1707 | 1609 | 1706 | 1725 |
Spotřeba benzinového provedení se i kvůli svižnější jízdě (motor známý třeba z Golfu GTI si o ní prostě říká) pohybovala kolem deseti litrů. Při 130 km/h točí agregát velmi nízkých 2.600 otáček, kvůli vyššímu aerodynamickému odporu však spotřeba paliva neklesla pod 8,5 litru. Druhý testovaný vůz s dieselovým agregátem pod kapotou a manuální převodovkou se mohl pochlubit příznivější spotřebou, kdy na dálnici spotřeboval v průměru o litr a půl méně. Je znát, že část síly, kterou slabší vznětový dvoulitr vyprodukuje, zmaří pohon všech kol. Avšak i přesto bychom jej zájemcům o Alltrack s klidným srdcem (byť po krátké projížďce) doporučili: má sympatický zátah, posádku svým zvukem neruší a při klidné jízděse bez problémů dokáže vtěsnat pod pět litrů nafty na 100 km.
Výletníky potěší, že Alltrack utáhne až 2.200 kilogramů těžký brzděný přívěs. Toto číslo však platí pouze pro verze vybavené pohonem všech kol (ne tedy pro 1,8 TSI a 2,0 TDI 103 kW bez 4Motionu). I když byla tato hodnota techniky na tiskové konferenci vyzdvihována, klasický Passat Variant s dvoulitrovým dieselem o výkonu 125 kW i 103 kW a pohonem všech kol má v technické specifikaci uvedenu přípustnou hmotnost přívěsu (8% stoupání) také 2,2 tuny. Obě provedení jsou tedy v tomto ohledu stejně dobrá. Motorizace 3,6 FSI 4Motion, která se taktéž může pochlubit hodnotou 2,2 tuny, v současné době není a ani nebude pro Alltrack v nabídce.
Na akci jsme si mohli vyzkoušet, jak se řídí Alltrack na ledové dráze. Pohon všech kol je v takovém prostředí nutností a vzhledem k pokročilému stádiu rozkladu dráhy (jarní teploty udělaly své) plus vyjetým kolejím přišla vhod i vyšší světlá výška vozu. Lidé od Volkswagenu na dráze demonstrovali, že díky dobře naladěnému ESP je vyhýbací manévr s brzděním stejně bezpečný s přívěsem i bez něho. A opravdu, vůz se choval spořádaně v obou složitých situacích.
Ceny pro český trh budou známy během března, k dealerům vozy dorazí během podzimu. Ceny a základní výbavu na německém trhu se dozvíte ve článku VW Passat Alltrack: Ceny v Německu.