Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Polo R WRC 2014: Bude šampion ještě lepší?

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Volkswagen loni opanoval mistrovství světa v automobilových soutěžích. Získal jak jezdecký, tak i týmový titul. Vývoj však neustává a ve Wolfsburgu rozhodně neusínají na vavřínech.

Nová verze pro letošní ročník světového šampionátu je na světě. Polo R WRC aktuální specifikace si odbude svou závodní premiéru příští týden na Rallye Monte Carlo, která začíná už v úterý 14. a končí v neděli 19. ledna. Tovární tým se Sébastienem Ogierem nastupuje coby obhájce titulu. Na „Monte“ pojedou tři vozy, kromě Ogiera s Ingrassiou ještě dvojice Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila a Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula. Pochopitelně zejména Ogier je největším favoritem na vítězství. Loni nasadil VW Motorsport trojici aut celkem do celkem deseti podniků.

Soutěžní Polo se pochopitelně vyvíjí neustále, byť byly práce na chvíli pozastaveny, aby VW konkurence dohnala. Showcar byl představen už v květnu 2011, plné testování prototypů probíhalo od následující sezóny a ani v té loňské, už „ostré“ a navíc mistrovské se nezastavil. Vizuální změny na letošním voze zvenčí nenajdeme, i barevné schéma zůstalo stejné. Jen modré a šedé pruhy na bocích už nejsou šikmé, ale dostaly tvar šípu. Speciály jsou stále poháněny turbodmychadlem přeplňovaným čtyřválcem 1,6 litru o výkonu 232 kW (315 k)/6250 min-1, stejnou cifru uváděl výrobce již loni. Motor se čtyřventilovou technikou a rozvodem DOHC je umístěn vždy vpředu napříč. O přenos točivého momentu 425 N.m při maximálních 5000 otáčkách na obě nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka.

Kvůli striktním předpisům FIA pro kategorii WRC se na Polu vylepšovaly jen detaily. Volkswagen využil deset tzv. žolíků, které mu umožnily pozměnit jednotlivé komponenty v porovnání s původními homologačními dokumenty. Optimalizovány byly komponenty podvozku, zvýšena byla stabilita a pracovalo se na několika variantách vyladění pohonného ústrojí pro různé podmínky. Palubní elektronika dostala nové programové vybavení.

V roce 2013 vyhrály Volkswageny Polo R WRC deset soutěží MS ze třinácti, a to nejen díky zejména Ogierově rychlosti (zvítězil devětkrát, jednou Latvala), ale i spolehlivosti. Motory vydržely, jedinou technickou závadou byl uvolněný konektor v elektronice! Bude jejich dominance letos pokračovat? Po dlouhé době máme v nejvyšší lize rallye čtyři prakticky tovární týmy. Kromě VW ještě Citroën s DS3 WRC, Ford s Fiestami RS WRC zastupuje M-Sport Malcolma Wilsona. A k nim se přidal Hyundai s novou i20 WRC. Všichni čtyři výrobci se také dohodli, že letos už nebudou žádné další varianty svých vozů homologovat.

Tovární sestavu Volkswagenu Motorsport vede i nadále Jost Capito. Sám kdysi závodil, má za sebou například několik účastí na Dakaru. Ročník 1985 spolu se svým otcem Karl-Friedrichem a Klausem Schweikarlem dokonce vyhrál, trojice jela s Mercedesem Unimog. Ani Volkswagen není v rallye žádným nováčkem. Švéd Kenneth Eriksson vybojoval titul mistra světa jezdců skupiny A v roce 1986. Před loňskou sezónou už měla značka jedno absolutní vítězství, dobyl jej shodou okolností stejný muž na Rallye Pobřeží slonoviny 1987. Tehdy řídil Golf GTI.

,

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - Starfighter
15. 1. 2014 19:22
Re: No...
Uvidíme. První finanční ligu teď hrají VW a Hyundai. Auta jsou plus mínus rovnocenná, Fiesta dostane od Portugalské rally facelift a vylepšení. Navíc T. Neuville s ní mnohokrát zajel rovnocenně s Ogierem, takže Fiesta je špička. Dalo by se říci, že VW bez Seba II je stejně rychlé wrc jako ty ostatní.
U Toyoty prý běží vývoj Yarisu WRC v utajení, tak se třeba dočkáme.
15. 1. 2014 18:14
Re: No...
Ty 4 týmy je třeba si užít, protože víc jich v nejbližších letech s největší pravděpodobností nebude. Citroen odejde, M-Sport udrží Fiestu jakžtakž konkurenceschopnou ještě letošní rok. Takže od příští sezony asi uvidíme jen 2 tovární týmy. A do budoucna těžko říct, aby někdo překonal VW, tak by potřeboval hodně velkej rozpočet. V současné situaci mě napadá jen Toyota, jinak se do WRC nikdo moc nepohrne.

Osobně bych viděl budoucnost WRC ve "vylepšených" R5, jinak to bude šampionát 2, max. 3 automobilek na následující dlouhý roky.
15. 1. 2014 18:09
Re: Fabie S2000 už nebude jezdit?
Nahradí ji příští rok R5, ale předpokládám, že ji bude Škoda nasazovat především v Mistrovství Evropy.
15. 1. 2014 16:23
Re: Fabie S2000 už nebude jezdit?
Jezdit bude ale v nižších třídách. Tu hlavní třídu WRC má koncern jako svého zástupce Polo R WRC :-)
Avatar - flyboyeda
15. 1. 2014 16:16
Fabie S2000 už nebude jezdit?
?