Volkswagen Polo R WRC 2014: Bude šampion ještě lepší?
Nová verze pro letošní ročník světového šampionátu je na světě. Polo R WRC aktuální specifikace si odbude svou závodní premiéru příští týden na Rallye Monte Carlo, která začíná už v úterý 14. a končí v neděli 19. ledna. Tovární tým se Sébastienem Ogierem nastupuje coby obhájce titulu. Na „Monte“ pojedou tři vozy, kromě Ogiera s Ingrassiou ještě dvojice Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila a Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula. Pochopitelně zejména Ogier je největším favoritem na vítězství. Loni nasadil VW Motorsport trojici aut celkem do celkem deseti podniků.
Soutěžní Polo se pochopitelně vyvíjí neustále, byť byly práce na chvíli pozastaveny, aby VW konkurence dohnala. Showcar byl představen už v květnu 2011, plné testování prototypů probíhalo od následující sezóny a ani v té loňské, už „ostré“ a navíc mistrovské se nezastavil. Vizuální změny na letošním voze zvenčí nenajdeme, i barevné schéma zůstalo stejné. Jen modré a šedé pruhy na bocích už nejsou šikmé, ale dostaly tvar šípu. Speciály jsou stále poháněny turbodmychadlem přeplňovaným čtyřválcem 1,6 litru o výkonu 232 kW (315 k)/6250 min-1, stejnou cifru uváděl výrobce již loni. Motor se čtyřventilovou technikou a rozvodem DOHC je umístěn vždy vpředu napříč. O přenos točivého momentu 425 N.m při maximálních 5000 otáčkách na obě nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka.
Kvůli striktním předpisům FIA pro kategorii WRC se na Polu vylepšovaly jen detaily. Volkswagen využil deset tzv. žolíků, které mu umožnily pozměnit jednotlivé komponenty v porovnání s původními homologačními dokumenty. Optimalizovány byly komponenty podvozku, zvýšena byla stabilita a pracovalo se na několika variantách vyladění pohonného ústrojí pro různé podmínky. Palubní elektronika dostala nové programové vybavení.
V roce 2013 vyhrály Volkswageny Polo R WRC deset soutěží MS ze třinácti, a to nejen díky zejména Ogierově rychlosti (zvítězil devětkrát, jednou Latvala), ale i spolehlivosti. Motory vydržely, jedinou technickou závadou byl uvolněný konektor v elektronice! Bude jejich dominance letos pokračovat? Po dlouhé době máme v nejvyšší lize rallye čtyři prakticky tovární týmy. Kromě VW ještě Citroën s DS3 WRC, Ford s Fiestami RS WRC zastupuje M-Sport Malcolma Wilsona. A k nim se přidal Hyundai s novou i20 WRC. Všichni čtyři výrobci se také dohodli, že letos už nebudou žádné další varianty svých vozů homologovat.
Tovární sestavu Volkswagenu Motorsport vede i nadále Jost Capito. Sám kdysi závodil, má za sebou například několik účastí na Dakaru. Ročník 1985 spolu se svým otcem Karl-Friedrichem a Klausem Schweikarlem dokonce vyhrál, trojice jela s Mercedesem Unimog. Ani Volkswagen není v rallye žádným nováčkem. Švéd Kenneth Eriksson vybojoval titul mistra světa jezdců skupiny A v roce 1986. Před loňskou sezónou už měla značka jedno absolutní vítězství, dobyl jej shodou okolností stejný muž na Rallye Pobřeží slonoviny 1987. Tehdy řídil Golf GTI.
,