VW zvažuje konec modelů Up!, Touran a Golf Sportsvan. I kvůli emisím!
Když Volkswagen v roce 2011 představil model Up!, sliboval si, že díky dospěle působícímu autu konečně prorazí v segmentu miniaut. V Evropě ale není tak prodejně úspěšný, jak se původně předpokládalo, a tak by se nemusel dočkat přímého nástupce. Skončit by mohlo i duo velkoprostorových modelů Touran a Golf Sportsvan, které by v takovém případě nahradil crossover.
„V segmentu miniaut stále vidíme potenciál, ale musíme zvážit, na kolik by byl takový model profitabilní a zda by pomáhal v Evropě snížit naše flotilové emise,“ přiznává šéf značky Volkswagen Herbert Diess, že v době politického brojení proti spalovacím motorům nejde jen o to, co zákazníci skutečně chtějí.
„U miniaut je velice těžké snížit jejich emise pod 93 g/km, aniž by to razantně nezvedlo jejich cenu. V Evropě by tak větší smysl dával elektrický Up!,“ dodává Diess. Up! by tak mohl pokračovat na zámořských trzích, kde je podle generálního ředitele Volkswagenu hodně populární, zatímco v Evropě by značka v segmentu miniaut nabídla jen elektromobil. Ostatně elektřinou poháněný e-Up! je nabízen od roku 2013.
Volkswagen Up! není jediné koncernové miniauto, které podle všeho čeká konec. Už dříve vyšlo najevo, že se nástupce nedočká ani bratr Upu!, Škoda Citigo. U něj rozhodly hlavně nízké prodeje, na druhou stranu je zvažováno, zda nevznikne nějaký levný minimodel pro rozvojové trhy. Třeba v Indii by miniaturní Škodovka za nízký peníz rozhodně mohla zaujmout.
Změny můžeme čekat i v nabídce MPV. Volkswagen má aktuálně jednu z nejširších nabídek velkoprostorových aut v Evropě (Golf Sportsvan, Touran, Sharan a k tomu osobní verze dodávek Caddy a Multivan), což v době klesající poptávky o tento typ aut není zrovna ideální. Proto výrobce zvažuje, že by podobně velké modely Touran a Golf Sportsvan nahradil jedním vozem. Místo MPV by však šlo o crossover, což je stále populárnější kategorie.
Automobil zatím označovaný Variosport by měl nabídnout až tři řady sedadel a ve srovnání s Touranem mnohem zajímavější tvary, které ale na druhou stranu budou podle všeho méně praktické. Z logiky věci vyplývá, že uvnitř sportovně tvarované karoserie nemůže být tolik místa jako v krabicoidním Touranu. Základem 4,7 metru dlouhého auta bude platforma MQB, v nabídce nebudou chybět ani mildhybridní verze.
Pravděpodobný konec Golfu Sportsvan a Touranu ale neznamená, že by Volkswagen kategorii MPV zcela zavrhl. Součástí chystaného portfolia elektromobilů bude totiž i velkoprostorový model I.D. Buzz připravovaný pro rok 2022, který bude vycházet ze stejnojmenného letošního konceptu.