Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Multivan T7 1.5 TSI – Úskalí volby z rozumu

Ondřej Mára
Diskuze (37)

Základní výbava, základní motorizace a jen pár příplatků udrželo cenu pod hranicí 1,5 milionu korun. Volba z rozumu však naráží na úskalí po stránce výkonu i komfortu.

Design, interiér


Nový Volkswagen Multivan, často označovaný jako T7, není v naší redakci žádnou novinkou. Osobně jsem se s ním již dvakrát svezl na prezentacích, kolega Standa si pak před časem v prvním tradičním testu vyzkoušel vrcholnou motorizaci 2.0 TSI v kombinaci s vrcholnou výbavou Style.

Vůz v prvním klasickém testu ovšem fungoval především jako ukázka všech možností, za kterou by zákazník musel vypláznout lehce přes 2,1 milionu korun. Nyní však do testu dorazila podstatně lidovější konfigurace, která kombinuje základní výbavu s prostým označením multivan a výchozí motorizaci 1.5 TSI. Co nám tedy dorazilo do redakce?

Oranžový sympaťák

Jak už jsem zmiňoval, základem tentokrát testovaného vozu se stal nejdostupnější výbavový stupeň multivan, který v kombinaci se základní (testovanou) motorizací 1.5 TSI vyjde na 1.202.104 korun. U toho ale samozřejmě nezůstalo. Například výrazný oranžový lak Energetic vyšel na 25.690 Kč, zatímco 16“ litá kola Syrakus, nahrazující standardní 16“ plechová kola, přišla na 15.104 Kč.

Ani v jednodušším provedení však nový multivan nevypadá vůbec marně. Přední i zadní světlomety jsou standardně osazeny LED technologií, vzadu pak nechybí ani spoiler zlepšující celkovou aerodynamiku, která patří s hodnotou cx 0,30 mezi nejlepší v segmentu dodávek.

Přístup do vozu zpříjemňoval například systém bezklíčového otvírání a startování Keyless (+11.831 Kč), systém servodovírání bočních dveří po obou stranách (+5.147 Kč) nebo systém servodovírání zadních prosklených dveří (+2.971 Kč).

Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI

Víc netřeba

Kabina, která převzala řadu moderních technologických prvků od modelu Golf, vypadá na první pohled vcelku standardně. Přesto i zde došlo na pár vylepšení. Tím nejvýraznějším se stal paket Launch (+48.158 Kč), který přidává navigaci Discover Media, couvací kameru, telefonní rozhraní Comfort, parkovací senzory Parkpilot vpředu i vzadu, vyhřívání předních sedadel nebo tónovaná okna v prostoru pro cestující.

Posádka, pro kterou byla u testovacího vozu připravena 7místná konfigurace sedadel 2+2+3 (+22.845 Kč), nejspíš ocení i třízónovou klimatizaci Climatronic (+32.354 Kč) s dalším ovládacím panelem v prostoru pro cestující nebo odkládací zásuvky pod sedadly (3.185 Kč). Namísto praktického teleskopického stolku, který lze díky kolejnicím využívat v každé řadě, dostal testovaný vůz alespoň loketní opěrky předních sedadel v kombinaci s elektrickými bederními opěrkami a výklopným stolkem na předních opěradlech (+13.846 Kč).

Video se připravuje ...

Možná to bude překvapivé, ale až na pár drobností se tak téměř vyčerpal seznam příplatkové výbavy. Přesto mi během společného týdnu v kabině prakticky nic nechybělo. Na čistě digitální pracoviště řidiče, včetně svérázného infotainmentu, už jsem si víceméně stihl zvyknout a po dlouhé době jsem s koncernovým infotainmentem po společném týdnu neměl žádný problém. A to ani s bezdrátovou konektivitou mobilního telefonu.

Problém jsem neměl ani s vnitřním prostorem. Díky bohatým možnostem nastavení sedadla řidiče i volantu je hledání ideální pozice pro řidiče vcelku jednoduché. Při sedačce nastavené na mých 183 cm jsem si navíc stále dokázal pohodlně sednout ve všech třech řadách. Možná jen škoda, že zvolená konfigurace neumožňovala nastavit otočení sedadel v druhé řadě proti směru jízdy. Samotná manipulace se sedáky, včetně jejich odklápění nebo vyjímání, je však díky jejich odlehčení opravdu snadná.

Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI

Malým zklamáním může být velikost zavazadelníku, tedy alespoň pokud využijete kolejnice pro sedadla v kabině na maximum. Papírových 469 litrů je sice slušná hodnota, nicméně ta platí pro prostor od podlahy pro strop. Automobilka sice pro tyto účely nabízí paket plato + síťka za 5.147 Kč, jak už ale zmiňoval Standa v prvním testu, samotné plato s nosností jen 20 kg nemá moc smysl v autě vozit. Pří troše šoupání se sedadly se však dá v kabině snadno vytvořit více prostoru. Stačí například posunout prostřední sedák z poslední řady do druhé.

Komu by prostor zavazadelníku nestačil, může si připlatit za tažné zařízení, přičemž testovaný vůz dostal sklopné zařízení s elektrickou pojistkou za cenu 23.751 Kč. Díky němu je však možné táhnout i za základním multivanem náklad o hmotnosti až 1600 kilogramů, případně zatížit tažné nákladem do hmotnosti až 80 kg – tedy například různými nosiči.

Motor, jízdní vlastnosti


Opravdu na hraně

Informace o designu a kabině asi neměly moc čím překvapit, osobně jsem byl ale velmi zvědavý na základní motorizaci, kterou je u nového multivanu čtyřválcová zážehová patnáctistovka s nejvyšším výkonem 100 kW v rozmezí 5000 až 6000 otáček a točivým momentem 220 Nm v rozmezí 1750 až 3500 otáček. Točivý moment je pak tradičně přenášen sedmistupňovým DSG na přední kola – jinou možnost zatím multivan ani nenabízí.

Pouze 100 kW na sedmimístné MPV se základní provozní hmotností 1.938 kilogramů není zrovna moc, což ostatně naznačuje i údaj o zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,5 sekundy. Už rozjezdy, které jsou poněkud váhavé, naznačují, že nejde o největšího siláka, jakkoliv se s váhavými rozjezdy u koncernových DSG převodovek setkávám stále častěji. U základního multivanu je však obzvlášť cítit sbírání odhodlání, než se dá vůz do pohybu.

Jakmile se ale rozjede, zvládá cestování po městě i příměstských okreskách celkem s noblesou. Bohužel se mi během testu nepovedlo obsadit všech sedm míst, ve čtyřech osobách nám ale výkon stále nechyběl. Jeli jsme však nalehko a nebyl důvod spěchat.

Ostatně klidná jízda je pro základní motorizaci multivanu naprosto vyhovující. Do nějakých 4000 min-1 totiž o motoru prakticky ani nevíte. Při ustálené jízdě si navíc pohonná jednotka díky funkci ACT vypíná i polovinu válců, což by mělo pomáhat úspornosti.

Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI

Jakmile se ale rozhodnete zatlačit na pilu, přijde trochu zklamání. Vytočený motor o sobě totiž začne dávat hlasitě vědět, žádné zásadní zrychlování se však nekoná, což mě vcelku trápilo například při nájezdech na dálnice. Při předjíždění je pak ideální mít opravdu dobrý výhled, abyste na okreskách nikoho neohrozili a na dálnici zbytečně neomezovali.

Při jízdě okolo 130 km/h motor točí na nejvyšší rychlost 2.750 min-1 a spotřeba se pohybuje zhruba okolo osmi litrů. Podobně si vůz vedl také na okreskách, kde jsem s ním nakonec strávil nejvíc času. Průměr na konci společného týdne, kdy jsem většinu času jezdil sám a v poklidném tempu, se pak pohyboval těsně pod hranicí 9 l/100 km. S vyšší zátěží lze však očekávat, že spotřeba ještě poroste.

Pohodlí vypadá jinak

Jak už Standa ve svém testu naznačil, mnou později testovaná patnáctistovka (ve které se krátce svezl), nepředváděla po stránce komfortu zrovna oslnivé představení. Zatímco jeho vrcholný kousek, navíc s příplatkovým podvozkem DCC s adaptivními tlumiči, hýčkal posádku jako v bavlnce, základní patnáctistovka s klasickými tlumiči mě na cestách krapet proklepala.

Ačkoliv bylo auto postavené pouze na 16“ litých kolech s poměrně vysokým profilem pneumatik (215/65), na silnicích dával podvozek celkem jasně vědět o větších i menších ostrých nerovnostech (dírách, propadlých kanálech, výmolech atd.) – a to navzdory jinak velmi slušnému odhlučnění kabiny. Rázy se přitom ozývaly jak v nižších, tak i vyšších rychlostech. Na méně kvalitní silnici tak auto celkově působilo poněkud nervózněji.

Jak už ale bylo několikrát zmíněno, přechod na platformu MQB posunul celou jízdu výrazně blíž osobním vozům, což je cítit také z práce s volantem. Zejména ve srovnání se staršími multivany je rozdíl opravdu výrazný. V zatáčkách jsou sice stále cítit větší náklony a celkově vyšší hmotnost vozu, přesto je potřeba uznat, že multivan urazil obrovský kus cesty při přerodu z vyšperkované užitkové dodávky do čistě rodinné MPV. Jen v té základní verzi bych si uměl představit trochu a méně rázů.

Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI

Závěr


Závěr

Nový multivan je od představení poněkud kontroverzním vozem, který si stačil vysloužit spoustu kritiky. I já jsem patřil do kritické skupinky a těžce jsem přes srdce přenášel praktická omezené, které přechod na „civilnější“ techniku přinesl. S odstupem času ale musím uznat, že po stránce každodenního soužití byla sázka na platformu MQB správným krokem. Úplně jist si ale nejsem základní motorizací.

Na cestování po městě a okolí ve třech až čtyřech lidech sice stačí, nájezdy na dálnici však pro mě nebyly zrovna příjemným zážitkem. Při klidném tempu sice řidiči asi nebude moc chybět a potěší i spotřeba, na pohodlné předjíždění a bezstarostné proplouvání německou dálnicí při svižnějších rychlostech ale zapomeňte. Stejně tak podvozek není zrovna oslnivou záležitostí. Pokud bych mohl, pravděpodobně bych dal raději přednost DCC před dalšími možnostmi z bohatého seznamu příplatkové výbavy. Objednat lze totiž i pro základní výbavu, ovšem za cenu 34.058 Kč.

Pokud bych byl opravdu detailista, možná bych také v galerii upozornil na snímek přepínače světel, nad kterým je vidět trošku odfláknuté napojení horní a dolní části palubní desky, mezi kterými je nehezká mezera. Až na tuhle drobnost a moderní koncernový důraz na čistě dotykové ovládání ale vlastně nemám interiéru příliš co vyčítat. Vypadá elegantně, moderně a z uživatelského pohledu je zkrátka dobře vymyšlený.

A na kolik tenhle testovaný kousek vlastně vyšel? Jak už jsem zmínil v úvodu, základní výbava multivan v kombinaci se základní motorizací 1.5 TSI DSG startuje od částky 1.202.104 Kč. Jakmile se ale zákazník rozhodně pro výbavu, kterou měl vůz v testu, odevzdá automobilce 1.429.961 korun. Není to úplně málo, nicméně v podání multivanu mi to přijde jako jedna z rozumnějších konfigurací.

Pár dnů před vydáním testu však automobilka zveřejnila zprávu, kterou ohlásila možnost nakonfigurovat si konečně 2,0litrový vznětový motor za cenu od 1.297.100 Kč. A právě na ten se osobně velmi těším. Právě s naftou by totiž nový VW Multivan T7 mohl konečně dávat definitivní smysl. Na ověření v testu si ale nejspíš budeme muset ještě chvíli počkat.

Nejlevnější verze modelu 1.202.104 Kč (Multivan 1.5 TSI)
Základ s testovaným motorem 1.202.104 Kč (Multivan 1.5 TSI)
Testovaný vůz bez příplatků 1.202.104 Kč (Multivan 1.5 TSI)
Testovaný vůz s výbavou 1.429.961 Kč (Multivan 1.5 TSI)

Plusy

  • Moderní design
  • Ergonomie interiéru
  • Dostatek prostoru pro posádku
  • Slušná spotřeba
  • Variabilita prostoru  

Minusy

  • Výkon na hraně
  • Tvrdší podvozek
  • Digitalizace všeho
  • Menší zavazadelník  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (37)

Doporučujeme

Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI
Cena základní sestavy 1 202 104 Kč
Výbava základní sestavy 16“ ocelová kola, 8 reproduktorů, App Connect, Boční a hlavové airbagy, Boční posuvné dveře vlevo, celoplošné kryty kol, DAB+, Front Assist s monitoringem chodců, Kobercová krytina v kufru, LED světla vpředu i vzadu, Multifunkční kamera zadu, Multifunkční volant, Prodloužená záruka 2+2 roky / 200.000 kilometrů. Kč
Cena testované sestavy 1 429 961 Kč
Výbava testované sestavy Oranžový lak Energetic (25.690 Kč), 16“ kola (15.104 Kč), 7 míst 2+2+3 22.845 Kč, Keyless entry/start (11.831 Kč), Klimatizace Climatronic (32.354 Kč), Paket Launch (45.158 Kč), Výklopné tažné zařízení (23.751 Kč), Vyhřívané čelní sklo (6.291 Kč), Boční posuvné dveře se servodovíráním (5.147 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1750 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.9 / 6.6
Emise CO2: 177
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 469 / 3672
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1938 / 662
Rozměr pneu: 215/65 R16
Volkswagen Multivan T7 1.5 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4973
b) šířka (mm): 1941
c) výška (mm): 1907
d) rozvor (mm): 3124
e) rozchod vpředu (mm): 1652
f) rozchod vzadu (mm): 1668
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1595
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 3. 2022 08:25
Re: fosilní rozlučka
jj, pojďme nahradit špatné řešení se slabým 4hrnkem 100kW za ještě horší s elektromotorem, ktarý může mít síly dost, za to díky malé baterce nikam nedojede a pak bude trvat hodiny, než budete moci jet dál :-[] Nehledě na to že to auto bude stát o půl milionu víc. Super nápad, všechny rodiny to ocení...
Avatar - speedfred
15. 3. 2022 20:38
Re: Voľba z rozumu?
Áno cena bola nakoniec úplne inde 899t Kč a nebolo to až tak lenivé aj keď tiež žiadny športovec. Podvozok bol ale moc dobrý. :yes:
Multivan so slabším motorom a + 300kg no neviem. Máme Proace so 180PS dízlom a tak nejako to ide ale keby tam dali 1.5 benzín tak nad tým ani neuvažujem.
15. 3. 2022 19:51
Re: Najhorší VW na trhu?
Skús Toyotu.
Avatar - woody-alien
15. 3. 2022 19:48
Re: Najhorší VW na trhu?
Otázka je, jak je na tom VW aktuálně s cenovým jemnocitem. V listopadu Tourneo Custom L1 Titanium 136k manuál s pár příplatkama (metalíza, tažný) vycházelo na 855t vč.DPH. Byla tam nějaká fixní sleva proti ceníku, už bych kecal ale něco kolem 250-260t. To nebylo zlý. Momentální situaci nevím.
Avatar - Midlosek
15. 3. 2022 09:25
Re: Najhorší VW na trhu?
Tohle bylo možná spíš o tom, co do toho auta někdo nalil. Nafta je teď drahá a tak se možná bude jezdit na leccos a staré motory budou v kurzu.
Včera už ale cena PHM šla mírně dolu, tak snad už to zpátky neporoste.