Vybrali jsme několik naprosto šílených Nissanů, o kterých se moc neví
Zcela mimo zprofanované Nissany vznikly daleko méně známé modely. Většinou byly divné, zvláštní a výstřední, což nakonec způsobilo jejich vyřazení ze zájmu automobilky i veřejnosti.
Aktuálně globální značka Nissan každoročně distribuuje miliony aut po celé zeměkouli, ale začátky byly velice skromné. Během prvních několika desetiletí oslovil Datsun alias Nissan je místní zákazníky ve východní Asii, lokálního výrobce neznal prakticky nikdo ve srovnání se současným postavením. Teprve v 60. letech začala stoupat popularita a díky neúnavné píli firma obstála v těžkém konkurenčním prostředí.
Důvěra v inovativní vývoj pokračuje do současnosti, vize náskoku ovšem přináší zvláštní vedlejší účinky. Nissan občas vymyslí vážně podivné nápady, z čehož vznikají ještě bláznivější automobily. Diskutabilní modely zapadly v zapomnění a raději se o nich skoro neví. Někdy koncepty a jindy malosériově vyráběné pokusy přesto patří do minulosti datované od roku 1911.
1. Nissan Trail Runner
Celkem 86 let od založení Nissanu trvalo vyprodukovat nevšední koncept Trail Runner. V roce 1997 přinesl šok, dnes by se mohl směle pasovat s kříženci protichůdných kategorií jako BMW X6 nebo Mercedes-Benz GLE. Japonský model se hromadně nevyráběl, i když měl razit cestu trendu SUV-kupé. Pohon 4x4 byl spojen s automatem CVT přenášející energii 1,8litrového turbodieselu o výkonu 138 kW (188 koní) a 196 Nm.
2. Nissan Nails
Kompaktní pick-upy Datsun měly úspěch, možná proto pozdější Nissan navázal menším užitkovým stvořením Nails. Futuristický prototyp byl údajně odolný proti poškrábání, dalšími nadpřirozenými prvky byly sci-fi disky kol a originální kryt světlometů. Nekonvenčně vyvedený pick-up nabízel velice dobře myšlenou nízkou korbu, nicméně počet výstředních řešení převládal, a tak byl nakonec vyroben jen jediný ukázkový kus.
3. Nissan DeltaWing
DeltaWing byl původně vytvořen americkým závodním designérem, Nissan projekt podpořil výměnou za poskytnutí výkonného motoru. Přeplňovaný řadový čtyřválec musel být přizpůsoben funkčnímu tvarování aerodynamické karoserie. Šípovitý speciál znovu vyvolal debatu o tom, jak by měl ryzí sportovní automobil vypadat. Svébytný Nissan absolvoval několik závodů v letech 2012 až 2016, tvarem provokoval například i na velkých vytrvalostních závodech včetně 24 hodin Le Mans a 12 hodin Sebringu. Experimentální studie nikdy nevyhrála, ani nedosáhla pole position, přesto soustavně přitahovala pozornost. Po skončení soutěžení v roce 2017 sláva prudce opadá.
4. Nissan Judo
Mix stylů jménem Judo byl představen v roce 1987 na tokijském autosalonu. Divákům nadzvedlo obočí SUV vnitřní prostornosti zhruba Mazdy MX-5 na podvozku snad Jeepu Wrangler. Nesouměrný automobil dovoloval odsunutí střechy až na koncové partie, kde bylo opět výstředně umístěno rezervní kolo před zadním nárazníkem. Přidáním střešního nosiče bylo dílo dokonáno, Judo v plné polní vypadalo jako vesmírné vozítko pro dva drobné astronauty.
5. Nissan R390
Na konci 90. let Nissan potřeboval uplatnit způsob splnění homologačních pravidel čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Závodní vozy musely vycházet z produkčního modelu, tím pádem automobilka nedobrovolně sestavila silniční supersport R390. Od okruhového prototypu se civilní typ lišil jen drobnostmi, což nakonec nebylo vůbec na škodu a vzniklo jedno z nejextrémnějších aut své doby. Dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 3,5 litru produkoval 410 kW (557 koní) a 470 Nm na zadní kola, z 0 na 97 km/h Nissan akceleroval během 3,9 sekundy při maximu dosažitelném až na hodnotě 354 km/h.
6. Nissan Murano CrossCabriolet
Od placky pro piloty plynule přejdeme opět k modernímu SUV. Společensky odmítaný model CrossCabriolet spojil sportovně užitkovou kategorii s kabrioletem. Středoevropský zákazník myšlenku nepochopil, ačkoliv se nafouklé kabrio v zahraničí prodávalo celkem dlouho (2011–2014). Mezi chlouby Nissanu přesto nepatří.
7. Nissan Saurus Jr.
Saurus Junior představuje důležitý milník v historii Nissanu, jelikož vývoj vůbec poprvé kompletně zastřešila závodní divize Nismo. Oddělení postavilo dostupný soutěžní speciál, přičemž mnoho ze 120 kompletních jednotek sloužilo ve vlastní závodní škole Nissanu. Levný Saurus byl zároveň lehký a snadno servisovatelný, o pohon se staral jednoduchý čtyřválec SOHC o výkonu 70 koní (51 kW) roztáčející ozubená kola pětistupňového manuálu.
8. Nissan NCS
Koncept Nissan NCS byl tak tajemný, že se o něm vůbec neví. Na oficiálním webu chybí podrobné informace a na internetu existuje jen pár míst s uloženými originály tiskových fotografií. Záhadný Japonec se ukázal na Chicago Auto Show v roce 1999 a tím jepičí život studie pro Ameriku definitivně skončil.