Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vybrali jsme stylové roadstery, které jsou dobrou investicí a nezruinují vás

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Výběr nevšedních roadsterů zaměřuje neokoukané veterány dostupné cenově. Navzdory zdražování je možné vybrat sběratelské modely odolné proti dalším ekonomickým výkyvům.  

Světová ekonomická situace se sotva vymanila z následků koronaviru, když její vývoj zdramatizovala ruská agrese vůči Ukrajině. Dva zásadní faktory dopadají na konečné ceny mnoha statků, mezi které patří i automobily. Na britských ostrovech v roce 2021 průměrná cena ojetiny narostla o 28 %, proto tým kolem pojišťovny Hagerty identifikoval elegantní roadstery odolné vůči recesi. Hagerty Valuation Team odhalil dvoumístné modely míjející ekonomické zvraty nedávné doby. Výběrový seznam nepostihlo ani snížení hodnoty o více než 5 % za poslední dva roky.

Alfa Romeo 2000 Spider Veloce

Ikonický Spider od Alfy Romeo je hezký sportovní vůz sotva tunové hmotnosti. Poslední dílo Battisty Pininfariny vznikalo mezi lety 1966 až 1994, nejvyšších hodnot dosahovalo zhruba před třemi roky, než se situace stabilizovala. Za udržované kusy první série jsou sběratelé ochotni dát i 65 tisíc USD (1,5 milionu Kč), slušný výběr 2000 Spider Veloce začíná zhruba na třetinové úrovni.

Austin-Healey „Frogeye“ Sprite

Možná nikdy neexistovalo auto tak nadšené ze své vlastní existence jako Sprite s přezdívkou „Žabí oko“ (Frogeye). Zvířecí kontury tvoří široce rozevřená mřížka chladiče a vystouplé čelní světlomety nahrazující vysouvací mechanismus původního a příliš drahého záměru. Mezi lety 2012 a 2018 stál Sprite 35.650 USD (832 tisíc Kč), po mírném poklesu hodnota zůstává stejná a zejména v USA poptávka přetrvává.

Fiat X1/9 1300

Miura od Lamborghini zpopularizovala uspořádání výkonného motoru uprostřed, ale teprve Fiat X1/9 koncepci rozšířil běžným zákazníkům. První sériově vyráběný vůz s pohonnou jednotkou před zadní nápravou se vyráběl 17 let (1972–1989), z italských linek Fiat a Bertone sjelo cca 160 tisíc kusů. Nejhezčí stojí i 26 tisíc dolarů (606 tisíc Kč) bez ohledu na covid nebo ruskou válku.

Jaguar XK150 3.4 DHC

Předcházející vývoj XK120 a XK140 zaručuje pro XK150 možná nejlepší hodnotu z celé modelové řady XK. Číslo 150 odkazuje na nejvyšší hierarchické postavení stejně jako na nejvyšší dosažitelnou rychlost v mílích. Vrchol byl poznat zakřiveným předním oknem tvořícím jeden celek, dalším poznávacím znamením byla širší mřížka náporového chlazení.

Mercedes-Benz 450SL (R107)

Řada 107 patří hned za třídu G z hlediska nejdéle vyráběných Mercedesů. Typ SL pochází ze Sindelfingenu, kde vydržel celých 18 let. Dvoumístný roadster nebudil emoce, dokud design nedozrál a od roku 2010 začala hodnota stoupat. Ceny za 450SL startují na 13.200 USD (308 tisíc Kč), nejlepší příklady ovšem vyžadují složit více než třikrát tolik.

Peugeot 205 CTI

Otevřený hatchback od Peugeotu je spíše kabriolet, ale jízdní potenciál, vzácnost a míra originality zaujala odbornou porotu Hagerty. Hodnota dosahuje zhruba poloviny známějšího provedení GTI, i tak cena setrvale roste. Rychlé zbohatnutí není možné, agenti z pojišťovny 205 CTI oceňují za jistotu méně rizikové investice.

Porsche 968 Cabriolet

Verze 968 není zvučný sběratelský cíl na úrovni 911, ale pořád se jedná o Porsche. Předchůdce Boxsteru čeká na chvíli slávy, zatím pokračují stoupavé tendence zejména u kupé, skalpovaná specifikace je v závěsu a podle tvrzení Hagerty cena poroste. Příznivá je odolnost proti recesi u obou provedení za více než 20 tisíc USD (466 tisíc Kč).

TVR Chimaera 500

TVR pojmenované dle řecké mytologie je považované za podhodnocený roadster. Výhradně osmiválcový model o váze jedné tuny stojí sotva stejně jako Fiat X1/9 1300 (26 tisíc dolarů). Na pozadí rostoucích cen ojetých vozů výzkum ukazuje, že TVR Chimaera 500 a další podobné příklady jsou stále dosažitelné automobily této složité doby, okomentoval žebříček redaktor Hagerty James Mills.

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Doporučujeme

28. 5. 2022 11:24
Škoda jen, že text nezpracoval pan Dragoun.
Přitažlivé a i zajímavé téma by zpracoval lépe a výběr by zajisté byl také lepší. Neomezil by se na pouhé překopírování názoru nějakého Jamese Millse z Hagerty Valuation Teamu a k tomu by nenapsal "Vybrali jsme...".

Možná máme malinkou naději, že si i jiní redaktoři vezmou do budoucna k srdci nové poznatky, třeba i z diskuze zde. Jako se to, doufám, již stalo s dříve oblíbenými patenty, kde konečně objevili i pojmy jako ochranná známka, případně průmyslový vzor a to chválím.
Avatar - petr petrumr
28. 5. 2022 10:53
pro nesběratele
Já jsem měl Z4 pro ježdění do práce, při změně trasy jsem bramboru dal s brekem do vedlejšího města.