Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW Safety Car
BMW Safety Car
BMW Safety Car
BMW Safety Car
143 Fotogalerie

Vývoj doprovodných vozidel BMW: Safety car z Mnichova vodí závodníky přes 20 let

Automobilka BMW patří k motocyklovým podnikům MotoGP od přelomu tisíciletí. Občas si doprovod odskočí do jiných motoristických soutěží, ale prim hraje usměrňování přerušeného závodu motorkářů.

Pro vedoucí doprovodné vozidlo automobilových závodníků na trati se vžilo označení safety car, SC, nebo pace car v případě amerických zvyklostí. První SC vyjel na trať během Velké ceny Kanady v roce 1973, jednalo se o Porsche 914, i když dlouholetou tradici poskytování safety carů nejen motorkářům drží úhlavní konkurent z Mnichova.

Automobilka BMW nasazuje nejrychlejší modely s majáky více než dvě dekády okruhového soutěžení. Účastníci seriálů DTM, MotoGP, Le Mans a Formule E mají před sebou uhánějící tři pruhy rychlosti, pokud nastane nepříznivá situace na závodišti. Vyvěšené žluté vlajky historicky postupně doprovázely různé nestandardní verze burácejících bavoráků, které jsou přizpůsobené držet tempo stoprocentně závodních vozidel dotírajících zezadu.

BMW Z3 M Coupe (E36/8): 1999–2000

Ikonické Z3 M Coupe alias E36/8 bylo průkopníkem sady doprovodných vozidel sady BMW M. Rozdivočená zadokolka s posedem daleko za předními koly zůstává populárním vozem řidičských fajnšmekrů, skutečná klasika byla v době sériové výroby skvělým vůdcem jednostopých závodníků Moto GP. Hlasitým motocyklům stačil sekundovat řadový šestiválec 3,2 R6 o výkonu 321, respektive 325 koní (239 kW).

BMW Z8 (E52), BMW M3 Coupe (E46) a BMW M5 (E39): 2001–2003

Pro sezónu MotoGP let 2001 až 2003 nasadilo BMW větší flotilu bezpečnostních aut. Hvězdou sestavy byl v podstatě legendární roadster Z8 hnaný opět atmosférickým motorem, tentokrát s osmi válci do V o objemu 4,9 litru. Totožná jednotka excelovala pod přední kapotou M5 E39, špičkový sedan maloval čáry na asfalt prostřednictvím energie 400 koní (294 kW) a 500 Nm. Kupé M3 dostalo klasický šestiválec po Z3 M, ovšem inženýři přidali pár koní na hodnotu 343 koní čili 252 kilowattů.

BMW M6 Coupe (E63), BMW M5 (E60), BMW M3 Coupe (E46) a M3 CSL (E46): 2004–2006

Bílou skvadru pro motocyklové maniaky doplnila zbrusu nová provedení M6 Coupe E63 a M5 E60. Oba vysoce hlasité modely spojuje geniální pětilitrový agregát V10 ušetřený všech zbytečností. Přirozeně dýchajících deset spalovacích komor produkovalo 507 koní (373 kW) při 7 750 ot./min a 520 Nm po dosažení 6 100 ot./min. Skvělý motor točil maximálně 8 250 ot./min, což bylo slyšet daleko za tribunami.

Mimo M3 (E46) BMW obohatilo rozhodcovskou stáj M3 CSL se sníženou hmotností o 180 kilogramů a zvýšeným výkonem na 360 koní (265 kW). Zvuk sběratelského kupé byl opět velmi charakteristický. Kromě těchto pokladů poskytl Mnichov rovněž flotilu převozových vozidel osob VIP. Řidiči byli k dispozici včetně BMW řady 7 (E65) pro ředitele závodu, zatímco doktor měl k službám řadu 3 Touring (E46 LCI). Bezpečnostní ředitel si mohl užívat řadu 5 Touring (E61) s balíkem M Sport. Práci odvedlo i BMW X5.

BMW Z4 M Coupe (E85), BMW M6 Coupe (E63) a BMW M5 (E60): 2007

Soubor SC pochopitelně uvítal Z4 M E85, kousavá zbraň silnic vydržela jednu sezónu, což je škoda. Designový originál každým coulem využíval božský šestiválec 3,2 R6, výkon zůstal 343 koní (252 kW). Rok 2007 ještě zvládl manažerský expres M5 vybavený nezapomenutelným desetiválcem, než nastoupila éra tučných mastodontů.

BMW M3 Coupe (E92), BMW X5 M (E70), BMW X6 M (E71) a BMW M6 Coupe (E63): 2008–2010

Vážně sportovní náčiní profesionálního řidiče a vedle sedící prodloužené ruky pořadatelů doplnilo v roce 2008 osmiválcové BMW M3 Coupe (E92), ovšem toho času začala provokovat móda naklánějících se monster, ke slovu se dostala dvojice největších oblud  X5 M (E70) a X6 M (E71). Reklamní trik se podařil, protože se z vysmívaných slonů v porcelánu stala výbava řady domácností. Nutno uznat pekelný výkon 555 koní (408 kW) vycházející z 4,4litrového osmiválce TwinPower Turbo.

BMW 1M Coupe (E82): 2011

Série závodů MotoGP sezóny 2011/2012 byla součástí představení safety caru BMW 1M Coupe (E82). Nevycválaný kompakt raději dostal přítlačné křídlo, aby zadní kola lepila k zemi dle pokynů od pedálu plynu. Ten byl napojen na třílitrový šestiválec s dvojitým přeplňováním o výkonu 340 koní (250 kW) a 500 Nm. Korpulentní X5 M a X6 M pokračovaly a do hry se zapojili také BMW 535i Touring a BMW X6 ActiveHybrid.

BMW M6 Coupe (F13M), BMW M5 (F10M) a BMW 1M Coupe (E82): 2012

Před osmi lety bylo představeno zbrusu nové loďstvo plnohodnotných modelů ///M. Motorkáře jistil v případě nouze výkonný doprovod M6 F13M, nebo M5 F10M. Obě vozidla byla osazena novým 4,4litrovým osmiválcem spojeným se stádem 560 turbínových koní (412 kW) a 680 Nm točivého momentu. Pomalu přibýval karbon a ubýval čas akcelerace 0–100 km/h, M6 to zvládlo za 4,2 sekundy. V rezervě zůstalo 1M Coupe (E82).

BMW M6 Gran Coupe (F06M): 2013

Hybrid mezi kupé a sedanem ozdobil závodiště, zatímco se v zákulisí podstrojovalo autoritám. Bezpečnostní oficír dostal speciální černě malované kupé M3 (E92), hned dva kusy M550d xDrive Touring byly použity jako rychlá první pomoc raněným. Společnost BMW Motorrad také dodala dva účelově vybavené motocykly HP4, kterými šlo akutně nahradit SC.

BMW M4 Coupe (F82): 2014–2015

Na začátku motocyklové sezóny 2014 představila divize Motorsport zcela nové mistrovské dílo M4 Coupe (F82). Zkušební varianta sondovala odezvu před příchodem M4 GTS opatřeném třílitrovým šestiválcem bi-turbo o výkonu 500 koní (368 kW) a 600 Nm. Překvapila černá barva, na které vynikly typické pruhy. Asistenci GTS tvořilo BMW M3 (F80) a pozadu nezůstali zaměstnanci závodního kolotoče disponujícím služebními stroji M5 (F10M), X5 M (F85) a M550d xDrive Touring (F11).

BMW M2 (F87): 2016–2017

Prý nejlepší návrat klasického BMW kroužilo před motorkami MotoGP od roku 2016. Důstojný nástupce 1M prošel standardním laděním od M Performance, jen výkon 370 koní (272 kW) a 500 Nm zůstal nezměněn. Zlatá kola působila lehce japonsky, ale 3,0 R6 s pohonem zadních kol dal jasně najevo pravý původ vozu.

BMW M5 (F90): 2018

Vyloženě dálniční rychlík byl v rámci podsouvání nadšeným řidičům představen jako safety car v roce 2018. Poprvé motorkáře korigovalo BMW s pohonem všech kol prostřednictvím volitelného režimu M xDrive spřaženého s vidlicovým osmiválcem o objemu 4,4 litru. K tomu dvě turba a hned koně poskočily na rovných 600 (441 kW) plus k tomu 750 Nm. Od poloviny soutěže dojela náhrada s plaketou Competiton a výkonem 625 koní (460 kW) a stejným točivým momentem.

BMW M8 Competition Coupe (G15): 2019–2020

Nejnovější BMW M dodávané jako doprovodné vozidlo pro MotoGP je vynikající M8 Competition Coupe (G15), vlastně první generace v historii. Nálož moderních technologií, kila uhlíkových vláken a kilometry kabelových svazků kvůli všem bezpečnostním či emisním normám degradují surovost prvních SC z přelomu tisíciletí. Odtažité kupé 4x4 s automatem už ani tak děsivě nezní ze čtyř výfuků, přestože uvnitř motorového prostoru tepe 4,4 V8 o výkonu 625 koní (460 kW) a 750 Nm.

BMW DTM

Kromě prominentního obsazení soutěže MotoGP figuruje BMW M také v německé mistrovství cestovních vozů DTM. Během kalendáře roku 2014 byl jako bezpečnostní vůz používán typ M4 Coupe (F82), zatímco ostřejší M4 GTS (F82) následovalo začátkem sezóny 2016 a nikoho před sebe nepustilo do konce sezóny 2019/2020.

Formule E

BMW se od roku 2014 také stalo oficiálním poskytovatelem doprovodných vozidel ve Formuli E. Nový podnik byl podpořen portfoliem hybridů a elektromobilů z Mnichova samozřejmě ve válečných barvách ekologicky vypadajícího šampionátu. Poloprázdné tribuny mohou vidět v akci BMW i3s, i8, 530e plug-in hybrid pro doktora nebo záchranné SUV X5 xDrive45e.

LeMans

V neposlední řadě mají Bavoři zastoupení v LeMans. Populární čtyřiadvacetihodinovku pomáhá dirigovat posádka M2 (F87). Pro závod v roce 2017 automobilka přichystala stylové lakování Long Beach Blue včetně neopomenutelných pruhů. Majitelé sériových verzí design napodobují, jen majáky si zatím nikdo netroufl nasadit.