Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vývoj volantu pohledem hvězdného Mercedesu

Mirek Mazal Mirek Mazal 24. 7. 2020 • 21:36
20
Zobrazit náhledy (20)
MULI 0208 Mercedes Simplex 1927 Mercedes-Benz Typ 680 Modell S Mercedes-Benz Typ 220 Sb 1952 Mercedes Benz Type 170 Sb 1957 Mercedes-Benz 220 S “Ponton” 1971 Mercedes-Benz type 350 SL 1979 Mercedes-Benz S 1998 Mercedes Benz S Class 220 Mercedes-Benz SLK 2LOOK Edition Mercedes-Benz C-Class 2005 Mercedes-Benz S-Class 221 2005 Mercedes-Benz S-Class 2016 Mercedes-Benz E 2020 Mercedes-Benz E 2020 Mercedes-Benz E

Volant se vyvíjí od jednoduché obruče k ovládacímu středobodu s dotykovými plochami. Evoluce probíhá nepřetržitě od roku 1886.

Více než jedno století motoristé zcela samozřejmě svírají prsty kulatý ovládací prvek každého automobilu. Pohledem značky Mercedes tomu letos bude přesně 134 let. Stěžejní centrum řízení neboli volant je výsledkem dlouhého vývoje, zdokonalování a zapojení samotných řidičů.

Je až příliš snadné zapomenout, že příjemně čalouněné kolo na hřídeli musel někdo vymyslet jako převratnou náhradu řídítek předcházející dnešnímu volantu. Původní systém řídicích pák se pomalu změnil a moderní verze umožňují člověku ovládat nejen natočení kol, ale i četné doplňkové funkce auta, respektive jeho oslnivé výbavy. Dostupné doplňky se historicky mění stejně jako tvary, materiály nebo velikost používaných volantů.

1. Konec 19. století

V poslední dekádě 19. století vozy vůbec neměly volant dnešního charakteru. Prvním systémem řízení byla páka ovládající směr jízdy. Zařízení sestavené z nutnosti dirigovat přední osu bylo použito u prvotin Gottlieba Daimlera a Karla Benze. Neřešila se odezva od kol, důležitý byl funkční a pohyblivý mechanismus.

2. Začátek 20. století

V roce 1900 byl namontován první volant na vozidle Daimler. Zvrat pomohl zrealizovat dobový motoristický sport, protože dřevěné kolo na hřídeli bylo výsadou továrního speciálu Phoenix namísto tradičního systému páky řízení. Inovativní krok nevedl k vítězství v tehdejším závodě, ale k cennějšímu vítězství v dějinách konstrukce nejen osobních automobilů.

video

3. 20. léta 20. století

Ve 20. letech minulého století se do volantu začaly integrovat další ovládací prvky. Například přibyl klakson, který se zpoza volantu prakticky dostal do jeho středu. Ruční ovladač směru jízdy barevností i skladbou materiálu připomínal lodní kormidlo.

4. 50. léta 20. století

Masivní změny přinesly tenkou kovovou kostru potaženou kůží, která se v rukou ztrácela díky tenkosti celého volantu. Za zdobným kruhem se objevily páčky směrovek, respektive řazení. Časem se okolo sloupku řízení usadily další ovládací segmenty zlepšující ergonomii a v konečném důsledku i bezpečnost na silnicích. Počátky dnešního typu pamatuje Mercedes-Benz 300 (W 186).

5. 70. léta 20. století

Pozdější 70. léta zaznamenala největší skok v technologii něčeho tak samozřejmého jako je volant. Místo kultovního vzoru z dřívějších dekád byl zaveden nový bezpečnější typ ochuzený o zdobné prvky předchůdce. Místo lesklých segmentů můžeme ovšem obdivovat například sériový tempomat u modelu 450 SEL 6.9.

6. 80. léta 20. století

Nejpamátnějším rokem 80. let je letopočet 1981, kdy Mercedes představil první sériově dodávaný airbag řidiče. Výrobce dokázal vměstnat nafukovací pytel s patronou pod střed volantu W126, což byl do té doby neřešitelný úkol.

7. 90. léta 20. století

Od roku 1992 byl airbag standardem u prémiového Mercedesu třídy S, zatímco se okolní prošití věnce a materiály potahu stávaly stále více odolnými proti opotřebení. Jemná kůže a občas i dřevo doplnila multifunkční tlačítka, čímž jsme byli svědky zrození současné podoby moderních volantů.

8. Přelom 21. století

V novém tisíciletí došlo na zvýšenou intenzitu umisťování ovládacích prvků blízko prstům řidiče. Tři ramena pojmula více ovládacích spínačů na rozdíl od zmenšování velikosti středu volantu, který odpovídal i kompaktnějšímu uložení nepostradatelného airbagu.

9. Úvod 21. století

Okolo roku 2010 byl stále módní tříramenný design z přelomu tisíciletí, jen stačilo přidat dotykové plošky včetně hliníkového obložení. Léta vývoje se projevila četnými cenami pro třícípou hvězdu v kategoriích nejlepších interiérů.   

10. 20. léta 20. století

Aktuální volanty naštěstí udržují tradici kulatého tvaru, i když se mnozí snaží přijít se zbytečnými změnami již ověřeného. Mercedes nahradil mechanická tlačítka dotykem, jenž pronikl do automobilismu zcela nepozorovaně a mnohdy na škodu. Dnešní provedení hvězdného volantu je výsledkem 134 let vývoje. Z dřevěné obruče je příjemný a volitelně vyhřívaný ovladač připravený plnit jakékoliv přání.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku