Zajímavosti o loňském evropském trhu s auty: Tesla padá, Toyota se dere vpřed
V Evropské unii se loni prodalo 10,6 milionů nových aut. Vybrali jsme hlavní jevy, které se vyplatí sledovat.
1.
Prodeje aut v Evropské unii loni meziročně vzrostly o 0,8 procenta na 10,6 milionu vozů. Celkový růst nebyl takový kvůli poklesu v Německu, Francii a Itálii, tedy na trojici největších trhů.
2.
Prodeje čistých elektromobilů v Evropské unii klesly o šest procent na 1,45 milionu vozidel. Pokles stále táhne Německo. Bez tamního propadu by se elektromobilů v Evropě meziročně prodalo více.
Nejprodávanější značky v EU (2024) | |||
Pořadí | Značka | Prodeje (ks) | Meziroční změna |
1. | Volkswagen | 1.165.148 | +1.3 % |
2. | Toyota | 798.556 | +16.2 % |
3. | Škoda | 659.665 | +13.6 % |
4. | Renault | 631.108 | +0.3 % |
5. | BMW | 620.669 | +5.2 % |
6. | Peugeot | 565.151 | -0.3 % |
7. | Mercedes | 559.597 | -0.1 % |
8. | Dacia | 538.850 | +3.7 % |
9. | Audi | 517.195 | -9.4 % |
10. | Hyundai | 426.725 | -1.3 % |
11. | Kia | 407.576 | -10.1 % |
12. | Opel/Vauxhall | 330.864 | -5.6 % |
13. | Citroën | 325.301 | -2.6 % |
14. | Ford | 309.441 | -13.7 % |
15. | Fiat | 285.14 | -20.8 % |
16. | Volvo | 282.087 | +28 % |
17. | Tesla | 242.945 | -13.1 % |
18. | Seat | 230.045 | +9.6 % |
19. | Nissan | 198.801 | +1.4 % |
20. | Cupra | 183.274 | +10.3 % |
21. | Suzuki | 174.128 | +12.0 % |
22. | SAIC Motor/MG | 157.340 | +6.7 % |
23. | Mazda | 137.818 | -5.3 % |
24. | Jeep | 119.663 | -1 % |
25. | Mini | 97.782 | -26.5 % |
3.
Škoda Auto dál rychle roste. Už je nejen před Audi, ale i před Renaultem. Obojí bylo ještě nedávno nemyslitelné. Koncernu Volkswagen může dělat radost i dvojice Seat a Cupra, obě tyto značky také výrazně zvyšují prodeje.
4.
Skupina Toyota se v prodejích dostala před skupinu Hyundai-Kia, která loni naopak ztrácela. Pokračuje tak nástup japonského gigantu na evropském trhu.
5.
Stellantis dál ztrácí podíl na trhu. Viníkem je hlavně propad italských značek skupiny, nedaří se ani Opelu/Vauxhallu.
6.
V prémiových vozech roste BMW na úkor Audi. Mercedes zůstává na svém. Rychle ale zvyšuje prodeje skokan v podobě Volva, které vedoucí trojici zkouší dohnat.
7.
Britsko-čínské MG si už získalo výraznou pozici a prodává v Evropě více aut než třeba Honda a Mitsubishi dohromady. Je to jediná čínská automobilka s výraznějším zářezem v evropských prodejích.

8.
Tesla padá a ztrácí i podíl na evropském trhu s elektromobily. Raketový růst Tesly je pryč. Loni v EU prodala o 13 procent méně aut než v roce 2023. Letos by ale mohl pomoci modernizovaný model Y.
9.
Pokračuje pokles Fordu na evropském trhu. Jeho podíl už klesl pod tři procenta, před dekádou šlo o více než sedm procent.