Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
56 Fotogalerie

Zajímavosti o loňském evropském trhu s auty: Tesla padá, Toyota se dere vpřed

Roman Šitner

V Evropské unii se loni prodalo 10,6 milionů nových aut. Vybrali jsme hlavní jevy, které se vyplatí sledovat.

1.

Prodeje aut v Evropské unii loni meziročně vzrostly o 0,8 procenta na 10,6 milionu vozů. Celkový růst nebyl takový kvůli poklesu v Německu, Francii a Itálii, tedy na trojici největších trhů.

2.

Prodeje čistých elektromobilů v Evropské unii klesly o šest procent na 1,45 milionu vozidel. Pokles stále táhne Německo. Bez tamního propadu by se elektromobilů v Evropě meziročně prodalo více.

Nejprodávanější značky v EU (2024)
PořadíZnačkaProdeje (ks)Meziroční změna
1.Volkswagen1.165.148+1.3 %
2.Toyota798.556+16.2 %
3.Škoda659.665+13.6 %
4.Renault631.108+0.3 %
5.BMW620.669+5.2 %
6.Peugeot565.151-0.3 %
7.Mercedes559.597-0.1 %
8.Dacia538.850+3.7 %
9.Audi517.195-9.4 %
10.Hyundai426.725-1.3 %
11.Kia407.576-10.1 %
12.Opel/Vauxhall330.864-5.6 %
13.Citroën325.301-2.6 %
14.Ford309.441-13.7 %
15.Fiat285.14-20.8 %
16.Volvo282.087+28 %
17.Tesla242.945-13.1 %
18.Seat230.045+9.6 %
19.Nissan198.801+1.4 %
20.Cupra183.274+10.3 %
21.Suzuki174.128+12.0 %
22.SAIC Motor/MG157.340+6.7 %
23.Mazda137.818-5.3 %
24.Jeep119.663-1 %
25.Mini97.782-26.5 %

3.

Škoda Auto dál rychle roste. Už je nejen před Audi, ale i před Renaultem. Obojí bylo ještě nedávno nemyslitelné. Koncernu Volkswagen může dělat radost i dvojice Seat a Cupra, obě tyto značky také výrazně zvyšují prodeje.

4.

Skupina Toyota se v prodejích dostala před skupinu Hyundai-Kia, která loni naopak ztrácela. Pokračuje tak nástup japonského gigantu na evropském trhu.

5.

Stellantis dál ztrácí podíl na trhu. Viníkem je hlavně propad italských značek skupiny, nedaří se ani Opelu/Vauxhallu.

6.

V prémiových vozech roste BMW na úkor Audi. Mercedes zůstává na svém. Rychle ale zvyšuje prodeje skokan v podobě Volva, které vedoucí trojici zkouší dohnat.

7.

Britsko-čínské MG si už získalo výraznou pozici a prodává v Evropě více aut než třeba Honda a Mitsubishi dohromady. Je to jediná čínská automobilka s výraznějším zářezem v evropských prodejích.

Video placeholder
Ford Mustang Dark Horse zpoza volantu • Marek Bednář/Auto.cz

8.

Tesla padá a ztrácí i podíl na evropském trhu s elektromobily. Raketový růst Tesly je pryč. Loni v EU prodala o 13 procent méně aut než v roce 2023. Letos by ale mohl pomoci modernizovaný model Y.

9.

Pokračuje pokles Fordu na evropském trhu. Jeho podíl už klesl pod tři procenta, před dekádou šlo o více než sedm procent.