Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenutý německý koncept Audi byl inspirací pro ikonickou Lancii Delta

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Němci předvedli náznak budoucího vývoje sportovních kupé. Inspirace se hodila italským designérům, kteří některé prvky použili u ikonické Lancie.

Období 70. a 80. let bylo plné nových projektů, množství vývojových platforem způsobilo jednu z nejživějších etap historie automobilového průmyslu. Automobilky se předháněly v inovacích při konkurenčním soupeření o nejšílenější nápad postavený na kola. Úroveň kvality, výkonu a pohodlí procházela rychlým růstem, zatímco design mnohdy postrádal racionální mantinely výměnou za návrh výstředního prototypu.

Za originální tvary vděčí společnostem Karmann (Německo) a Italdesign (Itálie), které toho času patřily mezi špičky automobilového designu. Oba významní činitelé se spojili, aby vytvořili neokoukaný Volkswagen později okopírovaný při náčrtech legendární Lancie Delta. Němci zvyklí na efektivní výrobky zbavené emocí překonali zaběhlé zvyklosti a uvolnili přísně rozumový přístup ke konstrukci nového projektu.

Aerodynamická studie s dávkou osobní přitažlivosti nesla název Asso di Picche (česky pikové eso). Karta smrti měla být součástí celého balíčku s BMW 320 E21 (kárové eso) a Isuzu Gemini (křížové eso). Koncept Audi byl představen při příležitosti frankfurtského autosalonu v roce 1973.

Čtyřmístný dvoudveřový pokus nebyl primární reklamou německé výroby, čtyři kruhy byly použity jen z důvodu hromady sdílených komponentů se sedanem Audi 80. Ostře řezaný experiment oslavoval italsko-německou spolupráci zaměřenou na nestárnoucí design, radikální hrany dobře protínaly vzduch a zároveň měly být výhledem na vývoj automobilismu. Kombinace jižanského temperamentu s osvědčeným německým inženýrstvím dala Asso di Picche ucelený charakter kopírovaným nadcházející vlnou nových aut. Giorgio Giugiaro coby zakladatel Italdesignu měl výborné vztahy se skupinou Volkswagen Group a stříbrné eso vygradovalo oboustranně přínosnou spoluprací přinášející známější modely jako Golf, Passat anebo Scirocco.

Pikové eso vycházelo z Audi 80 druhé generace, tím pádem bylo poháněno propůjčeným zážehovým čtyřválcem, kterému sekundovala čtyřrychlostní manuální převodovka roztáčející zadní nápravu. Stejné zůstaly i části odpružení, brzd a veškeré mechaniky, naopak karoserie prošla velkou proměnou zkrácením, přetvořením a odlehčením ku prospěchu sportovnímu vzhledu a jízdní ovladatelnosti.

Luxusní interiér Audi zažil obrovské změny, koncept Asso di Picche měl například sdružený přístrojový štít či středovou konzolu nahrazenou futuristickými strukturami ve tvaru válce. Odvážný prvek obsahoval všechny spínače a číselníky v jednotném uspořádání. Uvnitř celokožené kabiny nelze přehlédnout děrovaný volant laděný s radikálním přístupem vůči vnější i vnitřní architektuře dnes už muzejního vozu.

Klínovitý experiment ovlivnil návrhy mnoha následovníků a Giugiaro připustil, že nekompromisní designový jazyk Asso di Picche byl hlavním zdrojem ikonického vzhledu surové Lancie Delta. Stopy italsko-německé kooperace z plodného období automobilismu byly nalezeny i v jiných koncepčních vozech hranatých linek jako Maserati Medici a Lancia Megagamma. Přímo z Ingolstadtu později vyjelo nápadně podobné Audi Quattro.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

15. 10. 2021 09:15
No twl, to uz chce naturu.
Tohle za penize nikdo neudela.

Takze Italove okopirovali Audi.
Ze to ale vsivaci udelali uz nekolik let dopredu!
Od roku 1967, kdy byla predstavena nova Flavia, se odklani od barokne kulatych aut, ke sve Delte jednoznacne dosli pres svoji Gammu.

Ze byla doba hranateni je fakt. Ze jsou si auta inspiraci navzajem je taky fakt.
Ale opakovat nesmysl o okopirovni je na facku.

A o par let pozdeji Alfa 156 okopirovala Seata, ne?