Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte obrněná auta Rolls-Royce? Vznikla náhodou, sloužila od Afriky až po Rusko

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

V roce 1914 byl vývoj obrněných automobilů ve Velké Británii navzdory počátečním snahám téměř nulový. První vozy Rolls-Royce AC (Armoured Car) vznikly téměř náhodou.

První obrněnec Rolls-Royce byl vyvinut v roce 1914. Použity byly během první světové války, irské občanské války, meziválečného období v Transjordánsku, Palestině a Mezopotámii. Některé indické vzory vozů byly použity na indickém subkontinentu a v Barmě.

Na začátku druhé světové války bylo ve službě ještě 76 vozidel Rolls-Royce. Byly nasazeny na Středním východě a v severní Africe. Později byly vozy staženy z první linie, jakmile se objevily modernější designy.

Existují různé varianty vozů, včetně modelů 1920 Pattern Mk I, 1920 Pattern Mk IA, 1924 Pattern Mk I, 1921 Indian Pattern a Fordson.

Obrněného Rolls-Royce dnes můžete vidět například v Tankovém muzeu v Bovingtonu. Ten byl používán při různých akcích a zvláštních příležitostech. Vrcholem jeho dlouhé kariéry bylo, když v roce 1997 při návštěvě Tankového muzea vezl jako svého pasažéra královnu Alžbětu II.

Video se připravuje ...

Vznikly operativně

V srpnu 1914 sídlila v Ostende Eastchurchská letka RNAS (Royal Naval Air Service) pod velením velitele Charlese Rumneyho Samsona. Na cestě do Anglie dostali rozkaz zůstat v Dunkerque a pomáhat při průzkumech nepřátelských nájezdů.

Dva z vozů Rolls-Royce Silver Ghost byly vybaveny kulometem Maxim ráže 0,3 mm (7,62 mm), aby doplnily chybějící letadla. Po několika výletech byly opancéřovány kotlovými deskami a později použity v součinnosti s dalšími letouny, které zpozorovaly nepřítele.

Jejich akce byly tak úspěšné, že z rozhodnutí ministerstva války byly v říjnu 1914 všechny ostatní podvozky Rolls-Royce Silver Ghost přestavěny na obrněné automobily. Komise vedená leteckým oddělením Admirality tuto přestavbu racionalizovala a zřídila nové taktické jednotky, čímž vznikl vzor Armored Car 1914.

Tato vozidla si získala slávu i během blízkovýchodního tažení. Modernizace následovala po první světové válce, kdy vznikly vzory 1920, 1921 Indian a 1924, které přežily dostatečně dlouho, aby se dočkaly služby během druhé světové války v Africe.

Video se připravuje ...

Ve službě

V prosinci 1914 se první tři obrněné automobily Mk.1 Pattern 1914 objevily ve službě u první dunkerské eskadry RNAS. Celkem šest automobilů bylo používáno do srpna 1915 a poté byla jednotka rozpuštěna, přičemž některé automobily byly převeleny na Střední východ.

Vyznamenaly se v syrsko-palestinských, adenských, iráckých a íránských operacích proti Turkům a zejména v poušti u arabských nepravidelných jednotek "arabského povstání" vedeného plukovníkem T. E. Lawrencem (které používalo eskadru devíti vozidel). Hodnotil je jako "cennější než rubíny".

Zažily také akce v německé jihozápadní Africe a později ve východní Africe. Dvě eskadry byly v dubnu 1915 vyslány na Gallipoli a byly jedinými AC, které se tam dočkaly akce.

Další dosáhly pod velením velitele Lockera-Lampsona v Rusku naprosto rekordní kilometráže, a to až do revoluce v roce 1917 téměř bez oprav a údržby.

Do irské občanské války v letech 1922-23 bylo 13 britských vozidel předáno vládě Irského svobodného státu. Byla hojně využívána pro ochranu konvojů před útoky partyzánů, pouličními boji a měla zásadní význam při znovudobývání Corku a Waterfordu.

V roce 1941 dostaly některé podvozky nákladních automobilů Fordson pancéřové nástavby bývalých vozů Rolls-Royce AC (Number 2 Armoured Car Company RAF).

V letech 1940-1941 bylo ve službě ještě asi 76 vozů Mk.I 1924 Pattern. Byly poslány do východoafrického pekla proti italským silám. ARR-2 Sliabh na mBan (součást konvoje, v němž byl zabit generál Collins), byl oficiálně stále v aktivní službě ještě v roce 1944 (i když pouze na přehlídce).

Není tajemstvím, že jeho legendární vlastnosti spolehlivosti se podílely na etablování RR jako jednoho z nejslavnějších britských obrněných vozidel. Dochovaly se zřejmě ještě čtyři další exempláře.

1914 vzor Mk.I

Rolls-Royce Silver Ghost jako vůz ještě nebyl spojován s image nesmírného luxusu, jakou známe dnes, přestože už tehdy byly mnohem dražší než jiné sedany a kupé.

Byly postaveny kvalitně, bytelně a měly zcela pozoruhodný motor, který se nejvíce zasloužil o jejich pověst. Byl to benzinový, pečlivě vyrobený, šestiválcový, vodou chlazený motor. Dával výkon 80 koní, cca 19 koní na tunu hmotnosti.

Éterické jméno Silver Ghost pocházelo z jeho celostříbrného provedení, ale mohlo pramenit také ze schopnosti motoru pracovat téměř bez vibrací a hluku. Bylo prý zvykem, že prodejce položil minci jednoho zákazníka na její okraj, přímo na centrální závěs kapoty motoru a pro ilustraci motor spustil.

Měly pohon zadních kol, s jednoduchou přední a dvojitou zadní nápravou a kovovými drátěnými koly, se dvěma až čtyřmi rezervními. Pancíř byl vyroben z válcovaných ocelových plátů o tloušťce 0,47 palce (12 mm), přinýtovaných kolem podvozku k lehkému rámu.

Jak definoval velitel letu T. G. Hetherington, nejdůležitějším prvkem pancéřové karoserie byla zadní otočná věž (vzor Admiralty Pier Turret), vybavená sklopnými panely na každé straně a malým poklopem pro velitele uprostřed.

V ní byl umístěn běžný vodou chlazený standardní námořní kulomet Vickers ráže 0,303 (7,62 mm). Kapota motoru a chladič byly kompletně pancéřované. Zadní část podvozku, mezi nápravami a nad nimi, byla ponechána pro úložné boxy, náhradní díly a vše ostatní, stejně jako boční ochozy.

Pozdější vývoj: Mk.I 1920, 1924 a další vzory

Odhaduje se, že do roku 1915 bylo takto upraveno 120 vozidel pro RNAS. Poté byla firma Rolls-Royce požádána o výrobu leteckých motorů. Po válce, v roce 1920, bylo rozhodnuto o modernizaci, z něhož se stal vzor (pattern) 1920.

Ty měly silnější pancíř chladiče a nová kola s plně kovovými ráfky. Mk.Ia se vyznačoval velitelskou kopulí přidanou k hlavní věži. Modernizován byl také kulomet. O tři roky později přežily druhou modernizační fázi, 1924 Pattern Mk I, který měl stálou velitelskou kopuli.

Rolls-Royce odeslané do Indie byly upraveny jako 1921 Indian Pattern, měly prostornější, prodloužené pancéřování korby a přepracovanou kopulovitou věž se čtyřmi kulometnými kulovými postaveními.

Zachovalo se 76 vozidel těchto pozdějších verzí. Některá byla opět upravena novou otevřenou věží, jakou měly obrněné vozy Marmon-Herrington sloužící v Africe. V těchto věžích byly umístěny různé zbraně, kulomet Vickers ráže 0,303 (7,62 mm), koaxiální pušky Bren AT a přídavná montáž pro lehký kulomet Lewis.

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

Doporučujeme