Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design Audi: Po stopách single frame

Jakub Sochor
Diskuze (82)
Každá automobilka má své unikátní rysy. Audi patří mezi ty, které je nalezly poměrně nedávno – zato však s nimi naložilo velkolepě a s respektem k tradičním karosářským variantám.

Modelové řady Audi posledních zhruba deseti let vykazují mnoho společných rysů, přičemž tím nejvýraznějším je rozměrná maska chladiče s označením single frame. Tento osobitý znak tvoří stěžejní část přídě každého modelu firmy, což vede k nejednomu kritickému názoru, který je založen na domnělé monotónnosti designu vozidel Audi. Je tomu skutečně tak? Je unifikovaný vzhled projevem nedostatečné nápaditosti, nebo jde o nedílnou součást tvorby identity značky?

Pokusme se na tyto otázky odpovědět tím, že zmapujeme významné milníky v designu moderních Audi a zkusíme mezi nimi nalézt kontinuitu – to vše s důrazem na vznik a vývoj prvku single frame. Nejprve se zaměřme na design, který byl formován v devadesátých letech minulého století. Dobové tvary se dočkaly průběžných modernizací, které vedly ke konceptům Steppenwolf (2000) a Avantissimo – originálním kreacím z doby, jíž můžeme vnímat jako přelomové období v designu Audi. Dochází zde totiž k vytvoření ideálních podmínek pro vznik charakteristického rysu v podobě již zmíněné jednotné masky, jejíž originalita a tvarová srozumitelnost vedly k postupné unifikaci všech modelových řad. Tomuto procesu, který patří mezi časté jevy při tvorbě identity značky, věnujme třetí část článku. Jakmile se však stanou nové prvky hlavním poznávacím znamením, nastává ideální doba na posilování svébytnosti každé modelové řady – s tím souvisí také modernizace single frame a její četné úpravy (v souvislosti s tou kterou modelovou řadou), čemuž se věnujeme na konci.

Design 90. let – Formování jednoduché masky a broušení hran

Hovoříme-li o současném designu Audi, musíme se na chvíli vrátit do devadesátých let minulého století. Tehdejší vozy ingolstadtské značky se vyznačovaly designem, který kladl důraz na klasické proporce osvědčených karoserií. Celoplošná maska chladiče, kterou známe z osmdesátých let (například z modelu Quattro), byla zmenšena a důkladně modernizována. Předvojem nového tvarového směru, jenž ovlivnil vzhled první generace limuzíny A8 (1994), je studie Avus z roku 1991. Právě na tomto odvážně tvarovaném kupé se setkáváme s měkkými přechody mezi plochami, jež spolupracují s maskou bez výrazného okraje a liniemi profilu, které jsou citlivě obroušené – opouštějí tak ostré hrany předchozích let, což se plně projevuje na karoserii již zmíněného sedanu A8, nástupce modelu V8 z let 1988 až 1993.

První polovina devadesátých let je u Audi spojena s maskou chladiče, která se sice nachází v tradiční pozici, není ale již dominantním prvkem čelní části vozu – jak tomu bylo v osmdesátých letech. Typickým příkladem je minimalistické kupé TT, jehož koncepční podoba byla představena v roce 1995 na autosalonu ve Frankfurtu. V případě TT hovoříme o masce se zaoblenými rohy, které kontrastují s ostře tvarovanými světly – podobný styl masky se objevuje již v roce 1991, kdy byl na tomtéž místě představen prototyp Quattro Spyder. V roce 1997 dostává kulacení formy nový rozměr, a sice v podobě druhé generace sedanu A6, na jehož exteriéru se začíná projevovat tvarová souvislost mezi maskou chladiče a nasávačem v ploše nárazníku. Dochází také k výraznému zakulacení střešní linky, které má za následek elegantní okenní linii, zušlechtěnou chromovou linkou.


Přechodné období – Kreace Steppenwolf a Avantissimo

Jev, s nímž se setkáváme na modelech Audi druhé poloviny devadesátých let (zejména výše uvedeném sedanu A6), se projevuje na exteriéru studií, které jsou zároveň posledními výstavními koncepty bez masky single frame. Jde o koncept crossoveru s názvem Steppenwolf (2000), který byl o rok později následován reprezentativním kombi s označením Avantissimo. U obou návrhů se setkáváme s maskou, která zasahuje – ať už fakticky, nebo spíše symbolicky v podobě dolů protažených linek – do nárazníku a ovlivňuje tak architekturu přídě jako celku.

Model Steppenwolf využívá zkušeností s designem kupé TT – má podobně koncipovanou příď, pracuje však s maskou, která je ve svých spodních partiích zakončena přímkou. Ostře zakončený nasávací otvor dává vyniknout ploše s registrační značkou, jíž ohraničují prolisy vedené po bočních stranách. Obdobně laděné čelní partie známe z prototypu Avantissimo – v jeho případě však chybí k vytvoření masky se souvislým okrajem málo, prakticky jen stylingové drobnosti a dotažení bočních linek obou nasávacích otvorů.


Nová éra designu – Single frame jako symbol identity

Předchozí etapa designu Audi byla obdobím hledání nové identity, jejíž součástí by byl zřetelný identifikační znak, díky němuž by se daly ingolstadtské vozy rozpoznat již z dálky. Z hlediska image je průlomovým modelem koncept Nuvolari z roku 2003, který jako první přišel s maskou chladiče s notoricky známým označením single frame – myšlenka dvoudílné masky, jejíž nasávací otvory propojuje souvislý chromový rám, zaujala pozorovatele a vedla k úvahám o budoucnosti designu německé značky. Změny však nepostihly jen příď – díky studii Nuvolari se opět začalo hovořit o dvoudílných zadních svítilnách (v novém stylu), popularizována byla také střešní linka ve tvaru křivky. Ta se sice objevuje již na druhé generaci A6 a kupé TT, zde je však provedena energičtěji a v kontrastu se štíhlým sloupkem C.

Nový design masky se bez problémů ujal v sériové výrobě. Poprvé jsme ho mohli spatřit na třetí generaci sedanu A6 (2004), který od Nuvolari přebírá také uspořádání přístrojové desky a uhlazenost pontonu. Díky single frame nalezla automobilka po letech experimentování prvek, který se stal neodmyslitelnou součástí tvarosloví nových vozidel. Jakmile se tak stalo, byl nový tvarový styl přídě použit i na ostatních řadách – buď šlo o harmonicky provedené modernizace již vyráběných vozidel (například druhé generace hatchbacku A3, k jehož omlazení došlo v roce 2005) nebo o zcela nové automobily, kupříkladu SUV Q7 z roku 2007, které je realizací konceptu Pikes Peak (2003). Postupem let se rovněž ukázalo, že single frame je velmi flexibilní – lze jej zpracovat na mnoho způsobů, mezi něž patří i jednoduché provedení masky s tenkým okrajem (což je typické pro R8).


Současnost – Diferenciace designu a evoluce single frame

Skutečnost, že každé nové Audi zdobila rozměrná maska a podobné uskupení nasávacích otvorů v nárazníku, vedla k úvahám nad mírou nápaditosti té které řady. I přes to, že každý model značky byl originálem, pozorovatelé měli problém akceptovat unifikovaný vzhled – ten byl však nutností pro vybudování nezaměnitelného stylu, který se úspěšně etabloval. Jakmile se tak stalo, nastaly ideální podmínky pro posílení osobitosti každé vyráběné řady – od malé A1 až po mohutné Q7. Souběžně s tím se dočkal modernizace i klíčový rys vnějších tvarů Audi – při navrhování masky designéři opustili tvar čtyřúhelníku se zaoblenými rohy a přiostřili horní partie chromového okraje. Stalo se tak prostřednictvím ostře zalomených rohů masky, což odpovídalo změně postoje tvůrců ke světlometům – namísto jednoduchých krytů u předchozích Audi začali navrhovat komplikovanější celky se subtilními výběžky směrem doprostřed přídě. Postupem let se z toho stal další trend, který má podíl na atraktivitě exteriéru konceptů Sportback (2009), A2 Concept (2011) či aktuální generace sériové A6 (2011).

Diferenciace designu probíhá nejen prostřednictvím různých provedení masek, ale také světelné optiky. Typickým příkladem toho, jak může uskupení diod přispět nezaměnitelnosti v rámci modelové palety výrobce, je limuzína A8 v provedení před faceliftem (2010) – ostře zalomený pás bodově rozmístěných diod zaručuje sedanu svébytnost, jíž umocňuje horní okraj masky, který přesahuje linii krytů světlometů. Posílení různorodosti zajistí také realizace projektu Nanuk, unikátní kombinace SUV a sportovního kupé, jehož single frame tvoří štíhlý chromový okraj a členitá plastová mřížka. I přes rafinovanost provedení však maska kreace Nanuk neopouští to, co jsme dosud viděli – sondou do blízké budoucnosti je v tomto ohledu loňská vize Crosslane Coupé s čelními partiemi, které jsou patrně tím nejčlenitějším, co značka Audi během uplynulých let navrhla. Zatímco rám masky zaujme vcelku jednoduchým tvarem, její proklad je tvořen pěti horizontálními lamelami, jež protínají dvě šikmo vedené linky. Horní část masky pak vyplňuje jiný motiv, což – spolu s dekorativní světelnou optikou – znásobuje výraznost čelní část studie.


Jakub Sochor
Diskuze (82)
Avatar - Shadik
20. 12. 2013 21:20
a proc ste vynechali Rosemeyer
... ostuda totok :P :-)
Avatar - white label
11. 12. 2013 14:23
Re: AUDI.CZ
Jj, bohužel to není vždycky možné/snadné.
11. 12. 2013 13:04
Re: AUDI.CZ
A komplikuje to identifikaci a výběr barvy. Není nad to, když si můžeš prohlédnout lak přímo na autě na přirozeném světle.
Avatar - white label
11. 12. 2013 12:27
Re: AUDI.CZ
Jasně, to já taky. Ale na fotkách to bývá většinou "buď a nebo".
11. 12. 2013 10:10
Re: AUDI.CZ
Proto je mám rád. Normálně tmavý, elegantní lak. Zasvítí na auto slunce a rozehraje se barvami. Když chytíš dobře úhel, tak krásně vyniknou křivky.