30.6. 2013 Jakub Sochor

Design po generacích: Mazda 3 – Kodo potřetí

Design po generacích: Mazda 3 – Kodo potřetí

Nový hatchback rozvíjí styl Kodo a chystá se čelit silné konkurenci. V čem tkví jeho estetické trumfy a z jakých designových zdrojů čerpá?

Nejnovější Mazda 3 je po modelech 6 a CX-5 třetím automobilem své značky, který se řídí pravidly designového trendu Kodo. Tento kreativní směr, jehož průkopníkem je pařížský koncept Shinari z roku 2010, v mnohém navazuje na předchozí styl Zoom-Zoom. Ve většině ohledů však představuje zcela nový a nápaditý směr, díky němuž má Mazda 3 originální tvář, dostatečně sebevědomou k boji s velmi pestrou a po stránce designu různorodou konkurencí z řad kompaktních hatchbacků.

První generace Mazdy 3, reprezentantka stylu Zoom-Zoom, byla prvním kompaktním hatchbackem Mazdy, který hodlal oslovit potenciální zákazníky osobitým designem – v reakci na méně emocionální vzhled Mazdy 323 přinesl svižné a sportovní tvary, inspirované o třídu větší Mazdou 6, které se staly základem pro druhou generaci s odvážnějšími rysy. Nový model povyrostl o 5 mm na délku (4460 mm) a o 40 mm na šířku (1755 mm), je však o 20 mm nižší (1470 mm).


Srovnání
 

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz


1. generace (2003-2008) – Zoom-Zoom poprvé


První generační vydáníMazdy 3 vychází z konceptu MX Sportif, představeného v roce 2003 na ženevském autosalonu. Sériový model přebírá veškeré charakteristické znaky studie, mezi něž patří trojúhelníková maska chladiče, boční část se dvěma výraznými prolisy pod okenní linkou a sportovní zadní svítilny. Stává se tak prvním kompaktním hatchbackem Mazdy, navrženým a zhotoveným dle filozofie Zoom-Zoom, jejímž průkopníkem je Mazda 6.

Vůz poutá pozornost zmíněnou maskou chladiče, která zaujala svým trojúhelníkovým tvarem, zvýrazněným horní lištou s logem výrobce. Ostré linky ladí s prolisy na nárazníku, které opticky navazují na světlomety s moderní a nadčasovou optikou. Příď jako celek je však – i přes poutavé designové zpracování – konvenční a volí osvědčené tvarové postupy.

Mazda 3 – Samurajský útok


V profilu zaujmou prolisy, které dodávají karoserii na propracovanosti. To je dáno tím, že přední prolis je zároveň počáteční hranou plochy, která propojuje boční část karoserie s kapotou – nedochází tedy ke „krabicovému“ efektu, neboť jednotlivé plochy exteriéru plně spolupracují a tvoří vyvážený a propracovaný celek. Nejinak je tomu v případě zadního prolisu, jenž vytváří podklad pro zadní svítilny s optikou, která je navržena v tomtéž stylu jako u předních světlometů. Je-li řeč o boční části, připomeňme její další charakteristický rys v podobě C-sloupku ve tvaru trojúhelníku.

Smyslné vnější tvary se promítají do kabiny. Zatímco horní polovina desky pracuje s relativně všedním designem, středový panel je ohraničen dvěma křivkami s proměnlivou silou tahu a dynamickým zakřivením v jejich spodní části, kde se ztenčují. Sportovní atmosféru umocňují ukazatele ve třech tubusech a tříramenný volant.

Vozidlo není prvním modelem tvarového směru Zoom-Zoom. Je však důležitým vozem, který tento osobitý designový jazyk rozvinul a vytvořil tak sportovně laděnou konkurenci pro evropské kompaktní hatchbacky – tehdy zejména pátou generaci Golfu, progresivně ztvárněný Mégane či druhé generační vydání Focusu.


Mazda 3: první generace
 

2. generace (2009-dosud) – Zoom-Zoom podruhé

Druhá generace Mazdy 3 plynule navazuje na svou předchůdkyni, což potvrdilo její nadčasovost. Vozidlo, představené v roce 2008 v Boloni, rozvíjí koncepci Zoom-Zoom, přičemž čerpá z osobitého vzhledu konceptů značky – předně jde o pokrokovou vizi Sassou (2005), která odstartovala nový stupeň designového jazyka. V porovnání s prvními modely směru je druhá generace pestřejší a plastičtější, zároveň také mnohem více experimentuje a dekoruje rozměrné plochy kompaktní karoserie.

Podíváme-li se na příď automobilu, vidíme patrně nejvýraznější změnu nového evolučního článku Zoom-Zoom v podobě zvětšení masky a jejího přesunutí do plochy nárazníku. Výraz vozu se tak výrazně proměnil, ponechal si však hrubý tvar světlometů. Mohutná maska má svůj ideový vzor v již zmíněné studii Sassou, najdeme ji ale i na karoserii dalších studií – například tokijské kreaci Senku (2005), detroitském konceptu Kabura (2006) či organickém prototypu Nagare (2006).

Nová Mazda 3 – Zoom na nižší střední (podrobné info + fotografie)


Při pohledu na boční část exteriéru je patrné, že Mazda 3 opouští relativně statický vzhled profilu svého předchůdce a experimentuje s dílčími prvky. Přední světlomety vytvořily základ pro linku, opisující tvar lemu blatníku. Tento osobitý rys opticky zmohutňuje příď, po čemž následuje boční linie, jejíž počátek nalezneme v ploše zadních svítilen. Kvůli estetické vyváženosti najdeme podobně pojatý prolis také nad prahy, což evokuje řešení téže části profilu u konceptu Sassou.

Přístrojová deska se oproti předchůdci výrazně změnila – jde o mnohem sportovnější a originálnější celek, což je dáno zejména dekorační lištou s šípovitým výběžkem, napojením středového panelu na kapličku či volantem s propracovanějšími rameny.

Obecně vzato lze říci, že ačkoliv se karosářský základ příliš nezměnil, dílčí části exteriéru podstoupily výraznou proměnu. Ta souvisí se směřováním designu Mazdy směrem k organicky pojatým formám estetiky. Drobné linky, členitější prvky a odvážněji ztvárněné rysy najdeme (kromě zmíněné studie Nagare) také na kreacích Ryuga či Hakaze – kreací, na nichž pracoval Laurens van den Acker, nizozemský designér, dnes působící v Renaultu.


Mazda 3: druhá generace
 

3. generace (od 2013) – Soul of Motion

Nejnovější generace, v plynulé návaznosti na Mazdu 6, reprezentuje tvarový směr Kodo. Tento designový jazyk v mnohém navazuje na Zoom-Zoom, zejména po stránce dynamiky tahu linek či velké masky chladiče. Jeho náplň je však zcela nová – uhlazenější a odvážnější, avšak zároveň jemnější. Společně s Mazdami 6 a CX-5se tak podílí na rozvíjení odkazu konceptu Shinari, představeného před třemi lety na pařížském autosalonu.

V souvislosti s první generací jsme hovořili o provázanosti jednotlivých částí karoserie prostřednictvím ploch a souběžně s nimi vedených linek. V případě nejnovějšího generačního vydání Mazdy 3 je však řeč o plynulejším propojení profilu a přídě, a to prostřednictvím výrazného prolisu pramenícího v masce a ústícího do plochy zadních dveří. Tímto radikálním zásahem do uhlazené hmoty karoserie se vyznačuje již zmíněná studie Shinari, v porovnání s ní je však Mazda 3 mnohem jemnější. Oproti druhé generaci kompaktního hatchbacku je však příď nového modelu propracovanější a vážnější, což je dáno zejména rozměrovou redukcí masky a jejím zvýrazněním formou pětkrát zakřivené chromové linie. Výsledkem je neobyčejný výraz, jehož originalitu umocňuje vysoko umístěná registrační značka.

Mazda 3: Trojka z Japonska je tu potřetí! Mají se Golf i ostatní bát?


Profil je v porovnání s předchůdkyní zcela nový, a to nejen z hlediska zpracování jednotlivých prvků (kupříkladu méně výrazného C-sloupku), ale také po stránce jeho hmotnostního uspořádání. Příď je díky výše uvedenému prolisu opticky nižší a delší, díky čemuž vyniká velikost druhého karosářského prostoru, jehož mohutnost je výrazně odlehčena linkou vedenou přes zadní lampy.

Mazda 3 - srovnání rozměrů napříč generacemi
Rozměr [mm]1. generace2. generace3. generace
Délka [mm]442044604465
Šířka [mm]175517551795
Výška [mm]146514701450
Rozvor [mm]264026402700
Zavazadlový prostor [l]360340350

Kabina pokračuje v tvarech, které známe z Mazdy 6. Oproti předchozí generaci hatchbacku je vizuálně klidnější a hodnotnější (což potvrzují první statické dojmy) – po vzhledové stránce slučuje vlastnosti obou minulých generací, jež ve výsledku tvoří sportovně-elegantní celek s předpokladem odolnosti vůči stárnutí. Přístrojová deska nepostrádá moderní prvky, které odrážejí vnější tvary vozu – jde zejména o postranní výdechy ventilační soustavy a volant s kruhovým středem.

Video: Nová Mazda 3 – Design a jeho vývoj


Nová Mazda 3 je modelem, který slučuje estetické vlastnosti obou předchozích generací do působivé syntézy. První pohled na kompaktní karoserii může vést pozorovatele k tomu, že ji bude vnímat jako zmenšené provedení Mazdy 6 s karoserií hatchback. Takové hodnocení by však bylo unáhlené, neboť nový model prezentuje designový směr Kodo ve zcela osobitém provedení.


Mazda3: třetí generace
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Sto dní Trumpa: Plnění domácích slibů vázne. Chybějí hlasy i peníze Sto dní Trumpa: Plnění domácích slibů vázne. Chybějí hlasy i peníze

Jedním z hlavních záměrů Donalda Trumpa bylo urychleně…

Policie testuje novou zbraň na řidiče, upravené elektromobily BMW Policie testuje novou zbraň na řidiče, upravené elektromobily BMW

Česká policie aktuálně testuje 11 exemplářů BMW i3. Deset…

V Rusku se demonstruje proti Putinovi, policie zatýká po desítkách V Rusku se demonstruje proti Putinovi, policie zatýká po desítkách

Několik stovek lidí se sešlo v Moskvě na demonstraci…

Díky intervencím stouply ČNB rezervy o víc jak třetinu na 2 biliony korun Díky intervencím stouply ČNB rezervy o víc jak třetinu na 2 biliony korun

Česká národní banka měla ke konci loňského roku většinu…

 

Štítky Mazda Design

 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Mazda 3 – Kodo potřetí













Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Turci zablokovali přístup na Wikipedii. Nelíbilo se jim, co se tu o nich píše

Turci zablokovali přístup na Wikipedii. Nelíbilo se…

Turecko zablokovalo přístup k Wikipedii, bezplatné encyklopedii na internetu. Důvodem je obsah, který prezentuje…

 

iSport.cz

Kvalifikaci v Soči ovládlo Ferrari, vyhrál Vettel před Räikkönenem

Kvalifikaci v Soči ovládlo Ferrari, vyhrál Vettel…

Do Velké ceny Ruska odstartují z první řady oba vozy Ferrari, což se italské stáji v mistrovství světa formule 1…

Barometr síly českých týmů: Voráček a spol.? Nej parta od bronzu s Jágrem

Barometr síly českých týmů: Voráček a spol.? Nej…

Nabrat posily z NHL a hurá za titulem mistra světa, šéf hokejové federace René Fasel vám předává pohár. Krásná…

 

Reflex.cz

Makedonci vyřešili krizi demokracie. Dávají poslancům přes hubu

Makedonci vyřešili krizi demokracie. Dávají…

Konečně! Trvalo tisíce let, než Makedonie dosáhla stejně gigantickéhom úspěchu jako za dob Alexandra…

Nový komiks: Orgán boží spravedlnosti Punisher a orgány létající vzduchem

Nový komiks: Orgán boží spravedlnosti Punisher a…

Superhrdinové Marvelu se mají skvěle. Ti velkoformátoví mají obří blockbustery v kinech, ti „druhořadí“ zvesela…