30.6. 2013 Jakub Sochor

Design po generacích: Mazda 3 – Kodo potřetí

Design po generacích: Mazda 3 – Kodo potřetí

Nový hatchback rozvíjí styl Kodo a chystá se čelit silné konkurenci. V čem tkví jeho estetické trumfy a z jakých designových zdrojů čerpá?

Nejnovější Mazda 3 je po modelech 6 a CX-5 třetím automobilem své značky, který se řídí pravidly designového trendu Kodo. Tento kreativní směr, jehož průkopníkem je pařížský koncept Shinari z roku 2010, v mnohém navazuje na předchozí styl Zoom-Zoom. Ve většině ohledů však představuje zcela nový a nápaditý směr, díky němuž má Mazda 3 originální tvář, dostatečně sebevědomou k boji s velmi pestrou a po stránce designu různorodou konkurencí z řad kompaktních hatchbacků.

První generace Mazdy 3, reprezentantka stylu Zoom-Zoom, byla prvním kompaktním hatchbackem Mazdy, který hodlal oslovit potenciální zákazníky osobitým designem – v reakci na méně emocionální vzhled Mazdy 323 přinesl svižné a sportovní tvary, inspirované o třídu větší Mazdou 6, které se staly základem pro druhou generaci s odvážnějšími rysy. Nový model povyrostl o 5 mm na délku (4460 mm) a o 40 mm na šířku (1755 mm), je však o 20 mm nižší (1470 mm).


Srovnání
 

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz


1. generace (2003-2008) – Zoom-Zoom poprvé


První generační vydáníMazdy 3 vychází z konceptu MX Sportif, představeného v roce 2003 na ženevském autosalonu. Sériový model přebírá veškeré charakteristické znaky studie, mezi něž patří trojúhelníková maska chladiče, boční část se dvěma výraznými prolisy pod okenní linkou a sportovní zadní svítilny. Stává se tak prvním kompaktním hatchbackem Mazdy, navrženým a zhotoveným dle filozofie Zoom-Zoom, jejímž průkopníkem je Mazda 6.

Vůz poutá pozornost zmíněnou maskou chladiče, která zaujala svým trojúhelníkovým tvarem, zvýrazněným horní lištou s logem výrobce. Ostré linky ladí s prolisy na nárazníku, které opticky navazují na světlomety s moderní a nadčasovou optikou. Příď jako celek je však – i přes poutavé designové zpracování – konvenční a volí osvědčené tvarové postupy.

Mazda 3 – Samurajský útok


V profilu zaujmou prolisy, které dodávají karoserii na propracovanosti. To je dáno tím, že přední prolis je zároveň počáteční hranou plochy, která propojuje boční část karoserie s kapotou – nedochází tedy ke „krabicovému“ efektu, neboť jednotlivé plochy exteriéru plně spolupracují a tvoří vyvážený a propracovaný celek. Nejinak je tomu v případě zadního prolisu, jenž vytváří podklad pro zadní svítilny s optikou, která je navržena v tomtéž stylu jako u předních světlometů. Je-li řeč o boční části, připomeňme její další charakteristický rys v podobě C-sloupku ve tvaru trojúhelníku.

Smyslné vnější tvary se promítají do kabiny. Zatímco horní polovina desky pracuje s relativně všedním designem, středový panel je ohraničen dvěma křivkami s proměnlivou silou tahu a dynamickým zakřivením v jejich spodní části, kde se ztenčují. Sportovní atmosféru umocňují ukazatele ve třech tubusech a tříramenný volant.

Vozidlo není prvním modelem tvarového směru Zoom-Zoom. Je však důležitým vozem, který tento osobitý designový jazyk rozvinul a vytvořil tak sportovně laděnou konkurenci pro evropské kompaktní hatchbacky – tehdy zejména pátou generaci Golfu, progresivně ztvárněný Mégane či druhé generační vydání Focusu.


Mazda 3: první generace
 

2. generace (2009-dosud) – Zoom-Zoom podruhé

Druhá generace Mazdy 3 plynule navazuje na svou předchůdkyni, což potvrdilo její nadčasovost. Vozidlo, představené v roce 2008 v Boloni, rozvíjí koncepci Zoom-Zoom, přičemž čerpá z osobitého vzhledu konceptů značky – předně jde o pokrokovou vizi Sassou (2005), která odstartovala nový stupeň designového jazyka. V porovnání s prvními modely směru je druhá generace pestřejší a plastičtější, zároveň také mnohem více experimentuje a dekoruje rozměrné plochy kompaktní karoserie.

Podíváme-li se na příď automobilu, vidíme patrně nejvýraznější změnu nového evolučního článku Zoom-Zoom v podobě zvětšení masky a jejího přesunutí do plochy nárazníku. Výraz vozu se tak výrazně proměnil, ponechal si však hrubý tvar světlometů. Mohutná maska má svůj ideový vzor v již zmíněné studii Sassou, najdeme ji ale i na karoserii dalších studií – například tokijské kreaci Senku (2005), detroitském konceptu Kabura (2006) či organickém prototypu Nagare (2006).

Nová Mazda 3 – Zoom na nižší střední (podrobné info + fotografie)


Při pohledu na boční část exteriéru je patrné, že Mazda 3 opouští relativně statický vzhled profilu svého předchůdce a experimentuje s dílčími prvky. Přední světlomety vytvořily základ pro linku, opisující tvar lemu blatníku. Tento osobitý rys opticky zmohutňuje příď, po čemž následuje boční linie, jejíž počátek nalezneme v ploše zadních svítilen. Kvůli estetické vyváženosti najdeme podobně pojatý prolis také nad prahy, což evokuje řešení téže části profilu u konceptu Sassou.

Přístrojová deska se oproti předchůdci výrazně změnila – jde o mnohem sportovnější a originálnější celek, což je dáno zejména dekorační lištou s šípovitým výběžkem, napojením středového panelu na kapličku či volantem s propracovanějšími rameny.

Obecně vzato lze říci, že ačkoliv se karosářský základ příliš nezměnil, dílčí části exteriéru podstoupily výraznou proměnu. Ta souvisí se směřováním designu Mazdy směrem k organicky pojatým formám estetiky. Drobné linky, členitější prvky a odvážněji ztvárněné rysy najdeme (kromě zmíněné studie Nagare) také na kreacích Ryuga či Hakaze – kreací, na nichž pracoval Laurens van den Acker, nizozemský designér, dnes působící v Renaultu.


Mazda 3: druhá generace
 

3. generace (od 2013) – Soul of Motion

Nejnovější generace, v plynulé návaznosti na Mazdu 6, reprezentuje tvarový směr Kodo. Tento designový jazyk v mnohém navazuje na Zoom-Zoom, zejména po stránce dynamiky tahu linek či velké masky chladiče. Jeho náplň je však zcela nová – uhlazenější a odvážnější, avšak zároveň jemnější. Společně s Mazdami 6 a CX-5se tak podílí na rozvíjení odkazu konceptu Shinari, představeného před třemi lety na pařížském autosalonu.

V souvislosti s první generací jsme hovořili o provázanosti jednotlivých částí karoserie prostřednictvím ploch a souběžně s nimi vedených linek. V případě nejnovějšího generačního vydání Mazdy 3 je však řeč o plynulejším propojení profilu a přídě, a to prostřednictvím výrazného prolisu pramenícího v masce a ústícího do plochy zadních dveří. Tímto radikálním zásahem do uhlazené hmoty karoserie se vyznačuje již zmíněná studie Shinari, v porovnání s ní je však Mazda 3 mnohem jemnější. Oproti druhé generaci kompaktního hatchbacku je však příď nového modelu propracovanější a vážnější, což je dáno zejména rozměrovou redukcí masky a jejím zvýrazněním formou pětkrát zakřivené chromové linie. Výsledkem je neobyčejný výraz, jehož originalitu umocňuje vysoko umístěná registrační značka.

Mazda 3: Trojka z Japonska je tu potřetí! Mají se Golf i ostatní bát?


Profil je v porovnání s předchůdkyní zcela nový, a to nejen z hlediska zpracování jednotlivých prvků (kupříkladu méně výrazného C-sloupku), ale také po stránce jeho hmotnostního uspořádání. Příď je díky výše uvedenému prolisu opticky nižší a delší, díky čemuž vyniká velikost druhého karosářského prostoru, jehož mohutnost je výrazně odlehčena linkou vedenou přes zadní lampy.

Mazda 3 - srovnání rozměrů napříč generacemi
Rozměr [mm]1. generace2. generace3. generace
Délka [mm]442044604465
Šířka [mm]175517551795
Výška [mm]146514701450
Rozvor [mm]264026402700
Zavazadlový prostor [l]360340350

Kabina pokračuje v tvarech, které známe z Mazdy 6. Oproti předchozí generaci hatchbacku je vizuálně klidnější a hodnotnější (což potvrzují první statické dojmy) – po vzhledové stránce slučuje vlastnosti obou minulých generací, jež ve výsledku tvoří sportovně-elegantní celek s předpokladem odolnosti vůči stárnutí. Přístrojová deska nepostrádá moderní prvky, které odrážejí vnější tvary vozu – jde zejména o postranní výdechy ventilační soustavy a volant s kruhovým středem.

Video: Nová Mazda 3 – Design a jeho vývoj


Nová Mazda 3 je modelem, který slučuje estetické vlastnosti obou předchozích generací do působivé syntézy. První pohled na kompaktní karoserii může vést pozorovatele k tomu, že ji bude vnímat jako zmenšené provedení Mazdy 6 s karoserií hatchback. Takové hodnocení by však bylo unáhlené, neboť nový model prezentuje designový směr Kodo ve zcela osobitém provedení.


Mazda3: třetí generace
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 

Štítky Mazda Design

 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Mazda 3 – Kodo potřetí












Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude dohánět, ví Šilhavý

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude…

Rekordní ligová série bez prohry je u konce – Slavii po 36 zápasech, v nichž sešívaní v domácí soutěži bodovali,…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…