Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 1 vs. BMW 3: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (27)
Různé segmenty a různé typy karoserie, přesto mají podobný vzhled. Kam míří design mnichovských vozů?

Nehledě na dvě rozdílné karosářské varianty jde o automobily, které pojí základní tvarový aspekt v podobě prohloubení současného tvarosloví BMW. Součástí tohoto trendu je zvýšení členitosti karoserie (avšak nikoli ve smyslu velmi bujarého prolínání ploch v době největšího vlivu Christophera Bangla) při zachování elegance. Nutno zmínit citelné přiostření detailů a lehce pozměněný přístup k architektuře přístrojové desky.

Jelikož nelze o duel automobilů stejné velikostní třídy, hraje zde tabulka rozměrů spíše doplňkovou roli. Jediný z uvedených rozměrů, kde David přerůstá Goliáše, je výška (+5 mm). Jinak jde o propastné rozdíly ve prospěch BMW 3 dané nejen delším zadním převisem, ale i podstatně delším rozvorem náprav.

BMW 1 vs. 3 - srovnání rozměrů
RozměrŘada 1Řada 3rozdíl
Délka [mm]43244624+300
Šířka [mm]17651811+46
Výška [mm]14211416-5
Rozvor [mm]26902810+120

BMW řada 1

Konkurent pro Mercedes-Benz A či Audi A3 přestavuje kreativní pohled na hatchback nižší střední třídy. Sportovnímu pojetí pohonu sekundují vnější tvary, které jsou dynamické již při letmém pohledu na karoserii.

Globálně vzato, příď aktuální řady 1 je jednodušší a uhlazenější, než u jejího předchůdce. To ale nevylučuje přítomnost důmyslných a promyšlených řešení v čelní části karoserie jakožto souboru několika zásadních prvků, jimž dominuje tradiční poznávací znak BMW v podobě dvojice nasávacích otvorů, tzv. ledvinek. Světlomety jsou ostré a dynamické, jejich horní část ozvláštňuje sportovně tvarovaný prolis. Podstatným, avšak jemným a nenápadným detailem, je linka, plynoucí pod světlomety a protkávající nasávače. Ta svým citlivým projevem kultivuje poměrně dravý design přední části vozu.

Charakteristickým rysem boční části modelu je souvislý, relativně nízký a šlachovitý ponton, jehož nedílnou součástí je dlouhá a přikrčená příď. Přechody mezi jednotlivými plochami zde nejsou tak radikální jako u minulé generace, vůz se však nevzdal dominantní linky, protínající kliky dveří. Příď je z tohoto pohledu vyvedena tzv. do špičky, což je následek použití výše zmíněné tenké linky.

Hovoříme-li o zádi, lze říci, že specifika první Jedničky v podobě konkávně klenutého víka zavazadlového prostoru a spíše menších svítilen nezmizela. Tyto prvky prošly modifikací, která je uhladila a přizpůsobila zbytku karoserie. Zajímavým úkazem je tvarování zadního nárazníku, kde došlo k jemnému zásahu do hmoty.

Přístrojová deska vyjadřuje pozitivní přístup k experimentování s dekory. Plynulou lištu s libovolným motivem nahrazuje temperamentnější a kreativnější útvar. Smyslné linky se opakují na středovém panelu.

BMW řada 3

Řadu 3 lze označit za syntézu nových, cizelovaných a důvěrně známých prvků. Ačkoli vůz zapadá do modelové řady bavorského výrobce, představují jeho některé rysy solitér nejen v rámci BMW, ale i segmentu D obecně.

Nuance mezi velikostně nesourodými vozidly spočívají v mnoha ohledech. Oba vozy reprezentují svébytné tvarosloví, jež odpovídá náležitostem segmentu, který reprezentují. Proto bude přínosnější zmínit kromě rozdílů i společné znaky, jež nejsou u vozidel, které dělí propast v podobě dvou tříd, obvyklé.

Oproti opticky ucelenějším světlometům kompaktního BMW přináší trojka světla velmi pestrého tvaru. Ten lze označit za vysoce dekorativní, a to zejména díky jeho vnitřní části, která jej pojí s maskou chladiče. Na poměry střední třídy jde o vcelku nevšední jev. Příď vozu je oproti řadě 1 členitější a tvoří jí více linek a prolisů. Rozdíly panují i na kapotách, přičemž ta u sedanu 3 disponuje výraznějšími přechody mezi plochami.

Nehledě na základní rozdíl při bočním pohledu na dnešní soky, spočívající v rozdílných filozofiích karoserií (tříprostorový sedan se opírá o jiné principy, než dvouprostorový hatchback), příď BMW 3 není tak špičatá, jako u kompaktu. Díky její specifické architektuře vyniká chromovaná část ledvinky. Společným znakem obou automobilů je linka, protínající kliky (u sedanu umístěná níže).

Třetí karosářský prostor obsahuje tvary, které připomínají o třídu vyšší sedan 5. Nejde ale o přímý odkaz, tvary odpovídají postupné vizuální evoluci v řadě 3 a jsou svébytné. Oproti BMW 1 jsou svítilny dvoudílné a s jinou grafikou. Své udělalo také jiné umístění registrační značky. Méně členitý nárazník svědčí o vyšší reprezentativnosti, oba modely však pojí paralela v podobě použití obdobného klenutí víka zavazadlového prostoru.

Kreativita přístrojové desky není spoutána zaběhnutými zvyklostmi střední třídy, která je nezřídka limitována tradiční karoserií a orientací na věcné tvary. Ač používá řada 3 řadu zavedených věcí, volí zcela nový proklad materiálů, kombinaci povrchů a dynamiku dekorů. Dříve velmi častá drsnost a místy nekompromisní hranaté díly jsou zhotoveny v upravených, jemnějších tvarech. I přes to je v kabině sedanu cítit, byť zřejmě ne cílená, návaznost na kompaktní BMW 1 (vzhled středového panelu, sportovní linky desky a výplní dveří).




Jakub Sochor
Diskuze (27)
Avatar - euro89
2. 11. 2011 09:04
Re: ani na jedno nemám
Já vím, designový duel lístků na MHD tu zatim neni. >:-[]
Avatar - euro89
1. 11. 2011 19:12
Re: X1, 5GT, 3, 5, 1, 6, 7, X3, X5, Z4
1er Coupe, 6er, 5er, 7er, Z4 Coupe (nevím, jestli se ještě dělá... nový zatim neni), 3er, 1er, Z4, X6, X5, 5GT, X3, X1
31. 10. 2011 13:30
Re: X1, 5GT, 3, 5, 1, 6, 7, X3, X5, Z4
Tak z toho, co jsem mel moznost aspon trochu poznat:
Z4 - staci i 23i (pokud je jeste v nabidce), ideal je jakykoliv vice-nez-ctyrvalec (fakt tu soucasnou nabidku neznam)
1 - presne tak
X1 - mne treba zrovna bere a 23d obzvlast
31. 10. 2011 13:26
Re: X1, 5GT, 3, 5, 1, 6, 7, X3, X5, Z4
Kylie, ty bys mela mit pod avatarem napsano: "Delam do aut"
Avatar - white label
31. 10. 2011 09:02
Re: X1, 5GT, 3, 5, 1, 6, 7, X3, X5, Z4
Netrpíš náhodou noční nespavostí? ;-)