reklama


3.3. 2013 Jakub Sochor

Peugeot 2008 vs. Renault Captur: Designový duel

Peugeot 2008 vs. Renault Captur: Designový duel

Malé crossovery zažívají boom, na čemž se nemalou měrou podílejí dvě francouzské novinky osobitého designu.

Začněme jako obvykle společnými znaky vozidel. Tím nejvýraznějším je to, že jak 2008, tak Captur pracují s designem, který odpovídá nejnovějším trendům svého výrobce. Na jejich karoseriích se plně promítají rysy aktuálních designových filozofií, jimiž se výrobci řídí. Malé crossovery však tyto tvarové inovace využívají v situaci, kdy se oba nové směry více či méně osvědčily - u Peugeotu se již od roku 2011 produkuje sedan 508, u Renaultu pak elektrické modely, omlazené Twingo a zbrusu nové Clio. Dnešní duelanti tedy nevstupují do neznáma, nýbrž rozvíjejí již existující tvary, které díky tomu dostávají nový (v tomto případě subkompaktní) rozměr.

Druhým společným znakem porovnávaných vozidel je skutečnost, že oba navazují na koncepční předobrazy. Zde je důležité říci, že vazba mezi konceptem a sériovým vozem je Peugeotu výrazně silnější, než v případě Renaultu - ten opustil tvarovou podstatu emocionální karoserie kreace Captur, jejíž členitou a velmi propracovanou karoserii nahradil klidněji a o poznání masověji vyhlížející celek. I tak lze ale u obou modelů vypozorovat vazby nikoli pouze na své předobrazy, ale na řadu jiných konceptů svých značek - oba sériové vozy se v praxi staly koncentrátem stylistických řešení (jež se vyskytují v oblasti studií), která jsou jejich prostřednictvím prověřována v sériovém provedení.

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Peugeot 2008 – Realizace konceptu

Tvary 2008 plynule navazují na 2008 Concept a do určité míry i na experimentální model HR1. Je pozoruhodné, jakým způsobem se v jeho tvarech odráží futuristický duch nových studií Peugeotu, které zahrnují již zmíněný crossover HR1, dále HX1 či SXC. Avšak prvním reprezentantem nového tvarového počínání byl model SR1, který přišel s vizuálními řešeními, jež vůz 2008 pro své potřeby modifikoval. Jedná se zejména o nové uspořádání prvků na přídi, která má oproti starším Peugeotům pozměněnou architekturu - prostor vyhrazený masce chladiče je vysunutý dopředu, díky čemuž zde jasně dominuje. Nikoli však díky zmíněné masce, jež je v porovnání s minulými léty menší, hranatější a celkově sofistikovanější, s čímž souvisí důraz na technicistní vzhled a členitější charakter (formou použití většího množství lišt a slovního označení Peugeot v horní části chromového rámu masky). Studie SR1 přišla také s tím, co další projekty rozvinuly do současné sériové podoby - pestřejšími světlomety s důrazem na detail, které svou propracovaností sekundují stylu masky chladiče.

Obdobný proces rozvíjení prvků, užitých vizionářskými vozidly, nalezneme v boční části karoserie, jíž zušlechťuje jeden z nejcharakterističtějších rysů nového tvarového směru - výrazný prolis, tvořený dvakrát ostře zalomenou křivkou. Tento útvar dodává profilu vozu na propracovanosti a harmonicky navazuje na dosud zhotovené koncepty nové designové filozofie. Dalším rysem nového Peugeotu je experimentování s vedením chromové linky, ohraničující boční okna. Podobně jako u 208, i zde najdeme pokusy o oživění tohoto prvku, čehož je zde dosaženo díky zesílení horší části linie (v reakci na studii 2008) a dvojitým zakřivením linky v oblasti zpětných zrcátek. Zde je na místě připomenout, že právě inovativní pohled na boční část karoserie a její náležitosti (ponton, okenní linka, význam tvaru a barvy sloupků pro konečný vzhled vozu) je jednou z charakteristických myšlenek moderních Peugeotů (koncepčních i sériových).

Peugeot 2008: Malý crossover se lvem (ne)oficiálně

Záď lze v celkovém kontextu označit za nejméně vyzývavou a provokativní. I ona však vychází z nejnovějších studií, což je patrné na členění jejího povrchu - prostor nad registrační značkou je vysunutý do prostoru, díky čemuž se značka nachází v mírně sníženém reliéfu. Tento rys najdeme u konceptů, kde je kombinován se snahou plně začlenit nárazník do celku. Pojítkem mezi sférou vizí a sériovou výrobou je také provedení světlometů, které jsou oživeny dvěma subtilními výběžky směrem do boku. Tyto výběžky ladí s linkami profilu, což posiluje komplexnost designu exteriéru (ačkoli to zní jako všední záležitost, nejde o zcela běžný jev v automobilovém designu).


Srovnání
 

Renault Captur - Bicolore po francouzsku

Renault pro třídu malých crossoverů připravil automobil neméně propracovaného, avšak zcela odlišného vzhledu. Z hlediska vztahu mezi konceptem a sériovou výrobou je Captur modelem, který (z designového hlediska) na nic nenavazuje - i přes to, že přináší (v přepracované podobě) již viděné prvky, jejich syntéza působí zcela novým a neokoukaným dojmem. Budeme-li se bavit o tvarech jako takových, patrně nepřekvapí, že v porovnání s 2008 je Captur zaoblenější a používá jemnější tvary. To souvisí s designovým jazykem od Laurense van der Ackera, jehož styl je - zejména v porovnání s ostrými a geometrickými tvary z pera Patricka le Quémenta - zaměřen na měkčí, živočišnější vzhled. Příď Renaultu je zaoblenější a oproti Peugeotu pracuje s mnohem větším množstvím křivek, díky nimž jsou jednotlivé prvky Capturu jemnější. Typickým příkladem jsou světlomety – zatímco u 2008 jsou vyvedeny v ostré podobě, do níž zespodu zasahuje malý výběžek, Captur volí uhlazenější světla. Míra zušlechtění formou chromových doplňků je u obou vozidel podobná, snad jen s tím rozdílem, že se chrom na přídi Peugeotu koncentruje převážně na lištách masky, kdežto u Renaultu tvoří jen tenkou souvislou křivku.

Totéž platí pro boční část Renaultu, která svým důrazem na oblé tvary (s motivem, který se blíží organickému designu) odkazuje nejen na koncept Captur, ale také na MPV R-Space. Představme si na chvíli ponton vozidla jako hmotu, která je zpracovávána. U 2008 nedochází k jejímu výraznému přetváření, ale spíše k relativně mírným zásahům za účelem vytvoření výše uvedeného charakteristického prolisu. U Capturu se však setkáme s citelným přetvořením hmoty, jejíž forma je oblejší a mnohem více pracuje s proměnlivostí ploch. Zpestřením je rovněž originální útvar nad prahem, který je přímým odkazem na tentýž prvek u studií Captur a R-Space.

Malý crossover Renault Captur přijede do Ženevy

Záď Capturu je založena na podobných tvarech jako malé Clio. Souvislosti se objevují zejména v použití plochy uprostřed víka zavazadlového prostoru, jejíž okraj (po stránce směru a průběhu) opisuje svítilny. I zde ovšem platí to, že celek je oproti Peugeotu důkladněji zaoblen, což se projevuje na mnoha zásadních prvcích zádě - okně, svítilnách (které jsou v porovnání s 2008 o poznání jednodušší), návaznosti střechy na sloupek (zde lze využít kontrastu dvou barev) či nárazníku.

Vzhledem k estetickým vlastnostem duelantů nepřekvapí, že ačkoli jde o vozy téže kategorie, každý vůz se řídí specifickými a zcela svébytnými hodnotami. Avšak podíváme-li se na tvarové směry Peugeotu a Renaultu, spatříme mezi nimi až pozoruhodné paralely - u obou trendů byl průkopníkem velký, sportovně laděný model (SR1 a DeZir), přičemž nová tvarová pravidla rozvinul kreativní crossover malých rozměrů (HR1 a Captur). Studie Peugeotu posledních let jsou však zaměřeny spíše na vyšší kategorie (případně SUV), kdežto Renault pokrývá více tříd - mezi nimi také městský užitkový model (Frendzy) či již zmíněné rodinné MPV R-Space.


Renault Captur
 

Peugeot 2008
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

 
 



reklama






reklama




Blesk.cz

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního zákona, prezident chce referendum

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního…

Rumunský prezident Klaus Iohannis chce vypsat referendum, ve kterém by se občané mohli vyjádřit ke…

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák: Záhadně tam uhořel David (†17)

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák:…

Je to nejbližší zalesněné místo od Míšina bydliště. Možná právě proto se Střížovický vrch na okraji Ústí nad…

 

iSport.cz

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to nejlepší, věří si

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to…

Pískat zápas NHL dokázali v historii jen tři rozhodčí z Evropy, ten další může být Čech. Čárový sudí Libor…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama