Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo Guilietta vs Citroën DS4: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (136)
V dnešním duelu se střetne sportovně laděná Itálie v podobě Alfy Romeo Giulietta a nekonformní Francie v podání Citroënu DS4.

V úvodu nutno říci, že Citroën není typickým kompaktním hatchbackem. To je znát i na rozměrech, zejména na výšce vozu, kde vůz svého italského soka přerůstá o 67 mm. Je také o 12 mm širší, na délku ale ztrácí celých 76 mm. Alfa Romeo má objemnější zavazadlový prostor, konkrétně o 9 l.

Alfa Romeo Giulietta vs. Citroën DS4 - srovnání rozměrů
ModelAlfa Romeo GiuliettaCitroën DS4rozdíl
Délka [mm]43514275-76
Šířka [mm]17981810+12
Výška [mm]14651532+67
Rozvor [mm]26342612+22
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]350359+9

V rozboru dejme přednost abecedně prvnímu a zároveň novějšímu vozu, kterého v tomto duelu představuje Citroën DS4. Vůz byl oficiálně představen loni při příležitosti autosalonu v Paříži a v rámci prémiové odnože DS tvoří (prozatím) střední článek. Z hlediska karosérie jde o kompaktní hatchback s lehkými rysy SUV, proto je vůz považován za crossover.

Komplexní pohled na karosérii může vyvolat letmé asociace s kompaktním modelem C4. Zaměření na jednotlivá karosářská řešení však odhalí, místy velmi podstatné, rozdíly mezi oběma automobily. Čelní partie disponují zřetelným kontrastem mezi tmavým středem, obsahujícím logo a registrační značku, a zbytkem přídě. Přední část je, v porovnání s větším DS5, méně členitá a má hladší povrch.

V boční části DS4 jsou k vidění specifické prolisy, které jsou zároveň společným rysem celé modelové linie s přídomkem DS. Tyto karosářské útvary zpestřují čistotu plochy a dodávají celku na vizuální dramatičnosti. Sportovní dojem umocňuje integrování kliky zadních dveří do sloupku. Z profilu pak vyniká vyšší světlá výška, než je u kompaktní třídy obvyklé. Tento jev, spolu se zmíněnou členitostí linek a zvýrazněnými blatníky, dotváří průbojný charakter designu. Tím je vůz povýšen z běžného hatchbacku na křížence s rysy sportovně-užitkových vozidel.

Kreativita a snaha o vybočení z etablovaných stylistických pravidel je znát i na pozadí, u kterého vyniká příznivý vztah k avantgardě. Tvar zádě jakožto celku však nevykazuje takovou progresivitu, jako spíše jednotlivé prvky a detaily – kupříkladu svítilny s osobitou optikou, složenou z tenkých linek, či sportovně laděný prolis v bočních částech nárazníku. Dynamice zádě sekunduje difuzor.

Interiér, zvláště přístrojová deska, bezprostředně vychází z C4. Je však patřičně vyladěn, přičemž úprava kabiny a její obecné zušlechtění koresponduje s logem DS, umístěným ve středu volantu. Prostor zde dostaly teplé barvy a kůže, jíž je čalouněna i přístrojová deska. Ta disponuje zaměřením na sportovní eleganci, nejvyšší míry členitosti dosahuje v oblasti kapličky s ukazateli.

Druhým článkem duelu je Alfa Romeou Giulietta. V porovnání s Citroënem jde však o klasický hatchback, jenž přísluší segmentu C. Premiéra vozu proběhla v loňském roce v rámci Ženevského autosalonu.

Vůz je, spolu se subkompaktním modelem MiTo, druhým vozem značky, který se distancoval od řešení přídě, známého z vozidel 159 a Brera (resp. i Spider), které spočívá v trojici samostatných světlometů bez použití konvenčního krytu. Lze říci, že Giulietta využívá určitých rysů supersportovního modelu 8C Competizione. I tak je kontinuita tvarového vývoje mezi Alfou Romeo 147 a Giulietty plynulá. V porovnání s DS4 je příď tradičnější a namísto pokusů o experiment reprezentuje ikonický tvar masky chladiče.

Bok automobilu, konkrétně jeho ponton, je ladně se svažující a je vyveden ve sportovním duchu. Nad koly jsou k vidění výrazné prolisy, které mírně narušují plynulost. Střecha je elegantně klenutá a použití tmavých sloupků zvýrazňuje její ladnost. Společným rysem srovnávaných vozidel je skrytí kliky zadních dveří do sloupku karosérie. Zde ale výčet společných prvků končí, neboť se, zejména při pohledu na profily obou modelů, jedná o zcela rozdílné automobily.

Zatímco Citroën si pohrává s prvky, místy hraničící s futurismem, Alfa Romeo jde cestou sportovně elegance. Oba vozy však disponují menším víkem zavazadlového prostoru. Dalším společným rysem je použití dvoudílných svítilen, které do zmíněného víka zasahují. V případě Giulietty jde o svítilny atypického tvaru, s nevšední optikou a sportovním zaměřením.

Při konfrontaci zádí porovnávané dvojice lze dojít k několika společným prvkům. Avšak interiéry vozidel tvoří zcela rozdílná místa s odlišnou architekturou. Alfa Romeo vyvedla přístrojovou desku v mnoha horizontálních liniích, dominantní je zde lišta dekoru, která tvoří střed desky. Oproti Citroënu je zde patrno méně hmoty a větší důraz na optickou lehkost. Kabina je obecně orientována na sportovní tvary, Citroën jde spíše cestou progresivní podoby luxusu a komfortu.




Jakub Sochor
Diskuze (136)
28. 6. 2011 15:12
Re: ALFAREN...
njn, vidim ze dokazes vnimat sled komentarov >:D dvaja pupuskovia sa nasli a obhajuju svojho trotla >:D
Avatar - white label
28. 6. 2011 14:48
Re: ALFAREN...
Na víc nemáš co, primitivní vulgární ubožáku... :no:
Avatar - whatever
28. 6. 2011 14:38
Re: ALFAREN...
1. Diskusia bola cely cas o dizajne, takze pliest sem uzitkove vlastnosti je scestne. A tvrdit, ze nieco je najkrajsie preto, lebo sa to paci vacsine, je absurdne, kedze neexistuje "vseobecny zmysel pre krasu". Inymi slovami, nebudem si kupovat take auto, ktore sa paci "davu", ale take, ktore sa paci mne.
2. Citat je spravny (v originali vsak zacina "Besides,..."), ako aj moje prirovnania, kedze vsetky tieto priklady predstavuju iny pristup k tomu istemu kulturnemu javu (naschval nepouzivam slovo "umeleckemu") a lisia sa len v ocakavaniach cieloveho publika (podobne ako auta napr. nizsej strednej triedy predstavuju (mierne) odlisny pristup k dizajnu). Hovorit o poslaniach a uceloch v kontexte fikcie je podobne nezmyselne ako obdivovat krasu kuchynskej utierky.

(A PS: Hamlet je literarne dielo, kedze literatura nie je otazkou media ale materialu)
28. 6. 2011 13:24
Re: ALFAREN...
to tazko, potom sa staci pozriet na tabulky predajnosti jednotlivych segmentov. A o tom co je kvalitne alebo nie je tiez tazko predpokladat. Ked zoberies 100tis testy Bildu, kde zhorel na plnej ciare touran, asi by nebol potom tak predavany. A preco je na druhej strane laguna predavana ked ma zlu povest? Tych ale je tam dost. Auto je tiez len spotrebny material v dnesnej dobe. A plati to aj pre ostatne oblasti. Tak ako bola kedysi a tusim este stale je najpredavanejsia nokia, lebo si ju beru do firiem po tisickach kusov a takisto ich je vela v korunovych akciach, tak to ide aj s iphonom kde marketing zohral vyznamnu rolu. Nemysli si ze biznis funguje v autach inak. Dnes je biznis o excelovskych tabulkach, grafoch a sikovnom marketingu. A to ci pre podprsenky tak aj pre telefony a taktiez pre auta. Bolo by naivne mysliet si ze auta su uplne mimo.
28. 6. 2011 13:10
Re: ALFAREN...
smudla mas v gatiach mozno akurat. A tvoj blog mam v pecku, ked ho pise taky dilinko ako ty. A pre druhy krat nezapajaj sa do diskusie ked sa ta nikto na nic nepyta. Na tvoj nazor nie som zvedavy. Si este vasci blb ako gti. Ten ma aspon svoj styl.