Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejpodivnější zaměstnání v automobilovém průmyslu? Tester sedaček a somelier

David Bureš
Diskuze (9)
Součástí autoprůmyslu jsou dobře známé profese jako designér, konstruktér nebo pracovník montážní linky. Zároveň ale existují i méně konvenční zaměstnání.

Vznik automobilu je náročný proces, který zaměstnává tisíce osob. Jestliže některá zaměstnání jsou dobře známá i mezi osobami, které se v této branži nepohybují, jiné mohou neznalé překvapit. Seat vybral pět nejpodivnějších profesí, které v této španělské automobilce existují.

Tím vůbec nejzvláštnějším je nepochybně pozice nazvaná Seatem „automobilový somelier.“ Profese spjatá hlavně s vinařstvím může v automobilovém průmyslu překvapit, jenže má svůj důvod. Tito pracovníci zajišťují, aby auto „vonělo jako nové.“

Především se ale starají o to, aby vozidlo v různých situacích nepáchlo. Pomocí svého nejdůležitějšího nástroje, vlastního nosu, provádí každoročně více než 400 testů, během nichž jsou vozy vystaveny klidně až teplotám 60 °C. V takovém horku už použité plasty mohou vydávat nepříjemný odér, přičemž tým chemiků se stará o to, aby se to nedělo.

Zajímavé jsou i požadavky na toto zaměstnání. Profesionální „čichači“ nesmí kouřit a nemohou se vonět parfémem. Tyto odéry by totiž mohly ovlivnit prováděné testy.

Zajímavou prací může být i tester sedaček, tedy alespoň v případě, že rádi sedíte. Tento tým se stará o to, aby se v automobilu pohodlně sedělo. Během své práce „sedači“ hledají vhodné materiály pro nové sedačky (vedle látek a kůže také pěny dovnitř sedadla), ale také jejich ideální sešití nebo strukturu. Rovněž se starají o to, aby se sedadla přizpůsobila osobám různých postav nebo aby jejich hlavová opěrka zabránila při nehodě zraněním hlavy. Kvůli svým úkolům testeři sedačky každý rok provedou na 20.000 operací u každého typu sedačky.

Zbývající trio profesí už je v obecném povědomí známější. Automobiloví krejčí mají na starosti barevné kombinace a kombinace materiálů uvnitř aut, aby dobře odrazily jejich osobnost. Zajímaví je však informace o tom, že jejich výtvory bývají hotové dva roky před dokončením nového auta.

Sochaři zase tvarují hliněné modely teprve chystaných automobilů. Na modely v reálné velikosti chystaného vozidla obvykle spotřebují asi 2,5 tuny jílu, přičemž vytvarování původního bloku do podoby automobilu obvykle trvá asi 10.000 hodin.

Součástí pracovního týmu Seatu jsou i „první“ řidiči. V tomto případě nemáme na mysli testovací jezdce zkoušející teprve chystané vozy v rámci jejich vývoje, ale osoby, které každý vyrobený automobil testují poté, co vyjede z montážní linky. Tito lidé zkoušejí, zda na smontovaném autě funguje všechno tak, jak má, a zda je smontováno skutečně kvalitně. Kvůli tomu se zhotovenými vozy jezdí na různých površích a při odlišných rychlostech a zároveň zkoušejí funkčnost brzd, světel nebo klaksonů. Během těchto úkolů dohromady najedou každý rok na dva miliony kilometrů.

David Bureš
Diskuze (9)
26. 2. 2021 18:30
Dělají to dobře
Docela bych s ním tu práci i vyměnila. My na drážní inspekci se často dostáváme do nebezpečných situací. Musíme totiž obcházet vlaky a někdy je dokonce i opravovat. S pomůckami od www.uvex-safety.cz se ale cítím bezpečně v jakékoliv situaci. Hlavně ty jejich respirátory mně dávaly smysl i před covidem.. Covid necovid, tohle je super firma.
15. 8. 2020 05:16
Zaměstnání
Některé pracovní pozice mi přijdou dost zvláštní, ale tak nějaký smysl asi mají. Já jsem dlouho hledal práci. Sice je hodně pracovní nabídky, ale pořád jsem nenacházel to, co bych chtěl dělat a do supermarketu za pár korun jsem jít dělat nechtěl. Našel jsem dobře placenou práci automechanika na https://www.hitprace.cz/ a jsem spokojený. Vyplatilo se chvíli počkat.
26. 4. 2017 09:36
Re: Hyundai
Podle tabulky má ale Hyundai celkově škodlivých látek nejméně. Jinak mně osobně Hyundai voní, a je zajímavý, že třeba Ceed mně smrdí. V Dacii mám pocit, že se mně po 10 vteřinách už rozpouští mozek.
Mimochodem, ftaláty se dostávají do těla zejména tím, že předmětný plast olizujete. Chápu, je to takový český národní sport, olizovat měkčené plasty :-!
25. 4. 2017 17:28
sedačky
Tým sedačů by měla zaměstnat hlavně Škodovka, protože posed alá prkenná lavice v jejich novějších vozech je doslova žalostný.
Avatar - vabis
25. 4. 2017 17:25
Re: Hyundai
To meri mimo jinych treba ustavy narodniho zdravi ve vyspelejsich zemich. Sleduji se ruzne hodnoty souvisejici s PVC, casto to ma i ruzne predpony s bromem a chlorem. Nejlepsi byvaji Honda/Audi/Toyota. Mercedes nadprumer, VW prumer, Ford podprumer. Nejhorsi Jundaj/Kia/Chevrolet. Ale porad jsou to vdechovane hodnoty, kdyz uz nic jineho tak docasne oproti lidem, kteri musi pracovat x let na vstrikovnach plastu, v hutnictvi atd.