Nejpodivnější zaměstnání v automobilovém průmyslu? Tester sedaček a somelier
Vznik automobilu je náročný proces, který zaměstnává tisíce osob. Jestliže některá zaměstnání jsou dobře známá i mezi osobami, které se v této branži nepohybují, jiné mohou neznalé překvapit. Seat vybral pět nejpodivnějších profesí, které v této španělské automobilce existují.
Tím vůbec nejzvláštnějším je nepochybně pozice nazvaná Seatem „automobilový somelier.“ Profese spjatá hlavně s vinařstvím může v automobilovém průmyslu překvapit, jenže má svůj důvod. Tito pracovníci zajišťují, aby auto „vonělo jako nové.“
Především se ale starají o to, aby vozidlo v různých situacích nepáchlo. Pomocí svého nejdůležitějšího nástroje, vlastního nosu, provádí každoročně více než 400 testů, během nichž jsou vozy vystaveny klidně až teplotám 60 °C. V takovém horku už použité plasty mohou vydávat nepříjemný odér, přičemž tým chemiků se stará o to, aby se to nedělo.
Zajímavé jsou i požadavky na toto zaměstnání. Profesionální „čichači“ nesmí kouřit a nemohou se vonět parfémem. Tyto odéry by totiž mohly ovlivnit prováděné testy.
Zajímavou prací může být i tester sedaček, tedy alespoň v případě, že rádi sedíte. Tento tým se stará o to, aby se v automobilu pohodlně sedělo. Během své práce „sedači“ hledají vhodné materiály pro nové sedačky (vedle látek a kůže také pěny dovnitř sedadla), ale také jejich ideální sešití nebo strukturu. Rovněž se starají o to, aby se sedadla přizpůsobila osobám různých postav nebo aby jejich hlavová opěrka zabránila při nehodě zraněním hlavy. Kvůli svým úkolům testeři sedačky každý rok provedou na 20.000 operací u každého typu sedačky.
Zbývající trio profesí už je v obecném povědomí známější. Automobiloví krejčí mají na starosti barevné kombinace a kombinace materiálů uvnitř aut, aby dobře odrazily jejich osobnost. Zajímaví je však informace o tom, že jejich výtvory bývají hotové dva roky před dokončením nového auta.
Sochaři zase tvarují hliněné modely teprve chystaných automobilů. Na modely v reálné velikosti chystaného vozidla obvykle spotřebují asi 2,5 tuny jílu, přičemž vytvarování původního bloku do podoby automobilu obvykle trvá asi 10.000 hodin.
Součástí pracovního týmu Seatu jsou i „první“ řidiči. V tomto případě nemáme na mysli testovací jezdce zkoušející teprve chystané vozy v rámci jejich vývoje, ale osoby, které každý vyrobený automobil testují poté, co vyjede z montážní linky. Tito lidé zkoušejí, zda na smontovaném autě funguje všechno tak, jak má, a zda je smontováno skutečně kvalitně. Kvůli tomu se zhotovenými vozy jezdí na různých površích a při odlišných rychlostech a zároveň zkoušejí funkčnost brzd, světel nebo klaksonů. Během těchto úkolů dohromady najedou každý rok na dva miliony kilometrů.