12.5. 2014 Jakub Sochor

10 nejvíce nadčasových vozů poslední doby

10 nejvíce nadčasových vozů poslední doby

Existují automobily, které v průběhu výroby není třeba nijak výrazně omlazovat. Je tomu tak díky nadčasovému tvarovému základu, který je aktuální i řadu let po uvedení vozu.

Mnoho automobilů bylo navrženo s designem, který zdatně odolává stárnutí a neohrozí jej ani příchod vozidla nové generace. V některých případech je tomu tak kvůli pečlivé práci s takovými tvary, které se opírají o osvědčené hodnoty a neexperimentují – namísto toho citlivě dekorují uhlazené plochy a pečlivě tvarovanou hmotu karoserie. Jindy je příčinou nadčasovosti nějaké osobité řešení, jež ani v době generační obměny té které modelové řady nestihlo zevšednět. V obou případech jde o potvrzení kvality práce týmu designérů.

Protože jde o neobyčejně široké téma, zaměřme se na automobily nedávné doby, s nimiž se běžně setkáváme. Vzhledem k jejich masovosti se nad nimi málokdo pozastaví a zamyslí se nad umem jejich tvůrců, jenž vedl k navržení trvanlivého a i po letech aktuálního designu.

BMW 7 E38 (1994) – Konec jedné etapy

Řada 7 s kódem E38 bývá považována za jeden z posledních klasických sedanů BMW. Základem vozu je štíhlý, dlouhý a nesmírně dynamický profil, jehož sportovní vzhled umocňuje krátký přední převis a citlivě dekorované karosářské panely, které z dnešního úhlu pohledu kontrastují s masivními vlysy a záhyby na exteriérech bavorských modelů z doby, kdy v čele designu BMW působil Chris Bangle.

Sportovnost zde dotváří také tradiční Hofmeisterova křivka, která spolu s ledvinami na přídi zastupuje ikonické znaky designu BMW – až na uskupení zadních svítilen ve tvaru písmene L, které zde nenajdeme. Třetí generace řady 7 měla úhledně zaoblené lampy, které byly elegantně začleněny do klasicky stavěného třetího karosářského prostoru. Takto navržený design – konzervativní, avšak zároveň dynamický a s decentními sportovními doplňky – byl zejména po uvedení modelu E65 zmiňován jako ukázkový příklad sportovně-elegantní limuzíny, jejíž tvary zdatně odolávají stárnutí.

Ford Ka (1996) – New Age, New Edge

Městský model Ka, průkopník experimentálního designového jazyka New Edge, byl navržen jako model s nulovými vazbami na minulost – cílem designérů bylo ztvárnit hatchback svěžího vzhledu, který by nepřipomínal nic, co bylo do té doby viděno. Stěžejní rysy designu byly představeny již v roce 1994 prostřednictvím stejnojmenné studie, v porovnání s ní měl však sériový model dotaženější tvary a harmonicky propojené křivky, jichž bylo na karoserii užito velmi mnoho.

Křivka je zároveň charakteristickým rysem designu New Edge, na jehož přípravě a následném rozvíjení má zásadní podíl designér Claude Lobo. V případě Fordu Ka tvoří několik os, které jsou hranicí mezi jednotlivými díly. Zvláštní pozornost zasluhuje originální pojetí nárazníků, jež zahrnují lemy blatníků a ovlivňují vzhled boční části automobilu.

Volkswagen Passat B5 (1996) – Reforma sedanu střední třídy

Pátá generace středně velkého Volkswagenu, která byla představena v roce 1996 na autosalonu v Paříži, představuje v rámci modelové řady Passat zlomový model. Podíváme-li se na vůz v kontextu mezigeneračního vývoje této modelové řady, zjistíme, že jde o automobil s tvary, jež na řadu dalších let nastolily nová pravidla. Mezi obzvláště pozoruhodné prvky pátého generačního vydání Passatu patří plynulý přechod z A-sloupku na linii střechy a její pozvolné klesání, což působilo v porovnání s předchozím modelem moderně a elegantně. Pokrokové řešení, které mělo vliv na dobový design vozidel střední třídy, dodnes nezestárlo a stále dokáže zaujmout.

Nejde však jen o oblou linii střechy, s níž Volkswagen experimentoval již v roce 1994, a sice prostřednictvím tokijského konceptu Concept One. Passat B5 zaujme proporcemi s přiměřenými objemy prvního a třetího karosářského prostoru, které dohromady tvoří vyvážený profil s uhlazenými povrchovými panely a výraznými lemy blatníků, které vytvářejí pocit mohutnosti a stability.

Audi TT (1998) – Po stopách meziválečné avantgardy

Kruh je jedním z nejpřirozenějších a nejvíce nadčasových útvarů. Kromě toho, že jej lze zpracovat na mnoho způsobů, je opticky dotažený a vytváří pocit harmonie. V případě Audi TT představuje jeden z klíčových prvků, jež byly použity při navrhování tohoto tvarově zcela unikátního kupé. Tvary automobilu evokují estetiku německé umělecké školy Bauhaus – zejména díky své puristické čistotě, důrazu na účel a absenci jakýchkoliv dekorací. Pro TT je zásadní forma, jež tvoří základ pro celkový design a jeho jednotlivé aspekty – například proporční rozvržení a zpracování dílčích částí zevnějšku, zejména výrazných lemů blatníků, které se staly charakteristickým, dodnes aktuálním znakem modelové řady TT.

Kupé TT patří mezi automobily, které si nelze s ničím jiným splést. Originálně tvarovaná karoserie byla veřejnosti představena již v roce 1995, kdy byl na autosalonu ve Frankfurtu představen koncept. Téhož roku byl v Tokiu uveden projekt otevřeného modelu s označením TTS Roadster.

Peugeot 206 (1998) – Budoucí symbol segmentu B?

Hatchback 206je v rámci tvarového směru vrcholícího na konci devadesátých let špičkovou realizací – je esencí všeho, čím se design tehdejších Peugeotů vyznačoval. Šlo zejména o sportovně laděné tvary a spíše jemné přechody mezi plochami, doplněné zaoblenými díly a absencí čehokoli extravagantního.

Lví podíl na nadčasovosti modelu 206, která vyniká zejména při jeho mezigeneračními porovnání s nástupci, mají vyvážené proporce a líbivé tvary, což vyústilo v četné příklady lidové tvořivosti. Vozidlo 207 tak bylo postaveno před nesnadný úkol – navázat na opravdový bestseller, jehož zevnějšek neztrácí na oblibě a připomíná nám dobu sportovně-elegantních Peugeotů, bez pokusů o jejich ozvláštnění (například formou mohutné masky, od níž dnes francouzská značka upouští).

Renault Laguna (2001) – Futurista

Druhá generace Laguny dokazuje, že kromě klasicky stavěných a nekonfliktních tvarů lze dosáhnout nadčasovosti také unikátními a neotřelými řešeními. Renault střední třídy dodnes upoutá pozornost, což je dáno nízkou, širokou a proporčně zcela nezaměnitelnou karoserií, mezi jejíž dominanty patří relativně objemná a plasticky ztvárněná záď s horizontálními koncovými světly. Specifikem přídě je snížený střed kapoty, kterou tvoří tři plochy, jejichž prostorové uspořádání vychází z tvaru dekorační lišty mezi reflektory.

Dekor má v tomto případě nemalý vliv na vzhled předních partií jako celku – shora ohraničuje poměrně malou masku chladiče a zároveň tvoří spojnici mezi kryty světlometů. Styl karoserie vychází z kreace Initiale (1995), což je patrné zejména z 3/4 zadopohledu – sériový vůz z konceptu přebírá přechod mezi pontonem a zadním sloupkem, který v obou případech volně přechází do plochy zádě.

Volvo S60 (2000) – Severský přístup ke skulpturálnosti karoserie

Volvo S60 znamenalo oproti předchozímu modelu S70 značný estetický pokrok. Opustilo krabicovité tvary sedanů z poloviny devadesátých let a přišlo s uhlazenou karoserií, jejíž součástí byly atraktivně prostorově tvarované proporce – zejména záď s poutavými koncovými světly, jejichž horní linka kopírovala plasticitu bočních partií.

S60 je navrženo ve stylu, s nímž jako první přišel koncept ECC (1992). Studie sněhobílé barvy – která byla zároveň předvojem sériové limuzíny S80 – odstartovala novou etapu designu švédské značky, vyznačující se propracovanějšími tvary, menší maskou a nápaditě členěnou hmotou zádě, jež se směrem nahoru zužuje.

Mazda 6 (2002) – Jeden ze symbolů Zoom-Zoom

Aniž by Mazda 626 postrádala sportovní náboj, šlo o automobil relativně všedního zevnějšku. O to více překvapil design sedanu s označením 6, který upoutal pozornost štíhlými světlomety, ostře řezanou maskou s výraznou lištou a zajímavým provedením zadních sdružených svítilen s důrazem na estetické vyznění a barevnou odlišnost jednotlivých světelných segmentů. Klasické proporce tak byly oživeny svěžími prvky, typickými pro dobový trend Mazdy s označením Zoom-Zoom.

Moderní styl našel uplatnění také při přípravě městského modelu 2 a kompaktního hatchbacku 3. Zároveň také započal směr, který byl postupně rozvíjen. Z dnešního pohledu je první generace Mazdy 6 reflexí karosářské praxe doby svého vzniku a dodnes respektovaným příkladem designu pro sportovně laděný vůz střední třídy.

Škoda Octavia (2004) – Stálice

Druhá generace modelu Octavia důkladně rozvinula svého předchůdce a představila design, při jehož navrhování byla pečlivě zvážena každá linka. Výsledkem je automobil s brilantní proporčností, který má oproti své předchůdkyni mohutnější – avšak pečlivě vytvarované – boční partie. Na karoserii nenajdeme prvek, jenž by byl samoúčelný. Všechny linky, ohyby a dekorační doplňky – včetně chromového orámování masky, díky němuž má vůz reprezentativní přední partie – mají svůj smysl a dohromady tvoří celek, který je z tvarového hlediska stále aktuální.

Octavia je ukázkovým příkladem vozidla, které před okázalou – a leckdy ukvapenou – extravagancí upřednostňuje vzhled založený na osvědčených hodnotách, které nestárnou. I nejnovější generace je tedy moderní interpretací klasického a důkladně prověřeného stylu, jenž nepodléhá módním trendům.

Fiat Grande Punto (2006) – Návrat na počátek

V některých případech se nadčasovost návrhu potvrdí tím, že se designéři po provedení první modernizace vrátí k jeho původní podobě. S tímto postupem se můžeme setkat v současné generaci modelové řady Punto. První provedení (Grande Punto) představilo sportovní karoserii s dynamickým profilem a vizuálně čistou a nekomplikovanou přídí. V roce 2009 ale došlo k první velké modernizaci s označením Evo, která odrážela styl městského mini 500 – šlo zejména o absenci klasické masky, na jejíž místo byla umístěna chromová lišta, pod kterou se nacházel velký ochranný pás.

Druhý facelift takto členitý celek minimalizoval a vrátil se k původní kompozici, byť s jinak formovaným, opticky širším nárazníkem. Provedené úpravy potvrdily nadčasovost původního Grande Punta, které je dodnes jedním z pozoruhodných hatchbacků segmentu B.

Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 nejvíce nadčasových vozů poslední doby







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí za češtinu!

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí…

Oscarový režisér Miloš Forman (85) žije již léta s rodinou v Americe a do Čech se už zřejmě nikdy nevrátí. Jeho…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla vyšší než v poháru

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla…

Příliš sdílný nebyl, v očích se mu ale zračila spokojenost. Trenér Plzně Pavel Vrba mohl kvitovat, jak jeho tým…

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…