Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neobvyklá SUV značky Audi: Prémioví experimentátoři

Jakub Sochor
Diskuze (22)
SUV nemusí být konstruováno běžným způsobem. Důkazem je rozličné spektrum konceptů značky Audi, kombinující prvky i z jiných karosářských tříd.

SUV tvoří významnou část modelové nabídky Audi. V této souvislosti nelze opomenout pozoruhodné kreace, které se i přes svůj sportovně-užitkový základ vydaly za hranice běžného SUV. Nejde však jen o odebrání jednoho páru dveří či vyměnění zadní lavice za dvojici plnohodnotných sedadel – studie dnešního přehledu přetvořily klasické pojetí své třídy, na níž nahlédly jinou, poněkud odlehčenou optikou.

První uvedený koncept Steppenwolf nastolil nové téma, které se později stalo módní a mnoha lidmi vyhledávanou záležitostí – SUV s dynamicky se svažující střechou, čtyřmi sedadly, třemi dveřmi a užší návazností na karosářskou kategorii kupé.

Přehled zahrnuje studie různých rozměrů, proto je nelze zařadit do mezigeneračního srovnání – každý z automobilů je třeba vnímat v kontextu doby (a třídy), která se promítá do jejich estetického ztvárnění. Všechny vozy však spojuje inovátorský pohled na SUV včetně návaznosti na jiné druhy karoserií.

Steppenwolf (2000) – Do stepi s noblesou

Kreace, představená na prvním pařížském autosalonu nového milénia, prolomila mnohé mantinely pro příchod kříženců, jejichž podstatou je skloubení designu kompaktního a sportovně-užitkového vozu. Koncept těží ze zkušeností modelu Allroad a představuje výraznou a smělou alternativu ke konvenčně stavěným SUV.

Krom koncepce vozu Allroad rozvíjí Steppenwolf (dlouhý 4210 mm, široký 1830 mm a vysoký 1460 mm) tehdy moderní a frekventovaný styl, jehož reprezentantem je kupříkladu Audi TT (které studii poskytlo platformu), ale také koncepty Al2/Al2 Open End (1997), jež předznamenaly sériový model A2. Dobový styl je patrný na světlometech, které jsou oproti dnešnímu pojetí jednodušší (a svým tvarem ladící se zadními svítilnami), stejně tak na masce chladiče s tradičním tvarem, v tomto případě proloženým dvojicí lišt.

Specifikem automobilu – potažmo dobového tvarového směru Audi – je kombinace kruhových tvarů v mnoha variantách a hran, většinou vedených do křivek. Tímto tvarovým jevem se vyznačuje povícero konceptů, například studie TT/TTS Roadster (1995), dále A6 (1997), Project Rosemeyer (2000) či kombi Avantissimo (2001). Zmíněné hrany oživují povrch karoserie s jemnými konturami, jež ústí v dynamický celek, který však není tak sportovně-dynamický jako současný design výrobce. To je způsobeno tím, že proporce karoserie jsou ve většině případů zaobleny – v některých případech došlo k poměrně výraznému zaoblení přední a zadní části karoserie, což korespondovalo s podběhy kol (model TT).

Kabinu se čtyřmi samostatnými sedadly tvoří robustní díly s masivními prvky. Nelze opomenout rozsáhlé čalounění černou kůží, s nímž kontrastuje použití kožených koberečků na podlaze o tloušťce 1 cm. Technicistní ráz, který se v průběhu let stal jedním ze základních znaků interiérů Audi, je zde tvořen členitým středovým panelem a volantem se třemi propracovanými rameny.

Vnímáme-li automobil v kontextu doby vzniku, lze říci, že se jedná o progresivní počin, který se vyznačuje odvážnou kombinací uhlazené karoserie a podvozku se schopností překonat středně obtížný terén.


Cross Coupé Quattro (2007) – Předvoj sériových tvarů

Model, představený na Shanghai Motor Show, má ke klasickému SUV mnohem blíže, než Steppenwolf – jeho praktické tvary ovlivnily Audi Q3. Přesto však Cross Coupé Quattro pracuje s dynamickými rysy, které jej ozvláštňují, což ve výsledku dokazuje sportovní design profilu se zkoseným C-sloupkem.

Studie o délce 4380 mm, šířce 1820 mm a výšce 1600 mm oproti první uvedené vizi plně využívá vlastností designového směru, jehož průkopníkem je kupé Nuvolari z roku 2003. Předně jde o rozměrnou masku s vertikálním posazením a zaoblenými rohy (Q3 využívá masku s modernějším tvarem šestiúhelníku), jíž zdobí ušlechtilý výplet s absencí jakékoli výrazné horizontální lišty, což vytváří pocit vizuální čistoty a pravidelnosti. Dále uveďme jednoduché zadní svítilny, jež plně zapadají do víka zavazadlového prostoru, kde nalezneme prohlubeň pro registrační značku tvořenou třemi ostře řezanými plochami (obdobu tohoto řešení dnes používá Škoda).

Avšak hlavním prvkem, díky kterému je Cross Coupé Quattro odlišné od běžně stavěného SUV, je zkosený C-sloupek. Ten nejenže odlehčuje záď, ale také zatraktivňuje profil, jenž rázem opouští konformitu a experimentuje.

Světlá kabina (která ve svých rysech prozrazuje tvary interiéru budoucí Q3) kombinuje teplé barvy, což kontrastuje s expresivním zevnějškem. Za zmínku stojí rovněž originálně tvarovaná sedadla, jejichž hnědě kožené čalounění vyvažuje výrazně nadprůměrné užití světlých barevných odstínů.

Cross Cabrio Quattro (2007) – Otevřený pokus

Terénní kabriolet, prezentovaný na autosalonu v Los Angeles, zastupuje ojedinělý karosářský druh, který slučuje robustnost terénního vozu a stahovatelnou střechu kabrioletu. Výraznost designu podtrhuje oranžový lak karoserie, jejíž spodní partie kryje šedý plast. Automobilem se posouváme do střední třídy – vůz o vnějších rozměrech 4,62 x 1,91 x 1,63 m je založen na technice A4 a A5.

Zajímavostí této kreace je takřka sériově vyhlížející design, který se – bráno z hlediska jednotlivých částí, nikoli celku -později promítnul do praxe. Cross Cabrio Quattro pracuje s podobně zpracovanou maskou single-frame jako u předchozí vize, v tomto případě však v čistším a méně komplikovaném stylu. Nutno poukázat na její zakomponování do přídě, kde vytváří bod, ke kterému se upínají takřka všechny nosné rysy čelní části – členitý nárazník, světlomety s originální optikou a spodní nasávače.

Interiér, stejně jako u Cross Coupé Quattro, je zpracován ve světlých barvách. Architektura přístrojové desky je však jiná – poskytuje středovému panelu větší samostatnost, díky čemuž vynikají jeho křivky.


Crosslane Coupé (2012) – Ostře řezaná budoucnost

Studií Crosslane Coupé, která byla představena letos v Paříži, se přesunujeme do subkompaktní třídy. Na jejím estetickém ztvárnění lze spatřit nejen změnu orientace z křivek na spíše hranaté tvary, ale také vcelku zásadní úpravu masky chladiče.

Důraz na hrany potvrzuje aktuálnost designu kreací e-tron a Quattro, které, podobně jako Crosslane Coupé, pracují se šestiúhelníkovou maskou a hranatými světlomety s propracovanou moderní optikou.

Jak již bylo řečeno, nejnovější SUV zasahuje do masky, a sice prostřednictvím její horní části. Ta je opticky zarovnána do úrovně světlometů (s optikou, zaměřenou na čistý vzhled), přičemž zbytek prokládají jednoduché, horizontálně vedené lišty.

Pokrokový koncept je vybaven interiérem s vysoce kontrastními barvami, kde tmavé díly citelně oživují oranžové díly. Charakteristickým znakem jsou zde motivy lichoběžníku a výrazná trojice kruhových ovladačů, jež vyniká nad jednoduchými plochami.



Jakub Sochor
Diskuze (22)
Avatar - Hammunasakra
18. 10. 2012 04:45
Re: Komu by...
:-)
Avatar - VL4D
15. 10. 2012 14:38
Re: líbí / nelíbí
Není potřeba házet všechny do jednoho pytle. I když na jedné straně souhlasím, protože někteří řidiči v prémiových, nebo v jakkoliv luxusních/výkonných autech se bohužel, chovají přesně takhle...

Podle mně je to tak, že řidič, který dříve jezdil v méně luxusním/výkonném autě, ten s novým autem dosáhl pocitu, že je králem cest a všichni se mu musí příspůsobit. To je samozřejmě špatný postoj, ale takoví řidiči jezdí né jenom v Audi, ale taky v BMW, Mercedesech, a vůbec v autech téhle kategorie. A co tuneři? To je pak kapitola sama pro sebe.. :no:
15. 10. 2012 14:04
Re: Komu by...
O kvalitě bychom mohli dlouze debatovat :-)
Avatar - Hammunasakra
15. 10. 2012 13:58
Re: líbí / nelíbí
Také mám(e) VŠE od Allianz, také mám naježděno "hodně" a bez nehody..
..a stejně platím VÍC i za C5 V6 :-)
Avatar - Hammunasakra
15. 10. 2012 13:55
Re: líbí / nelíbí
A co "vzor" pro A5 "klasika" BMW 3 Coupe? A velmi nadějně vypadá i připravovaný Lexus IS Coupe (LF-CC představený nedávno v Paris.. :yes: ;-)
..a MÉ sympatie má "klasika" (myslím "klasická koncepce" - stavby vozu i motoru) Infiniti G37 Coupe s velkým atmosferickým mtoorem :yes: :yes: :-)