20.4. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

 

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už zvykli. Ale co fiesta? Doby, kdy byla jejich lacinější alternativou, jsou zřejmě pryč. Co za touto proměnou stojí? A vyplatí se si za malý ford připlatit?

Králem tuzemských ojetin segmentu B je domácí Škoda Fabia. Ne každému se však zamlouvá. Někomu vadí tvary úzké a zároveň vysoké karoserie, jiný postrádá spolehlivější motory, a další ji prostě nechce už jen proto, že ji má v ulici skoro každý. Navíc bývá docela drahá.

Naštěstí alternativ je na trhu ojetin docela dost. Jednou z nejzajímavějších je dnes již pomalu výběhová fiesta. Její dřívější vydání lákala sportovními jízdními vlastnostmi, povedenými zážehovými 16ventilovými motory a veskrze odolnou mechanikou. Vnitřním prostorem či ochranou proti korozi však na tuzemský vůz tradičně ztrácely, stejně jako jízdním komfortem či úrovní kabiny.

Jenže recenzované šesté vydání už v době svého uvedení na sklonku roku 2008 všechny překvapilo. Z dřívější „Popelky“ se tak stala sebevědomá princezna. Pod atraktivnějšími tvary v duchu kinetického designu, pro něž byla inspirací studie Verve, se ukrývala velmi moderní technika. Třeba karoserie využívala jak laserové svařování, tak plechy s proměnnou tloušťkou. Použití popsaných technologií přineslo mnohem vyšší tuhost a ochranu posádky při nárazu. A současně změnilo metody opravy karoserie po deformaci. Při opravách deformací poškozených sloupků A či B se tak ty mění vždy jako celek. Dříve často uplatňovaná opravárenská metoda nahrazování pouze konkrétních zdeformovaných částí již není dle fordu u této fiesty přípustná.

TEST 2013: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost – Jezdí skvěle, nutno vidět

Ve výzbroji autíčka se od samého začátku za příplatek nabízel také kolenní airbag řidiče, nejen v daném segmentu v té době prvek nevídaný. Celkově větší rozměry karoserie přinesly také více místa v zadní části, byť i nadále platí, že dospělý člověk zde může na delší vzdálenosti cestovat jen v kompromisním pohodlí. Proti předchůdci, kde si dozadu sedly tak nanejvýš děti školou povinné, však šlo o velký krok vpřed.

Podoba čistě náhodná

Na rozdíl od karoserie, která byla zcela nová, vycházel koncepčně podvozek recenzované fiesty z předchozí generace. Na první pohled tedy nic nového nepřinesl. Teprve druhý odhalil třeba odlišný posilovač řízení. Předchůdce v tomto využíval ještě hydrauliku, případně elektrohydrauliku (ve spojení se vznětovými motory), novinka přinesla poprvé elektromechanický typ s elektromotorem na sloupku řízení. Jeho zvláštností je, že umí vyrovnávat výchylky přední nápravy při jízdě na podélných nerovnostech. Díky této funkci tak nemusejí řidiči za mírně negativní odklony předních kol, které obecně zlepšují jejich přilnavost v zatáčce, platit nepohodlím v podobě směrové nestability na vyjetých kolejích.

Na rozdíl od některých konkurentů (Fiat Grande Punto) tady elektromotor posilovače řízení neselhává. Pokud by přesto vyžadoval výměnu, dodává jej automobilka pouze vcelku s hřídelem sloupku řízení za 30.000 korun. Součástí celku je rovněž řídicí jednotka, která mimo jiné generuje střídavý proud z palubní stejnosměrné elektrické sítě, potřebný pro pohon elektromotoru.

„Podvozek fiesty platí za veskrze odolný,“ říká k fiestě Libor Hubálek ze servisu Auto Zier, který se v Ohrobci kousek za Prahou na servis fordů specializuje. A dodává: „Pokud se ale vyskytne vůle v čepu ramene, nezbývá, než vyměnit rameno jako celek. Čep je tady totiž jeho součástí a nelze jej samostatně koupit ani v druhovýrobě.“ Ani obě uložení nejsou coby originální díl dostupné zvlášť. „V jejich případě je ale již druhovýroba smírnější a sehnatelné jsou,“ upřesňuje Hubálek.

Ford Fiesta ST: První jízdní dojmy

Vzhledem k tomu, že originální rameno vyjde na 3.600 korun, asi není nutné dělat při repasi šasi takové „psí kusy“, jaké představuje vylisování pružných válečků (silentbloků) z ramen. Navíc vcelku kvalitní druhovýroba si za rameno účtuje ještě o přibližně tisícovku méně. I nadále platí, že v případě běžných spotřebních dílů se u fordu skoro nevyplatí sáhnout po náhradách.

Méně newtonmetrů, více spolehlivosti

Proč by však měl zájemce o malý vůz dát fiestě přednost například před Volkswagenem Polo či Seatem Ibiza? Když opomeneme jízdní projev či vzhled, tím hlavním mohou být zážehové motory. Agregáty TSI sice poskytují solidní sílu v nízkých otáčkách, takže subjektivně vnímanou dynamikou předčí obdobně velké atmosférické čtyřválce Fiesty, jenže ty původní s rozvodovým řetězem mají pověst problematických strojů. I kdyby už měly všechny problémy vyřešené, sotva mohou nabídnout takovou spolehlivost, jako motory fiesty.

Do roku 2012 byly celkem tři. Od malé 1.25, přes větší čtrnáctistovku, až po téměř sportovně se projevující 1.6 16V s přídomkem Ti-VCT, tedy proměnným časováním sací i výfukové strany rozvodu. Všechny agregáty jsou zástupci řady Sigma, na níž modrý ovál kdysi spolupracoval s japonskou Yamahou, a původní verzi uvedl již v předminulé fiestě v polovině 90. let.

Od svého uvedení se motory samozřejmě dále vyvíjely. Od samého začátku ale používají mechanické vymezování ventilové vůle. Pouze dřívější verze zdvihátek s kalibrovacími podložkami je v této generaci již nahrazena celými zdvihátky bez kalibrů. Jde o stejné řešení jako u větších motorů řady MI5 s rozvodovým řetězem, známých hlavně z mondea.

TEST 2008: Ford Fiesta 1,4 Duratec - Ve znamení změn

Kontrolu ventilové vůle ford předepisuje po ujetí 160.000 km spolu s výměnou rozvodů. Na samotný úkon je normočas jedna hodina, na vymezení vůle čtyři hodiny. Pouze u motoru 1.6 Ti-VCT jsou na vymezení 4,4 hodiny. Čtyři hodiny má mechanik rovněž na výměnu rozvodů, kdy se kromě řemene nahrazuje napínací kladka a vodní pumpa. Vzhledem k použití mechanického vymezování ventilové vůle bychom se vyhnuli motorům provozovaným na LPG. Alespoň pokud se nejedná o tovární přestavbu. Ta se pojila výhradně s prostředním z trojice čtyřválců Sigma, tedy 1.4 16V. Jelikož je propan-butan poměrně suchý a tudíž méně maže ventilová sedla, dochází k jejich rychlejšímu opotřebení, čehož výsledkem může být podpálení ventilů. Ve snaze tomu předejít, byl v souvislosti s motorem 1.4 16V LPG upraven servisní plán tak, že kontrolu ventilové vůle u těchto verzí výrobce předepisuje každých 60.000 km.

Dle zkušeností Libora Hubálka z Auto Zier se však v praxi po uvedeném kilometrovém proběhu ventilová vůle běžně nevymezuje. Pokud by se to muselo dělat, je to pracné, neboť to vyžaduje demontáž příslušného vačkového hřídele. Jinak zdvihátka z hlavy ven nedostanete.

Motor 1.6 Ti-VCT nahradil v popisované generaci starší a jednodušší 1.6 16V. Výkon se zvýšil ze 74 kW na 88 kW, bohužel v praxi tato verze jede kupodivu subjektivně hůře. V souvislosti s motorem Ti-VCT bývá často zmiňováno selhávání hydraulických přesuvníků proměnného časování rozvodu. „U motoru Ti-VCT se občas stává, že po výměně rozvodů dojde k rozhození přenastavovačů vačkových hřídelů. A to i v případě, že rozvody měníte předepsaným postupem,“ říká Libor Hubálek. „Motor následně začne padat do nouzového režimu,“ dodává Hubálek. Nějaké kloudné vysvětlení pro to ale není. Pokud chcete mít po rozvodech klid, nechte je vyměnit spolu s přesuvníky. V Auto Zier to celé vychází na asi 10.000 korun.

Motory řady Sigma platí za opravdu mimořádně spolehlivé. Snad jen při vyšším kilometrovém nájezdu se u nich začíná objevovat zvýšená spotřeba oleje. „Pokud už motor začne olej konzumovat, jeho spotřeba se zvyšuje poměrně rychle,“ říká Hubálek. Dle jeho zkušeností jsou příčinou opotřebované stírací pístní kroužky v kombinaci se zatvrdlými těsněními (gufery) ventilových dříků.

Jako Aston Martin

Od roku 2012 byla původní šestá generace fiesty nahrazena modernizovanou verzí, na první pohled rozpoznatelnou podle výrazné masky chladiče připomínající vozy Aston Martin. Zda se designéři skutečně u „astonu“ inspirovali, či jejich návrh vzešel z jiných pohnutek, není jasné. Novinku ve výstroji představoval systém „MyKey“, který uživateli umožňoval záměrně omezit výkon motoru v případě, že auto půjčil třeba svým krátce dospělým dětem.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Opel Corsa 1.0 Turbo vs. VW Polo 1.0 TSI

Když odhlédneme od designu, hlavní novinkou se stal příchod tříválcových pohonných jednotek z řady Fox. Mají objem 1,0 litru, přičemž atmosférická verze si zachovala obchodní označení Duratec Ti-VCT, přeplňovaná se jmenuje EcoBoost. Tříválce, zejména ten přeplňovaný platí za jedny z nejlepších motorů této koncepce v Evropě. Obejdou se bez vyvažovacího hřídele, přičemž rozvody tady pohání ozubený řemen s intervalem výměny 240.000 km/120 měsíců. Takto dlouhý proběh umožňuje koncepce řemenu v olejové lázni a současně použití velmi řídkého oleje o viskozitní třídě SAE 5W-20, který ale výkonnostně musí splňovat normu Ford WSS-M2C948-B. S modernizací dorazila také ostrá verze ST s motorem 1.6 16V EcoBoost, což není nic jiného než přeplňovaný motor řady Sigma. Jízdně jde o jeden z nejlepších hatchbacků nejen své doby, ovšem na trhu ojetin se s ním ještě moc nesetkáte.

Jak šel čas

2008: Na podzim zahájení prodeje nové, v pořadí již šesté generace fiesty. Zážehové motory Duratec 1.25 se 44, respektive 60 kW, 1.4 se 71 kW, alternativně na spalování LPG, a 1.6 Ti-VCT/ 88 kW. Vznětové motory od PSA, konkrétně 1.4 TDCi/50 kW, a 1,6 TDCi/66 kW v běžné i ekologické verzi ECOnetic s prodlouženým stálým převodem a standardně filtrem pevných částic (bez aditiv). Převodovka pětistupňová manuální, ve spojení s motorem 1.4 Duratec také čtyřstupňová samočinná.

2010: Motory upraveny pro splnění emisní normy Euro 5. Diesel 1.4 TDCi vypadává z nabídky. Větší 1.6 TDCi posílil na 70 kW.

2012: Modernizace vozu. Přední část v duchu vozů značky Aston Martin. Nové motory 1.0 Duratec Ti-VCT/59 kW a 1.0 EcoBoost se 74 a 92 kW. Nová ostrá verze ST s motorem 1.6 EcoBoost/ 134 kW. Původní čtyřstupňová samočinná převodovka nahrazena novou šestistupňovou dvouspojkovou Powershift. Standardně s 1.6 Ti-VCT, za příplatek s 1.0 EcoBoost/74 kW. Nový motor 1.5 TDCi o výkonu 55 kW.

2013: Další pouze drobná modernizace zaměřená na vzhled.

2016: Na podzim představení sedmé generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Ford Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN):…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří

Pětidveřová Fiesta ST není ničím novým, v USA se prodává…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…