20.4. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

 

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už zvykli. Ale co fiesta? Doby, kdy byla jejich lacinější alternativou, jsou zřejmě pryč. Co za touto proměnou stojí? A vyplatí se si za malý ford připlatit?

Králem tuzemských ojetin segmentu B je domácí Škoda Fabia. Ne každému se však zamlouvá. Někomu vadí tvary úzké a zároveň vysoké karoserie, jiný postrádá spolehlivější motory, a další ji prostě nechce už jen proto, že ji má v ulici skoro každý. Navíc bývá docela drahá.

Naštěstí alternativ je na trhu ojetin docela dost. Jednou z nejzajímavějších je dnes již pomalu výběhová fiesta. Její dřívější vydání lákala sportovními jízdními vlastnostmi, povedenými zážehovými 16ventilovými motory a veskrze odolnou mechanikou. Vnitřním prostorem či ochranou proti korozi však na tuzemský vůz tradičně ztrácely, stejně jako jízdním komfortem či úrovní kabiny.

Jenže recenzované šesté vydání už v době svého uvedení na sklonku roku 2008 všechny překvapilo. Z dřívější „Popelky“ se tak stala sebevědomá princezna. Pod atraktivnějšími tvary v duchu kinetického designu, pro něž byla inspirací studie Verve, se ukrývala velmi moderní technika. Třeba karoserie využívala jak laserové svařování, tak plechy s proměnnou tloušťkou. Použití popsaných technologií přineslo mnohem vyšší tuhost a ochranu posádky při nárazu. A současně změnilo metody opravy karoserie po deformaci. Při opravách deformací poškozených sloupků A či B se tak ty mění vždy jako celek. Dříve často uplatňovaná opravárenská metoda nahrazování pouze konkrétních zdeformovaných částí již není dle fordu u této fiesty přípustná.

TEST 2013: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost – Jezdí skvěle, nutno vidět

Ve výzbroji autíčka se od samého začátku za příplatek nabízel také kolenní airbag řidiče, nejen v daném segmentu v té době prvek nevídaný. Celkově větší rozměry karoserie přinesly také více místa v zadní části, byť i nadále platí, že dospělý člověk zde může na delší vzdálenosti cestovat jen v kompromisním pohodlí. Proti předchůdci, kde si dozadu sedly tak nanejvýš děti školou povinné, však šlo o velký krok vpřed.

Podoba čistě náhodná

Na rozdíl od karoserie, která byla zcela nová, vycházel koncepčně podvozek recenzované fiesty z předchozí generace. Na první pohled tedy nic nového nepřinesl. Teprve druhý odhalil třeba odlišný posilovač řízení. Předchůdce v tomto využíval ještě hydrauliku, případně elektrohydrauliku (ve spojení se vznětovými motory), novinka přinesla poprvé elektromechanický typ s elektromotorem na sloupku řízení. Jeho zvláštností je, že umí vyrovnávat výchylky přední nápravy při jízdě na podélných nerovnostech. Díky této funkci tak nemusejí řidiči za mírně negativní odklony předních kol, které obecně zlepšují jejich přilnavost v zatáčce, platit nepohodlím v podobě směrové nestability na vyjetých kolejích.

Na rozdíl od některých konkurentů (Fiat Grande Punto) tady elektromotor posilovače řízení neselhává. Pokud by přesto vyžadoval výměnu, dodává jej automobilka pouze vcelku s hřídelem sloupku řízení za 30.000 korun. Součástí celku je rovněž řídicí jednotka, která mimo jiné generuje střídavý proud z palubní stejnosměrné elektrické sítě, potřebný pro pohon elektromotoru.

„Podvozek fiesty platí za veskrze odolný,“ říká k fiestě Libor Hubálek ze servisu Auto Zier, který se v Ohrobci kousek za Prahou na servis fordů specializuje. A dodává: „Pokud se ale vyskytne vůle v čepu ramene, nezbývá, než vyměnit rameno jako celek. Čep je tady totiž jeho součástí a nelze jej samostatně koupit ani v druhovýrobě.“ Ani obě uložení nejsou coby originální díl dostupné zvlášť. „V jejich případě je ale již druhovýroba smírnější a sehnatelné jsou,“ upřesňuje Hubálek.

Ford Fiesta ST: První jízdní dojmy

Vzhledem k tomu, že originální rameno vyjde na 3.600 korun, asi není nutné dělat při repasi šasi takové „psí kusy“, jaké představuje vylisování pružných válečků (silentbloků) z ramen. Navíc vcelku kvalitní druhovýroba si za rameno účtuje ještě o přibližně tisícovku méně. I nadále platí, že v případě běžných spotřebních dílů se u fordu skoro nevyplatí sáhnout po náhradách.

Méně newtonmetrů, více spolehlivosti

Proč by však měl zájemce o malý vůz dát fiestě přednost například před Volkswagenem Polo či Seatem Ibiza? Když opomeneme jízdní projev či vzhled, tím hlavním mohou být zážehové motory. Agregáty TSI sice poskytují solidní sílu v nízkých otáčkách, takže subjektivně vnímanou dynamikou předčí obdobně velké atmosférické čtyřválce Fiesty, jenže ty původní s rozvodovým řetězem mají pověst problematických strojů. I kdyby už měly všechny problémy vyřešené, sotva mohou nabídnout takovou spolehlivost, jako motory fiesty.

Do roku 2012 byly celkem tři. Od malé 1.25, přes větší čtrnáctistovku, až po téměř sportovně se projevující 1.6 16V s přídomkem Ti-VCT, tedy proměnným časováním sací i výfukové strany rozvodu. Všechny agregáty jsou zástupci řady Sigma, na níž modrý ovál kdysi spolupracoval s japonskou Yamahou, a původní verzi uvedl již v předminulé fiestě v polovině 90. let.

Od svého uvedení se motory samozřejmě dále vyvíjely. Od samého začátku ale používají mechanické vymezování ventilové vůle. Pouze dřívější verze zdvihátek s kalibrovacími podložkami je v této generaci již nahrazena celými zdvihátky bez kalibrů. Jde o stejné řešení jako u větších motorů řady MI5 s rozvodovým řetězem, známých hlavně z mondea.

TEST 2008: Ford Fiesta 1,4 Duratec - Ve znamení změn

Kontrolu ventilové vůle ford předepisuje po ujetí 160.000 km spolu s výměnou rozvodů. Na samotný úkon je normočas jedna hodina, na vymezení vůle čtyři hodiny. Pouze u motoru 1.6 Ti-VCT jsou na vymezení 4,4 hodiny. Čtyři hodiny má mechanik rovněž na výměnu rozvodů, kdy se kromě řemene nahrazuje napínací kladka a vodní pumpa. Vzhledem k použití mechanického vymezování ventilové vůle bychom se vyhnuli motorům provozovaným na LPG. Alespoň pokud se nejedná o tovární přestavbu. Ta se pojila výhradně s prostředním z trojice čtyřválců Sigma, tedy 1.4 16V. Jelikož je propan-butan poměrně suchý a tudíž méně maže ventilová sedla, dochází k jejich rychlejšímu opotřebení, čehož výsledkem může být podpálení ventilů. Ve snaze tomu předejít, byl v souvislosti s motorem 1.4 16V LPG upraven servisní plán tak, že kontrolu ventilové vůle u těchto verzí výrobce předepisuje každých 60.000 km.

Dle zkušeností Libora Hubálka z Auto Zier se však v praxi po uvedeném kilometrovém proběhu ventilová vůle běžně nevymezuje. Pokud by se to muselo dělat, je to pracné, neboť to vyžaduje demontáž příslušného vačkového hřídele. Jinak zdvihátka z hlavy ven nedostanete.

Motor 1.6 Ti-VCT nahradil v popisované generaci starší a jednodušší 1.6 16V. Výkon se zvýšil ze 74 kW na 88 kW, bohužel v praxi tato verze jede kupodivu subjektivně hůře. V souvislosti s motorem Ti-VCT bývá často zmiňováno selhávání hydraulických přesuvníků proměnného časování rozvodu. „U motoru Ti-VCT se občas stává, že po výměně rozvodů dojde k rozhození přenastavovačů vačkových hřídelů. A to i v případě, že rozvody měníte předepsaným postupem,“ říká Libor Hubálek. „Motor následně začne padat do nouzového režimu,“ dodává Hubálek. Nějaké kloudné vysvětlení pro to ale není. Pokud chcete mít po rozvodech klid, nechte je vyměnit spolu s přesuvníky. V Auto Zier to celé vychází na asi 10.000 korun.

Motory řady Sigma platí za opravdu mimořádně spolehlivé. Snad jen při vyšším kilometrovém nájezdu se u nich začíná objevovat zvýšená spotřeba oleje. „Pokud už motor začne olej konzumovat, jeho spotřeba se zvyšuje poměrně rychle,“ říká Hubálek. Dle jeho zkušeností jsou příčinou opotřebované stírací pístní kroužky v kombinaci se zatvrdlými těsněními (gufery) ventilových dříků.

Jako Aston Martin

Od roku 2012 byla původní šestá generace fiesty nahrazena modernizovanou verzí, na první pohled rozpoznatelnou podle výrazné masky chladiče připomínající vozy Aston Martin. Zda se designéři skutečně u „astonu“ inspirovali, či jejich návrh vzešel z jiných pohnutek, není jasné. Novinku ve výstroji představoval systém „MyKey“, který uživateli umožňoval záměrně omezit výkon motoru v případě, že auto půjčil třeba svým krátce dospělým dětem.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Opel Corsa 1.0 Turbo vs. VW Polo 1.0 TSI

Když odhlédneme od designu, hlavní novinkou se stal příchod tříválcových pohonných jednotek z řady Fox. Mají objem 1,0 litru, přičemž atmosférická verze si zachovala obchodní označení Duratec Ti-VCT, přeplňovaná se jmenuje EcoBoost. Tříválce, zejména ten přeplňovaný platí za jedny z nejlepších motorů této koncepce v Evropě. Obejdou se bez vyvažovacího hřídele, přičemž rozvody tady pohání ozubený řemen s intervalem výměny 240.000 km/120 měsíců. Takto dlouhý proběh umožňuje koncepce řemenu v olejové lázni a současně použití velmi řídkého oleje o viskozitní třídě SAE 5W-20, který ale výkonnostně musí splňovat normu Ford WSS-M2C948-B. S modernizací dorazila také ostrá verze ST s motorem 1.6 16V EcoBoost, což není nic jiného než přeplňovaný motor řady Sigma. Jízdně jde o jeden z nejlepších hatchbacků nejen své doby, ovšem na trhu ojetin se s ním ještě moc nesetkáte.

Jak šel čas

2008: Na podzim zahájení prodeje nové, v pořadí již šesté generace fiesty. Zážehové motory Duratec 1.25 se 44, respektive 60 kW, 1.4 se 71 kW, alternativně na spalování LPG, a 1.6 Ti-VCT/ 88 kW. Vznětové motory od PSA, konkrétně 1.4 TDCi/50 kW, a 1,6 TDCi/66 kW v běžné i ekologické verzi ECOnetic s prodlouženým stálým převodem a standardně filtrem pevných částic (bez aditiv). Převodovka pětistupňová manuální, ve spojení s motorem 1.4 Duratec také čtyřstupňová samočinná.

2010: Motory upraveny pro splnění emisní normy Euro 5. Diesel 1.4 TDCi vypadává z nabídky. Větší 1.6 TDCi posílil na 70 kW.

2012: Modernizace vozu. Přední část v duchu vozů značky Aston Martin. Nové motory 1.0 Duratec Ti-VCT/59 kW a 1.0 EcoBoost se 74 a 92 kW. Nová ostrá verze ST s motorem 1.6 EcoBoost/ 134 kW. Původní čtyřstupňová samočinná převodovka nahrazena novou šestistupňovou dvouspojkovou Powershift. Standardně s 1.6 Ti-VCT, za příplatek s 1.0 EcoBoost/74 kW. Nový motor 1.5 TDCi o výkonu 55 kW.

2013: Další pouze drobná modernizace zaměřená na vzhled.

2016: Na podzim představení sedmé generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka

Čína užívá falešné účty na profesní síti LinkedIn ke…

Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů

Stavbu elektráren žene vzhůru už zase Čína, k níž se…

Venezuelská opozice bude vyloučena z prezidentských voleb, řekl Maduro Venezuelská opozice bude vyloučena z prezidentských voleb, řekl Maduro

Venezuelský prezident Nicolás Maduro řekl, že hlavní…

Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

 

Štítky Ford Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN):…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 



Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří

Pětidveřová Fiesta ST není ničím novým, v USA se prodává…

 



 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové vyhlašují pátrání

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové…

Astronomové prosí veřejnost o spolupráci. Hledají meteority, které měly minulý týden dopadnout poblíž Českých…

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

 

iSport.cz

Klopp se zlobil na rozhodčí. Tohle je penalta?! školil i reportéra

Klopp se zlobil na rozhodčí. Tohle je penalta?!…

Utkání mezi Liverpoolem a Evertonem skončilo remízou 1:1, trenér domácích Jürgen Klopp ale se získaným bodem…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba, která se nebála svléknout před kamerou

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba,…

Za jednu z nejúchvatnějších brunet vděčil Hollywood režiséru Gustavu Machatému. V jeho Extasi ukázala Rakušanka…

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…