20.4. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

 

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už zvykli. Ale co fiesta? Doby, kdy byla jejich lacinější alternativou, jsou zřejmě pryč. Co za touto proměnou stojí? A vyplatí se si za malý ford připlatit?

Králem tuzemských ojetin segmentu B je domácí Škoda Fabia. Ne každému se však zamlouvá. Někomu vadí tvary úzké a zároveň vysoké karoserie, jiný postrádá spolehlivější motory, a další ji prostě nechce už jen proto, že ji má v ulici skoro každý. Navíc bývá docela drahá.

Naštěstí alternativ je na trhu ojetin docela dost. Jednou z nejzajímavějších je dnes již pomalu výběhová fiesta. Její dřívější vydání lákala sportovními jízdními vlastnostmi, povedenými zážehovými 16ventilovými motory a veskrze odolnou mechanikou. Vnitřním prostorem či ochranou proti korozi však na tuzemský vůz tradičně ztrácely, stejně jako jízdním komfortem či úrovní kabiny.

Jenže recenzované šesté vydání už v době svého uvedení na sklonku roku 2008 všechny překvapilo. Z dřívější „Popelky“ se tak stala sebevědomá princezna. Pod atraktivnějšími tvary v duchu kinetického designu, pro něž byla inspirací studie Verve, se ukrývala velmi moderní technika. Třeba karoserie využívala jak laserové svařování, tak plechy s proměnnou tloušťkou. Použití popsaných technologií přineslo mnohem vyšší tuhost a ochranu posádky při nárazu. A současně změnilo metody opravy karoserie po deformaci. Při opravách deformací poškozených sloupků A či B se tak ty mění vždy jako celek. Dříve často uplatňovaná opravárenská metoda nahrazování pouze konkrétních zdeformovaných částí již není dle fordu u této fiesty přípustná.

TEST 2013: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost – Jezdí skvěle, nutno vidět

Ve výzbroji autíčka se od samého začátku za příplatek nabízel také kolenní airbag řidiče, nejen v daném segmentu v té době prvek nevídaný. Celkově větší rozměry karoserie přinesly také více místa v zadní části, byť i nadále platí, že dospělý člověk zde může na delší vzdálenosti cestovat jen v kompromisním pohodlí. Proti předchůdci, kde si dozadu sedly tak nanejvýš děti školou povinné, však šlo o velký krok vpřed.

Podoba čistě náhodná

Na rozdíl od karoserie, která byla zcela nová, vycházel koncepčně podvozek recenzované fiesty z předchozí generace. Na první pohled tedy nic nového nepřinesl. Teprve druhý odhalil třeba odlišný posilovač řízení. Předchůdce v tomto využíval ještě hydrauliku, případně elektrohydrauliku (ve spojení se vznětovými motory), novinka přinesla poprvé elektromechanický typ s elektromotorem na sloupku řízení. Jeho zvláštností je, že umí vyrovnávat výchylky přední nápravy při jízdě na podélných nerovnostech. Díky této funkci tak nemusejí řidiči za mírně negativní odklony předních kol, které obecně zlepšují jejich přilnavost v zatáčce, platit nepohodlím v podobě směrové nestability na vyjetých kolejích.

Na rozdíl od některých konkurentů (Fiat Grande Punto) tady elektromotor posilovače řízení neselhává. Pokud by přesto vyžadoval výměnu, dodává jej automobilka pouze vcelku s hřídelem sloupku řízení za 30.000 korun. Součástí celku je rovněž řídicí jednotka, která mimo jiné generuje střídavý proud z palubní stejnosměrné elektrické sítě, potřebný pro pohon elektromotoru.

„Podvozek fiesty platí za veskrze odolný,“ říká k fiestě Libor Hubálek ze servisu Auto Zier, který se v Ohrobci kousek za Prahou na servis fordů specializuje. A dodává: „Pokud se ale vyskytne vůle v čepu ramene, nezbývá, než vyměnit rameno jako celek. Čep je tady totiž jeho součástí a nelze jej samostatně koupit ani v druhovýrobě.“ Ani obě uložení nejsou coby originální díl dostupné zvlášť. „V jejich případě je ale již druhovýroba smírnější a sehnatelné jsou,“ upřesňuje Hubálek.

Ford Fiesta ST: První jízdní dojmy

Vzhledem k tomu, že originální rameno vyjde na 3.600 korun, asi není nutné dělat při repasi šasi takové „psí kusy“, jaké představuje vylisování pružných válečků (silentbloků) z ramen. Navíc vcelku kvalitní druhovýroba si za rameno účtuje ještě o přibližně tisícovku méně. I nadále platí, že v případě běžných spotřebních dílů se u fordu skoro nevyplatí sáhnout po náhradách.

Méně newtonmetrů, více spolehlivosti

Proč by však měl zájemce o malý vůz dát fiestě přednost například před Volkswagenem Polo či Seatem Ibiza? Když opomeneme jízdní projev či vzhled, tím hlavním mohou být zážehové motory. Agregáty TSI sice poskytují solidní sílu v nízkých otáčkách, takže subjektivně vnímanou dynamikou předčí obdobně velké atmosférické čtyřválce Fiesty, jenže ty původní s rozvodovým řetězem mají pověst problematických strojů. I kdyby už měly všechny problémy vyřešené, sotva mohou nabídnout takovou spolehlivost, jako motory fiesty.

Do roku 2012 byly celkem tři. Od malé 1.25, přes větší čtrnáctistovku, až po téměř sportovně se projevující 1.6 16V s přídomkem Ti-VCT, tedy proměnným časováním sací i výfukové strany rozvodu. Všechny agregáty jsou zástupci řady Sigma, na níž modrý ovál kdysi spolupracoval s japonskou Yamahou, a původní verzi uvedl již v předminulé fiestě v polovině 90. let.

Od svého uvedení se motory samozřejmě dále vyvíjely. Od samého začátku ale používají mechanické vymezování ventilové vůle. Pouze dřívější verze zdvihátek s kalibrovacími podložkami je v této generaci již nahrazena celými zdvihátky bez kalibrů. Jde o stejné řešení jako u větších motorů řady MI5 s rozvodovým řetězem, známých hlavně z mondea.

TEST 2008: Ford Fiesta 1,4 Duratec - Ve znamení změn

Kontrolu ventilové vůle ford předepisuje po ujetí 160.000 km spolu s výměnou rozvodů. Na samotný úkon je normočas jedna hodina, na vymezení vůle čtyři hodiny. Pouze u motoru 1.6 Ti-VCT jsou na vymezení 4,4 hodiny. Čtyři hodiny má mechanik rovněž na výměnu rozvodů, kdy se kromě řemene nahrazuje napínací kladka a vodní pumpa. Vzhledem k použití mechanického vymezování ventilové vůle bychom se vyhnuli motorům provozovaným na LPG. Alespoň pokud se nejedná o tovární přestavbu. Ta se pojila výhradně s prostředním z trojice čtyřválců Sigma, tedy 1.4 16V. Jelikož je propan-butan poměrně suchý a tudíž méně maže ventilová sedla, dochází k jejich rychlejšímu opotřebení, čehož výsledkem může být podpálení ventilů. Ve snaze tomu předejít, byl v souvislosti s motorem 1.4 16V LPG upraven servisní plán tak, že kontrolu ventilové vůle u těchto verzí výrobce předepisuje každých 60.000 km.

Dle zkušeností Libora Hubálka z Auto Zier se však v praxi po uvedeném kilometrovém proběhu ventilová vůle běžně nevymezuje. Pokud by se to muselo dělat, je to pracné, neboť to vyžaduje demontáž příslušného vačkového hřídele. Jinak zdvihátka z hlavy ven nedostanete.

Motor 1.6 Ti-VCT nahradil v popisované generaci starší a jednodušší 1.6 16V. Výkon se zvýšil ze 74 kW na 88 kW, bohužel v praxi tato verze jede kupodivu subjektivně hůře. V souvislosti s motorem Ti-VCT bývá často zmiňováno selhávání hydraulických přesuvníků proměnného časování rozvodu. „U motoru Ti-VCT se občas stává, že po výměně rozvodů dojde k rozhození přenastavovačů vačkových hřídelů. A to i v případě, že rozvody měníte předepsaným postupem,“ říká Libor Hubálek. „Motor následně začne padat do nouzového režimu,“ dodává Hubálek. Nějaké kloudné vysvětlení pro to ale není. Pokud chcete mít po rozvodech klid, nechte je vyměnit spolu s přesuvníky. V Auto Zier to celé vychází na asi 10.000 korun.

Motory řady Sigma platí za opravdu mimořádně spolehlivé. Snad jen při vyšším kilometrovém nájezdu se u nich začíná objevovat zvýšená spotřeba oleje. „Pokud už motor začne olej konzumovat, jeho spotřeba se zvyšuje poměrně rychle,“ říká Hubálek. Dle jeho zkušeností jsou příčinou opotřebované stírací pístní kroužky v kombinaci se zatvrdlými těsněními (gufery) ventilových dříků.

Jako Aston Martin

Od roku 2012 byla původní šestá generace fiesty nahrazena modernizovanou verzí, na první pohled rozpoznatelnou podle výrazné masky chladiče připomínající vozy Aston Martin. Zda se designéři skutečně u „astonu“ inspirovali, či jejich návrh vzešel z jiných pohnutek, není jasné. Novinku ve výstroji představoval systém „MyKey“, který uživateli umožňoval záměrně omezit výkon motoru v případě, že auto půjčil třeba svým krátce dospělým dětem.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Opel Corsa 1.0 Turbo vs. VW Polo 1.0 TSI

Když odhlédneme od designu, hlavní novinkou se stal příchod tříválcových pohonných jednotek z řady Fox. Mají objem 1,0 litru, přičemž atmosférická verze si zachovala obchodní označení Duratec Ti-VCT, přeplňovaná se jmenuje EcoBoost. Tříválce, zejména ten přeplňovaný platí za jedny z nejlepších motorů této koncepce v Evropě. Obejdou se bez vyvažovacího hřídele, přičemž rozvody tady pohání ozubený řemen s intervalem výměny 240.000 km/120 měsíců. Takto dlouhý proběh umožňuje koncepce řemenu v olejové lázni a současně použití velmi řídkého oleje o viskozitní třídě SAE 5W-20, který ale výkonnostně musí splňovat normu Ford WSS-M2C948-B. S modernizací dorazila také ostrá verze ST s motorem 1.6 16V EcoBoost, což není nic jiného než přeplňovaný motor řady Sigma. Jízdně jde o jeden z nejlepších hatchbacků nejen své doby, ovšem na trhu ojetin se s ním ještě moc nesetkáte.

Jak šel čas

2008: Na podzim zahájení prodeje nové, v pořadí již šesté generace fiesty. Zážehové motory Duratec 1.25 se 44, respektive 60 kW, 1.4 se 71 kW, alternativně na spalování LPG, a 1.6 Ti-VCT/ 88 kW. Vznětové motory od PSA, konkrétně 1.4 TDCi/50 kW, a 1,6 TDCi/66 kW v běžné i ekologické verzi ECOnetic s prodlouženým stálým převodem a standardně filtrem pevných částic (bez aditiv). Převodovka pětistupňová manuální, ve spojení s motorem 1.4 Duratec také čtyřstupňová samočinná.

2010: Motory upraveny pro splnění emisní normy Euro 5. Diesel 1.4 TDCi vypadává z nabídky. Větší 1.6 TDCi posílil na 70 kW.

2012: Modernizace vozu. Přední část v duchu vozů značky Aston Martin. Nové motory 1.0 Duratec Ti-VCT/59 kW a 1.0 EcoBoost se 74 a 92 kW. Nová ostrá verze ST s motorem 1.6 EcoBoost/ 134 kW. Původní čtyřstupňová samočinná převodovka nahrazena novou šestistupňovou dvouspojkovou Powershift. Standardně s 1.6 Ti-VCT, za příplatek s 1.0 EcoBoost/74 kW. Nový motor 1.5 TDCi o výkonu 55 kW.

2013: Další pouze drobná modernizace zaměřená na vzhled.

2016: Na podzim představení sedmé generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 

Štítky Ford Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN):…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří

Pětidveřová Fiesta ST není ničím novým, v USA se prodává…

 



 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…