Napříč generacemi: Opel Astra – Čtyři květinové generace
Předmětem dnešního mezigeneračního přehledu je kompaktní hatchback nižší střední třídy, který se doposud dočkal čtyř generací.
Astra navazuje na dlouhou a bohatou modelovou řadu Kadett (o které je podrobněji psáno v článcích Opel Kadett – lidovka z Bochumi (1. díl) a Opel Kadett – lidovka z Bochumi (2. díl) ).
Každá nová generace v porovnání s tou minulou o něco povyrostla. V případě té poslední byl zaznamenán nárůst oproti předchůdkyni 170 mm na délku, 61 mm na šířku a 50 mm na výšku. Zavazadlový prostor je v tomto mezigeneračním porovnání menší o symbolických 5 l.
Astra F – První generace (1991-1998)
První generace (1991-1998) je známá pod písmenem F. Toto označení se nezdá být pro zakladatele modelové řady příliš logické, je tomu tak ale jen na první pohled. Poslední model předchozí řady Kadett totiž nesl interní přídomek E.
Vůz tvoří počátek nových tvarů bez plynulé návaznosti na Kadett E. Designéři pro něj zvolili vcelku univerzální, líbivé tvary s lehkým nádechem dynamiky. Příď je jednoduchá, výrazný rys představuje maska chladiče podélného provedení se zakulacenými rohy.
Mírně se svažující profil dodává karosérii určitý temperament. Zajímavostí je velmi tenký zadní sloupek, se kterým souvisí poměrně velkorysé prosklení. To podporuje dojem rodinného hatchbacku s výrazně zkoseným zadním oknem. Za pozornost rovněž stojí prolis nad zadním kolem.
Registrační značka se nachází v prostoru mezi svítilnami, které jsou spíše menší a mají líbivý tvar. Tvary zádě jsou ve své podstatě nekonfliktní a kombinují klasickou eleganci se sportovním vzezřením.
Interiér odráží dobové stylistické trendy. Středový panel je povysunutý do prostoru kabiny, což je prvek, který dodává architektuře přístrojové desky na kreativitě. Její horní díl je oblý s měkčími tvary, jimiž sekunduje s vnějškem. Ve své době neobvyklým, ale velmi pokrokovým řešením bylo oddělení displeje audiosoustavy a jeho umístění na vrchol středové konzole.
Astra G – Druhá generace (1998-2009)
Druhé generační vydání, označované písmenem G (produkované v letech 1998 až 2009) je v lecčem jiné.
Ačkoli je vůz všeobecně považován za hatchback, není na poměry této karosérie zcela standardně tvarován jako kupříkladu Volkswagen Golf. Lze říci, že se pohybuje na pomezí konvenčního kompaktního hatchbacku a liftbacku téže třídy. Astru tento design nejen odlišuje, ale vytváří podmínky pro nadprůměrný zavazadlový prostor.
Maska chladiče není tak rozměrná jako u konkurence. To jí dodává na sportovnosti, což koresponduje s celkovým pojetím karosérie, jež se distancovalo od konformního hatchbacku a zvolilo mírně rozkročený a nízký postoj.
Orientace na liftback je nejvíce vidět při pohledu na boční partie karosérie, zvláště pak, zaměříme-li se na C-sloupek. Ten je, podobně jako u Golfu, poměrně masivní, má však zcela jiný (příkřejší) sklon. Ten dodává vozu na vzhledové dynamice a zřetelné odlišnosti od ostatních.
Zádi dominují velké svítilny, které směrem nahoru nabírají vertikální orientaci. Horní část víka zavazadlového prostoru zpestřuje náznak spoileru, víko je pak mírně strmé, což patří k dalšímu rysu, který dotváří karosářskou ojedinělost v porovnání s kompaktními soky. Nelze také opomenout letmý náznak stupňovitosti, což opět odkazuje na výše zmíněný liftback.
Na palubě vládně vyváženost a plynulost. Středový tunel byl protažen a sjednocen, přišel také o výstupek. Celkově vzato je přístrojová deska spíše konzervativní.
Astra H – Třetí generace (2003-dosud)
Radikální osvěžení modelové linie proběhlo s příchodem verze H, která byla představena na frankfurtském autosalonu v roce 2003. Vůz se zbavil inklinace ke karosérii liftback a zároveň definoval styl, na který navazuje ten současný.
Maska, byť je ve zcela jiné podobě, zůstala centrována doprostřed. Její součástí bylo nově použití masivní lišty se zabudovaným logem. Tuto soustavu doplnily velké světlomety s důrazem na jednotlivé světelné tubusy. Oproti předchůdci došlo k výraznému rozčlenění povrchu nárazníku, který byl sportovnější a z hlediska dlouhodobého tvarového směru značky perspektivnější.
Profil je založen na hladkých tvarech, jejichž klid je místy narušen hlubokým rysem linky, zejména v dolní části vozidla. Celek je orientován na hrany a přímé linie, není však oproštěn od sportovnosti. Tu podporuje svažující se střecha či výrazné blatníky.
Silná dekorativní lišta se promítá i na záď, kde je spojnicí mezi dvoubarevnými, velmi výraznými svítilnami. Registrační značka již není v prohlubni víka zavazadlového prostoru – nově okupuje prostor v nárazníku. V zadních partiích verze H se pozoruhodným způsobem snoubí ostré hrany s křivkami, přičemž ta stěžejní je vidět na nárazníku.
Kabina nové generace zažila revoluci. Důkladné překopání všeho starého ovlivnilo obecné tvarosloví interiéru, kde je většina prvků přizpůsobena hranám a, pokud to funkčnost dovolí, pravidelným tvarům. Přístrojová deska je syntézou mnoha ploch a povrchů, které vykazují hladký a nekomplikovaný povrch. V roce 2003 šlo o pokrokové tvary, s jejichž pomocí vůz průbojně čelil konkurenci.
Astra J – Čtvrtá generace (2009 - dosud)
Čtvrtá generace (2009-dosud), nesoucí označení J, byla navržena s důrazem na designovou dynamiku soudobého směru, jehož průkopníkem v sériové výrobě byl sedan Insignia (2008). Od tohoto modelu přebírá Astra řadu rysů, které harmonicky aplikuje na kompaktní karosérii. Zachovává si však osobitost.
Maska chladiče má nový tvar, který je celkově nižší a pracuje v symbióze s rozměrnou chromovanou lištou, jež skýtá tovární znak. Světlomety ozvláštňuje pás diod, který je zahnutý, což dodává přídi na dynamické modernosti. Obecně vzato je předek více plastický, s větším množstvím plynulých křivek.
Na klínovitém profilu byl použit prvek známý z přídě. Je jím křivka ve spodní části dveří. Ta je zároveň počátečním místem pro prohlubeň, která výrazným způsobem ovlivňuje design boční části modelu. Zvláštností je specificky tvarovaný C-sloupek, který směřuje k avantgardnímu trojúhelníkovému tvaru. Lze konstatovat, že v přímé konfrontaci s předchůdcem je profil poslední generace více členitý a sportovnější.
Svébytný tvarový prvek se opakuje i na zádi, konkrétně ve sdružených svítilnách. Ty dostaly propracovanější tvar a působí menším dojmem, než u verze H. Náznak návaznosti na minulý model lze vypozorovat ve výrazné lince na nárazníku, která slouží ke spojení dvou ploch, zásadních pro výsledný tvar tohoto karosářského dílu.
Opomeneme-li zdroj inspirace pro interiér, tvoří vnitřek Astry čtvrté generace zajímavé prostředí sportovních tvarů a velkého množství zahnutých křivek. Dominantní jsou zde dvě kontrastní barvy, které podtrhují atmosféru. Tlačítka a ovladače jsou integrovány do středové konzole, která působí dojmem střední třídy. Jednotlivé části, jako například výdechy ventilační soustavy, jsou převážně orientovány svislým směrem.