Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 148: Hvězda stavenišť i pískovišť ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Kopřivnická automobilka má ve své historii řadu výjimečných a populárních automobilů. Mezi ty nejdůležitější a zároveň nejoblíbenější rozhodně patří Tatra 148.

Tatra představuje jednu z nejslavnějších průmyslových značek v České republice. První automobil s tímto názvem, odvozeným od slovenských hor Vysokých Tater, vyjel z bran automobilky 29. března 1919.

Kořeny kopřivnické automobilky ale sahají až do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků, jehož tradici od roku 2013 udržuje společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898 a představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů i vozů tažených koňmi. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus.

Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907 a skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Právě na tato vozidla navázala prakticky nepřetržitá vývojová linie.

První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Nástupcem se stal neméně populární model 138, který byl představen v roce 1956. Evolucí Tatry 138 se stala modelová řada 148, jejíž prototyp měl premiéru na strojírenském veletrhu v Brně v září roku 1968. V následujícím roce vznikla ověřovací série a sériová produkce se nakonec rozběhla v roce 1972.

Tatra 148 nijak nezastírala příbuzenské vazby na svého předchůdce, od nějž se vizuálně odlišuje prakticky jen novou hranatější kapotou motoru.

Samotná kabina se prakticky nezměnila a přímo vycházela z posledních provedení modelu Tatra 138. Ten se přitom pyšnil kabinou i interiérem, na jejichž vývoji a návrhu se podílel jeden ze zakladatelů průmyslového designu v Československu profesor Zdeněk Kovář.

Cílem konstruktérů modelové řady Tatra 148 bylo především zvýšení jejích výkonů a spolehlivosti. Samozřejmostí byla konstrukce podvozku s centrální nosnou rouro a výkyvnými polonápravami, která spolu se světlou výškou 290 mm a pohonem všech kol stála za vynikajícími jízdními vlastnostmi v terénu.

Nad přední nápravou Tatry 148 byl uložen vzduchem chlazený vidlicový vznětový osmiválec T 2-928-1 o objemu 12.667 cm3 s výkonem 148,6 až 155,9 kW při 2000 min-1. Nejvyšší hodnoty točivého momentu se v závislosti na provedení pohybovaly v rozmezí 798 až 813 N.m při 1200 až 1400 min-1.

Prostřednictvím pětistupňové převodovky byla poháněna všechna kola. Vozidla modelové řady 148 byla vyráběna především s konfigurací 6x6, ale k dispozici byla i vozidla s podvozkem 4x4.

Tatra 148 byla podobně jako její předchůdce vybavována celou řadou nástaveb od valníků přes sklápěče, bagry, jeřáby a domíchávače až po speciální opravárenská vozidla, vrtné soupravy a hasičské speciály.

Bezpochyby nejpopulárnějším zástupcem této modelové řady je i dne třínápravový jednostranný sklápěč S1, ideálně v oranžové barvě. Těžké nákladní vozidlo s celkovou délkou 7295 mm, šířkou 2500 mm a výškou 2610 mm mělo rozvor náprav 3690+1320 mm a při pohotovostní hmotnosti 10.800 kg užitečnou hmotnost až 15.660 kg.

Mezi nejrozšířenější verze pak patřil třístranný sklápěč S3 na třínápravovém podvozku. Toto provedení mělo rovněž rozvor náprav 3690+1320 mm a podobné vnější rozměry i hmotnost jako verze S1. Pro obě provedení i drtivou většinu ostatních verzí modelu Tatra 148 pak byla uváděna maximální rychlost 71 až 75 km/h.

Součástí široké palety provedení modelové řady 148 bylo i několik verzí sedlových tahačů.

Prvním z nich byla verze 148 NTt 6x6 s rozvorem náprav 3690+1320 mm, celkovou délkou 6835 mm a maximální rychlostí 71 km/h s maximálním zatížením na točnici 10.000 kg, zatímco u verze 148 NT 6x6 bylo maximální zatížení na točnici 12.300 kg.

Tatra 148 NTPt 6x6 disponovala vývodem pomocného pohonu z převodovky a provedení 148 NTPst 6x6 mělo hydraulické zařízení na sklápění návěsů do hmotnosti 28.600 kg.

Podobně jako u modelové řady 138 i u jejího nástupce byly tahače návěsů k dispozici i v dvounápravovém provedení a to jako 148 NTt 4x4 s maximálním zatížením na točnici 7800 kg nebo jako 148 NTtV 4x4 s vodotěsným elektrickým příslušenstvím motoru a stejným zatížením na točnici i shodným rozvorem náprav 3875 mm a maximální rychlostí 71 km/h.

Tatra 148 s hasičskou nástavbou CAS 32 z THZ Vysoké Mýto, montovanou i na předchozí modelovou řadu 138, se stala téměř všudypřítomnou hasičskou legendou. Cisternová automobilová stříkačka mohla k požáru zamířit s 6000 litry vody a 600 litry pěnidla. K legendám pak dnes již patří i Tatra 148 6x6 v kombinaci s jeřáby AD160 a AD20.

Produkce Tatry 148 byla ukončena v prosinci roku 1982 a tato modelová řada má na svém kontě 113.647 vyrobených exemplářů. Díky tomu je tento typ prvním v historii své značky, u nějž byla překročena hranice 100.000 vyrobených kusů. Přibližně 63.700 vozidel zamířilo do 43 zemí po celém světě a není velkým překvapením, že většina z tohoto počtu skončila v tehdejším Sovětském svazu.

Nejen pro dnešní generaci třicátníků a čtyřicátníků je pak Tatra 148 pravděpodobně tím nejoblíbenějším náklaďákem z Kopřivnice, na který mají díky plastové oranžové tatrovce z Chemoplastu Brno řadu více či méně šťastných vzpomínek.

Popularitu skutečného vozidla Tatra 148 i jím inspirované hračky z dob jeho produkce ostatně velmi dobře dokazuje česká společnost Dino, která od roku 2014 nabízí její moderní interpretaci, kterou uvedla nejprve ve velkém provedení s celkovou délkou 720 mm a nosností až 100 kg a následně doplnila menší verzí s délkou 300 mm, kterou vedle sklopky S1 nabízí i jako bagr, míchačku a valník.

Foto: Tatra Trucks a.s., Autowp.ru, Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
11. 10. 2017 06:04
Re: Pochvala
Předpokládám, že za tu 706 rodiče dali alespoň jednu výplatu. To se dneska u hračky na pískoviště moc nevidí :-)
Avatar - Bubáq
10. 10. 2017 17:12
Re: Tahle Tatra
Na přechodu pro chodce drtí Tatra důchod....
Tahle Tatra
nezná bratra. :-)
10. 10. 2017 13:14
Re: Srdová záležitost
To ano. I když původní 138 s kulatou kapotou prof. Kováře byla hezčí, že.

Přes genialitu tu je jedna drobnost. Tatra se snažila mít krátký V-osmiválec a tedy krátkou kapotu. Tím byly zmenšeny mezery mezi válci a poněkud utrpěla účinnost vzduchového chlazení.Ale je to opravdu drobnost.
Avatar - Hittman
9. 10. 2017 19:58
Hned
bych se nechal povozit po polňačce... :-) :yes: