Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra a její výjimečná řada Tactic. Čím jde ve stopách legendární Pragy V3S?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (24)
Tatra Tactic představuje nákladní vozidlo střední třídy, které koncepcí svého podvozku i pohonnými jednotkami výrazně vybočuje ze zažitých tradic své značky.

Společnost Tatra Trucks má ve své aktuální nabídce vedle modelových řad Phoenix a Force, jejichž základem je pro nákladní vozidla kopřivnické značky tradiční koncepce s páteřovou nosnou rouro a výkyvnými poloosami, i modelovu řadu Tactic s žebřinovým rámem a pevnými portálovými nápravami.

Historie dnešní modelové řady Tactic se začala psát již v devadesátých letech a to v Roudnici nad Labem u společnosti ROSS (Roudnické strojírny a slévárny). Právě z jejího vývoje vzešlo terénní nákladní vozidlo střední třídy ROSS R210 6x6 VV.

Tento model zvítězil v roce 1997 ve výběrovém řízení Armády ČR a měl v jejím vozovém parku nahradit legendární nákladní automobily Praga V3S, vyráběné od padesátých až do konce osmdesátých let dvacátého století se vznětovými šestiválci Tatra T 912.

Společnost ROSS dodala armádě podle dostupných informací kolem třiceti vozidel a na konci devadesátých let skončila v konkurzu. Dokumentace a licence pro výrobu vozidel R210 6x6 VV ovšem neskončila někde v archivu nebo dokonce na skládce, ale v roce 2002 je odkoupila kopřivnická automobilka.

Podle původních plánů se měla pod značkou Tatra rozběhnout výroba vozidel plně odpovídajících původní dokumentaci z Roudnice nad Labem a tyto automobily měly zamířit do služeb armády, ale s ohledem na změny v legislativě k tomu nedošlo a kopřivnická automobilka celý projekt důkladně zmodernizovala.

Výsledkem se stal ve spolupráci s ÚVMV vyvinutý model ATS Tatra R 210.12 VV 6x6 M s novou kabinou Renault Trucks Midlum a pohonnou jednotkou rovněž z produkce francouzské značky, zatímco převodovku a nápravy dodala společnost Praga Hostivař. Vozidlo bylo představeno zástupcům armády koncem roku 2004 a veřejnosti na brněnské výstavě IDET 2005.

Tehdy se předpokládalo, že v této podobě bude nákladní automobil od roku 2006 vyráběn a dočká se i dvounápravového provedení. Ve skutečnosti však došlo na další přepracování celého projektu, jehož výsledkem se stala modelová řada 810, kterou dnes kopřivnická automobilka nabízí pod označením Tactic.

Provedené úpravy přinesly použití modernizované kabiny Renault Trucks Midlum a rovněž došlo i na modernější pohonnou jednotku z nabídky francouzské značky. Ta by spojena s převodovkou ZF, kterou doplňuje sestupná převodovka Steyr, zatímco portálové nápravy spolupráce kopřivnické automobilky s firmou ADS Kopřivnice-Lubina za využití původního návrhu náprav ROSS.

Toto provedení se již dočkalo sériové výroby a první vozidla zamířila do služeb Armády ČR na jaře roku 2008 a v současnosti je jich v jejím vozovém parku téměř šest stovek. Na čistě armádní provedení navázala kopřivnická automobilka v roce 2010 uvedením civilní verze a o rok později se v nabídce objevilo i provedení se sedmimístnou čtyřdveřovou kabinou.

Tatra 810 v civilní verzi je využívána především energetiky a hasiči a společnost ČKD Mobilní Jeřáby a.s. ji využila i jako základ pro svůj autojeřáb AD 10 s dvoudílným teleskopickým výložníkem a hydraulikou Danfoss s joysticky, který má nosnost 10 tun a výložník s nástavcem dlouhý 15.000 mm.

Kopřivnická automobilka v loňském roce přistoupila k novému značení svých vozidel a modelovou řadu 810 přejmenovala na Tactic. V současnosti ji nabízí primárně v provedení pro armádní nasazení v několika provedeních s konfiguracemi náprav 4x4 a 6x6. Pro dvounápravová vozidla je standardem rozvor náprav 3900 mm a pro třínápravová pak 3150+100 mm.

K pohonu těchto nákladních vozidel, jejichž podvozky využívají již zmíněné portálové nápravy ze společného vývoje automobilky Tatra a ADS Kopřivnice-Lubina, slouží kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce Renault Trucks DXi7 o objemu 7,1 litru s nejvyšším výkonem 177 kW při 2300 min-1 a točivým momentem 920 N.m dostupným od 1200 do 1700 mm. Standardem je šestistupňovou převodovka ZF Ecolite 6S 1000 T0, kterou doplňuje sestupná převodovka Steyr VG 750/270.

Společnost Tatra Trucks nabízí vozidla řady Tactic vedle standardních dvou a čtyřdveřových kabin původem z produkce společnosti Renault Trucks i v provedení s pancéřovanou kabinou s interiérem v provedení 2+1, splňující požadavky normy STANAG 4569 na ochrany posádky proti balistickým i výbušným hrozbám. Součástí výbavy vozidel pro armádní nasazení je mimo jiné střecha s lafetací pro kulomet nebo naviják a centrální dohušťování pneumatik.

Na podzim letošního roku v areálu Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě předvedlo vozidlo Tatra Tactic s podvozkem v konfiguraci 4x4 s Liborem Václavíkem za volantem a Petrem Tešnarem na místě spolujezdce rekordní výkon, když úspěšně a bez problémů překonalo nejvyšší technickou překážku na světě.

Foto a video: Tatra Trucks a.s., Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (24)
23. 11. 2017 12:46
Re: OK,OK,OK
No nevím, Ventra je o bambilion lehčí sama o sobě, viděl jsem ji vozit hlínu po sjezdovce v Peci, to si u jiného stroje nedovedu představit ani ve snu.
Avatar - wakantanka
21. 11. 2017 20:46
Re: Proč Renault?
Tak ono ten Kenworth je len rebrandovaný DAF keďže patria do rovnakého koncernu :-)
21. 11. 2017 13:32
Zkrutný žebřinový rám?
Věřím, že ho po V3S "zdědila", ale nevím.
Avatar - Blue Sun
21. 11. 2017 11:41
Re: místo tohoto předraženého divnoauta
V dobách, kdy tohle v Roudnici vznikalo, byly čtyřkolky od Tatry spíš horší alternativou. A pořád je na tom v průjezdnosti terénem T-810 o trošku líp, než T-815 4x4.
Avatar - T613
21. 11. 2017 11:15
Re: Proč Renault?
a Kenworth ;-)