Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes A 180 CDI – Powered by Renault

Diskuze (243)
Spolupráce koncernů Daimler a Renault vstupuje do dalšího dějství. Základní dieselový motor v Mercedesu třídy A pochází z Francie.

Mercedes A 180 CDI je přelomový hned v několika ohledech. Je zbytečné rozvádět, že se svým stejnojmenným předchůdcem má společný akorát název, nejvyšší výkon a logo na masce chladiče. Změnilo se toho totiž mnohem víc.

Prodejce Mercedesů jistě rád zmíní fakt, že A 180 CDI je nejúspornějším Mercedesem všech dob. Vykazuje kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km a emise CO2 na úrovni 98 g/km. Čím se naopak ve Stuttgartu moc nechlubí, to je původ motoru. Pod kapotou totiž najdeme čtyřválec OM607, to ale neznamená nic jiného než dieselový 1,5 dCi od Renaultu – mimochodem první motor v Mercedesu, který má vačkový hřídel poháněný řemenem.

Definitivně proto končí éra maloobjemových turbodieselů od Mercedesu, německá automobilka totiž na tomto poli bude nově využívat konstrukční zázemí Francouzů. A jakkoliv to zní kontroverzně, jde o velice chytrý tah. Dieselová patnáctistovka totiž patří k tomu nejlepšímu, co může Renault nabídnout, a po mnoha letech výroby překonala všechny dřívější dětské neduhy. Navíc skutečný původ motoru bude znát jen dobře informovaný zákazník.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

Dieselový základ jezdí dobře

Varianta A 180 CDI skvěle zapadá do portfolia Mercedesu. Plynulý nástup točivého momentu a schopnost jízdy v nízkých otáčkách totiž odpovídá charakteru větších čtyřválců CDI. To samé bohužel platí i pro jadrný zvuk. Ovšem co se týká mechanické izolace, tam čtyřválec s nízkou kompresí nezklame. Dieselové vibrace se k posádce nedostanou a zvuk motoru nikdy neklesne do nepříjemného dunění.

V zásadě jde o ideální motor pro běžné každodenní jízdy. Vhodně odstupňovaná převodovka dokáže využít předností motoru, takže po městě se může nejúspornější Mercedes klidně pohybovat na čtyřku. To motor při 50 km/h točí jen 1300 min-1 a pracuje se samozřejmým klidem.

Maximum točivého momentu 260 Nm je dostupné až mezi 1750 a 2500 min-1, cesta k němu je ale plynulá a snadná. To jsou také otáčky, kde se motor cítí nejlépe – druhá polovina otáčkoměru totiž motoru moc nevoní. Příčinou je kromě malého turbodmychadla také jednodušší konstrukce hlavy motoru se dvěma ventily na válec.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

Spotřeba paliva sice zaostala za příslibem z tabulky technických údajů, průměr lehce nad pět litrů je ale vzhledem k použití zimních pneumatik a zimním podmínkám provozu dobrým výsledkem. Například na dálnici A 180 CDI vystačí s velice příznivými 5,3 l/100 km, když při 130 km/h točí 2200 min-1. V tomto ohledu Mercedes překonává před rokem testované BMW 118d (6,0 l/100 km při shodných otáčkách). Skutečná účinnost sice mírně zaostává za naprosto fenomenálním Mercedesem C 220 CDI, přesto je ale zřejmé, že A 180 CDI patří při běžném způsobu použití k vůbec nejúspornějším autům na trhu.

Rozdíl v praktické spotřebě proti benzinovému ekvivalentu A 180 (1,6 turbo/90 kW) činí zhruba 1 až 1,5 litru na 100 km. Za cenový rozdíl 50 tisíc korun (příplatek za dieselový motor) ovšem natankujete zhruba 1400 litrů paliva, proto se při menším kilometrovém průběhu nemusí dieselový motor finančně vyplatit.


Ve srovnání s dříve testovaným benzinovým A 250 se A 180 CDI předvedl jako pohodlnější vůz. Vysvětlení je ale zcela jednoduché: místo AMG paketu se sníženým sportovním podvozkem a 18palcovými koly dostalo toto Áčko standardní nastavení a disky o průměru 16 palců.

Kvalitě překonávání nerovností to jednoznačně prospělo. Ani v této specifikaci není nejmenší Mercedes komfortním vozem, výrazně se ale zlepšilo tlumení rázů, takže jízda s ním není nepohodlná. Přitom se ovladatelnost v rychlostech, které dokáže dieselová patnáctistovka vyvinout, téměř nezhoršila. Nedotáčivost nastupuje velice pozvolně a rychle reagující stabilizační systém ji snadno zkrotí lehce přetáčivým utažením zádě. Karoserie se v zatáčkách příliš nenaklání a neuhýbá kvůli deformaci pneumatik nebo silentbloků, takže Mercedes A 180 CDI můžeme označit za všestranné a dobře ovladatelné auto.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

I základní interiér vypadá dobře

Interiér vypadá i v méně vybaveném provedení stále velmi dobře. Dojem vylepšuje černé čalounění stropu, alternativou ke komfortním sedadlům (za příplatek 4 tisíce korun čalouněným koženkou Artico) mohou být sportovní sedadla v kombinaci látka/Artico ozdobená barevnými pruhy.

Výhrady k interiéru se týkají především funkčních detailů: elektronická parkovací brzda se při rozjezdu automaticky neodjistí, přihrádkám na středovém tunelu chybí možnost zakrytí a schéma řazení zpátečky je pomalé a neintuitivní. Řadicí páku je totiž potřeba nejprve vytáhnout vzhůru a pak přesunout do pozice vedle dvojky.

Prostorové poměry přibližně odpovídají konkurenčnímu Audi A3 a BMW řady 1. Díky designu a použité architektuře palubní desky ovšem Mercedes v přední řadě sedadel působí mnohem vzdušněji, vyvolává dojem méně těsného auta než oba soupeři. Na zadních sedadlech se ovšem karta obrací. Třída A sice dokáže dobře využít rozvor bez milimetru dlouhý 2,7 metru, reputaci si ovšem kazí kvůli krátkým sedákům a nedostatečné opoře stehen pro zadní pasažéry. K tomu se přidávají silné zadní sloupky karoserie (které také vadí řidiči při výhledu vzad) a malá boční okna – subjektivně přebíjí velkorysý prostor ve svislém směru.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  

Závěr

Verdikt je jasný: implantace francouzského srdce do německého těla se povedla na výbornou. Úspěšně proběhla i přeměna karosářské formy z velkoprostorové stavby na klasický kompaktní hatchback. Áčko dobře poslouží jako stylové auto do města i okolí a díky výraznému designu přitahuje pozornost.

Zajímavým argumentem pro koupi modelu A 180 CDI je akční nabídka varianty Style. Tento motor (a benzinový A 180) mají za symbolické 2 Kč rozšířenou výbavu o 16palcová litá kola, bi-xenonové světlomety a stylistické úpravy. Ceníková cena těchto příplatků je 50 tisíc korun. Obecně vzato ale cenu u podobných aut nemá smysl řešit – téměř stejně dobře poslouží auta o statisíce levnější. Ovšem bez výhod, které jsou spojené s prémiovou značkou.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Nové Áčko má dobře našlápnuto, v těžkém boji o zájemce z nižší střední třídy mu člověk (už kvůli jeho vzhledu) prostě musí fandit. Jenže co si pomyslet o autě za prémiovou cenu, testovaný kousek stojí přes 800 tisíc, s neprémiovým srdcem? Ano, vím, jezdí velmi pěkně, na tom se s Lukášem shodujeme. Momentálně ale testujeme Dacii Sandero Stepway 1,5 dCi a já se tak nějak nemohu zbavit myšlenky na Mercedes. I přes jiný výkon a jiný vstřikovací systém. A to mi je proti srsti. Otázkou je, co na to zákazníci.

mercedesbenz testy nizsistredni mercedesbenz testy nizsistredni  


První cena vozu 603.992 Kč (A 180/90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 654.468 Kč (A 180 CDI/80 kW)
Základní cena testovaného vozu 654.470 Kč (A 180 CDI/80 kW Style)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 808.596 Kč (A 180 CDI/80 kW Style)

Plusy

  • Kvalita zpracování a použitých materiálů
  • Velmi úsporný a výkonově přiměřený motor
  • Silné a dobře dávkovatelné brzdy
  • Pečlivě vyladěné zásahy ESP
  • Šestistupňová převodovka
  • Servis na 6 let zdarma

Minusy

  • Krátké sedáky vzadu, slabá opora stehen
  • Špatný výhled směrem vzad
  • Relativně hlučný motor
  • Vyšší ceny než u větší třídy B
Diskuze (243)
Mercedes-Benz A 180 CDI
Cena základní sestavy 654 470 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, ESP, rádio Audio 5 CD, Funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdová světla, bederní opěrky řidiče a spolujezdce nastavitelné 4 směry, sada komfortního nastavení sedadel, parametrické řízení, ochrana chodců (aktivní kapota), multifunkční volant, okenní airbagy, kolenní airbag, indikace úniku tlaku v pneu, asistent rychlostního omezení, asistent pozornosti řidiče, bi-xenonové světlomety, Linie Style: 16“ disky kol z lehké slitiny, maska chladiče s 2 lamelami v barvě vozidla a pochromovanými lištami, dekorativní pochromovaná spodní lišta oken, sportovní nebo komfortní sedadla (podle výběru materiálu čalouněni), hlavice řadicí páky a orámovaní spínače světel pochromované, čalounění stropu černá tkanina, stříbrné ozdobné výplně interiéru - dekor Matrix a další. Kč
Cena testované sestavy 808 596 Kč
Výbava testované sestavy Sada asistentů jízdy v pruzích (+22.869,-), sada úložných prostorů (+5.031,-), sada komfortních funkcí pro zrcátka (+8.995,-), audio systém Audio 20 CD (+10.672,-), navigace Becker® MAP PILOT (+21.954,-), PARKTRONIC s aktivním asistentem (+20.582,-), PRE-SAFE ® System (+10.062,-), Intelligent Light System pro bi-xenonové světlomety (+16.932,-), tempomat (+7.623,-), multifunkční kožený volant – Nappa (+5.336,-), čalounění sedadel syntetická kůže ARTICO černá (+3.659,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 3.3 / 3.8
Emise CO2: 98
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / 1157
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 565
Rozměr pneu: 205/55 R16
Mercedes-Benz A 180 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4292
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1433
d) rozvor (mm): 2699
e) rozchod vpředu (mm): 1553
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
22. 7. 2015 09:47
Mercedes-Benz Třídy A 1,5 A 180 CDI
Dobrý den, zvažuji koupi - Mercedes-Benz Třídy A 1,5 A 180 CDI z roku 2013, najeto kolem 42tis km. Prosím o radu, zkušenosti, jaké náklady mě v blízké době čekají? Na co bych si měla dát pozor? Děkuji moc!
10. 1. 2013 11:28
Re: motor 1.5dci nejvice poruchovy diesel!
A to si slyšel ve které hospodě? Tento motor má za sebou několik evolucí a dnes patří k těm nejvychytanějším na trhu. Dále mi vysvětli, z jakých zdrojů čerpáš při tvrzení, že Mercedes v každém dodaném motoru mění klikový hřídel. Nevěřím ti ani písmenko ... :no:
9. 1. 2013 20:39
motor 1.5dci nejvice poruchovy diesel!
Specielne pro topgeara profilovku. Co ho tak chvali.
But si zde lidi delat fakt srandu a nebo fakt nic neznate.
Motor 1.5dci od renoltu je jeden z NEJHORSICH motoru VUBEC.
Kde se sere uplne vse! Specilene vstrikovace ktere se serou porad po zadreni do 150tis km.
Duchodcum co nikam nejezdi je to super auto..bohuzel jak se trochu pouziva je vse ko.
Staci se zeptat v diesel servisech a primo v Renoltu kolik resi zadrenych motoru na KLICE kdy je poddimenzovana!
Poroto mercedes co slo tyto nejhorsi veci okamzite VYMENIL ;-)
8. 1. 2013 01:01
Re: Co na to zákazníci?
Naco motory od MB proboha? Přece aliance nebude brát techniku od opakovaně poražených v královně motosportu ;-)
8. 1. 2013 00:50
Re: Porovnání
Seš si jistý, že Saab zkrachoval kvůli fiaťáckým motorům?