Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf R Performance – Kdo hledá chybu… Nenajde

Martin Machala
Diskuze (157)
Asi jsou zábavnější auta. Nebo praktičtější, prostornější… Souhrnem vlastností a protichůdnými kvalitami však Golf R Performance naprosto udivuje.


Design, interiér


Rychlé golfy mám rád, asi nejvíc aktuální GTI v provedení Performance. Teď se ale označení „Performance“ objevuje i ve spojení s golfovým vrcholem, modelem R. Dojde u mě na golfové střídání a performanční „erko“ nahradí na pozici jedničky slabší, ale velebené GTI? Jsem zvědav!

Co je to Performance. A proč je tak šíleně drahé…

Začal bych cenou, která je sama o sobě… No, impozantní, řekněme. Už jste někdy viděli Volkswagen Golf za jeden a půl milionu? Nemyslím nějaký vypiplaný tuning nebo závoďák, ale normální a sériový golf. Za jeden a půl milionu. Já tedy úplně ne, relativně nedávno testovaný „erkový“ kombík přišel na 1,4 milionu, tento konkrétní bílý hatchback však stojí přesně 1.533.900 Kč. Jestli chcete utratit jeden a půl milionu tak, aby o tom okolí nemělo ale ani trochu tucha, nic nenápadnějšího koupit nemůžete. Kolik tě stál ten bílej golf? Jeden a půl milionu. Ty už nechlastej, prosim tě.

Pokud bych měl srovnávat s GTI Performance, kde dodatečné označení přineslo o chlup vyšší výkon a hlavně „haldex mezi předními koly“, Performance je v případě R o něco střídmější. Za ne zrovna nicotných 76.300 Kč dostanete lité devatenáctky, perforované kotouče s destičkami, které lépe vzdorují vysokým teplotám, „progresivní“ řízení nebo zatmavená zadní boční okna (včetně toho v pátých dveřích). Co naopak nedostanete, to je omezovač rychlosti, takže se můžete v Německu proletět maximálkou až 267 km/h.

A pak je v ceníku ještě jedna performance položka. Jmenuje se R-Performance paket výfukový systém a přijde na už docela těžko stravitelných 95.700 Kč. Zvlášť, když jde „jenom“ o výfuk… Uvozovky však naznačují, že prachobyčejný lauf to opravdu není, vždyť nese věhlasné slovinské jméno Akrapovič. Navíc je vyrobený z titanu, dvojité koncovky na každé straně nárazníku vypadají prostě parádně a zvuk je bezchybný. Pokusím se více přiblížit v oddílu „Motor, jízdní vlastnosti“.

Může být ještě nenápadnější?

Už jsem o tom mluvil, Golf R – a v testované bílé barvě obzvlášť, je tak čirá esence nenápadnosti, že snad už ani nemůže být… Hůř? Tady strašně záleží na tom, co vás rajcuje – pokud Civic Type R, tak erkový golf nikdy nepochopíte. A naopak, pokud vám přijde extravagance a teenage vzezření japonského hot-hatche směšné, budete s nevýrazem Golfu R spokojeni. Já, jakkoliv se řadím spíše do nenápadného tábora a hrozně se mi líbí, jak delikátně dává erko najevo svoji sílu (ty akrapoviče musíte mít), stejně bych si nejrychlejší golf pořídil alespoň ve trochu výraznějším odstínu. Tohle je sleeper, který už usnul.

vw golf testy sportovni vw golf testy sportovni  

A v interiéru chrní tak hluboce, že ho ze snění o severní smyčce nevytrhne ani ten nadějně vypadající volant s písmenem R. Vše ostatní podléhá klasickému a tolik známému golfovému stylu, který narušují jen novoty v podobě dotykového displeje nejvyšší verze infotainmentu a digitálního přístrojového štítu. Oběma prvkům se můžete vyhnout, navigace Discover Pro stojí 52.500 Kč a tzv. Active Info Display přijde na 12.700 Kč. Vidíte a budete mít skoro na Akrapoviče!

Speciálně chválím od pohledu celkem tuctové sedačky, které však ve výsledku tak dokonale kombinují každodenní použitelnost s opravdu efektivním bočním vedením, až to celé připomíná… Vlastně, erkový Golf jako takový.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor

Je to vlastně strašně jednoduché a krátké hodnocení – zkratka TSI od začátku definuje plynulost zátahu u moderních benzinových turbomotorů, v případě její aktuálně nejsilnější čtyřválcové aplikace tomu není jinak. Spodní hranici tvoří zhruba dvě tisícovky otáček (tomu ostatně odpovídá papírový náběh maxima točivého momentu 400 N.m), na absolutně neutuchající zátah se pak můžete spolehnout až do nějakých šesti tisíc. Ruku v ruce s plynulostí zátahu jsme však často zmiňovali plytké jízdní zážitky – je to zkrátka často trochu nuda, jenom šlápnout na plyn a pokaždé se dočkat okamžité, skoro elektromobilní odezvy. Ano, i tady je zátah dokonale hladký, ale natolik mocný a doprovázený tak úchvatným zvukem od akrapovičů, že by o nedostatku vzrušení nemluvil snad nikdo.

U výfuků se chvilku zastavím. Naprosto nesnáším umělé přizvukování z reproduktorů, koncern VW je v tomto směru bohužel dost aktivní. Co dokázala poslat k uším naftová Octavia RS nebo i nedávno testovaný erkový kombík… Strašlivě neposlouchatelná šidítka, v případě zmíněného rychlého golfu navíc iritující i v normálním jízdním režimu. S akrapovičem za zády dojedete po dálnici do Brna, aniž byste přítomnost speciální výfukové soustavy jakkoliv negativně zaregistrovali, a ve vyšších otáčkách je zvuk tak úžasně přirozený, že těch 94.300 Kč nakonec budete považovat ještě za rozumný obnos.

Ještě vám dlužím výkon – ten se dostal až na 228 kW a k dispozici je od 5500 otáček. Samotná jednotka s označením EA888 se průběžně inovuje od roku 2008, v současnosti nabídne kombinaci přímého i nepřímého vstřiku, variabilní časování i zdvih ventilů nebo proměnné olejové čerpadlo. Kompresní poměr se v porovnání s méně výkonnými verzemi snížil až na 9,3:1, čímž se povedlo do válců „nacpat“ více vzduchu.

vw golf testy sportovni vw golf testy sportovni  

Za další důkaz, jak úžasným a vlastně nenapodobitelně univerzálním strojem tohle erko je, můžeme považovat spotřebu paliva. Průměry jen lehce přes osm litrů můžete brát za bernou minci i v případě svižnějšího každodenního dojíždění za prací. Pokud jsem erko používal opravdu jenom jako dopravní prostředek, jezdil jsem do osmi litrů. Moje cesta se přitom skládá ze dvou třetin dálnice, třetinka připadá na Prahu. Až nepochopitelný výsledek. Jasně že dvoulitr umí jezdit i za dvacet, na okruhu klidně i pětadvacet, třicet litrů. V extrému však s takovými a podobnými čísly prostě počítáte. S dlouhodobě udržitelnými osmi litry při běžném užívání jsem však popravdě úplně nepočítal.

Když je efektivita nejvíc

Psal jsem o tom už u Golfu GTI Performance, že pro vás musí být středobodem vesmíru dokonalá trakce a „nehybné“ jízdní vlastnosti. A Golf R Performance je ještě stabilnější a točivý moment přenáší na podklad ještě efektivněji. Není to zase tak daleko od chování auta na slickách, které se za správných podmínek ani nehne. I v Golfu R zažíváte vlastně jenom jedno – pocit v zásadě dokonalé stability, která je ovšem snáze dosažitelná a „okno“ využitelnosti nepoměrně větší. Ať jedete jakkoliv a klidně i na rozbité silnici, Golf R zkrátka drží a neuhne. Na brzdách, uprostřed zatáčky, výjezdu… Přilnavost je zkrátka vždycky perfektní, mimo jiné díky větším negativním odklonům a tužším silentblokům ramen.

Pokud byste chtěli zkoumat, kam až lze meze přilnavosti posunout, můžete zcela vypnout stabilizaci. Golf R vás tedy ještě bezpečnostní hláškou na displeji infotainmentu upozorní, že úplnou deaktivaci vám tedy nedoporučuje. Ostatně, ani to není potřeba. Stabilizace zasahuje pozdě a citlivě, ani na okruhu nebudete mít vyloženou potřebu ESP nutně odstavit. Jak jsem si ale kdysi vyzkoušel, na povrchu s horší a malou adhezí umí být čtyřkolka pod plynem velmi zábavná a tady se už kompletně vypnutá stabilizace hodí.

Trochu mě překvapuje, že elektronické tlumiče DCC jsou příplatkovou výbavou, čekal bych je v základu. Buď jak buď, adaptivní tlumiče za šestadvacet tisíc testovanému bílému kousku nechyběly a bylo to dobře. Jasně, nemám porovnání, třeba bych byl z klasických tlumičů ještě nadšenější, nicméně DCC fungovaly skvěle a znovu jenom povýšily neskutečně univerzální charakter erka. V komfortním nastavení jsou pohodlné tak, že by vás ani nenapadlo spojovat bílý golf s uskákanou sportovně laděnou verzí. Ve sportovním režimu je však dokonale stabilní a minimálně se naklání, to už koneckonců víte. Vedle nízké spotřeby při běžném užívání je tohle druhá vlastnost, která mě překvapila – víc než plnohodnotný komfort i mimo dokonale hladký asfalt.

vw golf testy sportovni vw golf testy sportovni  

V současnosti už nejvýkonnější golf koupíte jenom se sedmistupňovým DSG, manuál z nabídky vypadl. Chápu, že pro někoho to může znamenat problém, já v automatu vidím další důkaz mnohovrstevného charakteru erka. V eco režimu si umí DSG i zaplachtit, ve sportu a sekvenčním módu řadí bleskově. Jenom mě štvalo, že si i v sekvenci převodovka občas sama podřadila. Proč mi do toho kecá? I kdyby měla sebevíc pravdu, sekvenci jsem si vybral, abych měl plnou kontrolu.

Řízení s proměnným převodem můžu jenom chválit, v prvé řadě působí naprosto přirozeně, vlastně by vás ani nepadalo, že by něco mělo být „jinak“. Že by se vám převod pod rukama měnil… Zpětná vazba je slušná, taková cestovnější, řekněme. Třeba v Méganu R.S. je spojení s asfaltem intenzivnější, to je pravda, ale že bych měl v Golfu R Performance pocit nedostatku informací, tak to vůbec.

Závěr


Závěr

Cena přes jeden a milion kus za konkrétní kus ve spojení s golfem minimálně zarazí, na druhou stranu, ať přemýšlím, jak přemýšlím, marně hledám hot-hatch, který by se dal úplně normálně používat, a který by na okruhu minimálně stačil těm, co rychle i vypadají a ke každodennímu užití se staví kompromisně. Kromě ceny vidím jako druhou slabší stránku Golfu R Performance opravdu extrémně nenápadný vzhled, i na můj vkus.

Určitě najdeme jízdně bezprostřednější, emotivnější konkurenty, Golf R sází i ve verzi Performance hlavně na čistou stopu a efektivitu. Nikdo jiný v segmentu ale nezvládne třeba dálniční přesun do Brna tak pohodlně a s tak nízkou spotřebou. Testovací týden jsem zakončil s průměrem 8,2 litru, a to jsem si samozřejmě několikrát vyzkoušel, jak dvoulitr s výkonem 228 kW jede. Zatahuje sice pro někoho možná až moc plynule, je to přece TSI, ale natolik mocně, že si budete i tohle trochu jednotvárné servírování točivého momentu pokaždé užívat. A když už budete v Brně, stavte se na okruh, vyberte nejostřejší režim, úplně vypněte stabilizaci a bude legrace. Možná ne vyloženě švanda, od toho jsou tu jiní čtveráci, jak jsem už napsal, ale rychlí budete rozhodně. Jenom manuál už v Golfu R nekoupíte, to by taky mohlo někomu vadit. Ale výfuk od Akrapoviče si kupte, i když stojí něco přes devadesát tisíc. A Performance paket za 76.300 Kč v ceníku zaškrtněte taky, minimálně kvůli těm lepším brzdám. A taky vám ve Volkswagenu odmontují omezovač rychlosti, takže se rozletíte až k 267 km/h. Jo, Golfa R Performance si kupte. Dokud je čas.

vw golf testy sportovni vw golf testy sportovni  

Nejlevnější verze modelu426.900 Kč (Golf 1.0 TSI/85 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem1.071.900 Kč (Golf R 2.0 TSI/228 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.071.900 Kč (Golf R 2.0 TSI/228 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.533.900 Kč (Golf R Performance 2.0 TSI/228 kW)

Plusy

  • Univerzální charakter
  • Pohodlný, přitom stabilní podvozek
  • Filtrace nerovností
  • Silný a přitom úsporný motor

Minusy

  • Až moc nenápadný vzhled
  • Vysoká cena

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (157)
Volkswagen Golf R Performance
Cena základní sestavy 1 071 900 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehkých slitin "Cadiz", třídveřová karoserie, adaptivní tempomat s funkcí Front Assist, parkovací systém Parkpilot, alarm s integrovaným nezávislým zdrojem, ambiente osvětlení, automatická klimatizace, bederní opěrky vpředu, boční a hlavové airbagy vpředu, čalounění stropu v černé, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, dojezdové rezervní kolo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku, elektromechanická parkovací brzda, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, LED koncová světla a osvětlení SPZ, LED světlomety, multifunkční kožený sportovní volant, palubní počítač Premium, pedály z ušlechtilé oceli, progresivní řízení, rádio "Composition Media", sedadla vpředu výškově nastavitelná, vnější zpětná zrcátka el. Nastavitelná, vnější zpětná zrcátka v matném chromu. Kč
Cena testované sestavy 1 533 900 Kč
Výbava testované sestavy Bílá Silver metalíza (+15.100 Kč), pětidveřová karoserie (+29.600 Kč), Active Info Display (+12.700 Kč), adaptivní regulace podvozku DCC (+25.900 Kč), bezklíčové odemykání Keyless Access (+9600 Kč), digitální radiopřijímač (+5900 Kč), navigace Discover Pro (+52.500 Kč), paket Zrcátka (+5200 Kč), PreCrash (+3 600 Kč), prodloužená záruka 4 roky/80.000 km (+6 200 Kč), R-Performance paket (+76 300 Kč), R-Performance paket - výfukový systém (+94 300 Kč), soundsystem Dynaudio Excite (+16.700 Kč), telefonní rozhraní "Comfort" (+9600 Kč), vnější zpětná zrcátka karbonová (+14.400 Kč), výbava v kůži "Vienna" (+62.100 Kč), zimní paket (+16.700 Kč), parkovací kamera (+5600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1948
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 228 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 5400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 265
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.2 / 7.2
Emise CO2: 165
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 343 / 1233
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1408 / 453
Rozměr pneu: 235/35 R19
Volkswagen Golf R Performance
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4263
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2626
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1521
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Corey221
19. 10. 2018 13:36
Re: dizajn vw - polo, golf, tiguan atd
tak ano nestarne kedze uz 20 rokov tie auta vyzeraju rovnako. U mna presne naopak, za ziadnym golfom ani passatom sa neobzriem. Ale ked okolo mna prejde mazda6 hoc uz ma tri styri roky stale neodolam a neodolam ani o dalsich par rokov lebo to auto je a bude proste krasne. Nehovoriac ze prva mazda 6, nebodaj este mps vyzera uzasne aj teraz. Passat z toho obdobia ani neviem ze existuje. Cize ohladom starnutia dizajnu to vidim uplne naopak. Hold proti gustu...
26. 8. 2018 10:02
Re: dizajn vw - polo, golf, tiguan atd
Nejsem zadny designer nebo tak, ale ja myslim, ze jsou tu dva triky (bavime se ted jen o mainstreamu):
- cistota designu / cistota linii
- konzervatismus

Dela to VW, dela to Volvo, umi to ale treba Fiat.
Jedna vec je mit design, ktery ma nejakou stavu, jina vec je venovat tomu dostatek casu a uhlazovat, upravovat, zjednodusovat, zvyraznovat tu zakladni myslenku. Ja myslim, ze prave VW a Audi jsou v tomhle opravdu dobri. Ovsem na druhou stranu je tu pak ten konzervatismus, takze to nejsou ta nejkrasnejsi auta.

A pak jsou tu vyjimky, ktere to zvladnou i v mainstreamu BEZ konzervatismu. To je potom uplny designersky majstrstyk.
Ted me napadaji Alfa 156, soucasny Fiat 500, Citroen DS, Citroen XM, Peugeot 406 coupe, mozna Renault Avantine

Ale nakonec kazdy design starne a je tak nejak poplatny sve dobe, s tim se neda nic delat
25. 8. 2018 14:09
Re: Jediné,
Jako technik mas rad hrany a jasne rysy... >:D Jo, ale hrana nemusi mit takovou pevnost, ve strojarine pouze z hranami u funkcniho dilu moc neuspejes.Nejsi moc amorfni, samoucelny?
Avatar - Emel
24. 8. 2018 14:50
Re: Těžké přemýšlení
No nic, nejsme na hodině matematiky :-)
24. 8. 2018 13:52
Re: Těžké přemýšlení
RS3 je o 20% dražší a Golf je o 25% levnější... a pořád stojí oba stejně :-)