TEST Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 4Motion – Chalupář z Wolfsburgu
Čtyřkolku oceňují mnozí zákazníci. Jedni z praktického hlediska – jezdí často do hor a zkrátka ji potřebují, druzí kvůli pocitu bezpečí – pohon všech kol jim dodává větší jistotu za horšího počasí. Zájemci o kompaktní kombi s pohonem všech kol ale mají velice omezené možnosti výběru, takový vůz nabízí pouze značky koncernu VW Group.
Vybírat mohou jenom ze tří modelů – Seat Leon ST, Škoda Octavia Combi a Volkswagen Golf Variant. Vyzkoušeli jsme poslední z nich, přičemž jsme sáhli po základním naftovém motoru 1.6 TDI se 77 kW. Jedná se o jednu ze dvou nabízených možností, v Golfu Variant lze systém 4Motion spojit už pouze s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW. Stejné jednotky jsou s pohonem všech kol dostupné i pro Seat Leon ST a Škodu Octavia Combi.
Konzervativní vzhled a obří kufr
Popisovat zevnějšek Golfu Variant by bylo nošením dříví do lesa, a tak jenom v krátkosti. Proti minulé generaci je současné kombi rozhodně elegantnější, řešení zádě však až příliš připomíná větší Passat. Ostře řezané křivky auta mohou na někoho působit nudně, jsou však golfovsky nadčasové, wolfsburské kombi bude určitě i za pár let působit moderně.
Stejná písnička se hraje uvnitř. Designově je palubní deska strohá, avšak bez ergonomických přešlapů. Již při prvním posazení se řidič rychle zorientuje a ví, kde jaké ovladače najde. Snad jen některá tlačítka na příplatkovém multifunkčním volantu jsou až příliš titěrná. Výhled do všech stran je dobrý, řadicí páka je po ruce, navíc se chlubí velice přesnými dráhami. V kabině nechybí dostatek odkládacích prostorů – ať už pod sedadlem spolujezdce nebo v dolní části středového panelu, do předních dveří se pak vejde 1,5litrová láhev včetně pár drobností navíc.
Testovaný exemplář byl vybaven příplatkovými sedačkami ergoActive dodávanými za 14.500 korun. Sedadla čalouněná kombinací kůže a látky jsou velice pohodlná, navíc nabízejí nastavitelnou délku sedáku, vyhřívání a v segmentu netradiční funkci masáže. Jedná se však o jednoduché řešení – řidičova záda masíruje elektricky nastavitelná bederní opěrka, zádům řidiče ale ulevit dokáže.
Golf Variant disponuje jedním z největších zavazadlových prostorů ve třídě. Objem 605 litrů překonávají jenom soupeři Peugeot 308 SW, Škoda Octavia Combi (oba 610 l) a Honda Civic Tourer (624 l). Standardem je dvojitá podlážka, která zarovnává úroveň podlahy s nakládací hranou a sklopenými zadními sedadly. Ta se jednoduše sklopí zatažením za páku, šikovná je i roletka s dvoustupňovým navíjením, pro tento účel do ní stačí lehce klepnout. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar, je dlouhý 1.010, široký 1.000 a pod plato vysoký 470 mm. Nakládací hrana leží 620 milimetrů nad zemí.
Kultivovaný, ale slabší motor
Testovaný turbodiesel 1.6 TDI se 77 kW a 250 N.m je velice kultivovaný a perfektně odhlučněný. Turboefekt je minimální, pouze kolem hranice 2000 min-1 si lze povšimnout silnějšího náběhu síly. Vytáčet motor stejně jako jiné turbodiesely nemá smysl, kolem 4000 min-1 už jednotka tolik netáhne.
V případě kombinace s pohonem všech kol si motor musí poradit s o 100 kilogramů těžším vozem. Výsledná pohotovostní hmotnost 1.495 kilogramů je při jízdě bohužel znát, především na dálnici automobilu dochází dech a chytit zpět stotřicítku po nuceném zpomalení za kamionem chvíli trvá. Zájemci o čtyřkolku by tak měli zauvažovat nad silnějším 2.0 TDI se 110 kW. Ten je však dostupný jenom v nejvyšší výbavě Highline za 659.900 korun. V tomto ohledu zamrzí, že systém 4Motion není dodáván třeba k turbomotoru 1.4 TSI (103 kW)…
Vznětová šestnáctistovka u běžného Golfu znamená pětistupňovou manuální převodovku, při zakoupení systému 4Motion však dostanete šestistupňové ústrojí. Výhodou tohoto řešení jsou kratší nižší stupně pro zlepšení dynamiky, na dálnici ale Golf na šestku točí 2500 otáček, stejně jako hatchback s pětistupňovou skříní.
S ohledem na pohon všech kol je jasné, že testovaný Golf Variant nebude zrovna spořílkem. V městském prostředí jsme se pohybovali za sedm litrů na 100 km, dálniční jízda znamenala odběr 6,5 litru. Dlouhodobá průměrná spotřeba se pak zastavila na 6,7 l na 100 kilometrů. Jezdili jsme ale za sychravého počasí, kdy se pohon všech kol častěji spouští, za lepších podmínek by spotřeba měla být o něco nižší.
Perfektní jistota
Pokud zájemce o pohon všech kol hledá hlavně větší jistotu za volantem, bude s Golfem Variant 4Motion bezesporu spokojený. Systém pohonu všech kol tvořený mezinápravovou spojkou Haldex páté generace pracuje skvěle a posílá sílu motoru přesně tam, kam je v daných podmínkách třeba. I na mokru se díky tomu řidič cítí bezpečně a jistě, Golf s pohonem všech kol se za všech podmínek chlubí skvělou trakcí. Haldex navíc pomáhá i při dynamické jízdě – ta tam je nedotáčivost, automobil se v rychlém průjezdu zatáčkou krásně stočí do oblouku.
Volkswagen Golf Variant – srovnání s konkurencí | |||
Model | VW Golf Variant | Seat Leon ST | Škoda Octavia Combi |
Motor | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 77/3000-4000 | 77/3000 | 77/3000-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 250/1500-2750 | 250/1750-2750 | 250/1500-2750 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 189 | 187 | 188 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9 | 12,0 | 11,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Auto je naladěno spíše na komfortní jízdu než na sportování. Nerovnosti Golf skvěle tlumí, od podvozku se neozývají žádné hlasité rány. Tomu určitě pomáhá zadní víceprvkové zavěšení, které díky pohonu všech kol nahrazuje standardně dodávanou torzní tyč běžného Golfu s 1.6 TDI. Na dálnici se pak auto nenechá rozhodit bočním větrem.
V noci jsme ocenili příplatkové bixenonové světlomety, které tmu skvěle rozzáří. Jelikož si kolegové stěžovali na průměrnou svítivost základních halogenů, stojí bixenony za zvážení - v kombinaci s diodami denního svícení a dynamickým přisvěcováním do zatáček se za ně připlácí 33.500 korun.
Vyšší cena
Pokud Volkswagen Golf Variant s 1.6 TDI a pohonem všech kol srovnáme s koncernovou konkurencí, zjistíme, že si cenově vede nejhůře. Cena 566.900 Kč je vyšší než u srovnatelných verzí Octavie Combi (stupeň Ambition Fresh) a Leonu ST (Style). Cenově je na tom nejlépe Seat, který v dané verzi motoru a výbavy aktuálně stojí 550.900 korun.
Pokud k výchozí částce připočteme nějakou výbavu navíc (bixenonové světlomety, zadní parkovací čidla, metalízu a navigaci), zůstává Golf Variant nadále nejdražší. Nejlevnějším vozem je i v tomto případě Seat Leon ST.
Vyšší cena Golfu je způsobena hierarchií značek koncernu – Volkswagen stojí přece jen o stupínek výše než Škoda a Seat, a pak také o chlup lepší kvalitou zpracování. Ne že by na tom Seat a Škoda byly v tomhle ohledu nějak špatně, to vůbec ne, Volkswagen je ale na tom o něco lépe, za což si zkrátka nechává zaplatit.
Volkswagen Golf Variant – cenové srovnání s konkurencí | |||
Model | VW Golf Variant | Seat Leon ST | Škoda Octavia Combi |
Motor | 1.6 TDI (77 kW) | 1.6 TDI (77 kW) | 1.6 TDI (77 kW) |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Výbava | Comfortline | Style | Ambition Fresh |
Cena [Kč] | 566.900 | 550.900 | 561.900 |
Šest airbagů | S | S | S |
Kolenní airbag | S | S | S |
Bixenonová světla | 23.100,- | 30.800,- (diodová světla) | 25.000,- |
Centrální zamykání s DO | S | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka | S | S | S |
El. stahování zadních oken | S | S | S |
Klimatizace automatická | S | S | 18.000,- |
Kožený volant | S | S | S |
Litá kola | S/15" | S/16" | S/16" |
Metalický lak | 14.600,- | 13.600,- | 14.100,- |
Navigace | od 17.800,- | od 22.600,- | od 17.700,- |
Parkovací čidla vzadu | 13.300,- (včetně předních) | 7.900,- | S |
Přední mlhovky | 6.200,- | S | S |
Autorádio | S | S | S |
Tempomat | S | S | S |
Cena s příplatky [Kč] | 641.900 | 625.800 | 636.700 |
Komu přijde pořizovací cena Golfu vysoká, ale přesto by automobil chtěl, má možnost jeho pořízení prostřednictvím operativního leasingu. Volkswagen totiž nabídku pro soukromé osoby nedávno rozšířil právě o Golf v testované specifikaci. Golf Variant s turbodieselem 1.6 TDI a systémem 4Motion vás přijde na zajímavých 9.199 korun měsíčně. Škoda Octavia Combi v podobné specifikaci stojí prostřednictvím operativního leasingu 10.439 Kč měsíčně, Seat Leon ST v dané kombinaci se přes operativní leasing nenabízí.
Závěr
Zájemci o kompaktní kombi s pohonem všech kol mají pouze omezenou nabídku automobilů, ve všech případech se musejí spokojit s technikou VW Group. Jedním z nabízených vozů je Volkswagen Golf Variant, kterému je sice možné vyčítat nudnost, zároveň je ale nutné se poklonit jeho komplexnosti – automobil nemá slabé stránky, ve všech ohledech je minimálně průměrný, nebo spíše nadprůměrný. To platí i pro testovaný exemplář, který vlastně až na vyšší pořizovací cenu a slabší motor nemá zásadnější chyby.
Přestože bych osobně dal přednost silnějšímu agregátu, zkoušená vznětová šestnáctistovka bude klidnému tátovi od rodiny bohatě stačit. Navíc jedinou alternativou s pohonem všech kol je 2.0 TDI se 110 kW, který stojí vysokých 659.900 korun.
Nákup Golfu Variant s 1.6 TDI a systém 4Motion není třeba zájemci rozmlouvat, s autem určitě bude spokojen. Před podepsáním kupní smlouvy by si však měl rozmyslet, zda pohon všech kol opravdu potřebuje. Funguje sice výtečně, ale připlácí se za něj nemalých 60.000 korun, a tak je třeba zvážit, zda tuto částku raději neinvestovat do bohatší výbavy nebo silnějšího agregátu. Zájemce by se pak měl podívat i do showroomů Seatu a Škody. Leon ST i Octavia Combi nabízejí vlastně totožné vlastnosti jako Golf Variant, ale za poněkud nižší cenu.
Nejlevnější verze modelu | 397.900 Kč (1.2 TSI/ 63 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 566.900 Kč (1.6 TDI/77 kW 4Motion Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 707.400 Kč (1.6 TDI/77 kW 4Motion Comfortline) |
Plusy
- Komfortní odpružení, jízdní vlastnosti
- Kvalita dílenského zpracování
- Precizní kulisa řazení
- Využití vnitřního prostoru
- Dobře svíticí bixenonové světlomety
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Příplatek za pohon všech kol
- Jenom průměrná dynamika
Foto: Petr Homolka