10 věci, které nová Fabia dostává vůbec poprvé. A jedna, kterou překvapivě ne
Čtvrtá generace Fabie včera odkryla svá největší tajemství. Vybrali jsme desítku zajímavostí, které mladý boleslavský model dostává vůbec poprvé.
Včerejší online premiéra nové generace Škody Fabia je úspěšně za námi. Kromě představení modelu jsme se dozvěděli i první české ceny a dostali tak příležitost porovnat ceník s nejbližší konkurencí. Víme také, kdy dorazí další varianty modelu včetně tolik očekávaného karosářského provedení kombi. V tomto článku bychom ale chtěli vypíchnout deset věcí, které nová Fabia dostává vůbec poprvé. A našli jsme i jednu, kterou překvapivě ne.
Žaluzie chladiče
Aerodynamika je pro úsporu paliva a emise klíčová, na což se dnes nemyslí jen u velkých automobilů. Také Fabia je nově vybavena aktivními žaluziemi chladiče umístěnými ve spodním otvoru pro přívod vzduch na předním nárazníku. Ve své třídě má tak model nejnižší součinitel odporu vzduchu cx 0,28 a při konstantní rychlosti 120 km/h ušetří až 0,2 l/100 km. „Povedlo se nám naprosto ultimativní utěsnění vstupu vzduchu k chladiči, takže veškerý nasávaný vzduch projde přímo do něj. Řešení jsme použili už u Octavie, ve třídě malých aut jde o raritu,“ vysvětluje vedoucí vývoje podvozku a agregátu Martin Hrdlička.
Aerodynamická kola
V honbě za co nejnižším aerodynamickým odporem dostává novinka rovněž aerodynamické provedení kol, které už můžeme znát ze Scaly či Octavie. Nějakou tu setinku paliva jistě pomohou uspořit, pro koncového zákazníka to ale nejspíš zas až tak dobrá zpráva nebude. Ruku na srdce, aerodynamická kola nejsou vzhledově tak atraktivní jako standardní provedení a rozhodně nenadělají tolik parády. Jen připomeňme, že nová Fabia obouvá kola s rozměrem od 14 do 18 palců.
Dvouzónová klimatizace
Ve vyšších výbavových stupních nabídne Fabia poprvé dvouzónovou automatickou klimatizaci, kdy si může teplotu regulovat zvlášť řidič i spolujezdec. Navíc se teplota i nadále nastavuje klasickými otočnými ovladači, nikoliv dotykem na obrazovku multimediálního systému jako u Octavie.
Vyhřívaný volant
Komfort na cestách doplní vedle vyhřívaní sedadel také vyhřívaný volant. Ten je v závislosti na zvolené verzi dvouramenný nebo tříramenný, podobně jako v ostatních modelech značky. Nechybějí ani stříbrné „válečky“ doplňující tlačítka po stranách, skrz které nastavíte zobrazení nejrůznějších funkcí palubního počítače.
Neviditelná fólie
A ještě jednou vyhřívání, tentokrát čelního skla. Fabia dostává sofistikovanější řešení výhřevu pomocí neviditelné fólie. To je elegantnější než řešení pomocí drátků, navíc prý tato vrstvička plní i úlohu akustického izolačního prvku.
Výdechy vzadu na tunelu
Už při jízdách s maskovanými prototypy se nám vedoucí produktové řady malých modelů Jiří Dytrych pochlubil zajímavou vychytávkou. Fabia má výdechy klimatizace pro zadní cestující umístěné na zadní straně středového tunelu. To dnes není standardem ani o třídu výše, v segmentu malých aut jde o unikum.
Virtuální kokpit
Nižší výbavy spoléhají i nadále na klasické analogové budíky s palubním počítadlem, ve vyšších verzích však dostanete tzv. virtuální kokpit, tedy digitální budíky s nespočtem různých zobrazení. Je jen na vás, jestli chcete mít zobrazené klasické kulaté ukazatele, nebo je zmenšit a umístit si doprostřed třeba mapu.
Sklopné opěradlo spolujezdce
U vybraných variant si půjde připlatit za sklopné opěradlo spolujezdce, což značně usnadní převážení opravdu dlouhých předmětů. Kromě toho je sedadlo spolujezdce nově vybaveno úchyty dětské autosedačky Isofix a TopTether.
Dvoudílné svítilny
Fabia se oproti své předchůdkyni chlubí dynamičtějšími proporcemi. Je delší, širší, ale zároveň nižší a snahu o rozkročení umocňují horizontálně umístěné svítilny vzadu. Ty jsou vůbec poprvé dvoudílné a zasahují až do víka zavazadlového prostoru. Diodová je světelná technika již od nejnižších verzí.
Simply clever prvky
Ani Fabia samozřejmě nezapomíná na populární simply clever prvky. Menších či větších pomocníků bychom prý na novince našli třiačtyřicet. Vůbec pět z nich se však u mladoboleslavského vozu objevuje vůbec poprvé:
- Vyjímatelný držák nápojů ve středovém tunelu
- Držák karet a tužek ve schránce před řadicí pákou
- Schránka s držákem nápojů pro středový tunel zadních sedadel
- Odnímatelná clona panoramatické střechy
- Skládací pružná schránka do kufru
Žádné alternativy
Že Fabia nepřijede ve verzi do zásuvky se vědělo už dlouho, podle vedení Škodovky nemá velká elektrifikace u takovýchto modelů ekonomický smysl. V úvahu připadal vlastně jen mild hybrid, ale ani toho jsme se nakonec nedočkali. Naopak velkým překvapením je absence pohonu na CNG, se kterým se výhledově rovněž nepočítá. Moderní platforma MQB A0 přitom jeho zástavbu umožňuje a sesterské modely Scala a Kamiq na stlačený zemní plyn jezdí.