Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 věci, které nová Fabia dostává vůbec poprvé. A jedna, kterou překvapivě ne

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 6. 5. 2021 • 10:52
87
42
Zobrazit náhledy (87)
Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia

Čtvrtá generace Fabie včera odkryla svá největší tajemství. Vybrali jsme desítku zajímavostí, které mladý boleslavský model dostává vůbec poprvé.

Včerejší online premiéra nové generace Škody Fabia je úspěšně za námi. Kromě představení modelu jsme se dozvěděli i první české ceny a dostali tak příležitost porovnat ceník s nejbližší konkurencí. Víme také, kdy dorazí další varianty modelu včetně tolik očekávaného karosářského provedení kombi. V tomto článku bychom ale chtěli vypíchnout deset věcí, které nová Fabia dostává vůbec poprvé. A našli jsme i jednu, kterou překvapivě ne.

video

Žaluzie chladiče

Aerodynamika je pro úsporu paliva a emise klíčová, na což se dnes nemyslí jen u velkých automobilů. Také Fabia je nově vybavena aktivními žaluziemi chladiče umístěnými ve spodním otvoru pro přívod vzduch na předním nárazníku. Ve své třídě má tak model nejnižší součinitel odporu vzduchu cx 0,28 a při konstantní rychlosti 120 km/h ušetří až 0,2 l/100 km. „Povedlo se nám naprosto ultimativní utěsnění vstupu vzduchu k chladiči, takže veškerý nasávaný vzduch projde přímo do něj. Řešení jsme použili už u Octavie, ve třídě malých aut jde o raritu,“ vysvětluje vedoucí vývoje podvozku a agregátu Martin Hrdlička.

Aerodynamická kola

V honbě za co nejnižším aerodynamickým odporem dostává novinka rovněž aerodynamické provedení kol, které už můžeme znát ze Scaly či Octavie. Nějakou tu setinku paliva jistě pomohou uspořit, pro koncového zákazníka to ale nejspíš zas až tak dobrá zpráva nebude. Ruku na srdce, aerodynamická kola nejsou vzhledově tak atraktivní jako standardní provedení a rozhodně nenadělají tolik parády. Jen připomeňme, že nová Fabia obouvá kola s rozměrem od 14 do 18 palců.

Dvouzónová klimatizace

Ve vyšších výbavových stupních nabídne Fabia poprvé dvouzónovou automatickou klimatizaci, kdy si může teplotu regulovat zvlášť řidič i spolujezdec. Navíc se teplota i nadále nastavuje klasickými otočnými ovladači, nikoliv dotykem na obrazovku multimediálního systému jako u Octavie.

Vyhřívaný volant

Komfort na cestách doplní vedle vyhřívaní sedadel také vyhřívaný volant. Ten je v závislosti na zvolené verzi dvouramenný nebo tříramenný, podobně jako v ostatních modelech značky. Nechybějí ani stříbrné „válečky“ doplňující tlačítka po stranách, skrz které nastavíte zobrazení nejrůznějších funkcí palubního počítače.

Neviditelná fólie

A ještě jednou vyhřívání, tentokrát čelního skla. Fabia dostává sofistikovanější řešení výhřevu pomocí neviditelné fólie. To je elegantnější než řešení pomocí drátků, navíc prý tato vrstvička plní i úlohu akustického izolačního prvku.

Výdechy vzadu na tunelu

Už při jízdách s maskovanými prototypy se nám vedoucí produktové řady malých modelů Jiří Dytrych pochlubil zajímavou vychytávkou. Fabia má výdechy klimatizace pro zadní cestující umístěné na zadní straně středového tunelu. To dnes není standardem ani o třídu výše, v segmentu malých aut jde o unikum.

Virtuální kokpit

Nižší výbavy spoléhají i nadále na klasické analogové budíky s palubním počítadlem, ve vyšších verzích však dostanete tzv. virtuální kokpit, tedy digitální budíky s nespočtem různých zobrazení. Je jen na vás, jestli chcete mít zobrazené klasické kulaté ukazatele, nebo je zmenšit a umístit si doprostřed třeba mapu.

Sklopné opěradlo spolujezdce

U vybraných variant si půjde připlatit za sklopné opěradlo spolujezdce, což značně usnadní převážení opravdu dlouhých předmětů. Kromě toho je sedadlo spolujezdce nově vybaveno úchyty dětské autosedačky Isofix a TopTether.

Dvoudílné svítilny

Fabia se oproti své předchůdkyni chlubí dynamičtějšími proporcemi. Je delší, širší, ale zároveň nižší a snahu o rozkročení umocňují horizontálně umístěné svítilny vzadu. Ty jsou vůbec poprvé dvoudílné a zasahují až do víka zavazadlového prostoru. Diodová je světelná technika již od nejnižších verzí.

Simply clever prvky

Ani Fabia samozřejmě nezapomíná na populární simply clever prvky. Menších či větších pomocníků bychom prý na novince našli třiačtyřicet. Vůbec pět z nich se však u mladoboleslavského vozu objevuje vůbec poprvé:

  • Vyjímatelný držák nápojů ve středovém tunelu
  • Držák karet a tužek ve schránce před řadicí pákou
  • Schránka s držákem nápojů pro středový tunel zadních sedadel
  • Odnímatelná clona panoramatické střechy
  • Skládací pružná schránka do kufru  

Žádné alternativy

Že Fabia nepřijede ve verzi do zásuvky se vědělo už dlouho, podle vedení Škodovky nemá velká elektrifikace u takovýchto modelů ekonomický smysl. V úvahu připadal vlastně jen mild hybrid, ale ani toho jsme se nakonec nedočkali. Naopak velkým překvapením je absence pohonu na CNG, se kterým se výhledově rovněž nepočítá. Moderní platforma MQB A0 přitom jeho zástavbu umožňuje a sesterské modely Scala a Kamiq na stlačený zemní plyn jezdí.

Související články

Témata
6. 5. 2021 21:03
Re: Kolesá
Ale na suv na to nedam dopustit. Ten profil z toho robi lietajuci koberec
Avatar - peprnik
6. 5. 2021 16:54
Re: Neviditeľná fólia, v skutočnosti dráty
Taky me to zaujalo, chtel bych vedet, co tam doopravdy je, jelikoz v tom delam a jsou 3 reseni, ale ani jedno neni neviditelne:

- dratky
- na sklo pod vakuem nanesena stribrna trojvrstva , ma modrou barvu pro odrazu svetla, ta ale nema akusticke vlastnosti
- tudiz to bude asi pod vakuem nanesena stribrna trojvrstva na umelohmotne PET folii, ktera se laminuje mezi dve vrstvy PVB folie (standard v celnich sklech). PET folie nema zadne akusticke vlastnosti, je to jen marketing bull.hit a navic ma namodralou barvu
Avatar - Emel
6. 5. 2021 14:00
Re: Hmm
Architektura je +- stejná, ten panel klimy asi taky... ale je tam i dost rozdílů - ta lišta, kulaté výdechy, kaplička budíků je jiná, madla dveří atd.

Vypínat klimu asi není s autoklimou nějak moc potřeba... a když jo, tak se holt do toho menu vleze. To už bych spíš ocenil směrování foukání na čudlíky... ale i bez toho dokážu žít. BTW... základní Scala vypadá takhle: https://www.topcentrumcar.cz/…eddefa583886.jpg

Že má Škodovka vedle sebe Kamiq jako SUV a Scalu jako klasiku, to je při (stále ještě) stoupající popularitě SUV asi ok. Scala ale vedle narostlé Fabie na nové platformě na první pohled moc smysl nedává (on to byl už od Rapidu takový vycpávkový model)
6. 5. 2021 13:07
Re: Kolesá
Hele na našich silnicích ... jako na O3 prostě poznám přechod ze zimních 16 palců s profilem 55 na letních 17 palců s profilem 45 ... jako kdyby ty silnice byly v dobrém stavu, tak OK ... ale ony bohužel nejsou. A je to znát. Speciálně u Škodovek s jejich jednoduchou levnou zadní nápravou ...
6. 5. 2021 13:03
Re: Kolesá
Těch 16 palců bude ideální velikost. Předpokládám, že stejně jako u Scaly sem pustí kola o šířce maximálně 205mm, takže těch 17 a 18 palců v šířce 205 jsou celkem málo prodávané formáty a proto zbytečně drahé.
V takové klasice 205/55 R16 to navíc bude i celkem komfortní a pneu pro tento rozměr jsou díky objemu prodejů cenově dostupné.
Ty nízké profily u 17 a zvlášť 18 palců na našich silnicích nejsou nic moc. Navíc když to dnes kvůli spotřebě a ekojízdě často celkem přefoukávají na dost nesmyslné tlaky. Žena přebírala Scalu obutou do 17 palců a vzadu to nafoukali na 2,9 ... to už je jak u náklaďáku.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku