Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi představuje stylové elektrické SUV kupé Q4 Sportback e-tron

Ondřej Mára Ondřej Mára 7. 7. 2020 • 00:11
10
12
Zobrazit náhledy (10)
Audi Q4 Sportback e-tron concept Audi Q4 Sportback e-tron concept Audi Q4 Sportback e-tron concept Audi Q4 Sportback e-tron concept Audi Q4 Sportback e-tron concept

Prozatím se jedná pouze o koncept, v příštím roce už by však měl dorazit jako sedmý model značky s elektrickým pohonem.

Zatímco minulý rok představila Audi na ženevském autosalonu koncept elektrického SUV Q4 e-tron, dnes odhaluje jeho elegantnější verzi ve stylu SUV kupé: Audi Q4 Sportback e-tron. Po technické stránce budou vozy stejné, jejich tvary jim však propůjčí jedinečný charakter.

Základem obou elektrických SUV se stane modulární elektrická platforma MEB, jejich vnější rozměry se však budou nepatrně lišit. Stylové SUV kupé Q4 Sportback bude s délkou 4,60 metru o jeden centimetr delší a s výškou 1,60 metru o jeden centimetr nižší. Oba modely však spojuje rozvor s hodnotou 2,77 metru a šířka 1,90 metru.

Dynamické snižování

Nejvýraznější designovou úpravou modelu Q4 Sportback e-tron je silueta, která se směrem k zádi dynamicky snižuje. Linie střechy pak přechází do D sloupků a v úrovni dolní linie oken ústí do výrazného horizontálního spoileru. Oproti standardnímu SUV Q4 e-tron tak nevypadá pouze dynamičtěji, ale také výrazně protaženějším dojmem.

Ostatní designové prvky pak navazují na tradici modelů Audi i prvky elektrických modelů e-tron. Například příď zaujme tradiční osmiúhelníkovou maskou Singleframe, která má uzavřenou, strukturovanou a téměř svislou plochu nahrazující tradiční mřížku chladiče.

Záď vozu zaujme především širokým pásem světel, který propojuje obě svítilny. Jejich vnitřní design se šípovitým tvarem LED segmentů přitom odkazuje na původní koncept Audi Q4 e-tron. S ním má navíc Sportback společný i difuzor s horizontálními lamelami a osvětlené logo e-tron uprostřed zadního nárazníku.

video

Při pohledu z boku pak kromě dynamicky svažující se linie střechy zaujmou i svalnaté vystouplé blatníky, tradiční prvek modelů Audi, který odkazuje na legendární quattro z roku 1980. Pro vozy e-tron je rovněž typické zvýraznění v oblasti prahů, kde jsou uloženy baterie. Posledním zajímavým detailem jsou pak velká kola, která mají průměr 22 palců.

Zajímavostí konceptu je rovněž jeho barva, šedá Kinetic. Tento metalický lak s perleťovým efektem totiž v závislosti na úhlu dopadu světla výrazně přechází do zelena. S lakem karoserie navíc kontrastuje lak spodní části vozu, který je lakován tmavě šedým odstínem.

Prostor z vyššího segmentu

Ačkoliv svými rozměry spadají dvojčata Q4 &Q4 Sportback e-tron do kompaktní třídy, díky rozvoru s hodnotou 2,77 metru by měly v interiéru nabídnout prostornost charakteristickou pro modely minimálně o jednu třídu výš. Za to ostatně vděčí i elektrickému pohonu, který uvolnil více místa pro nohy pro přední i zadní cestující.

Dojem velkorysého prostoru by měla umocňovat i barevná kombinace interiéru. Horní části dominují světlé teplé odstíny, zatímco koberec na podlaze je černý. Použité materiály přitom automobilka volila i s ohledem na dlouhodobou udržitelnost modelů Q4 & Q4 Sportback.

Například podlahová krytina je vyrobena z recyklovaných materiálů a chromované ozdobné rámečky nahradily plochy s kvalitním vícevrstvým lakováním. Čtveřice sedadel s integrovanými hlavovými opěrkami je čalouněna Alcantarou, zpracovávanou v manufakturní kvalitě, kterou zdobí dvojité prošívání silnou přízí.

Ergonomickou specialitou konceptu je středová konzola, která je koncipována jako velkorysý odkládací prostor. Místo tradičních ovládacích prvků je v její přední části umístěna horizontální plocha, do níž jsou zapuštěna tlačítka voliče jízdních režimů. Dveře pak potěší speciálním držákem na lahve i v horní části.

Po technologické stránce interiér potěší tradičním digitálním přístrojovým štítem Audi virtual cockpit, který by měl doplnit velkoplošný průhledový displej (HUD) s funkcí rozšířené reality. Uprostřed nad středovou konzolou je pak umístěn 12,3 palcový dotykový displej infotainmentu, který je lehce natočen směrem k řidiči. Pod ním je umístěna lišta s ovládáním klimatizace.

Hospodárný i sportovní

Koncept Audi Q4 Sportback e-tron je osazen sportovní verzí elektrického pohonu, což znamená elektromotor u obou náprav. Optimální rozdělování točivého momentu pak řídí elektrická řídící jednotka, která vydává povely během zlomků sekund.

Pro dosažení maximální účinnosti spoléhá koncept Q4 Sportback e-tron primárně na zadní synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Pokud by ale řidič potřeboval vyšší výkon, případně by systém vozu detekoval možný prokluz kol, zapojí i přední asynchronní elektromotor. K tomu přitom dochází ještě dříve, než kola proklouznou.

Zadní elektromotor nabízí maximální výkon 150 kW a maximální točivý moment 310 N.m,  zatímco přední elektromotor disponuje maximálním výkonem 75 kW a 150 N.m. Celá pohonná soustava pak dosahuje kombinovaného výkonu 225 kW.

O napájení se stará v podlaze umístěná sada akumulátorů o kapacitě 82 kWh. Díky nízkému aerodynamickému odporu vzduchu (cx 0,26), optimalizované technologii rekuperace a komplexnímu systému řízení teploty akumulátorů, včetně tepelného čerpadla s CO2, nabídne Q4 Sportback e-tron dojezd až 450 kilometrů dle standardu WLTP. Baterie podporují nabíjení výkonem až 125 kWh, díky čemuž je na dostatečně výkonné nabíječce možné získat 80 % celkové kapacity již během 30 minut.

Díky 510 kilogramům vážícím bateriím v podlaze navíc koncept Q4 Sportback e-tron nabídne nízko položené těžiště, což výrazně přispívá k lepší ovladatelnosti. Hmotnost vozu je pak mezi nápravami rozložena v poměru 50:50. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, zatímco vzadu je víceprvková náprava. Obě nápravy jsou přitom osazeny adaptivnímu tlumiči

Elektrická ofenzíva

Modely Q4 a Q4 Sportback e-tron jsou součástí elektrické ofenzívy značky Audi, která chce do roku 2025 nabízet více než 20 modelů s elektrickým pohonem. Současně také očekává, že zhruba 40 % prodeje tou dobou dopadne právě na elektrifikované modely. Nabídka elektrifikovaných modelů by přitom měla pokrýt všechny důležité segmenty trhu – od kompaktních až po luxusní třídu.

Související články

Témata
8. 7. 2020 13:09
iD3
ve zkratce receno nafoukly iD3 s puvodnim podvozkem...
Avatar - Hammunasakra
8. 7. 2020 06:45
Re: ach ty jednotky
Tohle je PROGRESIVNÍ důchodce https://www.carscoops.com/…nd-toyota-mirai/ ty holt tak nějak jeho OPAK no = zpátečník, co nevěděl že diesel je Win JEN protože se dotuje = a bez dotace je bez šance :-|

Ale podle reakce soudím = že ti KONEČNĚ došla realita NUTNOSTI DOTOVAT naftu a ROZMĚR DOTACÍ nafty = fakt síla co? :-|

No a EV po prolomení ca 100$/kWh už jsou před spalovacím motorem (před vznětovým už dnes) a když se dostanou někam pod 70$/kWh = auta proměňující nedostatkovou ropu na oxidy dusíku, oxid uhelnatý, částice vnikající do plic a uhlovodíky VŠECHNO co nám ŠKODÍ = přestanou mít víceméně smysl

Víš jak ti soudružka učitelka na ZŠ říkala že ropy je nedostatek a že dojde? MĚLA PRAVDU
Avatar - WinDiesel
7. 7. 2020 22:51
Re: ach ty jednotky
Jsem velmi rád že jsem označen jako zpátečník, zrovna tebou ty vylízané howado.
7. 7. 2020 22:16
Informace o studii
Text pana Máry je mírně upravená tisková zpráva autorů studie. Proto obsahuje neuvěřitelnou snůšku blábolů, které se ani trošku nepřibližují tomu, co je vidět na fotografiích. Nemohu pochopit, proč pan Mára nevyvine alespoň malou snahu popsat studii vlastními slovy. Maximum pak spočívá v relativizaci textu, jenž v textu Audi popisuje (očekávané) technické vlastnosti/parametry. Oceňuji alespoň to.
Samotný design studie ve mě zanechává velmi rozporný dojem: na první pohled všechny její proporce zdůrazňují - nechtěně - výšku auta, což je u kupé nežádoucí. Nejenže je nehezky vysoký celý předek auta (proč? Je snad poháněcí soustava tak rozměrná?), ale vrcholem nevkusu je tvarové pojetí zádě: tohle auto bude zezadu silně připomínat sportovce, co si zaříznul rozkrok gatí hluboko mezi půlky.
Proporce rozvoru a obou převisů jsou jako přes kopírák převzaty z GLE Coupé, které považuji za nejhnusnější současné SUV kupé. Pohled z boku možná záměrně vyvolává silný pocit, že auto má po bariérovém bezpečnostním testu. Výška a nepřiměřená krátkost předního převisu u mne implikují dojem, že za volantem takového vozu sedí nějaký boxer po ukončení aktivní kariéry s mozkem na kaši. Mám nepříjemný pocit, že právě takové osobnosti se zhlédnou v Q4 Sportback.
Není třeba mi vysvětlovat, že jde jen o můj předsudek, vím to. Ale nemohu si pomoct.
Avatar - wakantanka
7. 7. 2020 20:22
Keď
pozerám na ten zadok mám pocit že Ssangyong Actyon sa nám vracia. 🙂
Aspoň za odvahu má Audi 👍

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku