Auta na vodík to mají asi spočítané. V USA je nikdo nechce
Prodeje aut s palivovými články na vodík ve Spojených státech za první letošní čtvrtletí spadly o hrozivých 70 procent. Alternativě ke klasickým bateriovým elektromobilům proto v osobácích asi zvoní umíráček.
Klasickým elektromobilům je vyčítáno zejména zdlouhavé dobíjení trakčních akumulátorů, které úplně ideálně nedokážou vyřešit ani rychlodobíjecí stanice. Nikdo vám totiž negarantuje, že v ten daný moment a při aktuálním stavu kapacity baterie skutečně dostanete maximální dobíjecí výkon, který vůz podporuje. Důležitá je navíc také nabíjecí křivka, která znázorňuje, jak dlouho si vůz dokáže udržet vysoká čísla.
Vítanou alternativou se proto zdají být auta s palivovými články, v nichž se z vodíku vyrábí elektřina. Lokálně bezemisní provoz je tudíž zaručen, tankování vodíku je navíc otázkou několika málo minut. V případě Toyoty Mirai a Hyundaie Nexo navíc na plnou nádrž teoreticky zvládnete přes 500 kilometrů, což není vůbec špatné.
Jenže vodíková infrastruktura pro osobní i užitkové vozy zatím dost pokulhává. V Česku jsou aktuálně dvě veřejné stanice (jedna v Praze, druhá v Ostravě), s dalšími se ale ještě počítá. Ve Spojených státech je situace mnohem lepší. Zejména v Kalifornii se dá automobil s palivovými články v některých oblastech provozovat vcelku bez omezení. Jenže počet plniček kvůli jejich nerentabilnímu provozu klesá, což se odráží i na registracích aut na vodík.
V Česku loni takových exemplářů přibylo šestnáct (čtyři Hyundaie Nexo a dvanáct Toyot Mirai), což je o třináct více než v roce 2022. V Americe se sice v roce 2023 registrace vyšplhaly na 2978 (2737 mirai, zbytek nexo), čísla za první letošní kvartál už tak optimistická nejsou.
Prodeje obou zmíněných aut, která zatím jako jediná nesou vodíkový prapor, meziročně spadly o 70 % na 223 vozů. Prim stále hraje Toyota Mirai se 172 kusy, Hyundai Nexo se však na svého japonského konkurenta s 51 exempláři pomalu dotahuje.
Za propadem stojí hned několik problémů. Jedním z hlavních je rostoucí cena vodíku. K tomu se však přidává i uzavírání některých plnicích stanic. Naposledy se k tomuto kroku v Kalifornii (jinde se ani vodíková dvojice v USA neprodává) odhodlal Shell, který ukončil provoz sedmi stanic.
Celkově jich nyní v nejbohatším americkém státě najdeme okolo 55, dalších 29 je ve výstavbě či v přípravě. Osobních aut s palivovými články by přitom po tamních silnicích mělo jezdit okolo 18 tisíc (14.000 z nich jsou Toyoty Mirai obou generací).