Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 507, Jaguar XKSS, Mercedes-Benz 300 SL a další hvězdy padesátek!

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 4. 11. 2019 • 04:39
129
2
Zobrazit náhledy (129)
Aston Martin DB2 Aston Martin DB2 Aston Martin DB2 Aston Martin DB2 Aston Martin DB2 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 BMW 507 Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Ferrari 250 California Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Jaguar XK SS Maserati 3500 GT Maserati 3500 GT Maserati 3500 GT Maserati 3500 GT Maserati 3500 GT Maserati 3500 GT Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL Mercedes-Benz 300 SL

Padesátá léta navázala ve světě automobilů na předchozí desetiletí uvolněním napříč všemi kategoriemi a zároveň výrazným růstem zájmu ze strany zákazníků, což se silně projevilo v tehdejší nabídce výjimečných a sportovních vozů.

Padesátá léta dvacátého století přinesla zcela nové trendy v konstrukci a designu automobilů. V případě těch nejdražších, nejluxusnějších a nejvýkonnějších vozů té doby se automobilky předháněly v oblasti výbavy i jízdních výkonů. Právě toto desetiletí nabízí řadu sportovních automobilů, jejichž základem byl původně čistě závodní vůz, což se týká především níže zmíněných zástupců značek Ferrari, Jaguar, Maserati či Mercedes-Benz.

Ve všech případech ovšem stále vládla klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Zvyšoval se však vliv aerodynamiky a stále větší pozornost byla věnována vstřikování paliva, nezávislému zavěšení kol a kotoučovým brzdovým. Cílem bylo nabídnout co nejlepší dynamiku spolu se stále se zdokonalující ovladatelností.   

Aston Martin DB2 se v roce 1950 stal prvním vozem své značky, v jehož označení byla využita zkratka DB, což byly iniciály Davida Browna, vlastnícího automobilku od roku 1947. Předchozí model Two Litre Sports z let 1948 až 1950 vznikl v počtu pouhých 15 exemplářů a označení DB1 k němu bylo přiděleno až zpětně.

Aston Martin DB2 využíval prostorový trubkový rám, v němž byl vpředu podélně usazen řadový šestiválec o objemu 2,58 l, jehož konstruktérem byl Walter Owen Bentley, zakladatel automobilky Bentley. Tento motor disponoval nejprve výkonem 77 kW (105 k), později 85 kW (116 k) a ve verzi Vantage až 90 kW (123 k).

Aston Martin nabízel model DB2 v letech 1950 až 1953 jako dvoumístné kupé nebo kabriolet a celkem dodal zákazníkům 411 vozů. Nástupcem se stal model DB2/4 s prodlouženým rozvorem a upravenými zadními partiemi, který měl interiér s uspořádáním sedadel 2+2 a udržel se v nabídce značky do roku 1957 s celkovou produkcí 764 vozů.

BMW 507 Touring Sport, jehož výstavní premiéra se odehrála v září roku 1955 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, patřilo ve své době k tomu nejlepšímu a zároveň i nejdražšímu na čtyřech kolech. I díky tomu bylo možné spatřit za volantem tohoto roadsteru řadu slavných mužů i žen. Mezi ty nejslavnější patří Elvis Presley nebo John Surtees, který německý roadster dostal za vítězství v mistrovství světa motocyklů od svého zaměstnavatele hraběte Agusty. 

BMW 507 Touring Sport bude nejspíš již navždy představováno jako mistrovské designérské dílo a jeden z nejelegantnějších modelů mnichovské značky, pod jeho liniemi je podepsán hrabě Albrecht von Görtz. Vedle vzhledu si však tento model zaslouží pozornost i díky své technice. V jeho dlouhé a nízké přídi se ukrývá vidlicový osmiválec o objemu 3,2 l s nejvyšším výkonem 110 kW (150 k) a od roku 1957 pak 118 kW (160 k), což stačilo na maximální rychlost 225 km/h.

BMW ukončilo výrobu modelu 507 v březnu roku 1959 a brány automobilky opustilo jen 252 vozů a jeden podvozek, který byl vybaven karoserií podle návrhu Raymonda Loewyho. Za tímto prodejním neúspěchem stojí především vysoká cena, která byla v roce 1956 stanovena na 26.500 západoněmeckých marek. 

Chevrolet Corvette se v lednu roku 1953 představil na výstavě Motoroma v New Yorku v hotelu Waldorf Astoria nejprve jako vůz snů s kódovým označením EX-122. Pod ladnými liniemi laminátové karoserie se ukrývala tradiční technika v podobě konvenčního žebřinového rámu s tuhou zadní nápravou. Největší anachronismus k moderním tvarům karoserie představoval řadový šestiválec Blue Flame o objemu 3,9 litru s výkonem 110 kW (150 k) spojený s dvoustupňovou automatickou převodovkou.

Do konce roku 1953 bylo vyrobeno jen 300 exemplářů dvoumístného roadsteru Corvette a v průběhu výroby se řešily dětské nemoci, z nichž ty největší představovala vzhledem k použití plastové karoserie elektroinstalace. Problémy byly i se zatékající provizorní stříškou o absenci klasických bočních oken nemluvě. S řadovým šestiválcem si Corvette musela vystačit i v roce 1954, kdy bylo vyrobeno již 3640 vozů.

Chevrolet Corvette s karoserií v původní podobě se odpovídající motorizace dočkal až v roce 1955, kdy pod jeho kapotu zamířil osmiválce o objemu 4,3 litru a výkonu 145 kW (195 k). V roce 1956 byla provedena první zásadní modernizace, která přinesla prakticky zcela novou karoserii. Přední světlomety již nebyly zapuštěny do blatníků a na bocích se objevily slavné prolisy. Rok 1958 přinesl novou příď se čtyřmi světlomety a rok 1961 zcela nové zadní partie se čtveřicí kulatých koncových svítilen. V letech 1953 až 1962 bylo vyrobeno celkem 69.015 vozů první generace Corvette.

Ferrari 250 California z roku 1957 patří mezi nejpopulárnější zástupce automobilky se vzpínajícím se hřebcem ve znaku z padesátých let a zároveň jeden z nejvýraznějších superautomobilů tohoto desetiletí.

Dvoumístný roadster s karoserií z hliníkového plechu na prostorovém rámu má ve své přídi uložen vidlicový dvanáctiválec o objemu 2,95 l, který podle současných materiálů automobilky disponoval výkonem 176 kW (240 k) a prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky roztáčel kola zadní nápravy.

Ferrari 250 California s rozvorem náprav 2600 a hmotností lehce nad 1100 kg se dokázalo rozjet rychlostí přes 250 km/h a svou technikou i jízdními výkony navazovalo na modely, které slavily v padesátých letech dvacátého století úspěchy na závodních tratích.

Jaguar XKSS vznikl v roce 1957 přestavbou závodního modelu D-Type, trojnásobného vítěze 24hodinovky v Le Mans v letech 1955 až 1957. Dvoumístný roadster byl oproti původnímu závodnímu vozu zcivilizován prakticky jen v oblasti prostoru pro řidiče a spolujezdce.

Beze změn zůstala pohonná jednotka v podobě řadového šestiválce o objemu 3,4 l s výkonem 184 kW (250 k) i manuální čtyřstupňová převodovka, nezávislé zavěšení předních kol na dvojitých trojúhelníkových ramenech s podélnými torzními tyčemi a teleskopickými tlumiči a tuhá zadní náprava s příčnou torzní tyčí a teleskopickými tlumiči. Nebyl také důvod měnit kotoučové brzdy Dunlop na všech kolech.

Jaguar plánoval vyrobit 25 exemplářů XKSS na základech zbývajících exemplářů D-Typu, které automobilce zbyly poté, co se stáhla ze závodů. Večer 12. února 1957 ale vypukl v továrně Browns Lane požár a během něj bylo zničeno devět vozů v různě dokončeném stádiu. Z původně 25 plánovaných aut tak přežila jen šestnáctka. V roce 2016 pak Jaguar oznámil, že postaví náhradu za devět zničených vozů a svůj slib dodržel.  

Maserati 3500 GT se představilo světu v březnu roku 1957 na autosalonu v Ženevě. Do sériové výroby se dostalo zhruba o rok později a v nabídce značky se udrželo do poloviny šedesátých let. Za jeho vývojem stál šéfinženýr značky Giulio Alfieri a vůz měl nádhernou hliníkovou karoserií od milánské firmy Carozzeria Touring, ukrývající luxusní interiér s uspořádáním sedadel 2+2.

Při uvedení na trh měl model 3500 GT ve své přídi řadový tříkarburátorový celohliníkový šestiválec o objemu 3,49 l s výkonem 162 kW (220 k). Tento motor prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky roztáčel kola zadní nápravy.

Maserati 3500 GT se na přelomu padesátých a šedesátých let proměnilo v model 3500 GTi, jehož motor dostal namísto karburátorů vstřikování paliva a disponoval výkonem 173 kW (235 k). Standardem se stala pětistupňová převodovka. Pařížský autosalon roku 1959 se stal místem premiéry provedení s plátěnou střechou.

Mercedes-Benz 300 SL s interním označením W198 pro běžný silniční provoz se zrodil na základech úspěšných závodních automobilů s interním označením W194. Veřejnosti se kupé s křídlovými dveřmi, které dodnes přitahuje pozornost díky liniím své karoserie, poprvé představilo v roce 1954.

Mercedes-Benz 300 SL vedle svého vzhledu ohromoval i technikou a to nejen prostorovým trubkovým rámem, ale i pohonnou jednotkou v podobě řadového šestiválce o objemu 3,0 l. Ten byl totiž jako první v sériovém osobním automobilu vybaven vstřikováním paliva a s výkonem až 166 kW (226 k) ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožňoval kupé dosáhnout rychlosti okolo 260 km/h.

Kořeny v závodních vozech v případě kupé 300 SL odhaluje vedle netradičního způsobu nastupování, které má řidiči usnadnit i sklopný volant, stísněný interiér. Prostorové a teplotní poměry v interiéru se spolu se skutečností, že velká část vyrobených kupé 300 SL mířila na Floridu a do Kalifornie, postaraly o poměrně krátký život tohoto kupé, jehož výroba byla ukončena na jaře roku 1957 a v nabídce jej nahradil odvozený roadster s klasickými dveřmi.

Foto: Aston Martin Lagonda, BMW Group, General Motors, Ferrari S.p.A., Jaguar Cars Limited, Maserati S.p.A., Daimler AG, Wheelsage.org., Auto.cz

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - lyon667
Re: Přenádherná auta
| 7. 11. 2019
Njn, levičáky nakopat do zádele. Vždy a všude, kdykoli je to možné.
Avatar - Jerry.Gunman
Přenádherná auta
| 4. 11. 2019
přenádherná auta, které bohužel vznikala v době, kdy u nás lidi zažívali ty nejhorší možné časy. Padesátá léta...

Svobodný svět se po skončené válce nadechoval, hospodářství se vzpamatovávalo a ekonomika šla nahoru tempem do té doby nevídaným - a u nás...?

Kléma Fajfka a Tonda Zápotonda, Josif "Visralionovič" a Nikita Sergejevič, v novinách angažovaná poezie
Vlaštovičko, černý ptáku, co odlétáš na jih
řekni tam v kaipitalistických krajích
tam kde dolar má svůj stan
že my dneska, ruku v ruce
pod praporem revoluce
splnili jsme plán

V Německu povstání, v Maďarsku revoluce a u nás měnová reforma :(

Ještě, že si člověk dneska (při troše štěstí a hromadě peněz) vzpomínky na ten odpornej čas u nás může přebít nádherným autem, které vzniklo sice v téže době, ale na "opačné straně"

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku