BMW 507, Jaguar XKSS, Mercedes-Benz 300 SL a další hvězdy padesátek!
Padesátá léta navázala ve světě automobilů na předchozí desetiletí uvolněním napříč všemi kategoriemi a zároveň výrazným růstem zájmu ze strany zákazníků, což se silně projevilo v tehdejší nabídce výjimečných a sportovních vozů.
Padesátá léta dvacátého století přinesla zcela nové trendy v konstrukci a designu automobilů. V případě těch nejdražších, nejluxusnějších a nejvýkonnějších vozů té doby se automobilky předháněly v oblasti výbavy i jízdních výkonů. Právě toto desetiletí nabízí řadu sportovních automobilů, jejichž základem byl původně čistě závodní vůz, což se týká především níže zmíněných zástupců značek Ferrari, Jaguar, Maserati či Mercedes-Benz.
Ve všech případech ovšem stále vládla klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Zvyšoval se však vliv aerodynamiky a stále větší pozornost byla věnována vstřikování paliva, nezávislému zavěšení kol a kotoučovým brzdovým. Cílem bylo nabídnout co nejlepší dynamiku spolu se stále se zdokonalující ovladatelností.
Aston Martin DB2 se v roce 1950 stal prvním vozem své značky, v jehož označení byla využita zkratka DB, což byly iniciály Davida Browna, vlastnícího automobilku od roku 1947. Předchozí model Two Litre Sports z let 1948 až 1950 vznikl v počtu pouhých 15 exemplářů a označení DB1 k němu bylo přiděleno až zpětně.
Aston Martin DB2 využíval prostorový trubkový rám, v němž byl vpředu podélně usazen řadový šestiválec o objemu 2,58 l, jehož konstruktérem byl Walter Owen Bentley, zakladatel automobilky Bentley. Tento motor disponoval nejprve výkonem 77 kW (105 k), později 85 kW (116 k) a ve verzi Vantage až 90 kW (123 k).
Aston Martin nabízel model DB2 v letech 1950 až 1953 jako dvoumístné kupé nebo kabriolet a celkem dodal zákazníkům 411 vozů. Nástupcem se stal model DB2/4 s prodlouženým rozvorem a upravenými zadními partiemi, který měl interiér s uspořádáním sedadel 2+2 a udržel se v nabídce značky do roku 1957 s celkovou produkcí 764 vozů.
BMW 507 Touring Sport, jehož výstavní premiéra se odehrála v září roku 1955 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, patřilo ve své době k tomu nejlepšímu a zároveň i nejdražšímu na čtyřech kolech. I díky tomu bylo možné spatřit za volantem tohoto roadsteru řadu slavných mužů i žen. Mezi ty nejslavnější patří Elvis Presley nebo John Surtees, který německý roadster dostal za vítězství v mistrovství světa motocyklů od svého zaměstnavatele hraběte Agusty.
BMW 507 Touring Sport bude nejspíš již navždy představováno jako mistrovské designérské dílo a jeden z nejelegantnějších modelů mnichovské značky, pod jeho liniemi je podepsán hrabě Albrecht von Görtz. Vedle vzhledu si však tento model zaslouží pozornost i díky své technice. V jeho dlouhé a nízké přídi se ukrývá vidlicový osmiválec o objemu 3,2 l s nejvyšším výkonem 110 kW (150 k) a od roku 1957 pak 118 kW (160 k), což stačilo na maximální rychlost 225 km/h.
BMW ukončilo výrobu modelu 507 v březnu roku 1959 a brány automobilky opustilo jen 252 vozů a jeden podvozek, který byl vybaven karoserií podle návrhu Raymonda Loewyho. Za tímto prodejním neúspěchem stojí především vysoká cena, která byla v roce 1956 stanovena na 26.500 západoněmeckých marek.
Chevrolet Corvette se v lednu roku 1953 představil na výstavě Motoroma v New Yorku v hotelu Waldorf Astoria nejprve jako vůz snů s kódovým označením EX-122. Pod ladnými liniemi laminátové karoserie se ukrývala tradiční technika v podobě konvenčního žebřinového rámu s tuhou zadní nápravou. Největší anachronismus k moderním tvarům karoserie představoval řadový šestiválec Blue Flame o objemu 3,9 litru s výkonem 110 kW (150 k) spojený s dvoustupňovou automatickou převodovkou.
Do konce roku 1953 bylo vyrobeno jen 300 exemplářů dvoumístného roadsteru Corvette a v průběhu výroby se řešily dětské nemoci, z nichž ty největší představovala vzhledem k použití plastové karoserie elektroinstalace. Problémy byly i se zatékající provizorní stříškou o absenci klasických bočních oken nemluvě. S řadovým šestiválcem si Corvette musela vystačit i v roce 1954, kdy bylo vyrobeno již 3640 vozů.
Chevrolet Corvette s karoserií v původní podobě se odpovídající motorizace dočkal až v roce 1955, kdy pod jeho kapotu zamířil osmiválce o objemu 4,3 litru a výkonu 145 kW (195 k). V roce 1956 byla provedena první zásadní modernizace, která přinesla prakticky zcela novou karoserii. Přední světlomety již nebyly zapuštěny do blatníků a na bocích se objevily slavné prolisy. Rok 1958 přinesl novou příď se čtyřmi světlomety a rok 1961 zcela nové zadní partie se čtveřicí kulatých koncových svítilen. V letech 1953 až 1962 bylo vyrobeno celkem 69.015 vozů první generace Corvette.
Ferrari 250 California z roku 1957 patří mezi nejpopulárnější zástupce automobilky se vzpínajícím se hřebcem ve znaku z padesátých let a zároveň jeden z nejvýraznějších superautomobilů tohoto desetiletí.
Dvoumístný roadster s karoserií z hliníkového plechu na prostorovém rámu má ve své přídi uložen vidlicový dvanáctiválec o objemu 2,95 l, který podle současných materiálů automobilky disponoval výkonem 176 kW (240 k) a prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky roztáčel kola zadní nápravy.
Ferrari 250 California s rozvorem náprav 2600 a hmotností lehce nad 1100 kg se dokázalo rozjet rychlostí přes 250 km/h a svou technikou i jízdními výkony navazovalo na modely, které slavily v padesátých letech dvacátého století úspěchy na závodních tratích.
Jaguar XKSS vznikl v roce 1957 přestavbou závodního modelu D-Type, trojnásobného vítěze 24hodinovky v Le Mans v letech 1955 až 1957. Dvoumístný roadster byl oproti původnímu závodnímu vozu zcivilizován prakticky jen v oblasti prostoru pro řidiče a spolujezdce.
Beze změn zůstala pohonná jednotka v podobě řadového šestiválce o objemu 3,4 l s výkonem 184 kW (250 k) i manuální čtyřstupňová převodovka, nezávislé zavěšení předních kol na dvojitých trojúhelníkových ramenech s podélnými torzními tyčemi a teleskopickými tlumiči a tuhá zadní náprava s příčnou torzní tyčí a teleskopickými tlumiči. Nebyl také důvod měnit kotoučové brzdy Dunlop na všech kolech.
Jaguar plánoval vyrobit 25 exemplářů XKSS na základech zbývajících exemplářů D-Typu, které automobilce zbyly poté, co se stáhla ze závodů. Večer 12. února 1957 ale vypukl v továrně Browns Lane požár a během něj bylo zničeno devět vozů v různě dokončeném stádiu. Z původně 25 plánovaných aut tak přežila jen šestnáctka. V roce 2016 pak Jaguar oznámil, že postaví náhradu za devět zničených vozů a svůj slib dodržel.
Maserati 3500 GT se představilo světu v březnu roku 1957 na autosalonu v Ženevě. Do sériové výroby se dostalo zhruba o rok později a v nabídce značky se udrželo do poloviny šedesátých let. Za jeho vývojem stál šéfinženýr značky Giulio Alfieri a vůz měl nádhernou hliníkovou karoserií od milánské firmy Carozzeria Touring, ukrývající luxusní interiér s uspořádáním sedadel 2+2.
Při uvedení na trh měl model 3500 GT ve své přídi řadový tříkarburátorový celohliníkový šestiválec o objemu 3,49 l s výkonem 162 kW (220 k). Tento motor prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky roztáčel kola zadní nápravy.
Maserati 3500 GT se na přelomu padesátých a šedesátých let proměnilo v model 3500 GTi, jehož motor dostal namísto karburátorů vstřikování paliva a disponoval výkonem 173 kW (235 k). Standardem se stala pětistupňová převodovka. Pařížský autosalon roku 1959 se stal místem premiéry provedení s plátěnou střechou.
Mercedes-Benz 300 SL s interním označením W198 pro běžný silniční provoz se zrodil na základech úspěšných závodních automobilů s interním označením W194. Veřejnosti se kupé s křídlovými dveřmi, které dodnes přitahuje pozornost díky liniím své karoserie, poprvé představilo v roce 1954.
Mercedes-Benz 300 SL vedle svého vzhledu ohromoval i technikou a to nejen prostorovým trubkovým rámem, ale i pohonnou jednotkou v podobě řadového šestiválce o objemu 3,0 l. Ten byl totiž jako první v sériovém osobním automobilu vybaven vstřikováním paliva a s výkonem až 166 kW (226 k) ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožňoval kupé dosáhnout rychlosti okolo 260 km/h.
Kořeny v závodních vozech v případě kupé 300 SL odhaluje vedle netradičního způsobu nastupování, které má řidiči usnadnit i sklopný volant, stísněný interiér. Prostorové a teplotní poměry v interiéru se spolu se skutečností, že velká část vyrobených kupé 300 SL mířila na Floridu a do Kalifornie, postaraly o poměrně krátký život tohoto kupé, jehož výroba byla ukončena na jaře roku 1957 a v nabídce jej nahradil odvozený roadster s klasickými dveřmi.
Foto: Aston Martin Lagonda, BMW Group, General Motors, Ferrari S.p.A., Jaguar Cars Limited, Maserati S.p.A., Daimler AG, Wheelsage.org., Auto.cz