Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 530d xDrive – Diesel ani v roce 2021 nezatracujte

David Bureš
Diskuze (155)

BMW rozšiřuje nabídku elektrifikovaných motorizací, což se dotklo také populárního modelu 530d. Vadí to však něčemu?

Vznětový řadový šestiválec je nedílnou součástí nabídky BMW řady 5 už od osmdesátých let, kdy se takový motor objevil v nabídce druhé generace E28. Od konce devadesátých let a generace E39 je tu pak s námi dnes už legendární označení 530d, odjakživa oblíbené pro kombinaci úspornosti a poskytované síly. Diesely jsou dnes však mnohými zatracované, a tak je dobře, že s nimi BMW pořád počítá - pro velká auta jsou stále ideální volbou. I taková legenda se ale musí přizpůsobovat, a tak se v rámci loňského faceliftu BMW 530d dočkalo nové generace motoru.

BMW totiž postupně elektrifikuje své portfolio a vybrané motory doplňuje o elektromotor pro mildhybridní ústrojí. V případě řady 5 se takového řešení nejprve v roce 2019 dočkal čtyřválcový turbodiesel 520d, v rámci loňského faceliftu pak tuto novinku dostal právě i řadový naftový šestiválec, podobně jako nedávno testované BMW X3. Tam nás mildhybridní třílitr nadchnul, potvrdí se náš názor i v případě reprezentativního sedanu?

Nejen aplikace elektromotoru

Nejprve si však shrňme novou techniku, která v segmentu už není ničím neobvyklá. Mildhybridy jsou v dané výkonnostní kategorii i konkurenční Mercedes-Benz E a Audi A6. Pod kapotou BMW 530d i nadále zůstává řadový šestiválec o objemu 2993 cm3 s přeplňováním turbodmychadlem. Byl však optimalizován. Hliníkový agregát totiž dostal inovovaný systém vícestupňového přeplňování s nízkotlakým turbem s proměnnou geometrií sání a novou generaci systému přímého vstřikování piezo vstřikovači, která pracuje až s maximálním tlakem 2700 bar. Emise pak pomáhá snižovat i dvojité vstřikování kapaliny AdBlue.

BMW 530d xDrive – porovnání sedanu s konkurencí
Model BMW 5 Audi A6 Mercedes-Benz E
Motor 530d xDrive 50 TDI quattro E 300 d 4Matic
Zdvihový objem [cm3] 2993 2967 1993
Válce/ventily 6/4 6/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 210/4000 210/3500 210/-
Točivý moment [N.m/min]  650/1500-2500 620/1750-3000 550/-
Převodovka 8A 8A 9A
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,4 5,4 6,3
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] 5,4 5,7 5,4
Základní cena [Kč] 1.687.300 1.727.900 1.621.400

Hlavně ale naftový agregát doplnil 48V startér-generátor ulehčující práci spalovacímu motoru. Ten využívá rekuperovanou elektrickou energii ukládanou do dodatečné, 48V baterie. Ta následně zásobuje 12V elektrický systém, díky čemuž slouží k napájení osvětlení, řízení, hudebního systému nebo třeba vyhřívaných sedadel, hlavně ale může pomoci při akceleraci. Startér-generátor totiž funguje jako elektrická pohonná jednotka, která pomáhá spalovacímu motoru dodatečným výkonem 8 kW pro agilnější rozjezdy. Startér-generátor umožňuje také zcela vypnout spalovací motor při zpomalování.

Z hlediska technických údajů se pak provedené změny podepisují na zvýšení výkonu na hodnotu 210 kW, točivý moment 650 N.m je  dostupný v pásmu 1500 do 2500 otáček. BMW 530d sedan se díky tomu rozpohybuje z 0-100 km/h za 5,6 sekundy, testovaná verze s pohonem všech kol xDrive je pak díky lepšímu odpichu ještě o dvě desetiny sekundy na stovce rychleji. Maximální rychlost v obou případech činí obligátních 250 km/h.

Opojná síla

S dieselem si ale spíše než sprinterského dovádění budete užívat jeho opojnou pružnost. Je opravdu neuvěřitelné, s jakým elánem se 530d rozpohybuje snad z každé rychlosti, a jak nenuceně přitom působí. Na tom naštěstí aplikace mildhybridního ústrojí nic nezměnila, ba naopak auto může v některých případech působit ještě hbitěji.

Je přitom jedno, v jakých otáčkách agregát zrovna pracuje - 530d má dostatek síly už nad volnoběhem a jeho elán polevuje až těsně pod červeným pásmem v 5000 otáčkách. Navíc potěší svoji kultivovaností a pečlivým odhlučněním. Až si jeden říká, že silnější 540d s výkonem 250 kW díky dvojicí turbodmychadel vlastně už ani není potřeba... Plusem je pečlivé sladění s automatem, o jehož práci mnohdy víte jen díky pohybu ručičky na otáčkoměru, tak je hladké!

To všechno navíc neznamená neúměrnou spotřebu. Už nedávno testované X3 xDrive30d excelovalo nízkým apetitem, 530d xDrive se svojí nižší karoserií konvenčního sedanu je ještě úspornější. Dlouhodobá spotřeba se tak u zkoušeného exempláře zastavila na hodnotě 7,1 l/100 km, třeba na dálnici nebyl velký problém se dostat na šest litrů. Při 140 km/h šestiválec mimochodem točí 1700 otáček. A když byla Praha zrovna volná, projel jsem ji dokonce s průměrem 5,8 l/100 km! Na okreskách se pak spotřeba kvůli neustále se měnícímu tempu pohybuje okolo sedmi litrů. A to jsou skvělá čísla na tak velký sedan.

Na pět hvězd to ale není...

Zatím to zní jako pětihvězdičkové auto, najdou se tedy na 530d xDrive vůbec nějaké chyby? Já jednu objevil, byť se týká konkrétně testovaného exempláře. Bohužel však jde o oblast, kterou by BMW mělo umět dokonale.

Ano, je tomu tak, řeč je o podvozku, respektive jeho odhlučnění. Nejen v pražských ulicích se totiž na výtlucích nebo zpomalovacích prazích od zadní nápravy ozvala rána, kterou bych od reprezentativního sedanu rozhodně nečekal.

Opět se tak potvrdilo, že u tohoto typu vozu je nutné bedlivě hlídat, jakou kombinaci si naspecifikujete. Testovaný šedý exemplář z přiložených fotografií totiž do vínku dostal M Sportovní paket s tužším nastavením podvozku, navíc  v kombinaci s příplatkovými 20palcovými koly. Zvolená aerodynamická kola z dílny BMW Individual za 65.026 korun tak sice vypadají hodně zajímavě, na typických českých silnicích jsou už ale v kombinaci s tužším podvozkem zkrátka moc.

Jinak nastavení BMW 530d není co vytknout. Automobil je navzdory bezmála pětimetrové délce až nečekaně obratný, použití příplatkových aktivních stabilizátorů (+84.006,-) pak znamená, že se karoserie v oblouku prakticky nenaklání. Plusem je pak celkové odhlučnění.

V dnešní době pak při jízdě stále větší roli hrají i asistenční systémy a musím říct, že i v tomto směru BMW ladí svá auta dokonale. O jemně pracujícím asistentu pro jízdu na dálnici vím už dávno, nejnovější evoluce ale umí vytvořit také záchranářskou uličku. Jakmile tak rychlost kolony na dálnici klesne pod nějakých 40 km/h, auto samočinně sjede ke kraji jízdního pruhu, na což řidiče upozorní na head-up displeji. Když pak rychlost zase vzroste nad nějakých 50 km/h, opět se vůz vrátí do středu pruhu. Líbí se mi i varovné diody na volantu, díky nimž zřetelně víte, že asistent jízdy na dálnici skutečně funguje, nebo se kvůli nejasnému dopravnímu značení vypnul. Stejně tak kvituji příplatkovou funkci Drive Recorder, tedy zabudovanou jízdní kameru, díky níž můžete mít zaznamenané nebezpečné situace.

Připlatíte si...

Když už jsem těmi několika příplatky nakousnul výbavu, tak se opět ukazuje, že u luxusních aut není problém navýšit cenu vozidla příplatkovými prvky klidně i o milion. To je případ i testovaného exempláře.

BMW 530d xDrive tak sice v základu přijde na 1.687.300 Kč, šedý sedan na fotografiích však podle aktuálního ceníku vyšel na 2,65 milionu korun. To máte automatické otevírání víka zavazadelníku (+16.250,-), funkci plynulého dovírání dveří (+17.602,-), vyhřívaný volant (+8.138,-), M Sportovní paket (+159.874,-), metalický lak Bernina Grey Amber Effect (+28.990,-), kůži Dakota Black s kontrastním prošitím Blue/Black (+41.990,-) a mohl bych pokračovat dál a dál. V této kategorii se ale už zkrátka hraje na individuálnímu přizpůsobení se zákazníkovi, a když je o to zájem, proč si nenechat připlatit...

BMW 530d xDrive BMW 530d xDrive

 

Třeba mě osobně by lákala M multifunkční sedadla, která umějí "zlomit" opěradlo zvlášť pro bedra i lopatky, což je v segmentu unikát. I díky tomu si najdete tak pohodlnou pozici, že se vám z nich ani nechce vystupovat. Bohužel neumí třeba funkci ventilace. Naopak bych se asi obešel bez hudebního systém Harman Kardon s 16 reproduktory o výkonu 464 W za 29.796 Kč, na trhu jsou přece jen lepší audiosystémy. Audiofilové každopádně mohou volit vrcholný Bowers & Wilkins s 1400 W za 125.996 Kč...

Závěr

Hledáte-li velký luxusní sedan na dlouhé cestování, pořád je BMW 5 ideální volbou, a to konkrétně v testované variantě 530d xDrive. Šestiválcový turbodiesel je i v případě nejnovější elektrifikované generaci výtečným agregátem, na kterém budete chyby hledat jen stěží. Síly má na rozdávání, je kultivovaný a perfektně odhlučněný, skvěle sladěný s osmistupňovým automatem a neprovětrá vám peněženku. Pro velký reprezentativní sedan určený na dlouhé trasy zkrátka pořád není lepšího motoru než naftového šestiválce. Ať si elektrický Mercedes EQS s udávaným dojezdem 770 km říká, co chce...

Jedinou kaňkou na testovaném exempláři byl tak jen příplatkový M sportovní paket s na přání dodávanými 20palcovými koly s runflatovými pneumatikami, který se v českém prostředí projevoval zbytečně tvrdým charakterem. Hlučné rány na přejezdu některých nerovností byly pro mě zklamáním, zvlášť když mnou nedávno testované BMW X3 xDrive30d (tedy středně velké SUV s tím samým motorem) v otázce podvozku excelovalo. Nazujte ale menší kola a pětka bude jednoduše skvělá. Já mám zkrátka jasno, v této kategorii bych řešil jen to, v jaké barvě bych 530d xDrive chtěl a s jakou výbavou. A vy byste snad volili jinak?

Nejlevnější verze modelu 1.359.700 Kč (518d/110 kW)
Základ s testovaným motorem 1.687.300 Kč (530d xDrive/210 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.687.300 Kč (530d xDrive/210 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.650.548 Kč (530d xDrive/210 kW)

Plusy

  • Silný motor s optimální spotřebou
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Přehledné ovládání
  • Moderní asistenční systémy
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Zbytečně tvrdý podvozek
  • Za příplatky si tučně zaplatíte
David Bureš
Diskuze (155)

Doporučujeme

BMW 530d xDrive (210 kW)
Cena základní sestavy 1 687 300 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, 17“ kola z lehkých slitin, čalounění látkou Junction, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat, omezovač rychlosti, LED světlomety, dešťový a světelný senzor, sportovní kožený multifunkční volant, automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna, digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“, navigace s úhlopříčkou 12,3“, palubní počítač, atd. Kč
Cena testované sestavy 2 650 548 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívaný volant (+8.138,-), automatické otevírání víka zavazadelníku (+16.250,-), funkce plynulého dovírání dveří (+17.602,-), M Sportovní paket – M Sportovní brzdy, hliníkové obložení interiéru, ambientní osvětlení, M Sportovní podvozek, M aerodynamický paket, M Sportovní volant, (+159.874,-), 20“ BMW Individual aerodynamická kola (+65.026,-), Adaptive Drive – elektronicky nastavitelná tuhost tlumičů a aktivní stabilizátory (+84.006,-), M multifunkční sedadla vpředu (34.372,-), BMW Individual čalounění stropu Alcantara (+32.526,-), elektricky ovládané tažné zařízení (32.526,-), BMW Individual světlomety (+9.490,-), protisluneční ochrana oken (+13.832,-), BMW Individual přístrojová deska v kůži (+33.878,-), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky (+5.408,-), nezávislé topení (+46.072,-), Driving Assistant Professional – adaptivní tempomat s funkcí stop & go fungující do rychlosti 210 km/h, udržování vozidla v jízdním pruhu, hlídání mrtvého úhlu, funkce nouzového zastavení (+73.164,-), BMW laserové světlomety (+54.184,-), Harman Kardon hudební systém (+29.796,-), BMW Drive Recorder (+5.408,-), černé vysoce lesklé okenní lišty BMW Individual (+8.138,-), paket Business Class – bezklíčový vstup, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla s pamětí u řidiče (+59.644,-), paket Innovation – BMW Display Key, parkovací asistent Plus, head-up displej, ovládání gesty, bezdrátové nabíjení telefonu (+72.228,-), metalický lak Bernina Grey Amber Effect (+28.990,-), kůže Dakota Black s kontrastním prošitím Blue/Black (+41.990,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.4
Emise CO2: 141
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1820 / 685
BMW 530d xDrive (210 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4963
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mokrous
6. 8. 2021 10:31
Re: Doporučení...
A joooo 🤦‍♂️ Na brzdy jsem zapomněl. Ty by se do 16” nevešly. Taky bych bral větší kotouče. To je ostuda, když na Passata co má 1,8 tuny a 200 koní a jezdí přes 230 dají brzdy na 16” kola 312mm tuším. Na 508 SW jsem měl 340 kotouče a měly sílu. A auto bylo přitom slabší.
6. 8. 2021 07:47
Re: Doporučení...
Tak 205/50r17 je na RsoO3 minimum-přední brzdy 340mm a jelikož jezdím jak důchodce s platem vajíček tak stačí.Jó jede to pomaleji a tišší to bude nejspíš také-jsem udělal chybu a minulý rok vzal zimní 225/45 a to je rambajs možná že ten Michelin no měl jsem nechat Nokian ty jsou tiché a levnější.
Avatar - white label
6. 8. 2021 00:18
Re: Může se v diskuzích psát i o testovaném autě?
Takže proto RR přechází na awd (viz Ghost)? ;-)
Avatar - Mokrous
5. 8. 2021 10:55
Re: Může se v diskuzích psát i o testovaném autě?
:D :D :D :D :D :D :D :D :D
Avatar - Mokrous
5. 8. 2021 10:52
Re: Může se v diskuzích psát i o testovaném autě?
V6??? :-)