Budoucí plány se nemění, propouštět nehodláme, říká šéf Škody Maier
Automobilka Škoda Auto musela kvůli koronavirové pandemii zavřít své továrny, podle slov svého šéfa Bernharda Maiera to však nijak nemění budoucí plány značky.
Automobilový průmysl patří mezi nejvíce postižené oblasti pandemií koronaviru. Konkrétně automobilka Škoda Auto musela už 18. března zavřít všechny své české továrny, přičemž následně postupně prodlužovala přerušení provozu. Podle aktuálního plánu odstávka skončí až 20. dubna. Přesto se už čile pracuje na obnovení provozu. „Přijde i doba po koronaviru,“ říká šéf Škoda Auto Bernhard Maier.
„Aktuálně pracujeme na konceptu bezpečné výroby i práce v kancelářích, abychom zaměstnance co nejlépe ochránili, a to zejména tam, kde lidé pracují v těsném kontaktu, například ve výrobě,“ odhaluje bezprostřední plány po znovuzahájení provozu Maier s tím, že se počítá s rozsáhlými ochrannými opatřeními, jako je vytvoření dostatečných zásob respirátorů nebo dezinfekčních prostředků.
Prodloužení zastavení výroby bylo podle Maiera nutné nejen kvůli prevenci, protože automobilka zkrátka nemá dostatečnou zásobu výrobních dílů. Automobilový průmysl do velké míry pracuje dle metodiky just-in-time, která znamená minimalizaci skladů přímo u výrobních závodů, což se v aktuální době plně projevilo.
„Činnost našich dodavatelských řetězců a zásobování díly ještě nebyly obnoveny. I kdybychom teď rozběhli výrobu, chyběly by nám důležité díly, například z jihoevropských zemí,“ vysvětluje předseda představenstva mladoboleslavské automobilky s tím, že by podle jeho názoru mělo znovuobnovení výroby plánovat v celoevropském rozsahu.
Maier v tomto ohledu přiznává, že automobilka je aktuální krizí citelně zasažena. Dosahuje minimálních tržeb, zatímco fixní náklady se logicky nemění. „Velmi vítám, že česká vláda v této nelehké situaci rychle a bez zbytečné byrokracie podporuje ekonomiku. Pro celou společnost bude důležité, abychom v příštích dnech a týdnech našli rovnováhu mezi co nejlepší ochranou občanů před nákazou a zajištěním ekonomiky i pracovních míst,“ říká dnes šedesátiletý manažer.
Snižování nákladů propouštěním nicméně automobilka v tuto chvíli neplánuje. „Naší nejvyšší prioritou je udržet všechny škodováky na palubě,“ zdůrazňuje Maier, který ve funkci šéfa Škody Auto působí od listopadu 2015. Automobilka přitom nyní těží z toho, že doposud solidně hospodařila a v současné chvíli disponuje dostatečnou likviditou.
Podle Maiera tak automobilka nadále pokračuje ve své Strategii 2025, tedy cílech pro následující léta. „K dnešnímu dni se na našich plánech nic nemění: do konce roku 2022 nabídneme zákazníkům deset částečně či plně elektrifikovaných vozů Škoda. Ještě letos představíme model Enyaq iV,“ říká manažer, který ke Škodě nastoupil z pozice šéfa prodejů ve značce Porsche.
Vedení každopádně pracuje na několika scénářích, aby výrobce byl připraven na všechny varianty dalšího vývoje. Ideální je tzv. V-scénář, kdy automobilka sice bude z krátkodobého hlediska čelit velkému propadu, rychle se ale z něj oklepe a dokonce posílí. Takový náznak přitom již dává dnešní situace v Číně.
Maier i proto věří, že automobilka z krize díky široké nabídce vyjde ještě silnější než dnes, zároveň však říká: „Dopady dnes ještě neumí nikdo přesně předpovědět. Budou však větší než v krizích posledních desetiletí. Čím déle bude zastaven veřejný život a ekonomika, tím větší je nebezpečí, že bude oslaben náš obecný blahobyt, který jsme si v minulých letech vybudovali.“
On sám přitom na dnešní krizi vidí i něco pozitivního. Ukázalo se, že pokud jde o komunikaci a digitalizaci, jsme mnohem dál, než jsme si v dobách před koronavirem mysleli. A také, že se umíme velmi rychle přizpůsobit novým formám práce, což je něco, co se bude podle Maiera určitě hodit i po odeznění krize.