Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daihatsu Charade (1977–1983): Velké malé auto, které si oblíbili Japonci i Chilané

Karel Haas
Diskuze (4)

Dávno před současnou módou tříválcových motorů s turbokompresorem prodávala japonská automobilka Daihatsu tříválcové třídveřové a pětidveřové hatchbacky velikosti supermini. 

Malá japonská automobilka Daihatsu Motor byla založena před 70 lety 1. března 1951 ve městě Ikeda v prefektuře Osaka. Byla nástupcem firmy Hatsudoki Seizo, založené v roce 1907, zabývající se zpočátku především vývojem a výrobou vagonů a parních strojů pro vlakovou dopravu. V roce 1930 představila prototyp tříkolového nákladního vozítka a začala vyrábět dieselové motory pro železnice. Když koncem dvacátých let minulého století otevřely americké koncerny Ford a GM svoje továrny v Japonsku a začaly zde vyrábět automobily, chtěla společnost Hatsudoki Seizo získat podíl na vznikajícím japonském trhu s automobily a začala vyrábět malá vozítka.  

Společnost Daihatsu (jméno bylo kombinací prvních znaků pro Osaku a výrobu motorů) začala v šedesátých letech exportovat do Evropy svoje malé vozy, označované v Japonsku jako „kei cars“. Když se v roce 1967 stala Toyota hlavním akcionářem Daihatsu (úplným vlastníkem se stala až v roce 2016), vyráběly se v Ikedě malé vozy pro Toyotu. V roce 1977 začalo Daihatsu vyrábět model Charade, jehož rozměry jej řadí mezi supermini neboli velké kompakty. Proti malým městským vozům nabízel více vnitřního prostoru a silnější motor usnadňoval i delší cesty za město. Nahrazoval model Daihatsu Consorte, vyráběný v letech 1969 až 1977.

Pětidveřový a třídveřový hatchback G10

První generace Daihatsu Charade s kódovým označením G10 byla uvedena na trh v říjnu 1977. Byl to vůz s pohonem předních kol hliníkovým tříválcem CB20 umístěným vpředu napříč. Motor s rozvodem OHC měl objem válců 993 cm3. Vozy určené k exportu do Evropy (od listopadu 1977) měly nejvyšší výkon 50 PS (37 kW) při 5500 min-1 a točivý moment 73 Nm při 3000 min-1. Na japonském trhu se udával výkon 55 k (40 kW) při 5500 min-1. Vůz s pohotovostní hmotností kolem 700 kg dosahoval s tímto motorem rychlost 140 km/h a v průměru spotřeboval 8 až 10 litrů benzinu na 100 km.

Zpočátku byl jediným modelem pětidveřový hatchback (foto) s rozvorem 2300 mm a vnějšími rozměry 3460 x 1510 x 1425 mm (d x š x v). Charade G10 první série měl jednoduché elegantní tvary samonosné karoserie s širokou přední maskou mezi kruhovými světlomety a velká okna s ostrými rohy. Přední blikače byly umístěny v černém nárazníku.

Charade G10 první série měl jednoduché elegantní tvary samonosné karoserie. Charade G10 první série měl jednoduché elegantní tvary samonosné karoserie.

Na podzim 1978 se začal prodávat třídveřový hatchback Daihatsu Charade Runabout (foto) s neobvyklými kruhovými okny v C sloupcích (v USA se jim říkalo opera windows). Runabout měl navíc ochranné černé lišty na bocích a pro export do USA masivnější černé nárazníky a parkovací světla na předních blatnících.

Na podzim 1978 se začal prodávat třídveřový hatchback Daihatsu Charade Runabout s neobvyklými kruhovými okny v C sloupcích. Na podzim 1978 se začal prodávat třídveřový hatchback Daihatsu Charade Runabout s neobvyklými kruhovými okny v C sloupcích.

Daihatsu Charade se stal v Japonsku rychle bestsellerem a v roce 1979 získal titul Japonský vůz roku. Druhá série Charade G10 (foto) se začala vyrábět v říjnu 1980 a odlišovala se jiným designem masky chladiče a obdélníkovými světlomety. Nárazníky byly černé jen v rozích, rovné části byly chromované s černou lištou uprostřed.

Nárazníky byly černé jen v rozích, rovné části byly chromované s černou lištou uprostřed. Nárazníky byly černé jen v rozích, rovné části byly chromované s černou lištou uprostřed.

Charade G20 pro Jižní Ameriku

Daihatsu Charade se stal velmi populární v Chile a dalších latinskoamerických zemích. Zpočátku se tam prodával ve stejném provedení jako v ostatních částech světa, později byly „chilské“ hatchbacky Charade, označené jako G20, poháněné tříválcem verze CD s objemem válců sníženým na 843 cm3 a výkonem 41 k (30 kW) při 5500 min-1. Tento motor se také objevil v exportních verzích užitkových aut Daihatsu Hijet. Daihatsu Charade G20 se začal dodávat v roce 1980 a byl vyvinut na základě rozhodnutí Chile snížit dovozní cla na vozy s motory objemu do 850 cm3. Charade G20 mohl také jezdit na nízkooktanové palivo a ethanol. V letech 1978–1981 měly verze G20 kruhové světlomety, zatímco modely prodávané v letech 1981 až 1984 (foto) měly identický facelift jako G10, to znamená obdélníkové světlomety a mírně odlišná zadní světla. Třídveřové hatchbacky Runabout zůstaly u litrových motorů CB20 a měly pětistupňovou manuální převodovku.

Na tokijském autosalonu v roce 1981 vystavilo Daihatsu koncept vozu s litrovým turbomotorem, vyvinutým ve spolupráci s výrobcem sportovních vozů De Tomaso Automobili. Tento koncept vycházel z třídveřového Charade XTE a byl znám jako Charade De Tomaso (foto). Sériově se Charade s litrovým turbomotorem vyrábělo ve druhé generaci (1983 až 1986).

V roce 1981 představilo Daihatsu koncept vozu s litrovým turbomotorem, vyvinutým ve spolupráci s firmou De Tomaso Automobili. V roce 1981 představilo Daihatsu koncept vozu s litrovým turbomotorem, vyvinutým ve spolupráci s firmou De Tomaso Automobili.

Řecká společnost Automeccanica, založená v roce 1979, vyvinula offroadovou verzi Charade ve stylu Citroënu Méhari nazvanou Daihatsu Zebra. Většina dílů pocházela od Daihatsu, přední maska a světla byly převzaty z druhé série Charade G10. Výroba probíhala v letech 1981 až 1985. V době kdy podle řeckých daňových zákonů již nemohla být Zebra registrována jako komerční vozidlo zájem o vůz klesl.

Na závodních tratích

V roce 1979 skončily dva vozy Daihatsu Charade G10 na prvních dvou místech na rallye v Malajsii dlouhém 2400 kilometrů. Charade G10 vyhrálo svoji třídu na Rally Monte Carlo v roce 1981 a celkově skončilo na 28. místě z 263 účastníků. O rok později skončilo na Safari Rally na 17. místě. Uruguayští bratři Guillermo a Agustín Vierové se s Daihatsu Charade G10 několikrát zúčastnili Historických rallye v Uruguayi. V letech 2011 až 2016 na nich dosáhli řady úspěchů.

V letech 1977 až 1983 vyrobilo Daihatsu necelých 90.000 modelů Charade první generace (G10/G20). Následovala druhá generace G11 s podobnými tvary a rozměry, vyráběná v letech 1983 až 1988.

Karel Haas
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
12. 8. 2021 14:01
Re: Sranda
Aspon deckam vzadu by sa to mohlo pacit :-)
Avatar - lamal
12. 8. 2021 13:59
Re: Sranda
Mne sa to paci, uz viem kde sa inspiroval prehliadac Opera :D Prakticke to moc nebude, viditelnosti to moc nepomaha.
Avatar - 3_diamanty
12. 8. 2021 13:24
Sranda
Tie okruhle okna v C stlpiku kupatka tak to je sila... vyzera to fakt dost divne slusne povedane... toto riesenie sa ani do buducna nemohlo uchytit ...
Avatar - lamal
12. 8. 2021 09:56
Charade
bolo vzdy dobre auto aj v neskorsich generaciach, poctivy dizajn, vyborna kvalita dielov, na nic sa nehralo. Tie litrove turba boli to take lepsie 3valce ako dnes... zaberali od 2500ot vyssie a hore bola pekna gradacia a vykonova spicka :-! https://www.youtube.com/watch?…