Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Multipla se prodával také jako elektromobil, ale nikoliv v Evropě

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Fiat Multipla je mnohými považován za jedno z nejošklivějších aut na světě, přesto nabízel několik zajímavostí, kvůli kterým ho mnozí dokázali vzít na milost.

Multipla byla kontroverzní především svým designem, což platilo zejména pro verzi před faceliftem, nevšední však bylo i uspořádání palubní desky nebo samotné kabiny. Ovšem zatímco nad palubní deskou mnozí kroutili hlavou podobně jako nad exteriérem, kabina byla oceňována pro svou vzdušnost, prostornost a standardně šestimístné uspořádání ve dvou řadách sedadel.

V roce 2004 pak vůz prošel faceliftem, který udělal z multiply o něco snesitelnější MPV, což byla zásluha především odstranění světel pod čelním sklem a přepracované přídi se světlomety převzatými z modelu Idea. S tímto vzhledem pak vůz vydržel na evropských trzích až do roku 2010.

Málokdo však ví, že se multipla prodávala také v Číně, což byla zásluha nedávno zaniklé čínské společnosti Zotye. Ta se ve světě proslavila především kopírováním evropských prémiových vozů, jako byl například Range Rover či Porsche Macan, v případě Fiatu Multipla však došlo na oficiální dohodu mezi čínskou a italskou automobilkou.

V Číně montovaná multipla byla představena společností Zotye Auto v roce 2008 pod názvem Multiplan, nakonec však došlo k přejmenování na model M300 Languye. Po ukončení výroby evropské multiply pak čínská automobilka odkoupila od Fiatu produkční linku a pokračovala ve výrobě v Číně, což díky dílům z lokálních zdrojů pomohlo výrazně snížit cenu.

Video se připravuje ...

Pod kapotou byl standardně uložen atmosférický 1,6litrový motor Fiat, který přes standardní pětistupňovou manuální převodovku posílal na přední kola 76 kW (103 k) a 145 Nm točivého momentu. Čínští zákazníci ale mohli využít i pohonnou jednotku, která se v Evropě nikdy neobjevila.

Pod názvem Zotye M300EV, později jen E300, se totiž v Číně prodávala také čistě elektrická Multipla. Pohon přitom zajišťoval vpředu uložený elektromotor o výkonu 62 kW (82 k) s nejvyšším točivým momentem 250 Nm, který byl napájen 80V/60Ah baterií s kapacitou 35,2 kWh. Dojezd MPV s hmotností 1.705 kg se pak měl pohybovat okolo 160-200 km – ovšem dle optimistického NEDC.

Na dnešní poměry to nejsou zrovna oslnivá čísla, E300 však mělo malé eso v rukávu. Baterie, rozdělené do čtyř balení o hmotností 65 kg, totiž byly umístěny pod zadními sedačkami a údajně měly být vyměnitelné během 5 minut – tedy v rukou odborníků s odpovídající mechanizací. Přesto měl vůz najít uplatnění především u taxikářů korzujících po městě.

Vůz se přitom v Číně trochu paradoxně neprodával jen v šestimístné konfiguraci, kvůli čemuž mělo MPV šířku 1.870 mm, ale Zotye ho nabízelo také v pouze pětimístné verzi. Na silnicích se pak opět jednalo o velmi nevšední vůz, který nedosáhl ani nijak významnějších prodejů. Mezi lety 2010 až 2013 se prodalo celkem 25.036 kusů modelu M300 Languye.

Fiat přitom druhou generaci modelu Multipla neplánoval a postupný úpadek segmentu MPV znamenal konec Multiply i na čínském trhu. Samotná značka Zotye, která patřila mezi relativně úspěšné a plánovala i expanzi do USA, pak koncem tohoto roku nečekaně zbankrotovala.

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Doporučujeme

4. 1. 2022 09:36
Re: kapacita baterie
Niekoho to evidentne baví. No čo, aj retardi sú božie tvory.
Avatar - KANKUNEN
3. 1. 2022 21:55
Re: kapacita baterie
Co je to tady za bordel, mínusovat fyziku nejde.
3. 1. 2022 17:55
kapacita baterie
.....byl napájen 80V/60Ah baterií s kapacitou 35,2 kWh....

ty kilowatthodiny jsou čínské ? :-)

EDIT - doplním pro mínusáře:
80 V x 60 Ah = 4,8 kWh
3. 1. 2022 15:28
Re: S těmi generacemi...
No, to je věc názoru, co považovat za 1. generaci. To je stejné, jako napsat, že 1. generace Octavia je z roku 1959, obecně však je považován rok 1996 za vznik 1.generace.

Jedno je jisté, článek je o novodobé Multiple 1. gen. po fl. (nebo jak chceš ty 2. gen. po fl.).

Na začátku článku to je zmíněno dobře, větou o generacích na konci článku to autor jen celé pomotal.
Avatar - Stejsn
3. 1. 2022 15:03
S těmi generacemi...
"Fiat přitom druhou generaci modelu Multipla neplánoval..." - chtěl bych připomenout, že tohle byla druhá generace. První byla na základech Fiatu 600.