Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Galaxy 2.0 TDCI – Pro rodinu to nejlepší

Ondřej Mára
Diskuze (155)

Vozy ze segmentu MPV se v posledních letech stávají ohroženým druhem, Ford Galaxy je ale jasným důkazem, že pořád mají svůj smysl.

Design, interiér


Pokud nejste hlavou velké rodiny, nevěnujete se sportům náročným na objemné vybavení nebo neprovozujete menší společnost, která potřebuje středně velký vůz, pak nejspíš vozy z kategorie MPV tak nějak ignorujete. A co si budeme nalhávat, celkem neutrální postoj jsem k nim měl i já a jejich blížící se záhuba mě nijak extra netrápila. Inu sladká nevědomost. Jenže auta jako Ford Galaxy neustále ukazují, že mají své místo. A sedmimístná SUV je rozhodně nemohou nahradit.

Jistě, po designové stránce tahají MPV za kratší konec provazu. Oproti SUVčkům jim chybí ten neohrožený vzhled, často dosažený pouhým oplastováním, který slibuje divoká dobrodružství kdykoliv si zamanete (a co naplat, že si drtivá většina jejich vlastníků nikdy nezamane).

Nerovný souboj krásy

V případě MPV je totiž vzhled obvykle podřízen funkci, což platí i pro galaxy. Rozhodně se ale nemusíte bát, že by vám tenhle modrý ovál udělal ostudu. Design aktuální generace galaxy byl představen v roce 2015 a pro rok 2020 dostalo velké rodinné MPV drobné omlazení.

To je dobře patrné především na upraveném předním nárazníku s dominantnější chromovanou mřížkou chladiče, na kterou by v testované verzi Titanium (jinou v současnosti v ceníku nenajdete) mají navazovat halogenová světla s LED páskem denního svícení.

Testovaný vůz však dostal příplatkový paket Technology (+44.900 Kč), který přináší kromě jiného i adaptivní LED světlomety s neoslňujícími dálkovými světly. Standardní 17” kola z lehkých slitin nahradila příplatková 18” litá kola s pneumatikami o rozměru 235/50 R18 za příplatek neskromných 32.500 Kč. A když už se vrtáme v příplatcích, nemůžeme opomenout ani unikátní tmavě modrý metalický lak Panther, který vyjde na 29.900 Kč. 

Z bočního pohledu rozbíjí masivnost vozu dvojice horizontálních linek, zatímco chromová linka kolem oken podtrhuje snahu galaxy působit prémiově. Zádi dominuje velké okno, které zajišťuje slušný výhled i dostatek světla na třetí řadě sedadel. Po designové stránce však záď nijak výrazně nezaujme. Díky paketu Technology se ale nebudete muset prát s náročnějším zavíráním a otevíráním zavazadelníku, neboť dostal elektrické ovládání.

Ford Galaxy 2.0 TDCI Ford Galaxy 2.0 TDCI

Kapitán na můstku

Jakmile se ale přesuneme do interiéru galaxy, okamžitě pochopíte, proč je v otázce prostoru bezkonkurenční. Tedy alespoň ve srovnání s většinou sedmimístných SUV, kvůli kterým přichází segment MPVček o zákazníky.

Po usednutí za volant vás může přivítat několik typů sedaček, testovaný vůz byl ale vybaven příplatkovým sedadlem řidiče s certifikací AGR (+ 9.700 Kč), která by měla být zárukou komfortního sezení prakticky pro každý typ postavy. Kromě této certifikace, za jejímž udělováním stojí tým odborníků a lékařů, tak sedadlo nabídne například možnost prodloužení sedáku nebo bederní opěrku nastavitelnou ve čtyřech směrech.

Přístrojový štít kombinuje tradiční budíky s digitálním přístrojovým štítem o úhlopříčce 10,1 palce, zajišťujícím obsáhlý a překvapivě přehledný zdroj informací. Ovládání přes multifunkční volant je nakonec jednodušší, než se na první pohled může zdát. Tlačítka jsou totiž logicky rozmístěna a člověk si na ně rychle zvykne.

Ve středu přístrojové desky umístěná obrazovka multimediálního systému SYNC3 s navigací se nesnaží nijak překvapit ani okouzlit ničím navíc. Vše funguje, jak má, včetně zobrazování informací o teplotě, která se dá nastavit pomocí klasických tlačítek. Ta jsou ovšem pro většinu řidičů nezvykle umístěna po stranách masivního ovladače audio-systému Sony (součást pakety Audio 59 v rámci paketu Technology), který zabírá až příliš mnoho prostoru. Díky 12 reproduktorům ovšem zajistí parádní audio-zážitek.

Středovému tunelu pak dominuje otočný ovladač automatické převodovky, tedy další atypický prvek, na který si bude řidič po přesednutí nějakou chvíli zvykat. A bohužel není výjimkou, že si navolíte rozjezd jiným směrem, než jste původně chtěli. Na jeho obranu je ale nutné dodat, že tlačítko sportovního režimu v jeho středu je pěkně při ruce.

Praktičnost celého interiéru pak podtrhuje nespočet odkládacích prostor a přihrádek. Od kapes ve dveřích, kam naskládáte kdeco, přes přihrádku nad obrazovkou infotainmentu, až po loketní opěrku s královským úložných prostorem.

Král prostoru

Mnohem zajímavější věci se však odehrávají ve druhé řadě sedadel, kde se najde dostatek prostoru pro pohodlnou přepravu tří osob. A nejen to. Všechna tři sedadla jsou totiž vybavena kotvícími body ISOFIX, díky čemuž je možné převážet ve druhé řadě sedadel rovnou tři děti v maximálním komfortu a bezpečí moderních autosedaček.

Poskládání tří de facto plnohodnotných sedadel se ovšem muselo někde projevit. Po usednutí do druhé řady si tak rychle všimnete, že zadní krajní sedadla nejsou v ose s těmi předními, ale lehce vyosená do strany. Dopředu se tak budete téměř vždy dívat přes mezeru mezi sloupkem a sedadlech řidiče / spolujezdce, do které se vám brzy zapisuje i vnější koleno.

Vraťme se ale k variabilitě prostoru. Sedadla ve druhé řadě lze podélně posouvat a samozřejmě nechybí možnost nastavení sklonu opěráku. Obě tato nastavení přitom výrazně ovlivní použitelnost dvojice sedadel ve třetí řadě, kde už byste fixační body ISOFIX hledali marně.

Ford Galaxy 2.0 TDCI Ford Galaxy 2.0 TDCI

Rozhodně se ale nemusíte bát, že by tato sedadla byla podobně jako v sedmimístných SUV využitelná pouze pro kompaktnější postavy dorostence. I sedadla ve třetí řadě lze totiž podélně nastavovat, je zde i možnost nastavit sklon opěráku, kterému nechybí hlavová opěrka. A pokud si se všemi sedačkami pohrajete, pak se do všech třech řad podélně naskládá i tradiční český chasník, kterému jeho BMI index při výšce 183 centimetrů varovně hlásí vážnou obezitu.

Pokud se ale rozhodnete obě řady sedadel složit, získáte z galaxy praktický kompaktní stěhovák, který je vybaven okny pro úchyt nákladu i v druhé řadě sedadel. Praktický je ovšem i široký prostor mezi sedadly řidiče a spolujezdce, díky čemuž lze v galaxy převážet i velice dlouhé předměty (samozřejmě řádně ukotvené). A pokud by na vás snad přišla únava při dlouhé cestě, můžete se vzadu i celkem pohodlně natáhnout a prospat. 

Motor, jízdní vlastnosti


Pouze diesely, ale pro každého

Na dlouhých cestách navíc oceníte i jedinou dostupnou motorizaci, kterou je dvoulitrový diesel EcoBlue ve čtyřech různých konfiguracích. Základ je naladěn na 110 kW (150k) a výkon posílá na přední kola přes šestistupňový manuál.

Pokud by vám 110 kW nestačilo, pak můžete zvolit verzi s výkonem 140 kW (190 k), která už je kombinovaná s osmistupňovou automatickou převodovkou. Stejná motorizace je pak v nabídce i s inteligentním pohonem všech kol, který neustále vyhodnocuje situaci a posílá požadovaný točivý moment na jednotlivá kola, díky čemuž zajišťuje maximální přilnavost k vozovce bez ohledu na jízdní podmínky.

Ford Galaxy 2.0 TDCI Ford Galaxy 2.0 TDCI

Vrchol nabídky pak představuje motorizace 2.0 EcoBlue Bi-Turbo, tedy s dvojicí turbodmychadel, která nabídne maximální výkon 177 kW (240 k) při 4000 ot/min a maximální točivý moment 500 N.m při 2000 ot/min. Výkon putuje výhradně přes osmistupňovou automatickou převodovku na přední kola. A právě nejsilnější motorizace byla pod kapotou testovacího kousku, což jen podtrhlo už tak vynikající dojmy.

Dvakrát přeplňovaný dvoulitr je totiž téměř dokonale sladěn s automatickou převodovkou, což oceníte snad ve všech jízdních situacích. Při rozjezdech Ford zbytečně neváhá, při předjíždění má dostatek sil, při plynulému proplouvání krajinou vás neobtěžuje hlukem, akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne v čase okolo 8,7 sekundy a při dálničním tempu potěší nízkými otáčkami zhruba na úrovni 1800 ot/min.

Ani s nejvýkonnější motorizací přitom galaxy není žádný žrout. Papírově slibované spotřeby 6.0 l/100 km jsem sice během společného týdne nedosáhl, konečných 7.9 l/100 km mi ale rozhodně nepřijde jako marná hodnota. Dlouhodobě, tedy po nájezdu necelých 3.000 km (ovšem v novinářském tempu), pak palubní počítač ukazoval spotřebu v průměru 8.9 l/100 km. Možná to není nejméně, ovšem na cca 1894 kilogramů vážící MPV o délce 4,85 metru a s výkonem 240 koní mi to rozhodně nepřijde špatné.

Především pohodlně

A to zvláště když si vzpomenu, jak pohodlně se s galaxy jezdilo. Z auta byl totiž vynikající výhled a především se s ním tak snadno a pohodlně manévrovalo, až jsem někdy málem zapomněl, s jakým drobkem to vlastně jezdím. Nutno ovšem podotknout, že například parkování do řady stojících vozidel výrazně usnadnila dvojice kamer (vpředu a vzadu) - opět z paketu Technology.

Neopomenutelnou třešničkou na dortu se pak stalo nastavení podvozku, který nabízel nečekanou dávku komfortu a přitom si dokázal udržet solidní jistotu. Na rozbitých okreskách se tak galaxy komfortně a elegantně pohupovalo, zatímco v zatáčkách se příliš nenaklánělo a na dálnici působilo příkladně stabilně. Zkrátka ideál, který oceníte na většině cest.

Závěr


Smutné loučení

Jak už jsem na začátku naznačil, osud automobilů ze segmentu MPV mi byl poměrně dlouhou dobu celkem ukradený. Nikdy jsem nepatřil k jejich velkým obdivovatelům a pravděpodobně se ani nikdy nedostanu do kategorie potenciálních zájemců.

Ford Galaxy mi ovšem během jednoho týdne dokázal jasně demonstrovat, že jde o překvapivě schopný vůz, který může představovat ideální kompromis pro poměrně širokou paletu zákazníků. Od velkých rodin, přes menší společnosti, až po aktivní sportovce či cestovatele.

Jeho snadná ovladatelnost, nečekaný komfort, vysoký výkon a každodenní praktičnost jsou dokonce i solidními argumenty při pohledu na ceník, který nezačíná zrovna nízko. Standardně by mělo galaxy začínat od 1.014.900 Kč, v současnosti ale automobilka do 30.9.2020 (nebo od vyprodání zásob) nabízí základní cenu od 799.900 Kč.

Námi testovaná nejsilnější motorizace by měla správně začínat od 1.200.900 Kč, díky akci se však cena smrskla na 1.029.900 Kč. Po započtení paketu Technology (44.900 Kč), ergonomického sedadla řidiče s certifikací AGR (+ 9.700 Kč), unikátního příplatkového metalického laku modrá Panther (+ 29.900 Kč), elektricky výklopného tažného zařízení (+ 26.500 Kč) a 18” litých kol (+ 32.500 Kč) se ovšem dostáváme na ceny 1.344.400 Kč/1.173.400 Kč. A to už není zrovna málo. 

Rozhodně se ale nemusíte bát, že byste za tuto částku dostali jakkoliv ošizený vůz, který neodvedl slibovanou práci, nebo nedokáže držet krok s vaší rodinou či vašimi koníčky. Galaxy je zkrátka nezmar, který má hodně co nabídnout. Nezbývá tak než doufat, že si ještě dokáže najít své zákazníky a Ford nad ním v brzké době definitivně nezlomí hůl, jak se delší mluví.

Ford Galaxy 2.0 TDCI Ford Galaxy 2.0 TDCI

Plusy

  • Komfort
  • Prostornost
  • Výhled
  • Výkon bi-turbo dieselu

Mínusy

  • Vyšší standardní ceny
  • Omezená nabídka výbav
Nejlevnější verze modelu 799.900 (2.0 EcoBlue 110 kW 6 st. Man, Titanium)
Základ s testovaným motorem 1.029.900 Kč (2.0 EcoBlue  Bi-Turbo 177 kW 8 st. Auto, Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků 1.029.900 Kč (2.0 EcoBlue  Bi-Turbo 177 kW 8 st. Auto, Titanium)
Testovaný vůz s výbavou 1.173.400 Kč (2.0 EcoBlue  Bi-Turbo 177 kW 8 st. Auto, Titanium)
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (155)

Doporučujeme

Ford Galaxy 2.0 TDCI
Cena základní sestavy 1 029 900 Kč
Cena testované sestavy 1 173 400 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 177 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6
Emise CO2: 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 2339
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1894 / 741
Rozměr pneu: 235/50 R18
Ford Galaxy 2.0 TDCI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4848
b) šířka (mm): 2137
c) výška (mm): 1747
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1606
f) rozchod vzadu (mm): 1606
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 550 / 1075
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 525 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 865
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 555
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 585
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
13. 8. 2020 06:50
konci
Oba, max i galaxy cca za 3r s prichodem noveho transita/multivana.
Avatar - rohYpnol
12. 8. 2020 20:33
Re: Opravdu to nejlepší?
Vím že se neshodneme, ale Passat hodnotím mnohem lépe než Mondeo. Superb není o mnoho horší než Passat.

Mazda 6 je v současnosti v mnohém taky lepší, jestli komplexně takto po paměti bez přímého srovnání neumím říct.

Dost možná tě to překvapí, ale nejvýš bych dost možná dal Camry a Outback (mimo prémii).
Avatar - lamal
12. 8. 2020 13:51
Re: A ještě
Kecal by som o niecom co nemam poriadne vyskusane...v podstate to je jedno, nech je kazdy spokojny a ma z toho ocakavane benefity... Na Mondeu som plyn pred apexom na podlahu nedal, to je sialena skuska, spokojny som bol, ale to uz je tisic krat prebrate ;-)

Na Galaxy ako som spominal je lepsie aby bolo bezpecne nedotacave, ako keby to malo robit hluposti s prenosom vykonu na zadok.,.. vseobecne auta tejto kategorie nemaju nikdy setup ako z osobaku,... ci je to Multivan 4motion, alebo 4matic vo Večku...
Avatar - Ozzman
12. 8. 2020 13:35
Re: A ještě
Ale to klidně kecej, řídil si ho, jen je zvláštní, ze to bude podobný , spíše stejný systém a funguje jinak. Asi to budeme muset vyzkoušet poradně
Avatar - lamal
12. 8. 2020 11:22
Re: A ještě
Galaxy jasne, do Mondea by som ti takto nekecal... ;-)