Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai i30 1.6 CRDi – Opravdu ujede všem?

Svět motorů Svět motorů 22. 4. 2017
30
456
Zobrazit náhledy (30)
Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 hyi315xHyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 hyundai testy svetmotoru Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30
Od základu nová, třetí generace Hyundaie i30 se v reklamě chvástá, že všem ujede. Sebevědomé tvrzení jsme prověřili důkladným testem naftové šestnáctistovky.


Dojem, cena a výbava, prostor, pohodlí


Hyundai se nevzdává krátkého životního cyklu svých vozů a stěžejní model i30 opět omlazuje již po pěti letech. Třetí generace se od předchůdce významně liší, ale na multikulturní nátuře nic nemění. Samotná značka pochází z Jižní Koreje, i30 bylo vyvinuto pod taktovkou německé kanceláře v Rüsselsheimu a o výrobu se stará továrna ve slezských Nošovicích, spuštěná v roce 2008. Po devíti letech provozu tedy produkuje již třetí pokolení jednoho vozu.

Důkladně vyžehleno

Designéři přeladili na zcela odlišný žánr. Zatímco sportovně klínovitý předchůdce se snažil zaujmout řadou osobitých prolisů a vlnek, novinka se vydala cestou nenápadnosti. Samotná silueta karoserie postrádá výraznější nápad, je velmi tradiční až zaměnitelná. Jedinečnou tvář propůjčuje třicítce nízko posazená maska chladiče, která spolu s úzkými světlomety dává vyniknout hladké ploše kapoty, jež se leskne jak velké zrcadlo.

Na zádi nás zaujalo okatě „přiznané“ velké madlo pro otevírání víka kufru a pár vysoko umístěných mlhovek, které jsou tak dobře viditelné.

Tablet centrem pozornosti

Podobně jako exteriér prodělal také interiér zásadní změnu stylu. Zatímco v posledních pěti letech zdůrazňovala palubní deska i30 vertikální linie, nyní podtrhuje horizontální. V testovaném provedení s příplatkovým osmipalcovým displejem multimediálního systému je to právě on, kdo na sebe strhává největší pozornost. Po vzoru aut prémiových značek ční do prostoru, vzhledem k silnému rámečku s manuálními tlačítky je ale celý modul nezvykle velký a snad až příliš dominantní.

Samotná přístrojová deska zeštíhlela, je úhlednější, působí hodnotně a daří se jí maskovat rozdíly mezi měkkými a tvrdými plasty, které vypadají na pohled stejně. Hyundai upustil od křiklavého modrého podsvícení, tuto barvu využívá v decentnější míře a přístrojový štít coby zdroj hlavních informací pro řidiče sází na příjemnější bílou. Minulostí jsou i ozdobné rámečky jednotlivých budíků, výsledkem čehož je lehce ponurý dojem. Z hlediska přehlednosti ani čitelnosti však nelze přístrojům nic vytknout, naopak jdou příkladem.

Volbě materiálů i zpracování věnoval Hyundai chvályhodnou péči, otázkou je snad jen životnost lesklého plastu kolem vnitřních klik dveří. Tento typ povrchu bývá náchylný k poškrábání od nehtů a prstenů.

Méně je více

U Hyundaie vědí, že bez dotykové obrazovky to v dnešním světě aut zkrátka nejde, míra digitalizace i30 je ale naštěstí zdravá. Centrální obrazovka je dobře na očích, má logicky poskládané menu s příjemnou grafi kou a velké ikony, do kterých se i za jízdy snadno trefuje. Praktická tlačítka hlavních funkcí po stranách displeje jsou prvkem, který u aliance Hyundai-Kia vytrvale chválíme. Stejně tak skutečnost, že přepínač stabilizačního systému, asistentu pro jízdu v pruzích nebo regulátor podsvícení přístrojů nezmizely v digitálním menu, ale zachovaly si praktická klasická tlačítka vlevo od volantu. Překvapilo nás, jak moc konstruktéři zvýhodnili přední cestující v možnostech dobíjení nejrůznějších multimediálních zařízení. Zatímco vpředu najdete dvě zásuvky 12V a port USB k tomu, v zadní části interiéru jste bez proudu.

Omezená nabídka

Hyundai má v případě modelu i30 poněkud limitovanou možnost konfigurace. Jednotlivé stupně lze vždy kombinovat jen s několika motory a dovybavit si je jen několika pakety. Model Entry je dostupný pouze s nejslabším benzinem a dieselem. Obsahuje nejběžnější potřebné prvky: bezpečnostní výbavu včetně samočinného brzdění, elektrická přední okna a zrcátka, dálkové centrální zamykání, tempomat, rádio s ovládáním na volantu a klimatizaci. Což není špatné, základní i30 však hyzdí černá zrcátka a kliky (octavia po faceliftu už od toho ustoupila). Druhá výbav Trikolor, která se tváří jako optimální střed, toho bohužel nenabízí o mnoho více. Pravda, zrcátka a kliky již v barvě má, dále však přidává jen lepší sedadla s výškovým nastavováním u řidiče, volič jízdních režimů, bluetooth handsfree a možnost připlatit si 20.000 Kč za paket s litými koly, koženým volantem, denním svícením LED, mlhovkami a zadními parkovacími senzory.

Pokud chcete mít vyhřívaná přední sedadla (u zadních se to nabízí), navigaci nebo dvouzónovou klimatizaci či diodové světlomety, máte smůlu - musíte sáhnout po specifikaci Style. Lepší klimatizaci dostanete v ceně, za navigaci se připlácí 25.000 Kč, světlomety LED se však nabízejí jen v obsáhlém paketu za 70.000 Kč (zahrnuje i navigaci). Navíc nejvyšší výbavu dostanete jen s nejvýkonnějšími motory. Verze 1.6 CRDi 100 kW s výše zmíněným paketem vyjde na 609.990 Kč. Například přední parkovací senzory se však k i30 nedodávají vůbec. Testovaný model byl ze zaváděcí nabídky, kde bylo možné mít prvky z výbavy Style i ke slabším motorům. Cenově vyjde hyundai dráže než francouzští konkurenti nebo Kia Cee´d. Hyundai stojí podobně jako Seat Leon a není o moc levnější než VW Golf, ten si však lze alespoň detailně specifikovat.

Pořizovací náklady Fiat Tipo 1.6 MultiJet 88 kW Hyundai i30 1.6 CRDi 81 kW
Základní cena 400 235 Kč (Active) 479 990 Kč (Trikolor)
Cena verze Světa motorů 404 735 Kč (Active + Bluetooth) 479 990 Kč (Trikolor)
Výbava verze Světa motorůČelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace 8200 Kč Ne
Světlomety LED NeNe
Vyhřívání před./zadních sedadel 4400 Kč/NeNe/Ne
Zadní/přední parkovací senzory 4000 Kč/Ne 20 000 Kč*/Ne
Litá kola 12 500 Kč (16“) 20 000 Kč* (15“)
Navigace 19 200 Kč Ne
Dešťový/světelný senzor Ne/Ne Ne/Ano
Tempomat 2800 Kč Ano
Bezklíčkové odemykání NeNe
Metalíza 13 000 Kč 16 900 Kč
Porovnání cen 404 735 Kč (100 %) 479 990 Kč (o 19 % horší)
Známka** 1,00 2,00 **
Paket zahrnující litá kola, kožený volant, mlhovky a zadní parkovací senzory, **Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

Více je méně

Hyundai i30 generaci od generace nepatrně roste. Z původních 4270 mm přes 4300 mm druhého pokolení se aktuálně zastavil na hodnotě 4340 mm. Po celých deset let ale zůstává věrný rozvoru 2650 mm. Nakládá s ním ale různě, což mimo jiné znamená, že se i30 uvnitř mezigeneračně zmenšilo. Redaktor výšky 178 cm má při optimálním nastavení řidičova sedadla na svou postavu vzadu o 7 cm méně místa před koleny než v předchůdci, testovaném v SM 6/2012. Důvodů může být řada: větší délka kufru, odlišná pozice i konstrukce sedadel, jiný poměr mezi délkou kabiny a motorového prostoru. V každém případě se hyundai posouvá z pozice rekordmana nižší střední třídy někam k průměru. Žádné drama se ale nekoná, „sám za sebe“ se s pěticentimetrovou rezervou usadil i kolega Jeník se 191 cm výšky. Hlavně on pak ocenil větší výšku zadní části interiéru, za kterou stojí rovná střecha – méně sportovní silueta zde přináší ovoce.

Rozměrové srovnání s předchůdcii30 (2016) i30 (2012) i30 (2007)
Délka (mm) 4340 4300 4270
Šířka (mm) 1795 1780 1775
Výška (mm) 1455 1470 1480
Rozvor (mm) 2650 2650 2650
Kufr (l) 395/1301 378/1316 340/1250

Co se týče šířky interiéru, i30 se drží zavedených zvyklostí a žádným směrem nevyčnívá. Vpředu je nabídka prostoru štědrá, dozadu se tři dospělí usadí, prostřední už se ovšem musí připravit na obvyklé kompromisy: nedostatek místa v ramenou, tvrdé sedadlo a nízkou hlavovou opěrku. Po stranách se naopak sedí příjemně výš se solidně podepřenými stehny, body strháváme za nedostatečný výsuv opěrek a nemožnost zastrčit chodidla pod přední sedáky, jsou-li spuštěny do nejnižší polohy.

Sedadla řidiče a spolujezdce patří v rámci třídy k lepšímu průměru. Mají dobře dimenzované rozměry, příjemně obepínají tělo a tuhost výplní je komfortní i po celém dni za volantem. Kolega dlouhán by potřeboval vysunout hlavovou opěrku výš, bonusová možnost podélného seřizování tuto pihu nevynahradí.

V části o prostoru se sluší zmínit i odkládací místa. Na ta u hyundaie docela mysleli, po interiéru je jich dostatek a jsou prakticky řešená. Kdo si zvykl na měkce čalouněné schránky škodovky nebo volkswagenu, musí se připravit na to, že odložené klíče a mince budou zase drnčet.

Posilovna

Při nakládání zavazadel si zaposilujete. Výška nákladové hrany 73 cm nad vozovkou se mezigeneračně nezměnila a patří dál mezi „rekordmany“ segmentu. Hyundai si polepšil základním objemem kufru, který povyrostl z 378 l na 395 l, což novinku tabulkově řadí k lepšímu průměru. Ve skutečnosti ale zavazadelník nepůsobí zrovna jako loďák. Litry nahání hlavně šířkou mezi podběhy 105 cm, což je o pár čísel víc, než bývá obvyklé. Využitelná délka ani výška ovšem nijak nevyčnívají ze zavedených standardů. Nejvyšší výbava Style zahrnuje variabilní podlážku, s jejíž pomocí můžete vyrovnat schod po sklopení opěradel, ale manipulace s falešným dnem je trochu krkolomná. Pro stěhovavé typy může být důležité upozornění na menší vstupní otvor do kufru, naopak potěší víko otevíratelné do výšky 185 cm.

Naměřené hodnoty
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 173/5
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 92-102/96
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-9/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 148/146
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 144/135
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 48/49 x 50
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 70 x 99
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 73/185

Motor, jízda


Dálkař

Paleta motorů nového hyundaie na sebe strhává pozornost především díky premiérové aplikaci litrového tříválce. My jsme však testovali motor, s kterým se na českých silnicích setkáme zaručeně častěji: vznětový čtyřválec 1.6 CRDi, konkrétně prostřední výkonový stupeň 81 kW (také 70 kW a 100 kW).

Jeho klapot je po na startování trochu výraznější a jemný rozjezd či plížení bez drkotání vyžadují o něco víc soustředění než u některých pečlivěji vyladěných konkurentů s dvouhmotovým setrvačníkem. Z hlediska akustického komfortu motoru nejvíce vyhovuje pásmo kolem dvou tisíc otáček, kde běží měkce a tiše. Diesel ze své spořivé podstaty dokáže bez problémů pracovat od hodnoty 1250, což třeba na čtyřku odpovídá 50 km/h, dunění je v tomto režimu ale vyloženě nepříjemné. Hlavně po městě se nám tak běžně stávalo, že jsme kvůli zvukové pohodě řadili o stupeň nižší rychlost, než bychom podvědomě volili.

Na nějaké sportování si ale v případě 1.6 CRDi nechte zajít chuť. Nehodí se pro něj charakterem ani delším zpřevodováním. Při 130 km/h motor točí 2300 ot./min, v minulé generaci to bylo o tři stovky víc. Šestistupňová převodovka je dobře poskládaná a jednotlivé rychlosti na sebe dobře navazují.

Naměřené hodnoty pružného zrychlení nevyznívají pro naftový hyundai špatně, což ale nemění nic na faktu, že pocitově moc nejede a navzdory reklamnímu sloganu všem neujede. Vyrazí odhodlaně a následuje útlum. Jedním z důvodů může být jednodušší systém následné úpravy spalin bez činidla AdBlue pouze s katalyzátorem zachycujícím oxidy dusíku, což vyžaduje časování vstřiku méně vhodné pro výkon.

Výsledkem je kromě mdlého projevu také o něco vyšší spotřeba mezi 5,5 a 6,0 litru, zatímco konkurence s vyspělejším emisním příslušenstvím se umí při stejném zacházení přiblížit pěti litrům.

Za optimální využití motoru 1.6 CRDi považujeme delší svižnější trasy, pro krátké a městské popojíždění bychom bez váhání vybírali mezi benzinovými agregáty.

Pan Pohodář

Testovaný hyundai obouval standardně dodávané šestnáctipalcové pneumatiky a my bychom u nich rozhodně zůstali. Výborně vybalancovaný poměr mezi pohodlím a jízdními vlastnostmi nás totiž zaujal. Podvozek se plavně přenáší přes terénní nerovnosti, a dokonce i na hodně rozbitých okreskách si zachovává komfortní tvář. Kola sice podupávají a sem tam ducnou, ale tlumeně a kultivovaně.

V zatáčkách se i30 naklání adekvátně svému rodinnému poslání, nehraje si na sporťák, stopu drží přesto velmi odhodlaně. I když jsme se na zvlněné klikaté silnici trochu rozvášnili, podvozek prokazoval značnou dávku talentu, jeho komfortní „já“ však mělo navrch, rozhoupaná karoserie začala mít tendenci odskakovat a ESP se muselo začít činit. Někdy až příliš horlivě, stiskem spínače lze ale jeho citlivost utlumit. Celkově bychom naladění i30 označili za optimální vzhledem k poslání vozu, v rámci hlavního proudu patří spíš k lepším.

Pokrok jsme zaznamenali v naladění posilovače řízení, který už nepůsobí tak umělým dojmem, byť kolem středové polohy volant pořád reaguje trochu gumově. Zatímco v serpentinách nám mírně tužší řízení vyhovovalo, do městského provozu bychom si dokázali představit o něco lehčí posilovač, hlavně pro řidičky.

Brzdy mají celkem ostrý nástup, na který je potřeba si zvyknout, ani při ostřejším jízdním stylu v rámci žánru vozu jsme nepozorovali výraznější vadnutí účinku.

Naměřené hodnoty
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 8,2
Pružnost na 5./6. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) 10,8/13,7
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (ot./min) 2300
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 44,3
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,1/85,0/124,6
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,8

Závěr


Závěr

Oč nenápadněji třetí generace Hyundaie i30 vypadá, o to větší změnou prošla. Zvenku působí decentnějším dojmem, uvnitř zase mnohem luxusnějším. Z marnivého prostorového velikána se stal dostatečně velký průměr třídy, který raději přidal pár litrů v kufru. Mezi nejsilnější stránky patří výborně vybalancovaný podvozek, dostatečně jistý i komfortní zároveň. Naftový čtyřválec vidíme jako optimální volbu fi rem s velkým nájezdem, nejlépe se cítí na dlouhých štrekách, kde umí být kultivovaným a úsporným společníkem. Zato při cukání po městě není diesel dvakrát sametový. Soukromníci jezdící kratší trasy mohou s klidem ušetřit a sáhnout po levnějších, benzinových variantách.

PlusyMinusy
Komfortní podvozek Průměrná dynamika dieselu
Jisté jízdní vlastnosti Vyšší spotřeba
Hodnotný interiér Hlučnější řazení
Pohodlná sedadla Vysoká nákladová hrana kufru
Ergonomie ovládacích prvků Minimální možnost konfi gurace výbavy

Hodnocení
DOJEM
Design 2,00
Dílenské zpracování 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,00
Sedadla 1,50
Zavazadelník a variabilita 2,00
Ovládací prvky 1,50
MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50
Pružnost 2,00
Spotřeba 2,00
JÍZDA
Řazení 2,00
Řízení 2,00
Brzdy 1,50
Ovladatelnost 2,00
Jízdní komfort 1,50
CELKEM
Průměr celkem 1,78

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším hatchbackem nižší střední třídy se vznětovým motorem o podobném výkonu a výbavy dle Světa motorů je Fiat Tipo 1.6 MultiJet 88 kW za 404.735 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 424.972 Kč. Za cenu od 424.973 Kč do 465.445 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Autoři: Jiří Baborský, Martin Jeník

Související články

Zobrazit celý článek
Témata

Diskuse: Přidat názor

Prazvláštní přístup Hyundaie
MauMau
| 9. 2. 2018
HMCZ má jediný cíl - prodat co nejvíce a potom se na majitele vykašlat.
479tis?
MauMau
| 9. 2. 2018
Za ty prachy si to můžete strčit do pwdele, i když je to nejlepší a nejrychlejší auto na světě. ;-\
Avatar - bystron
Interiér
bystron
| 24. 8. 2017
Hjondajiy je nechutnost a hnus přímo k pozvracení 8-s 8-s 8-s
Subjektivní srovnání jednoho řidiče I30 vs .Oktávka
144000
| 14. 7. 2017
Zdravím Vás. Přidám také jeden subjektivní názor. Dnes už jsem mimo obor aut. Před x lety jsem byl prodejcem u Toyoty. Tato značka si získala moje srdce (pokud se jedná o výrobu přímo v Japonsku). Chtěl jsem si nyní koupit šikovně starou (cca 3 roky) nějakou benzínovou Toyotu. Cca 350 tisíc Kč představa. Ale nic mě během hledání nezaujalo. Samý diesl nebo moc km nebo moc Kč. Ani nevm proč, jsem zavolal známému do Hyundaie. Jestli nemá něco zajímavého jetého za 350. A on, že můžu mít novou i30 kombas s dobrou výbavou. Kouknul jsem na test Autobildu , kde i30 dopadla po 100 000 km prý nejlíp ze všech testovaných aut

Zkrátím to. Nakonec jsem koupil před pár měsíci výpodejový model i30 kombi motor 1,6 GDI , (sleva přes 90 000) , výbava WEEKEND za 354 tisíc. Jsem plátce DPH a po odečtu DPH mě auto přišlo na 292 tisíc. Nové , 5 let záruka, a 5 let jejich H spešl servis v ceně. A teď subjektivní dojem. S autem se mi jezdí velmi dobře. X věcí bych uvítal jinak, (mám ještě Toyotu Previi), ale to je jen proto, že jsem kvůli ceně nechtěl jít do dražších větších aut. Když to shrnu za sebe subjektivně, jsem zatím velmi spokojený (najeto pouze 6 000 km), prostor pro lidi supr (kufr ale nic moc) , materiály vnitřku super, zpracování vypadá dost dobře, auto se ovládá skvěle, sedí dobře ... Zatím nadmíru spokojenost. Poměr výkon / cena - VELKÁ SPOKOJENOST
AUDI
cjoctavian
| 3. 5. 2017
jj, mas pravdu - i40 je spredu hadam este vacsia kopia Audi :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku