Ikonický minibus VW stál v devadesátkách pár korun. Dnes cenou předčí i Porsche 911
Aukční společnost RM Sotheby's nabídla minulý měsíc legendární minibus Volkswagenu z roku 1960. Přesně ten, na kterém napočítáte celkem 23 oken a okének. Na newyorské aukci bylo 6. prosince pořádně rušno, nejvyšší příhoz měl nakonec hodnotu 207.200 dolarů (necelých 4,4 milionu korun).
Zástupci aukčního domu pro to mají jasné vysvětlení: „Minibus Volkswagenu s 23 okny je kultovní stejně jako kabriolet Fordu Mustang z roku 1965 či Mercedes Gullwing,“ popisuje vzácnost auta Gord Duff, globální vedoucí RM Sotheby's. „Je to jeden z mála vozů, které osloví sběratele jakéhokoliv věku a jakýchkoliv úrovní.“
Jasně, za nemalou cenovkou jistě stojí i skvělý stav auta i interiéru. Duff prozradil, že busík byl restaurován pod dohledem profesionálů, přičemž skvělý stav a původní barevné kombinace mohou zvýšit hodnotu vozu až o 20 %.
Své k tomu serveru Motor 1 řekl i Adam Hurlburt, novinář, ale hlavně fanoušek ikonických minibusů, jenž sám jeden takový vlastní. „Velký rozdíl v cenách se začal tvořit počátkem tisíciletí. Předtím jste vůz s 23 okénky mohli koupit za 10.000 dolarů, ale i méně. Použitý byste klidně sehnali za 500 eur (lehce přes 10 tisíc korun),“ popisuje Hurlburt. „Návrat retra a nostalgie ale nyní šroubují částky vysoko.“
Je to pravda, vždyť hranici 200.000 dolarů překonalo za posledních pár let hned několik busíků. V roce 2011 prodala společnost Barrett-Jackson renovovaný vůz z roku 1963 za 217.800 dolarů, loni se stejný model z roku 1965 přehoupl dokonce přes 300.000 dolarů, byť měl vylepšený motor, individualizovaný interiér či 17“ kola.
Otázkou zůstává, kam až se ceny mohou šponovat. Zatímco v devadesátkách byste auto koupili za částku kolem desíti tisíc korun, dnes už se svou hodnotou může měřit se zcela novými sporťáky Porsche 911. Hurlburt svůj bus koupil v roce 2010 za 5000 dolarů a domnívá se, že dnes by za něj dostal minimálně čtyřnásobek. Společně s Duffem se ale shodují, že největší zájem a tudíž nejintenzivnější nárůst ceny lze očekávat u první generace.
Ještě připomeňme, že Volkswagen chystá nástupce. Bude jej pohánět elektřina a odrazový můstek vytvoří koncept Buzz z rodiny I.D., kterou jsme si mohli prohlédnout kupříkladu na loňském autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.