Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Grand Cherokee SRT Red Vapor: Rudou parou vpřed!

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Grand Cherokee si i ve čtvrté generaci zachovává robustní, byť uhlazený vzhled. Výkonná verze SRT je ale spíš silniční raketou a o limitované edici Red Vapor to platí dvojnásob.

Grand Cherokee WK2 má samonosnou karoserii a nezávisle zavěšená všechna kola, takže jde o velké SUV (v Americe ovšem střední třídy). Nejnovější limitovaná edice dostala název Red Vapor (rudý výpar, pára, mlha) a svou premiéru slaví v Paříži. Upřímně, v červené perleti vypadá naprosto fantasticky, k mání bude ale i v černé a bílé. Kontrast s černými lesklými prvky (maskou chladiče, vnitřními sloupky dveří, zadním difuzorem, koncovkami výfuku a pětipaprskovými dvacetipalcovými koly Goliath) je v prvním jmenovaném odstínu hodně výrazný. Tmavá jsou i loga na karoserii.

SRT Red Vapor má hlavní adaptivní bi-xenony a diody pro denní svícení, vzadu převažují jen LED.

Zajímavě se otevírá víko zavazadelníku se spoilerem, stačí stisknout emblém SRT. V interiéru najdeme karbonové obložení, bohužel jde však o plast, který se jen jako uhlíkový kompozit tváří. Sedačky jsou čalouněné černou kůží Radar, vnitřní části však opět rudé a prošívání jakbysmet. Tříramenný kůží potažený volant má plochou spodní část a nacházejí se na něm všemožné ovladače, informační systém Uconnect s obrazovkou úhlopříčky 8,4 palce zahrnuje navigaci, hlasové povely a Bluetooth. Přístrojový štít obsahuje multifunkční a nastavitelný sedmipalcový displej Blyštivý chrom nahradil matný šedý. Také volič rychlostních stupňů ve tvaru T má kožený potah.

Grand Cherokee je poměrně velké auto, takže se dovnitř vejde devatenáct (!) reproduktorů audia značky Harman Kardon o výkonu 825 W s dvanáctikanálovým zesilovačem. Standardní dvanáctivoltová elektroinstalace by mu nestačila, napájí jej systém s napětím 32 V. Abyste si mohli zvuk vychutnat dosyta, Red Vapor je vybaven systémem ANC (Active Noise Cancellation) se čtyřmi mikrofony, který potlačuje okolní hluky, ani od motoru se toho dovnitř moc nedostane.

Jenže nás právě zajímá nejvíc to, co je ukryto pod kapotou. Logo sportovní divize SRT nasvědčuje mnohé. Vidlicový osmiválec Hemi 6,4 l nabízí 344 kW a o 624 N.m se stará osmistupňový automat. Když jej řidič přepne do módu Eco tlačítkem na středové konzole, má z V8 rázem čtyřválec. Prioritou je pochopitelně úspora paliva. V manuálním režimu se zase dát řadit páčkami pod volantem. Další tlačítko slouží k aktivaci funkce Launch Control, tedy bleskovému startu bez protáčejících se pneumatik.

Na dálnicích může mastodont soutěžit s rychlými sedany, zrychlení z klidu na stovku mu trvá jen 5 s a nemá omezovač otáček nastavený na 250 km/h, takže je ještě o 7 km/h rychlejší. To je opravdu slušné, nemyslíte? Jistě, Grand Cherokee nedisponuje jízdními vlastnostmi malého kupé a dost váží, ale číslo vypadá na papíře působivě... Jedná se o vůbec nejrychlejší vůz značky v historii. Ze stovky ale zastaví na 35 m. Šestipístkové třmeny od Bremba se zakusují do předních kotoučů o průměru 380 mm, vzadu jsou menší s průměrem 350 mm a čtyřpístkovými třmeny.

Přední náprava sestává z krátkých i dlouhých ramen a lichoběžníků, víceprvková zadní má spodní rameno hliníkové. Podvozek disponuje adaptivním systémem od Bilsteinu, samozřejmostí jsou vinuté pružiny a příčné zkrutné stabilizátory. Pohon všech kol Selec-Trac má pět režimů: Auto, Sport, Tow, Track a Snow, používají se v souvislosti s aktuálním povrchem, Tow se uplatní při tažení přívěsu. Ani nejostřejšímu Grand Cherokee nechybí armáda elektronických pomocníků včetně zabránění čelní kolize a hlídače mrtvého úhlu, který pomůže nejen na dálnici, ale i například při parkování.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - Barrichello
6. 10. 2014 09:01
Re: "Mastodont"
stejně jako fullsize pickupy, víme.

Akorát ve čtvrtek sem viděl 2x MB GL, jednoho Suburbana, jednu RAMku a Ford F-250. Asi náhoda >:D
5. 10. 2014 22:09
Re: "Mastodont"
Európske ceny jeepov sú nastavené pomerne vysoko a toto robí z jeepa exkluzívnym tovarom, pritom jeep patrí medzi normálne značky, kde cena a hodnota ktorú za to zákazník dostane je bezkonkurenčná. Jeep rozhodne nepatrí medzi prémiové značky a ani sa sám takto nikdy necharakterizoval, aj keď value for money patrí medzi to najlepšie na trhu a poráža s prehľadom aj prémiu. To sa mi na značke páči a preto som po rokoch strávených s japoncami prešiel práve k jeepu. V USA je cena základnej verzie Grandu porovnateľná s cenou Golfu a verzia Overland je pri troche jednania dostupná už za pekných 33 tisíc Eur (v prepočte). V článku spomínaný summit stojí nejakých 40 tisíc eur, takže rozdiel oproti európskym cenám je naozaj markantný.
Avatar - twistedTSD
5. 10. 2014 21:52
Re: "Mastodont"
Ve střední Evropě ovšem full size SUV jaksi nejsou úplně běžný úkaz...
Avatar - Ja Prvni 123
5. 10. 2014 20:06
Re: "Mastodont"
tam je důležité to "v USA".
Evropskýma očima je to mastodont... a ani v té Americe není vlastně k ničemu dobrej, jen je to zvykem.
;-P
Avatar - Hammunasakra
5. 10. 2014 19:53
Re: "Mastodont"
Jj moc pěkná kára :yes: