Juan Manuel Fangio nebyl jen excelentní závodník. Proč byl tak výjimečný?
Z mnoha důvodů legendární pilot je trochu zastíněn známějšími jmény Formule 1. Výjimečný závodník a ještě lepší člověk svým přístupem nenapodoboval ostatní, což se odrazilo do vědecky podložených úspěchů všech dob.
Odpověď na otázku nejlepšího pilota Formule 1 zůstane navždy nezodpovězena, protože jeden bude velebit sedminásobného mistra Lewise Hamiltona, druhý vyřkne nejmladšího vítěze Maxe Verstappena, třetí nominuje ikonického Michaela Schumachera, čtvrtý neustoupí od Nikiho Laudy a tímto způsobem mohou fandové svých idolů subjektivně poměřovat vzory motorsportu do nekonečna. Pokud ale debata přejde do odbornější roviny, právem zazní jméno Juan Manuel Fangio.
Argentinec z Balcarce (24.6.1911 - 17.7.1997) žil automobily, což se mu velmi brzy stalo osudným. Ve 12 letech začal pracovat pro lokální servis a už v 15 dostal první zbožňovaný automobil. Netrvalo dlouho a na řadu přišly úpravy a první závodnické pokusy. Od 22 let se Fangio stal majitelem vlastní garáže, kde trávil většinu času pod vozidly osobní i nákladní kategorie. Kromě servisu zvládal objíždět závody, po sbírání zkušeností proti místním střelcům i vytrvalostním profesionálům se postavil elitním pilotům s nejlepšími stroji pod zadnicí. Všechny je porážel, proto je považován za jednoho z nejúspěšnějších a nejlepších závodníků všech dob. Konkrétních důvodů je minimálně 10.
10. Skvělý cit pro mechaniku
Fangio od malička vnímal stroje jinak než stejně staré děti. Po nástupu do servisu se ve 12 letech začal rozvíjet na úroveň zkušených matadorů, které doháněl přirozenou zvědavostí a zájmem o fungování ozubených koleček. Nikdy neměl problém s opravou automobilu, vlastní postřehy využíval při menších závodech doma a poté i v zahraničí. S citem pro mechaniku si dokázal výtečně nastavit fungování závodního monopostu.
9. Přišel ve správný čas
Uznávaný pilot se účastnil prvních velkých závodů v roce 1949 za pomoci argentinské vlády. V té době bylo Fangiovi 37 let, což nebylo málo – protivníci byli mladší, v důchodu, nebo už tragicky po smrti. Vyspělý Juan přišel ve správný čas, kdy mohl využít letitý um v době začátků megalomanského kolotoče zvaného Formule 1. V roce 1950 zpoza volantu Alfy Romeo 158 vyhrál tři ze sedmi mistrovských závodů.
8. V roce 1951 vyhrál své první mistrovství
Hned další sezónu z přišel titul nejcennější. Zlatý Fangio vyhrál úvodní závod v Bremgartenu, poté získal pole position ve Spa, Remeši a Monze a také zajel nejrychlejší kolo v pěti ze šesti mistrovských závodů, do kterých se přihlásil. Ovládl i poslední okruh v Barceloně a na celkově druhou pozici odsunul Alberta Ascariho.
7. Skutečný mistr světa
Za 71 let závodů Formule 1 vzešlo 33 různých mistrů světa. Všichni byli skvělými řidiči a zasloužili si své tituly, ale být mistrem světa chce něco víc než čistou zručnost spojenou s odvahou. Fangio nic z toho nepostrádal, ale přidal zmíněný cit a velmi silný charakter projevovaný laskavostí, ochotou, pokorou a smyslem pro férovou hru.
6. Umělec za volantem
Řízení jednomístného monopostu na úzkých pneumatikách byla výsost mistrů. Jen ti nelepší mohli projíždět zatáčky na hraně fyzikálních zákonů neutlačovaných elektronikou. Udržet stopu vyžadovalo maximální soustředění i fyzickou sílu, Fangio přidal ještě ladnost a plynulost. Velmi rád driftoval, což předváděl nadšeným divákům v uvolněných okamžicích uměleckého představení na trati.
5. Jeden z pěti pilotů F1, kteří vyhráli v Mercedesu
Jen pětice jezdců vyhrálo závod Formule 1 s Mercedesem. Do bohaté historie hvězdné automobilky se zapsali Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Nico Rosberg, Sir Sterling Moss a právě Juan Manuel Fangio. Uzavřený klub VIP Mercedesu se jen pomalu rozrůstal po vynechávání závodů kvůli následkům největšího masakru v historii automobilových soutěží (Le Mans, 1955).
4. Jeden z prvních profesionálů
Toho času závodníci postrádali profesionální zvyklosti. Vyčerpávající závody střídaly večírky a tréninky nahrazovaly podobně škodlivé aktivity. Fangio nevynechával společenský život, ale k přípravě přistupoval nezvykle zodpovědně. Vždy si procházel zatáčky, učil se stopu a poté pomáhal doladit auto v souladu s vlastním přesvědčením a radami mechaniků.
3. Vyhrál 5 mistrovství světa se 4 různými týmy
Úžasný Argentinec si svébytným stylem zajistil pět mistrovských titulů za osm let v F1. Velkolepou jízdu zopakoval pod čtyřmi stájovými vlajkami, nejvíce bodů suverénně obstaral pro Alfu Romeo, Maserati, Mercedes i Ferrari. Důkaz, že věhlas nezískal díky náhodě a jednomu dobře jezdícímu speciálu.
2. Nejvyšší procento výher
Další těžce překonatelný rekord je dohromady 52 mistrovských závodů ve Formuli 1 a z toho 29 pole position plus 35 pódií a 24 prvenství. Obdivuhodný fakt, protože tehdy bylo jen sedm závodů a díky tomu je procento Fangiových výher rovno hodnotě 46,15 %. Dodnes nepřekonatelná skutečnost k uznání argentinského závodníka.
1. Nejlepší řidič Grand Prix všech dob
Podle vědecké studie Andrewa Bella z sheffieldské univerzity je Juan Manuel Fangio nejlepším pilotem Formule 1 všech dob. Bell a jeho tým použili veškerá data, která měli k dispozici, a vytvořili komplexní statistický model vylučující vliv týmu na výkonnost řidičů se zaměřením pouze na nejlepšího jednotlivce. Žebříček měl jasného vítěze, nebyl to Hamilton, Verstappen, Schumacher ani Lauda.