Klimatizace v autě: Jak ji v extrémním vedru správně používat?
Klimatizace je dnes už stále obvyklejším prvkem nových aut. Ne každý ji ale umí v této vlně veder správně používat. Jak na to?
Jestliže v minulosti byla klimatizace doménou jen prémiových a luxusních vozů, dnes už je stále běžnějším prvkem i u těch nejmenších automobilů. Současná vlna veder tak mnohé řidiče svádí k tomu se v autě pěkně zchladit. Jenže nesprávné využívání klimatizace může vést ke zdravotním problémům i k bezpečnostním rizikům. Jak tedy v autě klimatizaci správně používat?
Nejprve vyvětrejte
Proč u aut s klimatizací jezdit s otevřenými okénky, vždyť pro zchlazení je tu právě ta klimatizace, ne, říkáte si. Jenže opak je pravdou, odborníci doporučují na slunci vyhřátý interiér automobilu nejprve ochladit alespoň několikaminutovou jízdou s otevřenými okénky, aby se tělo alespoň částečně aklimatizovalo.
Ideální je několik minut vyvětrat auto už před odjezdem, aby se alespoň trochu ochladily části, kterých se řidič bude při jízdě dotýkat (kovová hlavice řadicí páky), chápeme ale, že ne vždy to lze provést. Jde ale třeba stáhnout na dálku všechna okna už při příchodu k autu, což obvykle umožňuje dálkově ovládané centrální zamykání – stačí dlouze stisknout tlačítko odemykání.
Při jízdě s otevřenými okny přitom klidně můžete mít spuštěnou i klimatizaci. Ano, zvýšíte si tím sice spotřebu a fungování klimatizace nebude tak účinné, na tu krátkou dobu to ale nevadí. Navíc i rozpálené ventilační soustavě nějakou dobu trvá, než z ní začne vát chladivý vzduch. U automobilů s manuální klimatizací se doporučuje během prvních minut spuštění klimatizace zapnout společně naplno větrák a vnitřní cirkulaci vzduchu. Po čase ale samozřejmě okna zavřete, ať účinnost fungování klimatizace zvýšíte.
Pozor na teplotu
Automatické klimatizace sice umožňují si nastavit klidně i osmnáctistupňový chládek, jenže v třicestistupňových vedrech byste tak rozhodně neměli činit. Tím si jen zvyšujete riziko zdravotních trablů, třeba zánětů dutin. Ideální je teplota kolem 21 až 23 °C.
Odborníci nicméně obecně doporučují mít klimatizace nastavenou maximálně tak, aby rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou činil nejvýše nějakých pět až šest stupňů. To však neznamená, že byste si za extrémně horkých dnů měli nastavovat klimatizaci na 29 °C, jízda v takto vyhřátém automobilu zvyšuje riziko ospalosti za volantem nebo nepozornosti. Na dlouhých cestách si tak klidně nastavte klimatizaci s větším teplotním rozdílem mezi kabinou a vnějším prostředím, jen při příjezdu do cílové destinace postupně teplotu zvyšujte, aby tělo při vystoupení neutrpělo teplotní šok.
Větráky nesměřujte na sebe
Častou chybou řidičů i pasažérů je také směřování vanoucího chladného vzduchu přímo na své tělo. Takový krok je sice v parném dni možná příjemný, jenže zakládáte si tím maximálně tak na nachlazení, zatuhnutí svalů nebo vysušení sliznic. Podle odborníků to navíc zvyšuje též riziko revmatických obtíží. Vzduch tak raději směřujte kolem sebe, ideálně na strop.
Otevřít okna, nebo klimatizovat?
Věčné dilema řidičů, zda si zapnout při jízdě klimatizaci, nebo si vystačit s otevřenými okny, aby se ušetřilo na palivu sice nemá jednoznačnou odpověď, základní poučku tu ale najdeme. Na krátkých, několikakilometrových pojížďkách po městě je výhodnější si vystačit s otevřenými okny. Nezvýší to tolik spotřebu paliva, navíc klimatizace na krátkých trasách ani nemusí stačit vychladit kabinu vozidla. I proto v jižanských státech často uvidíte jezdit ve městě řidiče s otevřenými okny, přestože klimatizaci ve svém autě mají.
Na dlouhých trasách vyšší rychlostí je naopak výhodnější klimatizace. Otevřená okna v takovém případě už negativně ovlivní aerodynamiku, čímž zvýší spotřebu paliva. Navíc hluk od otevřených oken a vanoucí vzduch snižuje cestovní komfort. Klimatizace naopak v takovém případě už tolik „nežere,“ spotřebu zvýší v řádu akceptovatelných několik desetin litru na 100 km. Zatímco na plný výkon na krátké trase může krátkodobě zvýšit spotřebu až o 4 l/100 km.
O klimatizaci se starejte
Přestože se mnohdy tvrdí, že klimatizace aut je bezúdržbová, výrobci dokonce ani obvykle nemají předepsané její pravidelné kontroly, pravidelný servis se přece jen hodí. Ideálně jednou za rok by měla nechat vydesinfikovat, aby v jejích útrobách nevznikaly různé plísně. V rámci pravidelných servisních prohlídek pak vyměňte prachový/pylový filtr. Nikdy nejezděte bez filtru, protože nečistoty ulpívající na výparníku podporují růst plísní.
Klimatizace by se navíc měla alespoň jednou za čas zapínat také v zimě. Tím zajistíte pravidelné promazávání kompresoru, čímž předejdete k jeho zadrhnutí a případnému poškození. Navíc je to účinné řešení na odmlžení skel.