Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ladu čeká rozsáhlá modernizace techniky. Bude ji sdílet s Dacií

David Bureš
Diskuze (0)

Členové aliance Renault-Nissan-Mitsubishi chtějí do budoucna šetřit rozsáhlým sdílením techniky. Plán se týká také ruské značky Lada.

Ruská automobilka AvtoVAZ vyrábějící vozy Lada je od roku 2014 součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, s níž už spolupracovala několik let předtím. Za tu dobu díky Renaultu vzniklo kombi Lada Largus (přeznačkovaná Dacia Logan MCV první generace), francouzská automobilka se podílela i na vzniku modelů Lada Granta a Lada Xray. Většina nabídky ruské značky se ale stále spoléhá na starší techniku z vlastního vývoje. V příštích letech se to ale má změnit.

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi totiž do budoucna musí snižovat výrobní a vývojové náklady, čehož chce z velké části dosáhnout rozsáhlejším sdílením techniky. A to se logicky týká rovněž automobilky AvtoVAZ, která je součástí této francouzsko-japonské aliance.

Jak by sdílení techniky v případě značky Lada mělo vypadat, naznačují uniklé interní materiály, zveřejněné ruskými médii. Z těch vyplývá, že do budoucna vozy ruského výrobce využijí jednodušší derivát platformy CMF-B automobilky Renault. Levnější verze architektury z Renaultu Clio nebo Captur se už objevila ve vozech značky Dacia, konkrétně v nových generacích modelů Logan a Sandero.

Z toho vyplývá, že by Lada měla v následujících letech výrazněji sdílet svoji techniku s rumunskou značkou, která je obdobně koncipovaná jako výrobce dostupných vozidel. Do určité míry totiž sdílení komponentů platí už dnes. O Ladě Largus, alias Dacii Logan MCV první generace, už řeč byla, crossover Dacia Xray pak využívá shodný technický základ jako dosavadní Dacia Sandero, v podobě architektury B0.

Vesta uvedená v roce 2015 využila zcela nově vyvinutou platformu nazvanou Lada B/C, zatímco levnější Granta použila starší základ z Kaliny (ostatně Kalina se v rámci faceliftu v roce 2018 rovněž přejmenovala na Grantu). Niva a 4x4 jsou pak svébytné offroady se shodným základem.

Právě nástupci Granty a Vesty by tak v následujících letech měly přezbrojit na platformu sdílenou s Dacií, která i přes jednodušší řešení bude zásadně modernější než dnešní architektury ruského výrobce. Jako první by však CMF-B, respektive její jednodušší, levnější derivát, měl užít nový Largus. A to podle zákulisních informací už v příštím roce.

Naopak 4x4 se pak jeví jako nesmrtelné auto, a tak jeho výraznější změny nejspíše ještě nějakou dobu nečekají. CMF-B by nicméně mohlo využít SUV s retro vzhledem odkazujícím na 4x4, o němž se mluví už kolik let.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme